Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Kartesius

Re: Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen

Inlägg av Kartesius » ons 30 jan 2013, 22:34

Flabbergasted skrev:Så otroligt icke ödmjukt av dig...
Flabbergasted skrev:Så hur skulle du klassa din kommentar ovan?
Har du anslutit dig till Förenade Humanister?
piotrr skrev:Nu kommer det att ta mig ytterligare tre dagar att förstå att du inte kommer att förtydliga detta inlägg heller.
Nejdå, du kommer nog aldrig att förstå.

Flabbergasted, du utökade tydligen ditt förra inlägg efter mitt svar på det. Jaja.
Flabbergasted skrev:Så på vilket sätt går VoF för långt, som du hävdar i Z:s citat ovan?

Det är inget citat av vad jag sagt. Och jag har inte hävdat vad du hävdar att jag hävdar. Och vad jag förstår hävdar inte heller Z att jag har hävdat något sådant.
Flabbergasted skrev:Det är väldigt otydligt vad du försöker säga.
Inte alls.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 30 jan 2013, 22:51

Kartesius skrev:
Flabbergasted skrev:Så otroligt icke ödmjukt av dig...
Flabbergasted skrev:Så hur skulle du klassa din kommentar ovan?
Har du anslutit dig till Förenade Humanister?
Du har inget svar på frågan alltså?
Kartesius skrev:Flabbergasted, du utökade tydligen ditt förra inlägg efter mitt svar på det. Jaja.
Ja, jag ville förtydliga min synpunkt och be dig förtydliga din. Detta gjorde jag innan jag sett att du svarat. Den sista delen funkade ju inte särskilt bra...
Kartesius skrev:
Flabbergasted skrev:Så på vilket sätt går VoF för långt, som du hävdar i Z:s citat ovan?

Det är inget citat av vad jag sagt. Och jag har inte hävdat vad du hävdar att jag hävdar. Och vad jag förstår hävdar inte heller Z att jag har hävdat något sådant.
Det du sade var följande:
Kartesius ons 23 jan 2013, 19:26 skrev:
micke.d skrev:Finns det något sätt att framföra stark kritik på ett sätt som uppfattas som artigt?
Det är naturligtvis en delikat uppgift, men har man den ambitionen så tror jag inte en förvillarutmärkelse förbättrar möjligheterna.
Dvs, du tycks säga att artighet och förvillarpris inte funkar så bra tillsammans. Men de ÄR ju inte tillsammans, VoF har inte ambition att vara artiga, och FH har inget förvillarpris.

Så vad du menar fortsätter att vara otydligt (vilket jag inte är ensam i tråden att tycka).
Kartesius skrev:
Flabbergasted skrev:Det är väldigt otydligt vad du försöker säga.
Inte alls.
Eh, jo.
Nu trollar du ju uppenbarligen bara, så det är ingen större idé att fortsätta skriva till dig. Hoppas du når någon form av åtminstone tillfällig mental mogenhet så småningom, ljus och kärlek! <3 <3 <3 <3
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 30 jan 2013, 23:40

Så vad tycker du Kartesius om detta scenario: En vetenskapligt välmotiverad och artigt skriven utmärkelse (Förvillarpris), som dock per definition aldrig kan ses som artig som utmärkele, är det motiverat rent moraliskt? Kan det väl vara: Det handlar om barns och andra patienters liv, t ex cancerpatienters liv, planetens liv, etc.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 31 jan 2013, 07:07

Flabbergasted skrev:Dvs, du tycks säga att artighet och förvillarpris inte funkar så bra tillsammans.
Det är inte att hävda att "VoF går för långt". Läs innantill istället för att åma dig.
kaxiga Z skrev:Så vad tycker du Kartesius om detta scenario: En vetenskapligt välmotiverad och artigt skriven utmärkelse (Förvillarpris), som dock per definition aldrig kan ses som artig som utmärkele, är det motiverat rent moraliskt? Kan det väl vara: Det handlar om barns och andra patienters liv, t ex cancerpatienters liv, planetens liv, etc.
Jag vill inte tillskriva själva struten någon i sammanhanget magisk verkan.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 31 jan 2013, 07:17

Kartesius skrev:
Flabbergasted skrev:Dvs, du tycks säga att artighet och förvillarpris inte funkar så bra tillsammans.
Det är inte att hävda att "VoF går för långt". Läs innantill istället för att åma dig.
kaxiga Z skrev:Så vad tycker du Kartesius om detta scenario: En vetenskapligt välmotiverad och artigt skriven utmärkelse (Förvillarpris), som dock per definition aldrig kan ses som artig som utmärkele, är det motiverat rent moraliskt? Kan det väl vara: Det handlar om barns och andra patienters liv, t ex cancerpatienters liv, planetens liv, etc.
Jag vill inte tillskriva själva struten någon i sammanhanget magisk verkan.
Och fortfarande gör du inget förtydligande om vad du egentligen menar...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 31 jan 2013, 07:57

Flabbergasted skrev:Och fortfarande gör du inget förtydligande om vad du egentligen menar...
Jag menar inget annat än det jag säger. Du har tydligen fått för dig att jag menar att "VoF går för långt". Det har jag inte sagt. Det är du som behöver förklara dig.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 31 jan 2013, 08:12

Kartesius skrev:Jag menar inget annat än det jag säger.
När flera personer har svårt att förstå vad du egentligen vill ha sagt, så ligger naturligtvis inte problemet hos din förmåga att göra dig förstådd, utan det är alla andra det är fel på.
/ironi
Kartesius skrev:Du har tydligen fått för dig att jag menar att "VoF går för långt". Det har jag inte sagt.
Du har bara sagt att du tycker förvillarpriset är oartigt och aggressivt och förmodligen uppfattas så av "ganska många" (utan att prestera någon evidens för det vad jag kan se). Du verkar däremot inte ha något emot kritiken av pseudovetenskap i sig, utan bara den s.k. "dumstruten". En rimlig tolkning av detta är att du anser VoF går för långt när man inte nöjer sig med att kritisera pseudovetenskap, utan även delar ut "dumstruten". En annan inte helt orimlig tolkning, stödd av din diskussionshistorik, är att du trollar. Om inte så behöver du nog förklara dig.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » tor 31 jan 2013, 08:28

FudoMyoo skrev:En rimlig tolkning av detta är att du anser VoF går för långt när man inte nöjer sig med att kritisera pseudovetenskap, utan även delar ut "dumstruten".
Nej, poängen är att Förenade Humanister borde tycka att VoF "går för långt", om de menar allvar med sitt principprogram.
FudoMyoo skrev:En annan inte helt orimlig tolkning, stödd av din diskussionshistorik, är att du trollar. Om inte så behöver du nog förklara dig.
Har du också blivit hobbymoderator?

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 31 jan 2013, 08:57

Kartesius skrev:
FudoMyoo skrev:En rimlig tolkning av detta är att du anser VoF går för långt när man inte nöjer sig med att kritisera pseudovetenskap, utan även delar ut "dumstruten".
Nej, poängen är att Förenade Humanister borde tycka att VoF "går för långt", om de menar allvar med sitt principprogram.
Tack, äntligen något konkret från dig.
Mitt svar: kan man inte se det som att faktumet att FH har bildats är en indikator på att de tycker att VoF har gått för långt? Eller hur tydligt vill du att de ska poängtera att de tycker att just VoF har gått för långt?

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » mån 04 feb 2013, 06:43

Tryggve skrev:
simone skrev: Hur fick du till det nu, har aldrig påstått att media undviker att skriva om detta, mer kanske att det inte är så intressant för media. VoF har skitat ner sig själv genom dessa förvillarpriser och genom tonen på forumet ( skriv nu inte att forumet och föreningen VoF är skilda saker, de går faktiskt in i varandra) Dags för seriösa skeptiker att bilda en ny förening kanske. Med lite god ton kommer man nog längre och kan rekrytera annat än medlöpare och folk med mobbingtendenser.
Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Nu glömmer du väl en sak: du har ju ställt massor med frågor här genom åren, och olika medlemmar har faktiskt ned lagt massor med tid på att skriva svar som du sedan inte visat något intresse att ta till dig av. Att inkludera även dessa användare bland mobbare och "medlöpare" (vad nu det är i sammanhanget) som du verkar göra i detta inlägg verkar inte heller vara ett speciellt bra exempel på just god ton.

Bara som ett påpekande sådär.
Det finns naturligtvis bra skeptiker som jag faktiskt gillar, jag ser dem sällan här numera dock. Att jag inte tagit till mig av de förklaringar ni gett mig beror ju bara på att jag är "skeptisk" mot dem, intresset att ta till mig dem har jag haft men förklaringarna har inte övertygat mig helt enkelt.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » mån 04 feb 2013, 07:08

Flabbergasted skrev:
simone skrev:Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Och ändock är du fortfarande kvar på forumet och läser och skriver... Jag tror inte det är forumet du har problem med. Du har problem med att befinna dig i en situation där du avkrävs hållbara argument för dina tveksamma påståenden och där folk inte bara rakt av accepterar dina påståenden för att du vill att de ska vara sanna.
Om det är så plågsamt att vara här, varför är du då kvar? Jag är faktiskt ärligt nyfiken.
Jag är kvar pg av att jag vill gå in och skriva om jag finner ngt intressant, vilket jag tyvärr inte gör så ofta nuförtiden. Dessutom så har jag absolut inget problem med det du beskriver ovan, tvärtom så sporrar det mig till att tänka själv. Sen kan jag ju inte sitta vid datorn någon längre tig pg av en viss känslighet för den... :wink:
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 04 feb 2013, 07:31

simone skrev:
Flabbergasted skrev:
simone skrev:Om eran skeptikervärld skulle representera det som sker och har skett på forumet så vill jag inte leva i den.
Och ändock är du fortfarande kvar på forumet och läser och skriver... Jag tror inte det är forumet du har problem med. Du har problem med att befinna dig i en situation där du avkrävs hållbara argument för dina tveksamma påståenden och där folk inte bara rakt av accepterar dina påståenden för att du vill att de ska vara sanna.
Om det är så plågsamt att vara här, varför är du då kvar? Jag är faktiskt ärligt nyfiken.
Dessutom så har jag absolut inget problem med det du beskriver ovan, tvärtom så sporrar det mig till att tänka själv.
Det är inte den bild av dig själv som du har förmedlat.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 04 feb 2013, 17:44

simone skrev: Det finns naturligtvis bra skeptiker som jag faktiskt gillar, jag ser dem sällan här numera dock. Att jag inte tagit till mig av de förklaringar ni gett mig beror ju bara på att jag är "skeptisk" mot dem, intresset att ta till mig dem har jag haft men förklaringarna har inte övertygat mig helt enkelt.
Ok, bra att du inte anser att alla här är mobbare och "medlöpare". :-)

Att du inte "har blivit övertygad av svaren" som du har fått beror väl på att du uppenbarligen inte läser svaren som du får, utan frågar vidare utan att bry dig om vad folk redan har skrivit till dig. Det är det som har fått användare här att surna till på dig. Inget konstigt i det, för ett sådant beteende skulle väcka irritation på vilket forum som helst.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 feb 2013, 20:26

Kartesius skrev:Nejdå, du kommer nog aldrig att förstå.
Det bestämmer ju du, och ditt beslut är tydligt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 05 feb 2013, 15:23

simone skrev:Att jag inte tagit till mig av de förklaringar ni gett mig beror ju bara på att jag är "skeptisk" mot dem, intresset att ta till mig dem har jag haft men förklaringarna har inte övertygat mig helt enkelt.
Nästan alla förklaringar, hur tillskruvade de än är, är mer sannolika än att spöken på något sätt skulle vara inblandade.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar