Greenpeace medgrundare om den stora klimatbluffen, gämför med Galileo.

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
nilgert

Re: Greenpeace medgrundare om den stora klimatbluffen, gämför med Galileo.

Inlägg av nilgert » tis 12 mar 2019, 20:51

Anders G skrev:
tis 12 mar 2019, 18:05
Det går också att komma med konkreta debattinlägg om man sitter på "fakta". Vi som är vid våra sinnens fulla bruk tänker inte titta på timslånga filmer för att lista ut vad du menar.
Ja du Anders G tack för vänlig ton blev först förskräckt av ditt första svar på mitt första inlägg här på forumet.
Tror nog om man skall bli klok får man nog offra lite tid, har själv suttit många timmar och sett hundratals Videos i många ämnen och läst mycket fakta, jag är ingen expert på något sätt men det jag kan råda är att se och läsa det seriösa experterna i ämnet säger, ingen mening jag repeterar här deras vetskap.

nilgert

Inlägg av nilgert » tis 12 mar 2019, 21:02

L. Mäkinen skrev:
tis 12 mar 2019, 17:55
Jag tycker snarare att det är ganska vanligt att media tar med förnekare för att balansera debatten. Expressen hade nyligen med en "världsledande professor" som talesman för de som inte tar till sig fakta.
Jag måste erkänna att jag inte läst Expressen senaste 25 åren inte heller Aftonbladet de senaste 15 åren då jag tyckt de skrivit mest skit, kan då hända att opinionen börjar tvinga dessa tidningar att skriva mera sann fakta i dag, har läst av andra och nu av dig att det kan vara så med Expressen.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 12 mar 2019, 22:34

Det där med att komma med några diskuterbara fakta? Och nej, ingen vid sina sinnens fulla bruk tittar på en video för att lista ut vad du menar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 13 mar 2019, 08:18

nilgert skrev:
tis 12 mar 2019, 21:02
L. Mäkinen skrev:
Jag tycker snarare att det är ganska vanligt att media tar med förnekare för att balansera debatten. Expressen hade nyligen med en "världsledande professor" som talesman för de som inte tar till sig fakta.
Jag måste erkänna att jag inte läst Expressen senaste 25 åren inte heller Aftonbladet de senaste 15 åren då jag tyckt de skrivit mest skit, kan då hända att opinionen börjar tvinga dessa tidningar att skriva mera sann fakta i dag, har läst av andra och nu av dig att det kan vara så med Expressen.
Tycker du inte själv att det rimmar illa att du inleder med att påstå saker om mainstream media för att strax efter deklarera att du inte tar till dig deras produkter? Det är ett ganska udda grepp att bara lyssna på de källor man själv väljer ut. Risken är stor att man får en vriden bild av världen i och med sin hemmagjorda filterbubbla.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

nilgert

Inlägg av nilgert » ons 13 mar 2019, 08:25

L. Mäkinen skrev:
ons 13 mar 2019, 08:18
nilgert skrev:
L. Mäkinen skrev:
Tycker du inte själv att det rimmar illa att du inleder med att påstå saker om mainstream media för att strax efter deklarera att du inte tar till dig deras produkter? Det är ett ganska udda grepp att bara lyssna på de källor man själv väljer ut. Risken är stor att man får en vriden bild av världen i och med sin hemmagjorda filterbubbla.
Brukar du läsa media som inte är ärliga? Av vilken anledning skall jag läsa media som inte skriver sanningen eller ännu värre undanhåller information för allmänheten. Om det inte framgick så klassar jag Expressen och Aftonbladet till gruppen Mainstream media.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » ons 13 mar 2019, 08:58

nilgert skrev:
tis 12 mar 2019, 20:51
Tror nog om man skall bli klok får man nog offra lite tid, har själv suttit många timmar och sett hundratals Videos i många ämnen och läst mycket fakta, jag är ingen expert på något sätt men det jag kan råda är att se och läsa det seriösa experterna i ämnet säger, ingen mening jag repeterar här deras vetskap.
Jag förutsätter att du på något vis vill föra en debatt eller övertyga forumets läsare om din världsbild snarare än att bara konstatera att det finns de som hävdar att man-made global warming är en bluff. För det sistnämnda vet alla och det tillför inget nytt i ämnet. Du kommer nog märka att många här är villiga att ta debatten med dig och bemöta dina argument om du bara tar dig tid att presentera dem. Men du kommer inte övertyga någon eller föra debatten framåt om du bara länkar till breitbart och uttrycker bestörtning över det rådande läget utan att själv återge eller presentera några argument. Om du nu lagt så många timmar på att läsa in dig på frågan kanske du kan komma med ett konkret argument som går att ta ställning till eller bemöta?
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

nilgert

Inlägg av nilgert » ons 13 mar 2019, 09:40

Guybrush Threepwood skrev:
ons 13 mar 2019, 08:58
nilgert skrev:
tis 12 mar 2019, 20:51
att det finns de som hävdar att man-made global warming är en bluff. För det sistnämnda vet alla och det tillför inget nytt i ämnet.

Vet alla det? Tyvärr det är nog långt ifrån fallet, då skulle det inte gått så långt.
Den kloke som läst alla svar inser just problemet att folk inte ens ids läsa och lyssna till sig fakta utan skall ha allt serverat för sig. Det är just därför klimat realisterna har svårt föra fram riktig fakta utan som i denna tråd istället angripa den med alla möjliga angrepp som försöker föra fram ett budskap.
Jag hoppas ändå informationen om ett uppvaknande i frågan som jag förmedlat via då i huvudsak rekommenderade länkar till läsvärda artiklar och Videos och sedan själv går vidare med att söka mera info.
Jag har nu gjort mitt här.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 13 mar 2019, 09:48

Nej, det har du inte. Höjden av intellektuell slöhet...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 13 mar 2019, 11:46

nilgert skrev:
ons 13 mar 2019, 08:25
L. Mäkinen skrev:
ons 13 mar 2019, 08:18
nilgert skrev:

Brukar du läsa media som inte är ärliga? Av vilken anledning skall jag läsa media som inte skriver sanningen eller ännu värre undanhåller information för allmänheten. Om det inte framgick så klassar jag Expressen och Aftonbladet till gruppen Mainstream media.
Jag försöker ta del av olika vinklar av media även om vissa mer lockar till skratt än känns seriösa. Det skulle dock aldrig falla mig in att påstå något om vad som finns (eller saknas) i publikationer jag inte har läst. Det vore att framställa mig själv som korkad och det försöker jag undvika.
De få fakta du presenterat i tråden har visat sig vara felaktiga så varför skulle vi leta efter mer via dina länkar?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 13 mar 2019, 13:53

Jag noterar att den inledande twitterlänken visserligen inte tror CO2 påverkar klimatet, men däremot att Chemtrails och HAARP gör det. Alla fel på en gång.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 13 mar 2019, 17:44

nilgert skrev:
ons 13 mar 2019, 09:40
Vet alla det? Tyvärr det är nog långt ifrån fallet, då skulle det inte gått så långt.
Alla som har öppnat en mainstream-tidning de senaste 20 åren. Men det är klart, om man utgår från att mainstream-tidningar ljuger och aldrig öppnar dem så är det ju lätt att missa.
nilgert skrev:
ons 13 mar 2019, 09:40
Den kloke som läst alla svar inser just problemet att folk inte ens ids läsa och lyssna till sig fakta utan skall ha allt serverat för sig.
Om du hade hängt kvar i tråden hade du märkt att det är flera här som faktiskt har läst stora delar av originalforskningen om klimatförändringarna, och har bakgrunden att förstå den. Det finns en viss humor i att du anklagar folk som först har läst/forskat 5-10 år på universitet för att få tillräckliga kunskaper, och sedan lagt åtskilliga timmar på att läsa forskningsrapporter, för att vilja ha allt serverat för sig. Och sedan lägger du själv fram länkar till twitter och Breitbart som "fakta".

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 mar 2019, 06:57

Jag ser ingen vetenskap här, utan bara politik. Så därför stänger jag tråden.

Om trådskaparen vill börja på ny kula, med att presentera något som åtminstone påminner om fakta och argument i en ny trådstart, så går det bra.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Låst