Göteborgsavdelningens verksamhet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Göteborgsavdelningens verksamhet

Inlägg av amandaduregard » tis 30 jul 2013, 22:32

18 augusti är det medlemsmöte i Göteborg, på Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Botaniska trädgården. Det är okej att komma även om man inte är medlem, det ska inte fattas några formella beslut.
VoF Göteborg skrev:Välkommen på ett möte om hur vi ska bekämpa pseudovetenskap i vårt område! Var lite extra vakna när ni läser lokaltidningen, går på stan eller pratar med bekanta den närmsta tiden.

Vi hoppas att så många som möjligt av deltagarna har med sig berättelser om, eller tecken på, anti-vetenskapliga fenomen i vår närhet. På mötet diskuterar vi exemplen och pratar om olika sätt att bemöta eller förebygga pseudovetenskap.

Vi bjuder på fika. Närmsta hållplats är Botaniska trädgården, lokalen ligger bredvid ingång till den.

Varmt välkomna!

Facebookevent: https://m.facebook.com/events/550672078303502
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 17 aug 2013, 20:58

Puff! Vi ses i morgon!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 08 okt 2013, 14:33

Tips på föreläsare: hjärnforskare Pontus Wasling.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 08 okt 2013, 17:35

Den tar vi till oss!

En medlem önskade sig den här pubföreläsaren: Lars-Johan Erkell, biolog/zoolog som gärna tar upp evolution/kreationism.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 08 okt 2013, 17:43

Hexmaster skrev:En medlem önskade sig den här pubföreläsaren: Lars-Johan Erkell, biolog/zoolog som gärna tar upp evolution/kreationism.
Säkert fler än bara en. Ett i mitt tycke utmärkt förslag (som jag själv gjorde för några år sedan :smile2: ).

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Göteborgsavdelningens verksamhet

Inlägg av amandaduregard » tis 08 okt 2013, 18:35

Jag pratade på bokmässan med föreningen för unga akademiker som har flera medlemmar i Göteborg som gärna sprider sin kunskap. Fick en broschyr med alla medlemmarnas kontaktuppgifter och forskningsområde. Vi kunde gärna gå via deras kansli om vi ville boka.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 10 okt 2013, 19:37

När jag och lokalavdelningens kassör just gick igenom bokföring & kassa från bokmässan så hittade vi två "intresseanmälningar" som folk lagt in som ville bli kontaktade, och vad det gällde. Jag mailar styrelsen om detaljerna.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 20 okt 2013, 21:28

Många föreningar och sällskap har ett fast datum då de träffas, som första tisdagen i månaden eller så. Det förenklar planeringen, samtidigt som det är lite surt om man råkar vara upptagen just tisdagar.

Bild
Därför prövar nu VoF Göteborg att anordna skeptiska pubar vid varje fullmåne.

Den första ägde rum fredagen den 18 oktober -- datumet är inte självklart när fullmånens astronomiska maximum inträffar halv två på natten men tydligen var några av oss fortfarande igång så dags. Kunde tyvärr inte närvara men fick höra att sisådär 20 personer kom och gick under kvällens gång.

Nästa fyll... Fullmåne inträffar söndagen den 17 november. Vi kör såklart på igen. Lokalen blir den där vi brukar samlas på söndagar, det vill säga Rover, andra lång.

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » fre 15 nov 2013, 13:05

Bekante Adrian Parker tipsar på bekanta nätpublikationen Newsvoice om konspirationsteoretisk föreläsning om dådet på Utøya i Norge sommaren 2011. Plats: TR-huset, Göteborg. Datum: 30:e November. Ni som varken är ute och hyllar hjältekonungen eller är ute och protesterar mot de som hyllar hjältekonungen kan ju släpa er dit.
Adrian Parker på Newsvoice skrev:Hans K. Gaarder, oberoende forskare och redaktör för den kritiska och oberoende web-platsen Nyhetsspeilet.no, har genomfört en omfattande undersökning av bevisen från de två terroristattackerna.
Den 22 juli 2011 drabbades Norge av två allvarliga terroristattacker. Regeringsbyggnader sprängdes och på ön Utøya sköts fler än 50 ungdomar till döds. En enda person har gripits och dömts för brotten. Experter säger att en person inte kan göra så mycket skada utan att ha haft assistans.
Gaarder kommer att presentera en brottsplatsundersökning med bevis från båda händelserna. Med användning av bilder, videor, vittnesmål och analyser visas en annan bild av händelseförloppet än vad som förmedlas av media. Både explosionen vid regeringsbyggnaden, frågor relaterade till Utøya och de oförklarligt många svagheterna i den statliga beredskapen kommer att diskuteras. Denna översyn kommer att belysa den stora frågan som både myndigheter och media har misslyckats med att fokusera på:
Hur gick terrordåden till egentligen och vem eller vilka pekar bevisen mot?
Föredrag: Lördag den 30:e November 2013 kl 14:30-17:00
TR-Huset, Storgatan 3, Göteborg (hållplats Hagakyrkan, spårvagn 1, 3, 6, 9, 11)
Entré: 80 kr
EDIT: Vi kör en Webcite på det också.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 15 nov 2013, 13:29

Hm, "kritiskt och oberoende" låter spännande, måste jag säga.... :smile2:

EDIT: en googling på namnet ger den här träffen. En Youtubefilm med den här kommentaren.
Hans Kristian Gaarder: Det Aftenposten-kontrollerte Oslopuls, som ledes av Hilde Haugsgjerd og Hilde Bjørhovde sensurerte en kunngjøring om et foredrag om HAARP og chemtrails, som han mener kan ha konsekvenser for helse, vær, klima og miljø.

Som en prinsipiell protest mot Aftenpostens misbruk av sin mediemakt, publiserte Hans K. Gaarder hele sitt foredrag på Nyhetsspeilet.no, og vi har samtalt med Gaarder om de ting han tar opp i artikkelen.

http://www.youtube.com/watch?v=xD4nq2Yopd4

Att den här mannen hittar fler konspirationer är nog inte så underligt i så fall.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 15 nov 2013, 13:57

Går man in i bokningskalendern ser man att det är föreningen Cui Bono som arrangerar föredraget. Jag har stött på Cui Bono ett par gånger tidigare och kan konstatera att dess medlemmar omfamnar alla konspirationsteorier som någonsin uppfunnits (och kanske ännu fler). Detta är bara ett axplock.

Stackars Adrian Parker. Undrar om han vet vilka ha pushar för.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 15 nov 2013, 14:23

pwm skrev:Går man in i bokningskalendern ser man att det är föreningen Cui Bono som arrangerar föredraget. Jag har stött på Cui Bono ett par gånger tidigare och kan konstatera att dess medlemmar omfamnar alla konspirationsteorier som någonsin uppfunnits (och kanske ännu fler). Detta är bara ett axplock.
Ah, tack för det.
Läkemedelsindustrin. check.
Chemtrails. check
Fluor.Check.
Jo, det verkar vara en rätt gedigen lista det där.

Sedan vet jag inte exakt vad just dokumentet "Är kriget mot terrorismen en bluff?" är för något, men man kan ju från rubriken ana....
EDIT: aha, det var en grej om att kriget mot terroristen cover för att skapa ett storebrorssamhälle. Ja, det kanske inte är riktigt lika knäppt, men påståendena i det dokumentet är väl kanske inte jätteväl underbyggda.... ;-)
Ser inte om de säger att attacken mot WTC utfördes av USA:s regering, men man kan nog tolka det så om man vill. Nåja, det borde väl vara så, om de nu omfamnar konspirationsteorier i allmänhet.
pwm skrev: Stackars Adrian Parker. Undrar om han vet vilka ha pushar för.
Samma tanke slog mig, måste jag säga. Har inte fått intrycket att han skulle vara speciellt inne på konspirationsteorier, i alla fall. Men det verkar ju lite konstigt att pusha för detta om han inte har en susning vad den innebär, rubriken är ju tämligen konspiratorisk?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 15 nov 2013, 16:37

Kollade närmare på hemsidan. De har en kategori 911, förstås. Och verkar ha arrangerat ett gäng föredrag med "sanninssägare". Pwm har verkligen rätt i att de verkar omfamna det mesta i konspirationsväg.

De länkar dessutom till David Icke. Då var det plötsligt inte så roligt längre. :/
EDIT: och Jüri Lina. :O=

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » fre 15 nov 2013, 21:07

I morgon klockan 12 är det skeptikerträff på Evas Paley. Och på söndag är det träff på Rover från klockan 17. Kom!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 08 feb 2014, 18:21

Nästa månpub är den 15 februari, på Haket som vanligt: https://www.facebook.com/events/558743574210793/

Skriv svar