Vår inställning till ekologisk odling

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
skogaliten

Re: Vår inställning till ekologisk odling

Inlägg av skogaliten » mån 01 jun 2020, 10:46

L. Mäkinen skrev:
mån 01 jun 2020, 08:46
skogaliten skrev:
tor 28 maj 2020, 09:33
Vitnir skrev:
ons 27 maj 2020, 13:33
Ja det var ju skönt att svenska ekologiska odlare inte är lika fundamentalistiska som man lätt tror när man "hör något på internet".
Ska jag alltså tolka det som att det i KRAV-odling är tillåtet med konstgödsel?
Nej, det är inte tillåtet med konstgödsel i KRAV-odling.

Dock förstår jag inte riktigt fokuseringen på konstgödsel.

Som jag skrivit tidigare i tråden, så går det inte (observera "går inte", det är på allvar) att långsiktigt (mer än under några få år) odla alls med enbart konstgödsel, medan det går utmärkt att odla i stort sett hur länge som helst, med enbart organiska gödselmedel, eller i en kombination mellan organiska gödselmedel och konstgödsel.
Varför är det inte tillåtet med konstgödsel i KRAV om KRAV ska vara eftersträvansvärt?
Om man får ett bättre utfall med blandningen bör förbudet vara lämpligt att avskaffa.

Det jag vänder mig mot är "fundamentalistiska krav" utan stöd i vetenskap.
Återigen denna fokusering på konstgödsel?

Att inte använda konstgödsel i ekologiska odlingssystem, handlar om ett totalt hållbarhetstänk, att utnyttja befintliga och tillgängliga resurser från närområdet, och att undvika onödiga energikonverteringar och minska mängden onödiga globala transporter.

Läs gärna här:
https://www.krav.se/om-krav/krav-markni ... nstgodsel/

1. Konstgödsel uppstår inte ur intet, utan drar alltså mycket energi i tillverkningen, och insamling av råvaror. Konstgödsel kostar på rejält ur ett klimatperspektiv.

2. Råvarorna är ändliga resurser, i synnerhet fosforn finns i begränsad mängd, och redan år 2033 beräknas det att produktion kommer att minska.

https://www.alnarpcleanwater.se/peak-fosfor-vad-ar-det/

3. Som sagt så fungerar det odla i blandade system, länge, men varför sätta sig i en situation, där vi vid kriser som krig, naturkatastrofer eller pandemier, är helt beroende av importerade insatsvaror för att kunna förse oss med mat?

Ett stort problem, som saknar en vettig lösning, är att vi är så förbaskat många, och att det tycks dröja alldeles för länge (om någonsin), innan vi blir färre. Under tiden vi väntar på att "bli färre" så hinner "vi" tyvärr skada planeten väldigt, väldigt mycket.
Det är inte "bara" klimatet, utan även en enorm förstörelse av hela ekosfären som pågår. Där faktiskt korttänkt överanvändning av konstgödsel ingår som en komponent.

Skriv svar