Hur har vi det med sextrakasserierna?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Hur har vi det med sextrakasserierna?

Inlägg av B Hellqvist » lör 10 aug 2013, 09:15

kaxiga Z skrev:Men för bövelen nu, Shermer också?? Hoppas verkligen att detta inte stämmer.

http://freethoughtblogs.com/pharyngula/ ... -a-grenade

Det verkar hursomhelst helt klart, att många av skeptikerledarna i USA låtit framgången stiga dem högt åt huvudet. Hybris. Då ryker i regel kvinnosyn och sådant.
PZ Myers anklagas på vissa håll för att själv ha drabbats av hybris, och låtit karaktärsmord på konkurrerande skeptiker gå före anständighet.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 10 aug 2013, 09:44

B Hellqvist skrev:
kaxiga Z skrev:Men för bövelen nu, Shermer också?? Hoppas verkligen att detta inte stämmer.

Det verkar hursomhelst helt klart, att många av skeptikerledarna i USA låtit framgången stiga dem högt åt huvudet. Hybris. Då ryker i regel kvinnosyn och sådant.
PZ Myers anklagas på vissa håll för att själv ha drabbats av hybris, och låtit karaktärsmord på konkurrerande skeptiker gå före anständighet.
Och kom ihåg att PeeZus är, enligt sina egna standarder, "a creep":

https://www.youtube.com/watch?v=5OhbLDFeE4w

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 10 aug 2013, 11:17

NeuraltNätverk skrev:Och kom ihåg att PeeZus är, enligt sina egna standarder, "a creep":

https://www.youtube.com/watch?v=5OhbLDFeE4w
Men det är ju förlåtet, PZ är ju A+, då går ju allt ann.

Ärligt tala, det rimmar illa med vad han ibland skriver på sin blogg, och dylika uttalanden hör mer hemma i "Mad Men" än på 2010-talet.

Och RW är ju inte mycket bättre. Men det är ju också ok, hon är ju också A+.

Kan man inte under offentliga konferenser avhållas sig från sexistiska kommentarer? Jag har hållit en del föredrag för allt från 1 till 100 personer. Jag har aldrig nämnt något som har med sex eller naket att göra. Jag pratar om mitt ämne. Hur svårt kan det vara, tydligen så svårt att PZ och RW inte klarar av det.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 10 aug 2013, 11:29

Tänker samma sak. Bedrövligt om det är sant. Fast i länken så slängs det i kommentarsfältet liknande anklagelser mot diverse personer:
nigelThe Bold@1516

Technically, what we need is *fewer* people like Shermer and Ratford and Bealls and Grothe and Dawkins and Cheney and Strauss-Kahn and Bill Nye (Bill Nye! How *could* you? Asshole!) and the list goes on.

And on.

And so *many* people are so determined to put themselves on it. I don’t get it.
Och:
Disgusting, though. Krauss makes a big show of almost refusing to speak at the sex-segregated debate and then it turns out he’s very likely harassing or assaulting women.
Här har någon gjort en lista.

Som sagt, hoppas verkligen inte att det är sant. Oavsett vad så tror jag att anklagelserna mot Shermer kan bli betydligt mer uppslitande än vad Elevatorgate någonsin var (där den skyldige är inte är ett "stort namn" och att stöta på någon i en hiss inte alls är på samma nivå som en fullbordad våldtäkt). Och gnabbandet om ackommodationism och scientism räknas inte ens.

I övrigt instämmer jag i Merkos kommentar.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 10 aug 2013, 12:02

Anklagelse = skyldig.

Användarvisningsbild
Merko

Re: Sv: Hur har vi det med sextrakasserierna?

Inlägg av Merko » lör 10 aug 2013, 12:25

amandaduregard skrev: Inte för att jag har med detta att göra, men: När jag skrev att det var viktigt att veta vem man ska vända sig till angående andra deltagares beteende så menade jag inte att det var viktigt att det finns kvinnor bland arrangörer och funktionärer.
Nej, det var mitt förslag. Det varierar naturligtvis från person till person, men jag tror att det är väl belagt att det är fler som vågar anmäla sådant här, exempelvis till polisen, om det finns möjlighet att tala med en kvinnlig representant. Jag tycker inte det behöver vara någon stor grej men exempelvis att någon i början av konferensen presenterar sig och säger "Hej jag heter X och om ni har några synpunkter eller något som helst som rör konferensen så går det bra att prata med mig."

Att det även är bra med kvinnor bland arrangörer och funktionärer i allmänhet är en annan sak som inte har med sextrakasserier att göra.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 10 aug 2013, 12:59

Covering my ass Nu är den delvis censurerad efter hot om stämning, men det krävdes inte mycket googlande för att se att den numera ej namngivna personen är Lawrence Krauss.

Greta Christina citerar den numera borttagna delen från Blaghags blogginlägg: "When women come to me to warn me about what speakers to avoid at conferences or confide in me sexual harassment they’ve experienced, Lawrence Krauss is by far the most common name I hear."

Mycket allvarliga anklagelser. Oavsett om det stämmer eller inte så tror jag inte att Krauss och Shermer kommer att kunna tiga ihjäl det, även om de säkert kommer att försöka göra så till en början. Ron Lindsay tvingades ju till slut göra avbön pga sitt tal på Women in Secularism, och det är bagatellartat i jämförelse med det som Krauss, Shermer och Radford nu anklagas för.

Hur ser det ut i andra subkulturer eller vad vi ska kalla det? Vet att en del här på forumet är libertarianer, och Frihetsfronten har ju regelbundet pubträffar och sommarläger. Har de haft några problem av det här slaget?

När jag var 14-15 var jag väldigt aktiv inom internetspelande, var med i en klan och allt. Kan inte minnas att det då var några sådana här problem (av den sort som kan uppstå på internet). Folk som blev uteslutna ur klanen blev det för att de använt fusk när de spelat. Iofs var det inte spel som är lika kända och lättillgängliga som Call of Duty, Battlefield eller Blizzards spel (men de sålde ändå i miljonupplagor), så det kanske skrämde bort trollen.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
JonLan

Inlägg av JonLan » lör 10 aug 2013, 14:31

Nemesis skrev:Hur ser det ut i andra subkulturer eller vad vi ska kalla det? Vet att en del här på forumet är libertarianer, och Frihetsfronten har ju regelbundet pubträffar och sommarläger. Har de haft några problem av det här slaget?

När jag var 14-15 var jag väldigt aktiv inom internetspelande, var med i en klan och allt. Kan inte minnas att det då var några sådana här problem (av den sort som kan uppstå på internet).
Liknande problem existerar definitivt inom akademin. Har inte personligen hört några våldtäktsanklagelser i samband med forskningskonferenser o dyl, men det har kommit fram att mina närmsta kvinnliga kollegor haft problem med förfriskade professorer som inte kan ta en hint, eller i värsta fall hålla fingrarna i styr, i sådana sammanhang. Dessa händelser har däremot inte kommit ut till allmän kännedom via bloggar eller internetforum/-communities - man diskuterar dem inom den närmsta kretsen och släpper det.

Den aktuella skitstormen inom den amerikanska skeptikerrörelesen kan ha sin grund i en överrepresentation av män med hybris, men jag befarar att den snarare har att göra med att problem kommer till ytan inom en subkultur som, i högre grad än akademin, attraherar frispråkiga och nätverkande individer.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 10 aug 2013, 23:16

Merko skrev:3. Enligt en bloggare ska en känd skeptisk föreläsare på en kryssning ha inbjudit en ej nämnd kvinna till en trekant med honom och hans partner. Inga ytterligare detaljer ges. Jag har svårt att se att ett sådant förslag ska klassas som sexuella trakasserier i princip. Det behövs som jag ser det mer än ett skamlöst förslag för att något ska vara sexuella trakasserier, och något sådant har inte redovisats. Uppgifterna verkar också komma i andra eller tredje hand så jag vill inte ens dra några säkra slutsatser gällande om det ens har skett eller om det i så fall varit klumpigt och ovälkommet.
Här är en cachad version av den numera borttagna bloggposten du länkar till. Skamlöst absolut, men under vilka omständigheter det skedde framgår inte.

Daylight Atheism skulle enligt sin Twitter göra en större post om ämnet. Kan bli intressant, även fast jag inte tror att han sitter inne på mer information än vad som redan finns på internet.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » sön 11 aug 2013, 11:16

Jag skrev i startinlägget att vi har en talare från CFI, en organisation som nyligen fått kritik för bristande hantering av sextrakasserier på arbetsplatsen. Nu inser jag att det inte stämmer. Vår talare är Kendrick Frazier från CSI, en organisation som vad jag vet inte nämnts i trakasserisammanhang på sistone.

CFI = Centre For Inquiry, grundat 1991 av Paul Kurtz.

CSI = Committee for Skeptical Inquiry, ger ut Skeptical Inquirer, grundat 1976, också av Paul Kurtz, hette länge CSICOP.

(James Randi startade sin organisation JREF 1996 då han och CSICOP haft en massa rättsliga problem med Uri Geller och inte längre kunde komma överens om samarbetsformer för detta.)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 11 aug 2013, 20:48

Det är dock inte alls lätt att veta hur man ska göra om man är offer för sexuella trakasserier. Det blir internet-hatmobb, hur man än gör, förmodligen från samma personer:

http://voxapocrypha.tumblr.com/post/579 ... /yeah-this

Bild

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 11 aug 2013, 20:59

MartinR skrev:Jag skrev i startinlägget att vi har en talare från CFI, en organisation som nyligen fått kritik för bristande hantering av sextrakasserier på arbetsplatsen. Nu inser jag att det inte stämmer. Vår talare är Kendrick Frazier från CSI, en organisation som vad jag vet inte nämnts i trakasserisammanhang på sistone.

CFI = Centre For Inquiry, grundat 1991 av Paul Kurtz.

CSI = Committee for Skeptical Inquiry, ger ut Skeptical Inquirer, grundat 1976, också av Paul Kurtz, hette länge CSICOP.

(James Randi startade sin organisation JREF 1996 då han och CSICOP haft en massa rättsliga problem med Uri Geller och inte längre kunde komma överens om samarbetsformer för detta.)
CSI är en underorganisation till CFI.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 11 aug 2013, 23:01

MartinR skrev: Nu är det vara ett par veckor till VoF:s stora konferens, så det verkar vara läge att ta upp den här saken. Hur har vi det med sextrakasserierna?
Braaa jobbat gubben, att även såna som du kan ha förslag och idéer... Sisådär, gå nu och gör kaffe till Victor så lägger vi detta till protokollet *smiskar MartinR på stjärten*.

Och du, jag vill inte se dig i såna säckiga jeans och t-shirt - det ska vara tight och urringat. Du måste visa lite appeal annars kommer man ingen vart.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 11 aug 2013, 23:12

kaxiga Z skrev:Det är dock inte alls lätt att veta hur man ska göra om man är offer för sexuella trakasserier. Det blir internet-hatmobb, hur man än gör, förmodligen från samma personer:

http://voxapocrypha.tumblr.com/post/579 ... /yeah-this

[bild]
Frånvarande: bildrutan där streckfiguren kommer fram med belägg.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 11 aug 2013, 23:27

Jag tycker nog att det vore bra om VoF kunde kontakta Karen Stolltznow. För det första tycker jag att föreningen gärna får uttrycka sitt officiella stöd för att hon satt fokus på ett viktigt problem och visat mod genom att berätta om sina upplevelser offentligt på ett bra och sansat vis.

För det andra så kan vi ju passa på att informera om att vi har ett förestående samarbete med CSI och fråga henne om hon har några synpunkter eller något som vi borde känna till, eller något hon tycker att vi borde framföra till CSI/CFI eller diskutera med Kendrick Frazier när han kommer hit.

Jag kan hjälpa till att formulera ett utkast om det kan vara till hjälp.

Skriv svar