Radio Houdi utnämner skeptikerrörelsen till Veckans klappträ

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Nemesis

Radio Houdi utnämner skeptikerrörelsen till Veckans klappträ

Inlägg av Nemesis » tis 23 feb 2016, 20:33

Uppmärksammat på Humanistbloggen.

Tror inte detta är så mycket att bry sig om, men vet inte varifrån John Houdis och Anders Hesselboms antipati mot skeptikerrörelsen kommer ifrån (har inte lyssnat på podcasten). Trodde att de själva ingick där.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Raido Houdi utnämner skeptikerrörelsen till Veckans klap

Inlägg av kipphebel3 » ons 24 feb 2016, 09:01

Jag tycker att John Houdi och Anders Hesselbom är ganska underhållande och visst är de själva skeptiker. En del av Johns indignation visavi VoF bottnar säkert i ett längre meningsutbyte här på forumet. Det hela påminner ganska mycket om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=kHHitXxH-us
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 24 feb 2016, 12:48

Jag förstår inte vad de menar. Debaclet med Tim Hunt gav vad jag minns inga svallvågor här i Sverige och jag hittar inget om det i forumet eller på Skepchick.se.

Verkar ha varit mycket större i UK och USA - flera vänner därifrån kommenterade det med viss hetta.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 24 feb 2016, 14:30

Äh, Houdi kan vara väl så provocerande ibland, för att inte tala om Hesselbom. Men jag är säker på att de älskar oss, så.

Jaja, jag ska lyssna vid tillfälle - Båda är underhållande och har ofta vettiga saker att säga, så.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 24 feb 2016, 14:36

En massa saker de säger är alldeles vettiga, men just detta avsnitt var litet för mycket "Rix Morgonzoo" för min smak.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

John Houdi

Inlägg av John Houdi » ons 24 feb 2016, 18:01

Nemesis skrev: men vet inte varifrån John Houdis och Anders Hesselboms antipati mot skeptikerrörelsen kommer ifrån (har inte lyssnat på podcasten). Trodde att de själva ingick där.
Jag tror att du inte riktigt hörde allt vi sa. Det låter som om du missat en hel del av ämnets kärna, tyvärr.
kipphebel3 skrev:Jag tycker att John Houdi och Anders Hesselbom är ganska underhållande och visst är de själva skeptiker. En del av Johns indignation visavi VoF bottnar säkert i ett längre meningsutbyte här på forumet.
Tack för de vänliga orden. Vill poängtera (igen) att jag har ingenting emot VoF som förening (vilket jag också tror jag sa i avsnittet) och som jag tror jag nämnt ett par gånger i den tråden du länkat till.

Någon har nämnt i mail att "vi bara gör detta för att vi ska få fler lyssnare".
Nja, vi har bra med lyssnare och lyssnarskaran ökar hela tiden. Grejen är väl den att vi inte riktar oss till hard core-skeptikern i Radio Houdi utan till gemene man.
Vi anser också att en förening av skeptiker ska kunna ta kritik och inte bara anse sig vara ofelbara (som en del verkar tro om sig själva).
ulltand skrev:Äh, Houdi kan vara väl så provocerande ibland, för att inte tala om Hesselbom. Men jag är säker på att de älskar oss, så.
Jaja, jag ska lyssna vid tillfälle - Båda är underhållande och har ofta vettiga saker att säga, så.
Tack för de trevliga orden. Det är verkligen inte min mening att vara provocerande. Jag anser att kritik mår man bra utav bara man inte anser sig vara ofelbar.
Vi gör våra misstag vi också, givetvis. Grejen är den att vi lyssnar på kritiken och försöker omvända den till positiv kritik och lära oss något från det. Om vi ansåg oss ofelbara skulle vi aldrig ha kunnat gjort över 150 avsnitt i skepticismens tjänst.

Som i ditt fall; jag ska försöka tänka på att inte skriva eller prata i podden så det kan tolkas som att jag bara är ute efter att provocera i framtiden.Det är inte min mening att erhålla fiender inom den sida jag anser mina vänner finns.

Jag anser att vi alla jobbar mot samma sak. Precis som du skriver så älskar jag VoF och skepticismen, jag gillar de allra flesta skeptiker och har fantastiskt utbyte av den samvaron.
Det är ju därför jag (och Anders) reagerar när vi ser tendenser inom rörelsen som vi är rädda skadar den.
Mitt "misstag" har väl varit att jag inte bara hållit mig till hyllningskören utan har blottat min strupe och sagt kritik rakt ut. Vissa klarar inte sådant...

Med hopp om all förståelse.

Men glöm inte att vi är alla på samma sida och det är aldrig någon tävling om vem som är "mest skeptisk".
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 24 feb 2016, 18:29

Men glöm inte att vi är alla på samma sida och det är aldrig någon tävling om vem som är "mest skeptisk".
Bra! då är vi överens.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 24 feb 2016, 18:42

Var har det där ivriga påhejandet skett? Jag minns inget sånt och har letat men inte hittat något. Så jag ställer mig lite frågande till den beskrivningen.

Användarvisningsbild
Spito

Re: Radio Houdi utnämner skeptikerrörelsen till Veckans klap

Inlägg av Spito » ons 24 feb 2016, 20:32

Radio Houdi 155 skrev:24:32 - 25:13, Anders Hesselbom: Hela den här historien var ivrigt påhejad av svenska skeptikerrörelsen som hugger på alla anklagelser om kvinnohat helt utan att kontrollera sanningshalten. Är det är så att man gör ett påståenden om vetenskap som är fantastiskt då helt plötsligt ska extraordinära påståenden kräva extraordinära bevis, men är det så att det kommer anklagelser om kvinnohat, ja då spelar det ingen roll om det är på riktigt eller inte, han ska bort.
Johan Houdi: Just det.
Anders Hesselbom: Nu när den här historien har bubblat upp då väntar jag naturligtvis på svenska skeptikerrörelsens ursäkt och självrannsakan och så länge så delar jag ut veckans klappträd till svenska skeptikerrörelsen.
Den här storyn om Tim Hunt har jag missat helt och ännu mer har jag missat att den s.k svenska skeptikerrörelsen (hur den nu ska definieras) har hejat på.

När jag gör en siteavgränsad sökning på "Tim Hunt" för vof.se och skepchick.se på Google så får jag noll träffar på respektive sajt.

Har det verkligen hänt något eller hittar Radio Houdi bara på? Och om något nu har hänt, är det något som kan tillskrivas den s.k svenska skeptikerrörelsen? Bisarrt diffust att de inte kan tala klarspråk och göra en ordentlig hänvisning.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 24 feb 2016, 20:40

Så här skriver Hesselbom på humanistbloggen:
Anders Hesselbom skrev: Ser att även VoF noterade "veckans klappträ". Inte heller de ska känna sig utpekade (vilket de inte verkar göra) för vad en massa individer säger på twitter. Och ni som lyssnar på Radio Houdi vet ju att jag gärna säger att kritiken handlar om VoF när så är fallet.

Sen ska jag kanske tillägga att Tim Hunt förmodligen inte är, ursäkta uttrycket, Guds bästa barn, men det betyder ju inte att man får påstå vad som helst om honom. ;-)

2016-02-24 16:03

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 24 feb 2016, 21:04

micke.d skrev:Så här skriver Hesselbom på humanistbloggen:
Anders Hesselbom skrev: Ser att även VoF noterade "veckans klappträ". Inte heller de ska känna sig utpekade (vilket de inte verkar göra) för vad en massa individer säger på twitter. Och ni som lyssnar på Radio Houdi vet ju att jag gärna säger att kritiken handlar om VoF när så är fallet.

Sen ska jag kanske tillägga att Tim Hunt förmodligen inte är, ursäkta uttrycket, Guds bästa barn, men det betyder ju inte att man får påstå vad som helst om honom. ;-)

2016-02-24 16:03
En massa twittrare = svenska skeptikerrörelsen?

Varför så modest i generaliseringen? Varför inte utnämna dessa till "det svenska folket"?

Genom att tala diffust i stället för att peka ut konkreta personer, instanser och organisationer så visar AH på att han antingen har illvilliga avsikter när han kritiserar skeptiker, eller också har han bara otur när han tänker.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

John Houdi

Inlägg av John Houdi » ons 24 feb 2016, 21:13

Spito: Tufft att gå på någon som inte kan försvara sig. Du vet mycket väl att Anders är blockad och inte kan försvara sig.

...på tal om den där lilla klicken som skadar VoF, som jag nämnde tidigare, som är i sin sfär av ofelbarhet...
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 24 feb 2016, 21:22

John Houdi skrev:Spito: Tufft att gå på någon som inte kan försvara sig. Du vet mycket väl att Anders är blockad och inte kan försvara sig.

...på tal om den där lilla klicken som skadar VoF, som jag nämnde tidigare, som är i sin sfär av ofelbarhet...
John! Kan vi räkna med en förtydligande i nästa Radio Houdi vilka den sk svenska skeptikerrörelsen är och vad som faktiskt har hänt?

John Houdi

Inlägg av John Houdi » ons 24 feb 2016, 21:33

Spito skrev: John! Kan vi räkna med en förtydligande i nästa Radio Houdi vilka den sk svenska skeptikerrörelsen är och vad som faktiskt har hänt?
Tycker det mesta är sagt redan i denna tråd om du provar att scrolla tillbaka lite.
Men jag kollade med Anders och han hälsade att han är illvillig och har otur när han tänker så vi får se hur det blir.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 24 feb 2016, 21:46

John Houdi skrev:
Spito skrev: John! Kan vi räkna med en förtydligande i nästa Radio Houdi vilka den sk svenska skeptikerrörelsen är och vad som faktiskt har hänt?
Tycker det mesta är sagt redan i denna tråd om du provar att scrolla tillbaka lite.
Men jag kollade med Anders och han hälsade att han är illvillig och har otur när han tänker så vi får se hur det blir.
Det är knappast några enstaka twittrare som er lyssnare associerar begreppet "svenska skeptikerrörelsen" till, snarare till organisationer som VoF. Att en till vetenskapen vänligt sinnad podd slarvar så med definitioner och skiter i att lämna några konkreta hänvisningar har jag svårt att se som en olyckshändelse. Genom att vara diffusa så träffar det där klappträet, i era lyssnares öron, lite var som helst.

Jag skiter i om AH finns på forumet eller inte, tänker han syssla med allmän dygnspridning om "svenska skeptikerrörelsen" så kommer jag ge honom på pälsen.

Låst