VoF, källkritik och ovetenskapliga metoder

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

VoF, källkritik och ovetenskapliga metoder

Inlägg av micke.d » sön 03 feb 2013, 19:37

Avknoppat härifrån. /micke.d
romanum skrev:Varför får jag känslan att det här är någon ur VoF som fejkar en avhoppare?
Lite för mycket citat som förmodligen kan hämtas ur böcker och föreläsningar online, som lagts tillrätta för att ha en poäng.
u har varit på forumet drygt ett halvår, varför kommer detta just nu och inte tidigare?

Hems om det verkligen är sant att du varit med i en sekt.
Men men, då kanske inte VoF är för dig,dvs. från en sekt till en annan.
Hade du någon fråga?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

romanum

Re: Uppväxt inom Falun Gong - Svarar gärna på frågor

Inlägg av romanum » mån 04 feb 2013, 19:30

micke.d skrev:
romanum skrev:Varför får jag känslan att det här är någon ur VoF som fejkar en avhoppare?
Lite för mycket citat som förmodligen kan hämtas ur böcker och föreläsningar online, som lagts tillrätta för att ha en poäng.
u har varit på forumet drygt ett halvår, varför kommer detta just nu och inte tidigare?

Hade du någon fråga?
Lustigt att du frågar mig det och inte tidigare off-topic utläggningar om Bolsjeviker mm. ;)

Dessutom är väl ett diskussionsforum inte enbart för frågor? Då hade det varit en FAQ?

Den bakomliggande frågan förstod jag att du inte verkar förstå. Den handlar egentligen om något så viktigt som en förening som anser sig värna om vetenskap inte verkar tycka är så viktig.
KÄLLKRITIK!

Tyvärr allt för vanligt på detta forum. När det gäller något de flesta är motståndare till så existerar ingen källkritik överhuvud taget när det gäller inlägg som stödjer era åsikter. Inte heller när någon auktoritet, forskare eller ledning i VoF påstår något utövas någon källkritik. Ja ungefär som att man på inte säga emot Li Z.....

Och då jag anser att VoFare inte drar sig för att dra till med ovetenskapliga metoder för att bevisa sin ståndpunkt. Varför inte kunna fejka en "avhoppare"
_______________________________________________________________________________________
Beware of The pseudo sceptics

romanum

Inlägg av romanum » mån 04 feb 2013, 19:34

Freuds Favoritbarn skrev:

Hej romanum! Ja, det är mycket citat, och ja, du kan hitta alla ur böcker och föreläsningar online. Och det är väl så jag har uppfattat VoF och skepticism i allmänhet - det är inte personliga anekdoter som står i fokus. Anekdoter är det jag kan hitta på, men citaten kan ni själva kolla upp att de stämmer (om du verkligen orkar läsa igenom alla Lis föreläsningar från 1992-2012 det vill säga). Jag skriver här för att ge folk en bättre uppfattning om Falun Gong och dess dogma, inte för att fläka ut personliga åsikter. Vad jag själv anser om Li Hongzhi har ingen som helst relevans, det som spelar roll är vad den här sekten faktiskt går ut på. Vad jag har förstått är det inte så många som vet det, och jag finns här för att hjälpa till och förklara.

Registrerad har jag varit i ett halvår, smygläst har jag gjort längre än så, även i perioden precis innan jag gick ur Falun Gong! :) Skepticismen lockade mig. Men, som du kanske vet om du själv lämnat en extrem grupp någon gång, så är det mycket att bearbeta. Mina närmaste vänner har inte fått veta att jag ens var med i sekten förrän nu. De flesta vet fortfarande inte. Det är en lång process att återgå till en normal tillvaro, speciellt när man växt upp i en sådan miljö. Men nu, drygt två år senare, känner jag mig redo för att prata. Tack för en intressant fråga ;)
Helt ok. Jag anser att man ska vara källkritisk, även om de som normalt verkar inom detta forum inte verkar vara det i alla lägen.
Jag har själv läst lite i hans bok, men just det här med att "så länge du följer mig har du mitt skydd" ... "sedan inte" får mina varningsklockor att ringa. Därför har FG aldrig lockat mig i alla fall, även om jag tycker Qigong för hälsofrämjande är bra.

Hur upplevde du den Qigon FG utövar, förutom delen med att ha någon sorts Falun "inplanterad"?
_______________________________________________________________________________________

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 feb 2013, 19:46

Varför skulle en avhoppare inte ha just stor tillgång till just citat ur böcker och föreläsningar?

Det kanske är en sektmedlem som fejkar en VoF-medlem som fejkar en avhoppare?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

romanum

Inlägg av romanum » mån 04 feb 2013, 20:00

piotrr skrev:
Varför skulle en avhoppare inte ha just stor tillgång till just citat ur böcker och föreläsningar?

Det kanske är en sektmedlem som fejkar en VoF-medlem som fejkar en avhoppare?
Så du är emot källkritik?

Naturligtvis kan man enkelt söka upp historier på nätet, fabricera ihop lite och blanda med lite citat från online-föreläsningar.
nu säger jag inte att det är så i det här fallet men vad vet jag om jag inte frågar? Du vet "källkritik".

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 04 feb 2013, 20:29

romanum skrev:Så du är emot källkritik?
För all del, jag är inte alls emot att du dubbelkollar de källor vi fått hittills. Har du redan gjort det? För den kritik du sysslat med hittills verkar inte ha något att göra med kritik av källorna som angivits, utan spekulation baserat enbart på att källorna faktiskt förekommer, vilket är en helt grundlös och onödig fantasi när källorna finns att tillgå.
romanum skrev:Naturligtvis kan man enkelt söka upp historier på nätet, fabricera ihop lite och blanda med lite citat från online-föreläsningar.
nu säger jag inte att det är så i det här fallet men vad vet jag om jag inte frågar? Du vet "källkritik".
Naturligtvis skulle det alltså kunna vara en sektmedlem som spelar en VoF-medlem som spelar en avhoppare som spelar en frågeställare i forumet. Det är bara inte lika sannolikt som den enklare förklaringen, på grund av Occams rakkniv. Och i ditt fall, Hanlons.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 feb 2013, 16:16

romanum skrev: Den bakomliggande frågan förstod jag att du inte verkar förstå. Den handlar egentligen om något så viktigt som en förening som anser sig värna om vetenskap inte verkar tycka är så viktig.
KÄLLKRITIK!
Dina hypoteser om att trådskaparen skulle vara inplanterad av VoF är så vitt jag kan avgöra tagna ur luften. Källkritik handlar inte om att introducera sina egna favoritkonspirationsteorier, utan om att granska de källor som läggs fram. Vad menar du att du granskade?
romanum skrev:Tyvärr allt för vanligt på detta forum. När det gäller något de flesta är motståndare till så existerar ingen källkritik överhuvud taget när det gäller inlägg som stödjer era åsikter. Inte heller när någon auktoritet, forskare eller ledning i VoF påstår något utövas någon källkritik. Ja ungefär som att man på inte säga emot Li Z.....
Vad jag har sett kritiseras det friskt åt alla håll här på forumet. Är det något särskilt fall du tänker på? Utan exempel blir det här en ganska meningslös diskussion.
romanum skrev:Och då jag anser att VoFare inte drar sig för att dra till med ovetenskapliga metoder för att bevisa sin ståndpunkt. Varför inte kunna fejka en "avhoppare"
Har du något exempel på dessa ovetenskapliga metoder som du anser att VoFare drar till med? Utan exempel blir det här en ganska meningslös diskussion.

romanum

Inlägg av romanum » tis 05 feb 2013, 20:32

micke.d skrev:
romanum skrev: Den bakomliggande frågan förstod jag att du inte verkar förstå. Den handlar egentligen om något så viktigt som en förening som anser sig värna om vetenskap inte verkar tycka är så viktig.
KÄLLKRITIK!
Dina hypoteser om att trådskaparen skulle vara inplanterad av VoF är så vitt jag kan avgöra tagna ur luften. Källkritik handlar inte om att introducera sina egna favoritkonspirationsteorier, utan om att granska de källor som läggs fram. Vad menar du att du granskade?
romanum skrev:Tyvärr allt för vanligt på detta forum. När det gäller något de flesta är motståndare till så existerar ingen källkritik överhuvud taget när det gäller inlägg som stödjer era åsikter. Inte heller när någon auktoritet, forskare eller ledning i VoF påstår något utövas någon källkritik. Ja ungefär som att man på inte säga emot Li Z.....
Vad jag har sett kritiseras det friskt åt alla håll här på forumet. Är det något särskilt fall du tänker på? Utan exempel blir det här en ganska meningslös diskussion.
romanum skrev:Och då jag anser att VoFare inte drar sig för att dra till med ovetenskapliga metoder för att bevisa sin ståndpunkt. Varför inte kunna fejka en "avhoppare"
Har du något exempel på dessa ovetenskapliga metoder som du anser att VoFare drar till med? Utan exempel blir det här en ganska meningslös diskussion.
Nej, källkritik är också att verifiera källan, inte enbart referenser källan kommer med.
Annars menar du att man i princip ska godta allt en källa framkommer med, även om det bara är ett hopplock av referenser. Det som detta fall handlar om är att personen i sig påstår sig vara avhoppare, kan man då inte vara kritisk mot källan om denne kommer med påståenden som kanske syftar till att svartmåla en förenig, person eller vad det än månne vara.
Likaväl som jag kan ifrågasätta personer inom t.ex VoF för påståenden som de hämtat från diverse auktoriteter som DE erkänner och avfärda andra som DE inte erkänner. Därför bör även "källan" vara föremål för källkritik. Eftersom VoF är moståndare till en mängd saker och gärna svartmålar "motståndare" utifrån deras personliga åsikter och inte deras kunskap och profession (som i faller R. Hahn där hans privata livssyn diskuteras mer än den kunskap han besitter som läkare) så anser jag att man kan ifrågasätta inlägg om de är sanna eller fingerade för att diskutera en SAK.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 feb 2013, 21:42

romanum skrev:
micke.d skrev:
KÄLLKRITIK!
Nej, källkritik är också att verifiera källan, inte enbart referenser källan kommer med.
Det kan det också vara. Men i det här fallet är alltså källan en nästan helt okänd forumit som du inte vet mycket om. Vad kan du verifiera?

Det du gör är inte att verifiera. Vad jag kan se kommer du med grundlösa beskyllningar.
romanum skrev:Annars menar du att man i princip ska godta allt en källa framkommer med, även om det bara är ett hopplock av referenser. Det som detta fall handlar om är att personen i sig påstår sig vara avhoppare, kan man då inte vara kritisk mot källan om denne kommer med påståenden som kanske syftar till att svartmåla en förenig, person eller vad det än månne vara.
Nja, jag menar inte att man ska acceptera allt en okänd person säger utan vidare. I det här fallet är det alltså en nästan helt okänd person som vi inte vet mer om än vad hen skriver i sina inlägg. Vi har inget sätt att kolla personens bakgrund för att verkligen verifiera att hen har en bakgrund i Falun Gong. Då tycker jag att det är rimligt att ställa någorlunda hövliga frågor och vara uppmärksam på diskrepanser eller luckor i berättelsen, samt att försöka verifiera det som går att verifiera. I det här fallet ger personen många citat som man kan kolla om de stämmer, plus att man kan kolla överensstämmelse med andra kända fakta om Falun Gong.

Att hitta på egna hypoteser ur tomma luften om att hen skulle vara en bedragare ser jag inte poängen med i det här läget. Vad jag kan se finns ingen grund för det. Men vem vet, det kanske dyker upp något så småningom, den möjligheten finns.
romanum skrev:Likaväl som jag kan ifrågasätta personer inom t.ex VoF för påståenden som de hämtat från diverse auktoriteter som DE erkänner och avfärda andra som DE inte erkänner. Därför bör även "källan" vara föremål för källkritik.
Menar du att vem som säger något avgör hur sant det sagda är? Så är det nog inte, annat än om det sagda handlar om personliga förhållanden som t ex att man säger sig ha varit med i en sekt.
romanum skrev:Eftersom VoF är moståndare till en mängd saker och gärna svartmålar "motståndare" utifrån deras personliga åsikter och inte deras kunskap och profession (som i faller R. Hahn där hans privata livssyn diskuteras mer än den kunskap han besitter som läkare) så anser jag att man kan ifrågasätta inlägg om de är sanna eller fingerade för att diskutera en SAK.
Menar du att detta med Hahn skulle vara ett sånt exempel som jag efterlyste i mitt förra inlägg?

Användarvisningsbild
trilobite

Re: VoF, källkritik och ovetenskapliga metoder

Inlägg av trilobite » ons 06 feb 2013, 10:44

Men, Romanum tror du på allvar att VoF planterar forumagenter för att misskreditera sekter?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 06 feb 2013, 14:15

Hur vet vi att romanum inte är utplanterad av oss?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 06 feb 2013, 22:19

Hexmaster skrev:Hur vet vi att romanum inte är utplanterad av oss?
Hoppsan, avslöjad. Förlåt, alla. En kompis satte upp en webbproxy på sitt BoNet och så skapade jag ett extra konto genom den.

Kolla nu när jag låter strumpdockan låta förnärmad och samtidigt oberörd över mitt erkännande:
/ Per Edman

Skriv svar