Ehdin om VoF

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Mikisen

Re: Ehdin om VoF

Inlägg av Mikisen » lör 28 nov 2009, 17:36

piotrr skrev:Jag ser att Sanna var vaken till klockan fyra inatt, och jag ser ingen ny aktivitet från idag, så jag kommer att utgå ifrån att min kommentar helt enkelt inte godkänts ännu.
Lycka till, mina godkändes inte heller som sagt. Varken på Annika Dahlkvists sida eller Sanna Ehdins. Starka kvinnor FTW liksom :-)

Edit: vill tillägga att de inte innehöll några som helst elakheter/vulgariteter, bara kritik.
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 28 nov 2009, 17:41

piotrr skrev:Jag ser att Sanna var vaken till klockan fyra inatt, och jag ser ingen ny aktivitet från idag, så jag kommer att utgå ifrån att min kommentar helt enkelt inte godkänts ännu.
Hängde hon på vaken.se eller möjligtvis somnlos.nu? :mrgreen:

Jag känner igen beteendet från mina duster med rollspelskritikern Didi Örnstedt för 11-13 år sedan. Hon drog sig inte för att komma med grundlösa beskyllningar, förvanskade citat, eller att hårdmoderera sitt (kortlivade) forum. Till sist gjorde hennes hysteriska manér att hon straffade ut sig själv från debatten. Ehdin är helt klart inne på samma spår.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 17:50

B Hellqvist skrev:
Hängde hon på vaken.se eller möjligtvis somnlos.nu? :mrgreen:
Det vet jag inte, men hennes senaste blogguppdatering är från den tidspunkten.
B Hellqvist skrev:Jag känner igen beteendet från mina duster med rollspelskritikern Didi Örnstedt för 11-13 år sedan. Hon drog sig inte för att komma med grundlösa beskyllningar, förvanskade citat, eller att hårdmoderera sitt (kortlivade) forum. Till sist gjorde hennes hysteriska manér att hon straffade ut sig själv från debatten. Ehdin är helt klart inne på samma spår.
Jag minns det, du är lite av en hjälte för det fortfarande. :) Vi kan bara hoppas att det är intrycket som hänger kvar efteråt även i den här ...konflikten.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » lör 28 nov 2009, 17:52

piotrr skrev:Jag ser att Sanna var vaken till klockan fyra inatt, ...
PST?
Må Bra (2007 någon gång?) skrev:Sedan ett par månader tillbaka bor hon nämligen i ett strandhus längs Los Angeles kust.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 17:59

calle555 skrev:
piotrr skrev:Jag ser att Sanna var vaken till klockan fyra inatt, ...
PST?
Jag tror att hennes bloggsida visar lokala tider för läsaren.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » lör 28 nov 2009, 19:10

Någon som vet om Lena Hellblom-Sjögren är medlem i VoF?

Sanna hävdar iaf att hon påstår att ALLA barn som säger sig ha blivit utsatta för incest eller våldtäkt ljuger. Någon som känner till huruvida detta är ett påstående som Lena skriver under på?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Metatron

Inlägg av Metatron » lör 28 nov 2009, 19:17

mattias73 skrev:Någon som vet om Lena Hellblom-Sjögren är medlem i VoF?

Sanna hävdar iaf att hon påstår att ALLA barn som säger sig ha blivit utsatta för incest eller våldtäkt ljuger. Någon som känner till huruvida detta är ett påstående som Lena skriver under på?
Om du läser lite ovan så står det klart att även detta uttalande är en ful lögn.
-They say jump, you say how high

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » lör 28 nov 2009, 19:18

Bild
Oh, behave!

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » lör 28 nov 2009, 19:19

Metatron skrev:
mattias73 skrev:Någon som vet om Lena Hellblom-Sjögren är medlem i VoF?

Om du läser lite ovan så står det klart att även detta uttalande är en ful lögn.
Skulle precis ta bort min kommentar ... men får läsa mer ovan.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » sön 29 nov 2009, 00:23

B Hellqvist skrev:Till sist gjorde hennes hysteriska manér att hon straffade ut sig själv från debatten. Ehdin är helt klart inne på samma spår.
Det värsta är väl att det finns en hel del stolpskott som faktiskt tror på Ehdin och liknande skummisar och anser att de argumenterar bra.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 29 nov 2009, 13:59

Sanna har nu varit aktiv på sin blogg igen, men inga nya kommentarer har godkänts i tråden som diskuterats.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » sön 29 nov 2009, 15:14

En klassiker ur: http://www.anst.uu.se/dla05000/Ehdins_b ... Rektor.pdf

Edhin inleder: "Jag är disputerad imunlog och författare till sju hälsoböcker... Mina böcker har sålts i 600 000 exemplar i nio länder, varje månad är 200000 besökare inne på mina hemsidor, jag har föreläst för 70000 personer. Jag har som bakgrund 12 år av biomedicinsk forskning och därefter 15 års studier av självläkning."

Något senare säger Edhin: "Larhammar är inte läkare, men ändå så uttalar han sig så auktoritärt i Hälsofrågor."

Ehmm, argument from authority gone bananas?

Mangan

Inlägg av Mangan » sön 29 nov 2009, 20:33

Urquhart skrev:
B Hellqvist skrev:Till sist gjorde hennes hysteriska manér att hon straffade ut sig själv från debatten. Ehdin är helt klart inne på samma spår.
Det värsta är väl att det finns en hel del stolpskott som faktiskt tror på Ehdin och liknande skummisar och anser att de argumenterar bra.
Lyssnade på Sapolskys eminenta föredrag (från länk på annan tråd här på forumet) om religion, vidskepelse och biologi innan idag. Något han återkommer till är att timing är allt, dvs rätt bbeteende i rätt miljö kan bli mkt fördelaktigt men samma trait/beteende i fel miljö kan medföra att man blir inspärrad och tokigförklarad. Mild schizofreni och mega-magiskt tänkande (dvs fingret till vetenskapen och fram för det alternativa och mystiska) är en bra förutsättning för en schaman. Med sina argumentationer hade Edhin mfl varit utmärkta schamaner i en annan tid och på en annan plats och förmodligen varit högst respekterade...och VoFfar brända på bål. Allt handlar om timing...bara en notis.
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » sön 29 nov 2009, 20:49

Mangan skrev:
Urquhart skrev:
Lyssnade på Sapolskys eminenta föredrag (från länk på annan tråd här på forumet) om religion, vidskepelse och biologi innan idag. Något han återkommer till är att timing är allt, dvs rätt bbeteende i rätt miljö kan bli mkt fördelaktigt men samma trait/beteende i fel miljö kan medföra att man blir inspärrad och tokigförklarad. Mild schizofreni och mega-magiskt tänkande (dvs fingret till vetenskapen och fram för det alternativa och mystiska) är en bra förutsättning för en schaman. Med sina argumentationer hade Edhin mfl varit utmärkta schamaner i en annan tid och på en annan plats och förmodligen varit högst respekterade...och VoFfar brända på bål. Allt handlar om timing...bara en notis.
Ur en subjektiv vinkel, ja. Knappast ur en objektiv.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
M@S

Inlägg av M@S » mån 30 nov 2009, 10:18

I sitt brev till Uppsala Universitet kan man läsa
Sanna Ehdin skrev: ... Jag välkomnar en konstruktiv debatt, och det är viktigt att ha högt i tak...
Hur hon menar att denna debatt borde utföras samt vad hon gör för att välkomna en sådan?
Sanna Ehdin skrev: ... Jag har försökt bemöta kritiken, men det finns ingen mottaglighet för detta...
Hur bemöter hon kritiken? Genom att åberopa god vetenskap, eller genom att framföra teorier om att "det kan finnas flera sanningar" osv.?
Sanna Ehdin skrev: ... I en ny bok, "Fakta eller fantasier", skriver Dan Larhammar ett helt kapitel om mig med titeln "Hälsofarlig hälsoprofet". På vilka fakta baserar han det påståendet? Jag vill att ni av Dan Larhammar begär in den litteratur och för mig redovisar en tydlig bevisning av vad det är i min verksamhet som är hälsofarlig...
Vore det inte bättre om vi började med att Sanna får presentera en tydlig bevisning som ger stöd för hennes påsåenden om hälsa?
Har du förstått mig korrekt rätt?

Skriv svar