Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Inlägg av micke.d » fre 25 jan 2013, 10:06

Kartesius skrev:
micke.d skrev:Har ingen erfarenhet av såna. Jämfört med att anta att jag är representativ skulle jag nog ändå drista mig att säga att det sannolikt vore bättre. Det finns ju en uppenbar bias i att jag gått med i föreningen.
Då får du väl återkomma när du genomfört en sån och har något att tillföra.
Det hade ju varit det bästa. I väntan på det så är jag fortfarande intresserad av hur introspektion skulle kunna bidra till klarhet i frågan.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » fre 25 jan 2013, 10:14

simone skrev:vem vill förknippas med VoF idag.
Ett par tusen medlemmar och en del andra utöver det. Ingen av de som mottagit folkbildarpriset har så vitt jag vet undvikit att förknippas med föreningen.

Faktum är att antalet människor som vill förknippas med föreningen verkar öka varje år - och det går ju stick i stäv med din beskrivning av utvecklingen.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 25 jan 2013, 12:50

För övrigt anser jag att det delas ut för få dumstrutar, om så ens metaforiska.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » fre 25 jan 2013, 16:25

micke.d skrev:I väntan på det så är jag fortfarande intresserad av hur introspektion skulle kunna bidra till klarhet i frågan.
Principen har du ju själv förklarat. Problemet var att du kände att det för din egen del fanns en "uppenbar bias".

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 25 jan 2013, 16:35

Kartesius skrev:
micke.d skrev:I väntan på det så är jag fortfarande intresserad av hur introspektion skulle kunna bidra till klarhet i frågan.
Principen har du ju själv förklarat. Problemet var att du kände att det för din egen del fanns en "uppenbar bias".
Du missade kanske att jag är skeptisk till att den principen funkar. Jag vet inte om det verkligen finns någon bias, men det det skulle inte förvåna mig om det fanns. Ska man försöka utvärdera hur icke berörda personer ställer sig så förefaller det inte så smart att som representant för dessa välja en person som är utanför den grupp man är intresserad av.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » fre 25 jan 2013, 16:41

micke.d skrev:Du missade kanske att jag är skeptisk till att den principen funkar.
Du får väl göra en marknadsundersökning även i det fallet.
micke.d skrev:Jag vet inte om det verkligen finns någon bias, men det det skulle inte förvåna mig om det fanns. Ska man försöka utvärdera hur icke berörda personer ställer sig så förefaller det inte så smart att som representant för dessa välja en person som är utanför den grupp man är intresserad av.
Det är ditt problem.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 25 jan 2013, 16:43

Kartesius skrev:Det är ditt problem.
Med den metod du förespråkar.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » fre 25 jan 2013, 17:04

Flabbergasted skrev:
simone skrev:Är det verkligen någon bland "vanligt" folk som överhuvudtaget bryr sig om VoF och dess förvillarpris( förutom de/dem som får det förstås). Jag har inte hört det nämnas eller debatteras i media.
simone skrev: nä VoF er organisation har smutsat ner sitt eget namn, vem vill förknippas med VoF idag.
Hur får du ihop dessa två påståenden? Om ingen bryr sig om VoF, och det inte nämns i media, hur kan då VoF blivit nedsmutsat och något som man inte vill bli förknippad med? Eller menar du att media aktivt undviker att skriva om VoF? Det låter i så fall lite väl konspiratoriskt i mina öron.
Hur fick du till det nu, har aldrig påstått att media undviker att skriva om detta, mer kanske att det inte är så intressant för media. VoF har skitat ner sig själv genom dessa förvillarpriser och genom tonen på forumet ( skriv nu inte att forumet och föreningen VoF är skilda saker, de går faktiskt in i varandra) Dags för seriösa skeptiker att bilda en ny förening kanske. Med lite god ton kommer man nog längre och kan rekrytera annat än medlöpare och folk med mobbingtendenser.
Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » fre 25 jan 2013, 17:16

micke.d skrev:Med den metod du förespråkar.
Och?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 25 jan 2013, 17:42

Jonas Duregård skrev:
simone skrev:vem vill förknippas med VoF idag.
Ett par tusen medlemmar och en del andra utöver det. Ingen av de som mottagit folkbildarpriset har så vitt jag vet undvikit att förknippas med föreningen.

Faktum är att antalet människor som vill förknippas med föreningen verkar öka varje år - och det går ju stick i stäv med din beskrivning av utvecklingen.
Frågan är väl om Förvillarpriset gör mer skada än nytta. Själv tror jag att fler får upp ögonen för föreningen i och med det, och att det därmed gör mer nytta än skada.

Dock så vore det ju väldigt trevligt om Folkbildarpriset fick samma uppmärksamhet, men mitt intrycket är väl att det får långt mindre uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 26 jan 2013, 08:31

simone skrev:Dags för seriösa skeptiker att bilda en ny förening kanske. Med lite god ton kommer man nog längre och kan rekrytera annat än medlöpare och folk med mobbingtendenser.
Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Det faktum att så många stråltanter bekymrar sig för VoFs aura, gör att jag blir allt mer övertygad om att föreningen är på rätt väg.

Det måste vara tillåtet att kalla en dåre för dåre. Att linda in det för att få det att låta trevligare, blir bara förvillande.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av piotrr » lör 26 jan 2013, 12:12

Kartesius skrev:
micke.d skrev:Strängt taget drog jag in VoF-medlemmar i en jämförelse, men strunt samma.
Och därmed VoF, men strunt samma.
Nej.
Kartesius skrev:
micke.d skrev:Du tycks anse att utmärkelsen uppfattas som oartig och/eller aggressiv av ganska många, korrekt?
Ja. Håller du inte med om det?
Nej.
Senast redigerad av 1 piotrr, redigerad totalt 0 gånger.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 26 jan 2013, 12:13

kaxiga Z skrev:Men som h*n påpekade så är det att gå för långt att påstå sig ha artighet som betydande ambition om man samtidigt delar ut ett Förvillarpris.
Det har vi inte.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 26 jan 2013, 12:15

kaxiga Z skrev:"Årets vilseledande gärning" kunde vara ett mindre personstigmatiserande namn på priset.
Förvillare heter samma sak i plural, och vi ger ofta priset till organisationer. Men när en person har gjort fel så är det just en person som blir kritiserad för detta. Man skulle säkert kunna försöka göra det till "det är inte du, det är vad du har gjort" men i min erfarenhet så är det bara vi här som är intresserade av sådana gränsdragningar. Folk som inte kan se skillnad på medicin och harpluttar har sällan förmågan att se skillnad på personlig och saklig kritik.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 26 jan 2013, 12:17

simone skrev:Är det verkligen någon bland "vanligt" folk som överhuvudtaget bryr sig om VoF och dess förvillarpris
Jag får ofta igenkännande kommentarer när jag berättar om föreningen som jag är med i och vad vi gör för något.

Men om de går omkring och pratar om det helt spontant med dig vet jag inte, och jag vet inte heller om det är ett speciellt empiriskt sätt att mäta hur mycket de "bryr sig".
/ Per Edman

Skriv svar