Europeiska skeptikerkonferensen - talare

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Europeiska skeptikerkonferensen - talare

Inlägg av amandaduregard » tis 19 feb 2013, 07:53

Talarlistan hittills:
  • Hans Rosling and Ola Rosling (Sweden): A Fact-based Worldview Through Animated Data
  • Catherine de Jong (Netherlands): Pseudoscientific Addiction Treatments
  • Michael "Marsh" Marshall (UK): Bad News. PR and Spin in the Media
  • Christer Fuglesang (Sweden): ESA: Did You Know That You Too Are Co-Owner of a Space Agency?
  • Hayley Stevens (UK): The things that go bump in the night: a look at the true menace of the ghost hunt
  • Tomasz Witkowski (Poland): Is psychology a cargo-cult science?
  • Anna Bäsén (Sweden): Undercover Health Journalism
  • Chris French (UK): Psychological Perspectives on Paranormal Belief and Experience.
Med tanke på att planen är att (åtminstone några av) talarna ska vara affischnamn för en konferens som behöver minst 300 gäster: Vad tycker ni om bokningarna hittills? Måste erkänna att jag inte hade koll på några av de utländska talarna sedan tidigare, deras ämnen låter dock intressanta. Någon som hört föredrag med någon av de bokade talarna? Saknas det något? Jag har försökt fråga arrangörsgruppen om de har några mer kända namn på gång, men endast fått till svar att de som är bokade finns på listan här ovan, och att det kommer att tillkomma fler namn (ska vara cirka 20 totalt).
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Re: Europeiska skeptikerkonferensen - talare

Inlägg av ANOMALiES » tis 19 feb 2013, 11:42

Inte heller hört talas om de utländska talarna, så även om deras ämnen verkar intressanta känns konferensen i nuläget inte jätteintressant för min del.
Deus est mortuus. Logica obtinet.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 19 feb 2013, 11:52

Som jämförelse kommer här länkar till talarlistan på tidigare ESC:
ESC 14
ESC 13
ESC 12
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tis 19 feb 2013, 11:59

Är Singh sugen på en repris?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 19 feb 2013, 12:41

Hayley Stevens (UK): The things that go bump in the night: a look at the true menace of the ghost hunt
Tomasz Witkowski (Poland): Is psychology a cargo-cult science?
Dessa två ämnen låter klart intressantast.

Lite synd om ni läsare ska gå efter namnen och kändis-faktorn på talarna, när ni avgör om ni vill gå. Då tippar jag att ni inte lär er mycket nytt på ESC.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 19 feb 2013, 20:07

amandaduregard skrev:Med tanke på att planen är att (åtminstone några av) talarna ska vara affischnamn för en konferens som behöver minst 300 gäster: Vad tycker ni om bokningarna hittills? Måste erkänna att jag inte hade koll på några av de utländska talarna sedan tidigare, deras ämnen låter dock intressanta. Någon som hört föredrag med någon av de bokade talarna? Saknas det något? Jag har försökt fråga arrangörsgruppen om de har några mer kända namn på gång, men endast fått till svar att de som är bokade finns på listan här ovan, och att det kommer att tillkomma fler namn (ska vara cirka 20 totalt).
Jag är ett stort fan av Hayley Stevens och hon ryktas vara en mycket bra föreläsare. Chris French har jag bara läst.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Inlägg av ANOMALiES » tor 21 feb 2013, 10:09

kaxiga Z skrev:
Hayley Stevens (UK): The things that go bump in the night: a look at the true menace of the ghost hunt
Tomasz Witkowski (Poland): Is psychology a cargo-cult science?
Dessa två ämnen låter klart intressantast.

Lite synd om ni läsare ska gå efter namnen och kändis-faktorn på talarna, när ni avgör om ni vill gå. Då tippar jag att ni inte lär er mycket nytt på ESC.
Visst, men på samma sätt som jag inte skulle lägga ut ett par tusen för en festival där jag inte hört något av banden så blir intresset för att gå och lyssna på föreläsare, vars kvalitet jag inte känner till sedan tidigare, mindre.
Deus est mortuus. Logica obtinet.

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tor 21 feb 2013, 19:07

kaxiga Z skrev:Lite synd om ni läsare ska gå efter namnen och kändis-faktorn på talarna, när ni avgör om ni vill gå. Då tippar jag att ni inte lär er mycket nytt på ESC.
Det är väl lite som det där med grisen och säcken. Man vill veta åtminstone något man får innan man betalar för det, sen om det finns mycket annat vid sidan om som kan vara bra så är det ju stort plus. Affischnamnen ska ju locka, sen kan det vara annat som är bättre och ger större behållning, men just locka-dit-faktorn tror jag inte man ska underskatta.

Och bara för att man har hört att någon ska vara väldigt bra, betyder ju inte att man redan sett dem och vet vad de kommer säga. Ta Hans Rosling till exempel. Jag vet att han är mycket uppskattad, jag har sett något youtubeklipp men inte mycket mer, det hade alltså varit ett namn som kunde locka dit mig och lära mig något nytt. Men är namnen helt okända så är det svårt att avgöra om det är värt att betala pengar för. Framför allt när åtminstone mina pengar inte växer på träd.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tor 21 feb 2013, 19:33

I arrangörsgruppen prioriterar vi intressanta europeer till denna konferens. Det kan hända att någon amerikan kommer tack vare en amerikansk sponsor, men vi kommer i så fall inte att välja någon av de vanliga kändisarna.

Skriv svar