Konspirationsteorier på Soultravel: VoF och SAP

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Konspirationsteorier på Soultravel: VoF och SAP

Inlägg av ayia napa » sön 18 dec 2005, 12:27

Denna tråd är en avknoppning från Sturmark mot Sassersson i Gomorron Sverige och VoF och troende, ett Slag vid Midgård /Markus
Tandtrollet skrev:Du följer ju debatten på Soultravel...där har Torbjörn Sasserson med hjälp av sin Doa-kör piskat upp en nära nog hat-stämning mot VoF och nu är det Humanisterna (systerorganistaion som det kallas till VoF vilket räcker för att döma ut den organisationen) och även sossarna som ska fördömas därför att Larhammar jobbat på nåt sosse-kansli nån gång....(bevisar att det finns en konspiration mot de Troende).
För mycket vin?

Jag tror ärligt talat ingen "hatar" VoF eller Soultravel. Jag tror vi som hänger på Soultravel tycker att VoF är ett gäng fåntrattar som är übertorra och lever i religiös förnekelse. Jag tror de på VoF tycker att Soultravel-människorna är rökelseinpyrda flumputtar, men jag tror inte vi skulle slå ner varandra över en parkeringsplats om vi skulle "identifiera oss för varandra".

Däremot finns det en hel del människor som vill se samband. Och VoF verkar som en lobbygrupp, inte sant? Då får man tåla att bli "granskad" in absurdum.

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » sön 18 dec 2005, 18:11

ayia napa skrev:Jag tror ärligt talat ingen "hatar" VoF eller Soultravel. Jag tror vi som hänger på Soultravel tycker att VoF är ett gäng fåntrattar som är übertorra och lever i religiös förnekelse. Jag tror de på VoF tycker att Soultravel-människorna är rökelseinpyrda flumputtar, men jag tror inte vi skulle slå ner varandra över en parkeringsplats om vi skulle "identifiera oss för varandra".
Nära nog, skrev jag:

Men smaka på detta Sassersonska uttalande.
Jag tror VoF lider av paranoia därför att VoF attraherar personer som lider av paranoia. Kan någon ge dem vård?
Uttalandet citerat från denna tråd.
http://www.sasser.net/forum/viewtopic.p ... c&start=30

Vad försöker man åstadkomma genom att förklara att åsiktsmotståndarna är sinnessjuka och lider av förföljelsemani?

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 18 dec 2005, 18:28

Tandtrollet skrev:
Jag tror VoF lider av paranoia därför att VoF attraherar personer som lider av paranoia. Kan någon ge dem vård?
Uttalandet citerat från denna tråd.
http://www.sasser.net/forum/viewtopic.p ... c&start=30

Vad försöker man åstadkomma genom att förklara att åsiktsmotståndarna är sinnessjuka och lider av förföljelsemani?
Tandtrollet - du rycker meningen ur ett sammanhang:
Så arbetar VoF med åsiktsförtryck? Varför får man inte tro på naturmedicin? Varför får man inte tro på det paranormala? Hela tiden hänvisar VoF till bristen på bevis, men bevis från vem, vilken institution?

För VoF anser att bara de institutioner som de själva godkänt får användas som beviskälla. Annars är man fel ute och VoF fortsätter oförtrutet sin åsiktsgranskning och listning av fritänkande journalister, författare och forskare.

Man listar folk. Så också gör Pengaton när det gäller tex meningsmotståndare till Irakkriget enligt en alldeles ny artikel i Dagens Nyheter som hänvisar til NBC.

Krigsmotståndare registreras
"Pentagon har en hemlig databas med information om personer som är emot USA-alliansens krig i Irak, uppger NBC."

Quote:
I databasen finns uppgifter om 1 500 "misstänkta incidenter" runtom i USA under en tiomånadersperiod. Där finns omkring 40 antikrigsmöten eller protester med. Några av dessa är riktade mot rekrytering av soldater.

För ett år sedan hade kväkare i Lake Worth, Florida möte hemma hos en medlem. De planerade protester mot militärens rekrytering av soldater på lokala högstadieskolor. Detta hamnade i Pentagons databas. Enligt en talesman för försvarsdepartementet sysslar man med att på ett "korrekt" sätt samla information "för att skydda försvarsdepartementets installationer, intressen och personal".

Och anledningen till personregistreringen?

Quote:
Hur kväkarmötet kunde utgöra ett hot mot försvaret är obegripligt inte minst för deltagarna:
- Det här är obegripligt. Det är ett exempel på paranoia hos vår egen regering, säger Rich Hersh

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=502900
Vad driver dig själv att jämföra uttalandet med med "metoder som man använde sig av i forna Sovjet"? Att skriva "jag tror de lider av paranoia" och säga att de behöver vård, betyder inte, om man inte tokstirrat på Quentin Tarantino-action för länge i sträck, att "vård" betyder inspärrning eller eliminering.

Kom igen Tandis...

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 18 dec 2005, 18:34

Tandtrollet skrev:Vad försöker man åstadkomma genom att förklara att åsiktsmotståndarna är sinnessjuka och lider av förföljelsemani?
Hm, nu var det ett tag sedan jag postade på Soultravel, men det förefaller ju vid en snabbkoll som om konspirationstrådarna inte direkt har minskat i antal eller omfång...
Nå, det är upp till administratören hur forat ska inriktas så... Men efter en snabb genomgång av trådrubriker på VoF o Soultravel så tycker i alla fall jag att det är ganska tydligt vilket forum det är som verkar ha attraherat flest konspirationsteoretiker. När det gäller personer med paranoia så är det kanske inte lika lätt, men det brukar ju till viss del gå hand i hand med konspirationsteoretiker ... ;-)
Men det är i alla fall ett av de mest underhållande svenska forumen som finns, Soultravel...
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » sön 18 dec 2005, 20:02

ayia napa skrev:Vad driver dig själv att jämföra uttalandet med med "metoder som man använde sig av i forna Sovjet"? Att skriva "jag tror de lider av paranoia" och säga att de behöver vård, betyder inte, om man inte tokstirrat på Quentin Tarantino-action för länge i sträck, att "vård" betyder inspärrning eller eliminering.
Nä.....kanske inte idag...i Sverige...men om man anser att ens meningsmotståndare behöver vård för paranoja så har man kategoriserat dom som mentalt sjuka. Och iom det slipper man vidare argumentation. Så bekvämt!

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 18 dec 2005, 20:31

Tandtrollet skrev:Nä.....kanske inte idag...i Sverige...men om man anser att ens meningsmotståndare behöver vård för paranoja så har man kategoriserat dom som mentalt sjuka. Och iom det slipper man vidare argumentation. Så bekvämt!
Du svartmålar något som inte finns, Tandis.

Om du läser artikeln han hänvisar till, så citerar han en Rich Hersh (vem nu han är, någon?) som menar att det är utslag av paranoia att Åsiktsregistrera Kväkare som är kända pacifister.

Det Sassersson vill säga är att om man ger sig på att åsiktsregistrera människor som bara vill vara ifred, så är det utslag av samma typ av paranoia. Och han säger "Jag tror VoF är paranoida", med hänvisning till den principen som Hersch yttrar sig om.

Om du ändå hade gett dig på påståendet att VoF sysslar med åsiktsregistrering, då hade du kunnat gå in på knock, men nu dansar du som en mygga och sticker som en fjäril...

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » sön 18 dec 2005, 20:38

ayia napa skrev:Det Sassersson vill säga är att om man ger sig på att åsiktsregistrera människor som bara vill vara ifred, så är det utslag av samma typ av paranoia. Och han säger "Jag tror VoF är paranoida", med hänvisning till den principen som Hersch yttrar sig om.
Så nu är du Torbjörns uttolkare...nåja..varje Messias har ju haft sådana 8)

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 18 dec 2005, 20:55

Tandtrollet skrev:Så nu är du Torbjörns uttolkare...nåja..varje Messias har ju haft sådana 8)
Kom igen, jag trodde du höll lite högre klass än så på dina inlägg... Jag känner inte Torbjörn, jag anser att han tar i från tårna ibland och jag ogillar att han modererar med ett tröskverk ibland.

Men känslomänniskor använder känslouttryck. Och någon här inne kallade dem på SoulTravelClub för dårar... vad betyder det i klarspråk? Att de bör ha tvångsjackor på sig? Att de bör äta dämpande? Att de antagligen inte skriver sina meddelanden själva utan skriker ut dem till sina assistenter på hispan?

Eller är det ord använda i affekt? Du kanske själv kan rannsaka vad du får ut i en debatt av att påtala att andra använder sig av stalinist-retorik... vad placerar det dig någonstans? Uggla sjöng något om "där hjärnan tar slut, där tar nävarna vid..."

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » sön 18 dec 2005, 21:00

ayia napa skrev:Kom igen, jag trodde du höll lite högre klass än så på dina inlägg... Jag känner inte Torbjörn, jag anser att han tar i från tårna ibland och jag ogillar att han modererar med ett tröskverk ibland.
Solglasögongubben betyder att du inte ska ta saker bokstavligt. Jag tror inte att du av alla männsikor är en torbjörn uttolkare. Det finns ju en uppsjö av sådana...

Är bara lite förvånad över ditt argumenterande här för hans räkning, det kan han nog greja själv.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 18 dec 2005, 21:12

Tandtrollet skrev:Är bara lite förvånad över ditt argumenterande här för hans räkning, det kan han nog greja själv.
Jag gillar ju dig Tandis, tyckte det var lite onödigt att dra hit sånt trams, när det var trams redan från början i originaltråden ;)

Och eftersom Torbjörn antagligen inte kommer komma hit och säga något om det, tycker jag det ändå var på plats att nämna att det är taget ur sin kontext och en aning överilad reaktion från ditt håll.

Men visst, det lovar jag dig att det ska inte bli en vana från min sida :lol:

Användarvisningsbild
Markus

Paranormala världen och fördonssfären.

Inlägg av Markus » mån 19 dec 2005, 01:11

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tor 22 dec 2005, 21:41

ayia napa skrev: Jag såg inte inslaget, men Sassersson har avböjt flera tester styrda av skeptiker, och vad det beror på kan man ju spekulera i.
Jag har ju accepterat flera "utmaningar" från skeptiker Tandtrollet. Se länk och avgör själv resultaten:
http://www.soultravel.nu/2003/030526-th ... ndex.shtml
http://www.soultravel.nu/2004/040102-ex ... vlan.shtml

Som ni ser är det inte alltid resultaten är solklara, men ofta väldigt intressanta ty det berättar hur komplicerat "Mind & Consciousness" är. Det visar oss hur lite vi vet och hur mycket intressant forskning som krävs.

Eftersom ni vetenskapsivrare här på VoF upphöjer vetenskapen över all tro så ser jag med tillförsikt fram emot att ni precis som jag gör allt vad ni kan för att stimulera denna fantastiskt intressanta forskning. Med andra ord låt Etzel Cardena få forska runt 50% av sin tid på det paranomala, precis såsom en korrekt tolkning av donationen till Lunds universitet är.

Nu sker tyvärr en annan utvekling i Lund. Det ryktas nämligen om att Cardena "tvingas" att skriva om sin arbetsbeskrivning till att inte omfatta forskning på det paranormala. Sysslar Lund med förskingring? Om detta är sant så är priset så högt att bevis på det paranormala så farligt (?) att en universitetsledning är beredd att begå kriminella handlingar. Hoppas jag har fel.
Kjell skrev: "Att befria en människa från en villfarelse är inte att ta ifrån henne något utan i stället att ge, ty just insikten att något är en osanning är en sanning" / Schopenhauer
Jag skulle istället vilja säga att den som själv av egen kraft söker det som är sant har bättre möjligheter att finna just det än den som enbart hänvisar till andras påstådda upptäckter och vetenskapliga åsikter.

Av den anledningen är den gamla tidens passionerade vetenskapsmän och vetenskapskvinnor mina sanna inspirationskällor. Idag har alltför många - ofta vetenskapsmän - hemfallit åt att på ett betryggande avstånd betrakta verkligheten utan att igentlig mening delta i den. Det är lättare att hänvisa till annans vetenskapliga litteratur när man skriver sin egen, så att säga.
MartinR skrev: Historiska museet ger besked att Sasser är ett skånskt namn som härstammar från det forndanska namnet Satzur. Satzur är ett smeknamn för det fornnordiska namnet Assar, ursprungligen Andswarur som betyder 'han som ger svar'".
Hej Martin. Det tänker jag fortsätta med så länge som jag tror jag har ett svar på en fråga. Glim glim.
trilobite skrev:Dock känns Soul Travel-forumets konspirationsteorier jättekonstiga, med sossarna och VoF och forskningen menar jag. Det var det märkligaste jag sett på länge.
Inte helt konstiga kanske med anledning av att sossarna låg bakom den lilla oskyldiga "föreningen" Informationsbyrån, vilken sedermera avslöjades av Jan Guillou, ett avslöjande som blev till kanske Sveriges största politiska skandal, IB-affären. IB listade och förföljde folk så gör även VoF. Nu är - lustigt nog - samme man sossarna på spåren när det gäller ett politiskt tillsättandet av sossar på hög nivå.
Jan Guillou (2005-12-13): Utnämningssystemet är korrupt och brottsligt. Göran Persson måste tro att socialdemokratiska personer automatiskt är mer dugliga och mer skickliga än alla andra. Och att följaktligen den som är socialdemokrat kan allt.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story ... 33,00.html

Det skulle ju vara lite kul om Jan Guillou råkar upptäcka att VoF som förening skapades på "indirekt uppdrag" av sossarna för att stävja de hemska "kristallkulekärringarna från Atlantis" och deras läskiga påverkan på sosseröstande medelsvenssons. Å vilken wunderbar konspiration.
Tandtrollet skrev: Men smaka på detta Sassersonska uttalande:
Och vad försöker man åstadkomma med att skriva så i VoFs forum min gode man? Du hade ryckt det ur sitt sammanhang. Exakt så gör dåliga journalister som söker svartmåla enskilda individer. Därmed sysslar du med exakt samma sak som VoF gör i sin utnämning av "dårar" som ni säger "tror" på naturmedicin, alternativ företagshälsovård, UFO, UKU etcetera.

Nej Tandtrollet usch. Trams. Vet hut. Gubbstruts.

Tack Aya napa för att du la in hela citatet..... "A catcher in the Rye"

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 22 dec 2005, 22:40

Torbjörn Sassersson skrev:Det skulle ju vara lite kul om Jan Guillou råkar upptäcka att VoF som förening skapades på "indirekt uppdrag" av sossarna för att stävja de hemska "kristallkulekärringarna från Atlantis" och deras läskiga påverkan på sosseröstande medelsvenssons. Å vilken wunderbar konspiration.
Onekligen skulle det vara en intressant upptäckt, även om jag tvivlar starkt på att SAP har en särskilt stark ställning bland de högre akademiker som utgör en majoritet av VoFs styrelse. Om så vore skulle jag troligen omedelbart lämna förening då jag inte på något sätt stöder SAPs vänster politik.

Tyvärr känner jag inte Jan Guillou personligen, men då han skrivit boken Häxornas försvarare där han på ett förtjänstfullt sätt gör upp med allsköns vidskeplighet, från inkvisitionens förföljelse av kvinnliga och manliga häxor till dagens häxprocesser med deras falska terapeuter och duperade åklagare, gissar jag att han i mångt och mycket delar VoFs grundläggande idéer:

Vetenskap är det systematiska sökandet efter sådan kunskap som inte beror på den enskilda individen, utan som envar skulle kunna återfinna eller kontrollera. Pseudovetenskap är utsagor som inte är baserade på vetenskap men som framförs på ett sådant sätt att de skall ge intryck av att vara vetenskapligt grundade.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 23 dec 2005, 08:58

Ska man se det ur den synvikeln så tror jag att VoF liksom Soultravel (liksom många andra intresseforum/organsiationer) intresserar en mycket marginell del av den svenska befolkningen. Större delen av Sveriges befolkning är helt enkelt inte specialintresserade av vetenskap eller kristaller och UKUer, utan vad vi pratar om är i repektive fall några hundra personer som skriver på ett internetforum... Man ska nog ha det i åtanke, så man får lite perspektiv på detta....

Med tanke på hur få personer det är som är engagerade i detta så tycker jag att denna konspirationsteori framstår i än märkligare dager.... Det skulle finnas bra mycket större anledningar för sossarna att konspirera mot jägare eller sportintresserade i så fall, eftersom de är så många fler och kan påverka politken mer...

Jag kan inte få det att gå ihop, men det är väl ingen konspirationsteori om det går ihop så... ;-)

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » fre 23 dec 2005, 16:46

Jag är förmodligen SAP:s agent i VoF:s styrelse, för jag röstar på sossarna samt är vapenvägrare och forskare inom humaniora. Jag har också släktingar som är verksamma inom New Age och Plogbillsrörelsen, vilket ytterligare indikerar att jag måste vara planterad utifrån in i styrelsen. Att SAP lyckats med detta måste innebära att Partiet har hållhake på övriga styrelseledamöterna, då det förstås är helt uppenbart för dem att jag är en infiltratör. Man kan inte utesluta att det är ordförandens vidlyftiga leverne som dokumenterats av Säpo och skapat denna öppning.

Skriv svar