Varför gillar skeptiker Bishop's Arms?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Erland

Varför gillar skeptiker Bishop's Arms?

Inlägg av Erland » tor 28 feb 2013, 16:00

Det är först nu det har slagit mig:

I morgon fredag blir det skeptikerpub på Bishop's Arms i Örebro, och jag ska vara med. Jag har också varit på skeptikerpub där en gång förut.
Jag har också varit på skeptikerpub på Bishop's Arms i Luleå, när jag bodde där.
Det har också varit skeptikerpub på Bishop's Arms i såväl Göteborg som Malmö (men utan mig).

Så kedjan Bishop's Arms tycks vara polulär just bland skeptiker. Hur kommer det sig? Är det det stora varierade utbudet av öl och whisky som drar? (För mig som nykterist är detta förstås totalt ointressant.)

Och vet någon vad det är för en biskop som givit upphov till namnet? Eller är det löparen i schack som avses?

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Varför gillar skeptiker Bishop's Arms?

Inlägg av JemyM » tor 28 feb 2013, 16:06

Gissningsvis för att det för det första är en kedja (därför är det bekvämt att använda den i olika städer) som dessutom har ett bra utbud.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 28 feb 2013, 18:46

Fråga 2 var intressant:
Den första Bishop’s Arms öppnade 1993 på Elite Stadshotellet i Västerås. Namnet på kedjan kommer från närheten till domkyrkan, som ligger i kvarteret intill.
http://www.bishopsarms.com/Om_foretaget

På fråga 1 är svaret åtminstone för Göteborgs del att vi vill ha välsorterade ställen, som Haket, Rover, Ölrepubliken och BA x 3. Tydligen håller vi oss undan Carlsbergs-träsket rätt bra, den här kartan känner jag inte alls igen.
http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.13101 ... i-goteborg

Sen så gillar åtminstone jag McBishops hemtrevliga stuk.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 28 feb 2013, 18:52

Hexmaster skrev:
På fråga 1 är svaret åtminstone för Göteborgs del att vi vill ha välsorterade ställen, som Haket, Rover, Ölrepubliken och BA x 3. Tydligen håller vi oss undan Carlsbergs-träsket rätt bra, den här kartan känner jag inte alls igen.

I så fall borde vi väl gå till "3 små rum" lite oftare. :-)
http://3smarum.se/

"Don't ask for blask"!

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 28 feb 2013, 19:18

Ljudnivån brukar också vara ett plus för såna ställen.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 28 feb 2013, 19:56

Tryggve skrev:
Hexmaster skrev:På fråga 1 är svaret åtminstone för Göteborgs del att vi vill ha välsorterade ställen, som Haket, Rover, Ölrepubliken och BA x 3. Tydligen håller vi oss undan Carlsbergs-träsket rätt bra, den här kartan känner jag inte alls igen.

"Don't ask for blask"!
Där har jag aldrig varit. Det får åtgärdas.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 28 feb 2013, 20:05

Hexmaster skrev: Där har jag aldrig varit. Det får åtgärdas.
Det är lätt gjort! Jag har för mig att VoF faktiskt har varit där någon gång, men det är lite suddiga minnesbilder från just den gången....

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 28 feb 2013, 22:51

Hexmaster skrev:Fråga 2 var intressant:
Den första Bishop’s Arms öppnade 1993 på Elite Stadshotellet i Västerås. Namnet på kedjan kommer från närheten till domkyrkan, som ligger i kvarteret intill.
Intressant. Det stämmer också för Luleå att Bishop's Arms ligger nära domkyrkan.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 28 feb 2013, 23:02

Gamlingar gillar mossiga pubar (i Sverige iaf, i andra länder är pub-hänget lite mer all across the board, åldersmässigt iaf).
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 01 mar 2013, 08:51

Ingen diskomusik som skall överöstas är ett plus för Bishops i Örebro, hur det är med de andra städerna vet jag inte.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 01 mar 2013, 08:53

Erland skrev:
Hexmaster skrev:Fråga 2 var intressant:
Intressant. Det stämmer också för Luleå att Bishop's Arms ligger nära domkyrkan.
Och ett av de tre i Göteborg.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 01 mar 2013, 12:48

Vitnir skrev:Ingen diskomusik som skall överöstas är ett plus för Bishops i Örebro, hur det är med de andra städerna vet jag inte.
Samma här i Skövde och i Jönköping. Just det faktum att man inte behöver skrika eller använda SMS för att kommunicera med bordsgrannen är ett av Bishop's Arms fördelar. Att det sedan är fejkinredning à la insta-pub stör mig inte det minsta - klassisk pubmiljö är att föredra framför något minimalistiskt i vitt och svart, i varje fall när man ska avnjuta några bärs.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 01 mar 2013, 12:59

"Oj, Bishop's ligger faktiskt vid domkyrkan, här i Lund också!" tänkte jag tills jag insåg att precis allt här borta, ligger i närheten av domkyrkan...

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » fre 01 mar 2013, 13:29

kaxiga Z skrev:"Oj, Bishop's ligger faktiskt vid domkyrkan, här i Lund också!" tänkte jag tills jag insåg att precis allt här borta, ligger i närheten av domkyrkan...
Allt i förstaden Malmö ligger väl också ganska nära Lunds domkyrka.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 01 mar 2013, 13:51

Hexmaster skrev:
Tryggve skrev:
Hexmaster skrev:På fråga 1 är svaret åtminstone för Göteborgs del att vi vill ha välsorterade ställen, som Haket, Rover, Ölrepubliken och BA x 3. Tydligen håller vi oss undan Carlsbergs-träsket rätt bra, den här kartan känner jag inte alls igen.

"Don't ask for blask"!
Där har jag aldrig varit. Det får åtgärdas.
Onekligen.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Skriv svar