Guerrilla Skepticism on Wikipedia

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Guybrush Threepwood

Guerrilla Skepticism on Wikipedia

Inlägg av Guybrush Threepwood » mån 17 dec 2018, 11:17

Jag hörde nyligen talas om Guerrilla Skepticism on Wikipedia och tänkte höra mig för om det är någon/några här på forumet som är engagerade i rörelsen. Jag tycker själv att rörelsen verkar spännande och funderar på om det är något vettigt att börja engagera sig i. Innan jag hör av mig till gruppen och tar upp deras tid vore det intressant att höra av de eventuella personer här på forumet som redan är med i gruppen lite om vad det innebär, hur mycket tid det tar i anspråk, hur koncentrerat och hur utmanande ”introduktionskursen” är osv. Sökte i trådarna och tydligen har en användare som heter Snorkelfarsan inblick i det, men han har inte varit aktiv på forumet sedan flera år. Är ni fler därute?

Snorkelfarsan sammanfattade Guerrilla Skepticism on Wikipedia så här:
Snorkelfarsan skrev:Rent kortfattat är det ett riktat försök att redigera Wikipedia-artiklar med skeptisk information samt att länka samman artiklar som relaterar till skeptiska ämnen med skeptiska profiler, organisationer, bloggar osv, som antingen har en Wikipedia-sida eller som en referens till dessa på Internet. T ex kan man på en Wikipedia-artikel om UFOn eller medium länka till JREF eller till en YouTube-video som debunkar eller en intervju med en känd skeptisk profil (både med referenser till deras Wikipedia-sidor samt källan på Internet). Detta är ett utmärkt sätt för vanliga människor att komma i kontakt med skeptisk information som dom annars inte skulle utsättas för. Här är en översikt av hela projektet: http://guerrillaskepticismonwikipedia.b ... sm-on.html
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

manifesto

Re: Guerrilla Skepticism on Wikipedia

Inlägg av manifesto » mån 17 dec 2018, 15:40

Astroturf.
War is peace.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » mån 17 dec 2018, 16:27

manifesto skrev:Astroturf.
Det tror jag inte. Men om du har några belägg för att det inte är en genuin gräsrotsrörelse får du gärna presentera dem.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 17 dec 2018, 17:25

Guybrush Threepwood skrev:
manifesto skrev:Astroturf.
Det tror jag inte. Men om du har några belägg för att det inte är en genuin gräsrotsrörelse får du gärna presentera dem.
Det finns säkert en och annan som upplever sig vara en ”genuin gräsrot”. Rörelsen som sådan kännetecknas av i bästa fall en religiös övertro på respektive lands officialdom och sanningsinstitutioner och som hålls i schack med stenhård social kontroll.

I sämsta fall?

Tja, börja förslagsvis här: https://www.cia.gov/index.html

Det här är ingalunda något jag tar lätt på. Jag har varit en skeptiker hela mitt liv. Det är den (främst amerikanska) skeptiska rörelsen jag syftar på här.

Slicka uppåt och sparka neråt. Sila mygg och svälj basketbollar.

Det här går inte att förklara med politisk/sociologisk naivitet enbart. Det måste finnas en tanke bakom.
War is peace.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 17 dec 2018, 18:28

Jag känner sedan tidigare till projektet. Har funderat på att engagera mig, men vet inte riktigt om jag i dagsläget känner att jag kan avvara den tid och det engagemang som önskas. Blir kanske aktuellt vid ett senare tillfälle. :)

Det går annars bra att skapa en Wikipediakonto och på eget initiativ redigera och skapa Wikipediaartiklar (inga förväntningar på hur ofta och hur mycket man gör, går bra att göra lite då och då när man känner för det och har tid och lust). Vilket jag har gjort.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » mån 17 dec 2018, 19:28

Man behöver väl inte ens regga sig. Bara editera på om man hittar felaktigheter
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 17 dec 2018, 19:32

ttias skrev:Man behöver väl inte ens regga sig. Bara editera på om man hittar felaktigheter
Och de sidor som blockerats av, ja, vem?
War is peace.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 18 dec 2018, 11:32

manifesto skrev:
ttias skrev:Man behöver väl inte ens regga sig. Bara editera på om man hittar felaktigheter

Jag har förstår uppriktigt sagt inte vad du vill säga, det känns som att det här är mitten av en konversation där man både behöver början och slut för att kunna utröna vad som avses.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » tis 18 dec 2018, 15:21

Nemesis skrev:Har funderat på att engagera mig, men vet inte riktigt om jag i dagsläget känner att jag kan avvara den tid och det engagemang som önskas.
Jag känner lite likadant men samtidigt förstår jag det som att man kan lägga ner så mycket tid man vill efter den initiala utbildningen. Tror säkert utbildningen är bra även om går rogue sen.
Nemesis skrev:Det går annars bra att skapa en Wikipediakonto och på eget initiativ redigera och skapa Wikipediaartiklar
Jo det är sant. Det har jag också gjort när wikipedia var i sin linda men tror jag hade haft nytta av lite handledning. Det behövs ju dock inte just guerrilla skeptics till men ändå. Känns också som det vore trevligt att ha ett community runt det och då gärna ett gäng svenska skeptiker också.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » tis 18 dec 2018, 15:24

manifesto skrev:Det finns säkert en och annan som upplever sig vara en ”genuin gräsrot”. Rörelsen som sådan kännetecknas av i bästa fall en religiös övertro på respektive lands officialdom och sanningsinstitutioner och som hålls i schack med stenhård social kontroll.
manifesto skrev:Tja, börja förslagsvis här: https://www.cia.gov/index.html
manifesto skrev:Och de sidor som blockerats av, ja, vem?
Yrar du eller trollar du? Jag förstår inte vad dina inlägg handlar om eller vad CIAs hemsida har med det här ämnet att göra. Du verkar gå igång på någon allmän rant om den skeptiska rörelsen i stort? Det finns säkert andra trådar där det lämpar sig bättre.

Här efterfrågade jag ifall det finns forummedlemmar som är wikipediaeditors för Guerilla Skeptics, och det verkar du inte vara och du verkar heller inte ha som ambition att på annat sätt bidra med någon saklig eller snillrik insikt annat än paranoida vanföreställningar och konspirationssvammel. Att du orkar! Jag tänker inte underhålla dig genom att bemöda mig med att besvara fler av dina inlägg i den här tråden. Det är förvisso sant att det är nyttig hjärngympa att debattera med foliehattar och det ger tillfälle att slipa argument och få sina åsikter utmanade - men jag ifrågasätter rimligheten i att du kommer inraglande som en berusad chihuahua, bjäfsar och hugger på allt och försöker skohorna in ämnet till att vara en del i din självbedrägliga synarkiska världsbild. Nytra till människa. Det börjar bli pinsamt.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 18 dec 2018, 18:16

ttias skrev:
manifesto skrev:

Jag har förstår uppriktigt sagt inte vad du vill säga, det känns som att det här är mitten av en konversation där man både behöver början och slut för att kunna utröna vad som avses.
Du låter påskina att vem som helst kan gå in och redigera hur som helst i samtliga artiklar på Wikipedia. Så är naturligtvis inte fallet.

Det finns ’känsliga ämnen’ som kontrolleras hårt av en ’redaktion’ i Wikipedias regi.

Exempel:

- The Real Wikipedia? Will the Real Wikipedia Please Stand Up? https://kennedysandking.com/john-f-kenn ... e-stand-up

Jag är väl insatt i mordet på President Kennedy, därav mitt exempel. Det finns många fler.
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 18 dec 2018, 18:33

manifesto skrev:Det finns säkert en och annan som upplever sig vara en ”genuin gräsrot”. Rörelsen som sådan kännetecknas av i bästa fall en religiös övertro på respektive lands officialdom och sanningsinstitutioner och som hålls i schack med stenhård social kontroll.
manifesto skrev:Tja, börja förslagsvis här: https://www.cia.gov/index.html
manifesto skrev:Och de sidor som blockerats av, ja, vem?
Yrar du eller trollar du? Jag förstår inte vad dina inlägg handlar om eller vad CIAs hemsida har med det här ämnet att göra.
Nej, jag kan i dagsläget inte bevisa att den internationells Skeptikerrörelsen är infiltrerad och i allt väsentligt kontrollerad av US National Security State, men jag kan bevisa att den i allt väsentligt agerar SOM OM så är fallet.
Du verkar gå igång på någon allmän rant om den skeptiska rörelsen i stort? Det finns säkert andra trådar där det lämpar sig bättre.
Jag reagerade på ordet ”guerilla” i namnet på den förening du ser upp till och vill gå med i, ja.

Får jag inte det?
Här efterfrågade jag ifall det finns forummedlemmar som är wikipediaeditors för Guerilla Skeptics, och det verkar du inte vara och du verkar heller inte ha som ambition att på annat sätt bidra med någon saklig eller snillrik insikt annat än paranoida vanföreställningar och konspirationssvammel.
Här har du säkert goda exempel på sådant som du vill lyfta fram och belysa som särkilt representativt? Eller är det så eländigt att du hemfaller till grova personangrepp så fort du känner dig hotad i din identitet och världsbild?
Att du orkar!
Sanning och rättvisa är lätt att bära omkring på. Pröva själv.
Jag tänker inte underhålla dig genom att bemöda mig med att besvara fler av dina inlägg i den här tråden. Det är förvisso sant att det är nyttig hjärngympa att debattera med foliehattar
Återigen ett personangrepp. Har du något annat? Med substans?
och det ger tillfälle att slipa argument och få sina åsikter utmanade -
Ja, hur går det med ”slipandet” tycker du? Och nej, svepande grova personangrepp utan backning av fakta och belysande exempel, är inte ”slipade” argument.
men jag ifrågasätter rimligheten i att du kommer inraglande som en berusad chihuahua, bjäfsar och hugger på allt
Personangrepp igen. Speaks volumes.
och försöker skohorna in ämnet till att vara en del i din självbedrägliga synarkiska världsbild.
Att döpa en förening till ”Guerilla Skeptics” som samtidigt råkar ha exakt samma uppfattning som US National Security State i precis samtliga kontroversiella frågeställningar av historisk och dagspolitisk betydelse är åtminstone SOM OM det handlar om klassisk astroturfing, helt riktigt.
Nytra till människa. Det börjar bli pinsamt.
Jag är både nyter och glad att jag kan hjälpa till lite här och var där det haltar betänkligt, ja.

Hur går det med ”slipandet”? Handen på lilla hjärtat.
War is peace.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » ons 19 dec 2018, 14:42

manifesto skrev:Hur går det med ”slipandet”? Handen på lilla hjärtat.
Som jag försökte förmedla så har jag inte som ambition att slipa mina argument i den debatt som du försöker leda in ämnet på. Om du vill diskutera konspirationsteorier så finns det andra trådar. Jag har också tidigare och kommer sannolikt i framtiden att ta debatten med dig och andra men jag tycker det är rimligt att hålla sig on topic och ta debatten där den passar, givet trådens ämne. Du försöker hijacka denna tråd för att leda in debatten på konspirationer igen. Det kan du säkert göra oavsett givet ämne. Det kallas att trolla.

Det är inte det att jag inte är fascinerad av dina insikter men starta gärna en tråd som heter ”den internationella skeptikerrörelsen är kontrollerad av US National Security State”. Det är säkert flera som är intresserade av att ta del av dina klarsyntheter och kanske vill dela med sig av sin syn och som då mycket lättare kan hitta ämnet. Nu riskerar de ju att gå miste om din oändliga kunskap eftersom du skriver i en tråd om wikipediaediting. Och det är väl synd?

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 19 dec 2018, 15:32

manifesto skrev:Hur går det med ”slipandet”? Handen på lilla hjärtat.
Som jag försökte förmedla så har jag inte som ambition att slipa mina argument i den debatt som du försöker leda in ämnet på. Om du vill diskutera konspirationsteorier så finns det andra trådar. Jag har också tidigare och kommer sannolikt i framtiden att ta debatten med dig och andra men jag tycker det är rimligt att hålla sig on topic och ta debatten där den passar, givet trådens ämne. Du försöker hijacka denna tråd för att leda in debatten på konspirationer igen. Det kan du säkert göra oavsett givet ämne. Det kallas att trolla.

Det är inte det att jag inte är fascinerad av dina insikter men starta gärna en tråd som heter ”den internationella skeptikerrörelsen är kontrollerad av US National Security State”. Det är säkert flera som är intresserade av att ta del av dina klarsyntheter och kanske vill dela med sig av sin syn och som då mycket lättare kan hitta ämnet. Nu riskerar de ju att gå miste om din oändliga kunskap eftersom du skriver i en tråd om wikipediaediting. Och det är väl synd?
Nja, tråden handlar inte om ”wikipediaediting”, den handlar om ”Guerilla Skeptics on Wikipedia”.

Jag noterar att namnet ”Guerilla Skeptics” är en oxymoron givet den internationella skeptikerrörelsens i det närmaste totala eftergivenhet gentemot US National Security State i varje kontroversiell frågeställning med bäring på samma States officiella mytologi.

Dvs, motsatsen till den oberoende kritiskt granskande gräsrotsrörelse som ju mer än antyds i valet av namn, ”Guerilla ... ” = astroturf.

Det här är ingen ”konspirationsteori”, det är ett faktum.
War is peace.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » ons 19 dec 2018, 16:01

Det är noterat att du anser det som ett faktum att skeptikerrörelsen är marionetter till US National Security State och att Guerrilla Skeptics är del i denna sammansvärjning. Tack för varningen, jag ska akta mig.

Jag ser fram emot att läsa dina belägg för detta faktum i en annan tråd.

Skriv svar