Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av kaxiga Z » tor 24 jan 2013, 20:17

Nu vet jag inte huruvida just Kartesius kanske håller med någon teori som blivit förvillar-utsedd, som t ex Germund Hesslow verkar göra (klimatskepticism),
men visst har vi några på forumet (t ex Mia) som inte verkar hålla med någon pseudovetenskap men som ändå ogillar Förvillarpriset.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 24 jan 2013, 20:57

micke.d skrev:Hur ska man ta reda på det?
Jag tror det viktiga är att i första hand rannsaka sig själv och de egna värderingarna.
kaxiga Z skrev:Nu vet jag inte huruvida just Kartesius kanske håller med någon teori som blivit förvillar-utsedd, som t ex Germund Hesslow verkar göra (klimatskepticism),
men visst har vi några på forumet (t ex Mia) som inte verkar hålla med någon pseudovetenskap men som ändå ogillar Förvillarpriset.
Nej, jag håller inte (vad jag vet) med om någon förvillarutsedd teori. :lol:

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jan 2013, 21:27

Kartesius skrev:
micke.d skrev:Hur ska man ta reda på det?
Jag tror det viktiga är att i första hand rannsaka sig själv och de egna värderingarna.
Hur menar du att det skulle bidra till att svara på frågan om det är kontraproduktivt?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 24 jan 2013, 21:34

micke.d skrev:Hur menar du att det skulle bidra till att svara på frågan om det är kontraproduktivt?
Det får du komma fram till själv.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jan 2013, 21:46

Känner mig tveksam om någon sorts kosmologisk princip skulle fungera i mitt fall. Tror mer på empiri i det här fallet.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 24 jan 2013, 21:48

Var kom kosmologin ifrån?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jan 2013, 22:00

Huruvida det är kontraproduktivt eller inte har antagligen (till en del) att göra med hur utmärkelsen uppfattas av de som inte redan är medlemmar i föreningen eller direkt berörda av utmärkelsen.

Om man ska få någon uppfattning om det genom att rannsaka sig själv och de egna värderingarna så måste man (väl?) anta att de egna värderingarna är ganska lika de som dessa andra icke direkt berörda människor har? Dvs tillämpa principen att jag är ganska lika dessa andra. Vilket då skulle motsvara den kosmologiska principen att det ser i stort sett likadant ut var man än tittar.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 24 jan 2013, 22:18

Så du tycker det är bättre med en marknadsundersökning?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 24 jan 2013, 22:33

Har ingen erfarenhet av såna. Jämfört med att anta att jag är representativ skulle jag nog ändå drista mig att säga att det sannolikt vore bättre. Det finns ju en uppenbar bias i att jag gått med i föreningen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 24 jan 2013, 23:43

Nu är jag inte medlem i VoF, och har därmed noll inflytande över förvillarutmärkelsen, men jag har en känsla av att Kartesius intalat sig att det går att tala förstånd med förvillarna. Vad är det för problem med att dela ut en dumstrut egentligen? Om någon gör sitt bästa för att förleda folk vore det väl "oartigt" att inte uppmärksamma alla på det?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
simone

Re: Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Inlägg av simone » fre 25 jan 2013, 05:53

Är det verkligen någon bland "vanligt" folk som överhuvudtaget bryr sig om VoF och dess förvillarpris( förutom de/dem som får det förstås). Jag har inte hört det nämnas eller debatteras i media. Kan ha missat det förstås men i så fall försvann debaten snabbt, nä VoF er organisation har smutsat ner sitt eget namn, vem vill förknippas med VoF idag.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 25 jan 2013, 07:01

simone skrev:Är det verkligen någon bland "vanligt" folk som överhuvudtaget bryr sig om VoF och dess förvillarpris( förutom de/dem som får det förstås). Jag har inte hört det nämnas eller debatteras i media.
simone skrev: nä VoF er organisation har smutsat ner sitt eget namn, vem vill förknippas med VoF idag.
Hur får du ihop dessa två påståenden? Om ingen bryr sig om VoF, och det inte nämns i media, hur kan då VoF blivit nedsmutsat och något som man inte vill bli förknippad med? Eller menar du att media aktivt undviker att skriva om VoF? Det låter i så fall lite väl konspiratoriskt i mina öron.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 25 jan 2013, 07:01

simone skrev:Är det verkligen någon bland "vanligt" folk som överhuvudtaget bryr sig om VoF och dess förvillarpris( förutom de/dem som får det förstås). Jag har inte hört det nämnas eller debatteras i media. Kan ha missat det förstås men i så fall försvann debaten snabbt, nä VoF er organisation har smutsat ner sitt eget namn, vem vill förknippas med VoF idag.
Rätt många medlemmar och hang arounds tydligen.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » fre 25 jan 2013, 07:30

micke.d skrev:Har ingen erfarenhet av såna. Jämfört med att anta att jag är representativ skulle jag nog ändå drista mig att säga att det sannolikt vore bättre. Det finns ju en uppenbar bias i att jag gått med i föreningen.
Då får du väl återkomma när du genomfört en sån och har något att tillföra.
B Hellqvist skrev:Nu är jag inte medlem i VoF, och har därmed noll inflytande över förvillarutmärkelsen, men jag har en känsla av att Kartesius intalat sig att det går att tala förstånd med förvillarna.
Nä, det är Förenade Humanister som tydligen intalat sig det.
B Hellqvist skrev:Vad är det för problem med att dela ut en dumstrut egentligen? Om någon gör sitt bästa för att förleda folk vore det väl "oartigt" att inte uppmärksamma alla på det?
Bra att du inte hymlar med att det är en dumstrut.

mia

Inlägg av mia » fre 25 jan 2013, 09:15

kaxiga Z skrev:men visst har vi några på forumet (t ex Mia) som inte verkar hålla med någon pseudovetenskap men som ändå ogillar Förvillarpriset.
Japp.

Skriv svar