Konspirationsteorier på Soultravel: VoF och SAP

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Kjell

Inlägg av Kjell » sön 25 dec 2005, 20:50

Tryggve skrev:Jag kan inte få det att gå ihop, men det är väl ingen konspirationsteori om det går ihop så...
Tvärtom så är det något som kännetecknar konspirationsteorier att allting går ihop, det finns inga lösa trådar. Det påstod i alla fall Clas Svahn vid sitt föredrag i ämnet hos VoF. Verkliga händelseförlopp är sällan helt logiska utan människor gör misstag eller handlar ologiskt. Detta i motsats till konspirationsvärlden där alla handlingar och alla händelser är helt logiska.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » sön 25 dec 2005, 22:27

Finns det alltså folk som på allvar tror att VoF styrs av SAP? Vet inte riktigt vad jag ska säga. :shock:

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 26 dec 2005, 09:28

Urquhart skrev:Finns det alltså folk som på allvar tror att VoF styrs av SAP?
Det finns en dedikerad tråd på Soul Travel, "Sven Ove Hansson, VoF och KTH".

Andra trådar som berör ämnet är, "Politisk hemvist och tro på parapsykologi" och den redan länkade "Arbetar svenska VoF (och sossarna) med åsiktsförtryck?".

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 26 dec 2005, 16:07

Torbjörn Sassersson skrev:Underbart. Det finns inget att oroa sig för alltså. VoF och Soul Travel når alldeles för få personer för att det ska ha någon verkan. Hmm tror inte det. Och ingen konspiration finns det, eller?
Tja, båda de sidor vi talar om här (Soultravels forum resp VoF:s forum) har väl ca 50-100 riktigt aktiva postare, om man tittar på medlemslistorna på resp forum, även om medlemarna är fler. Jag skulle nog vilja säga att det är en ganska liten och obetydlig del av svenska folket, vilken sida man än tittar på. Det pekar på att det rör sig om personer som har detta som särskilt intresse.

Du håller alltså inte med?

Större delen av svenska folket skulle nog betrakta båda sidorna som forum för kufar eller nördar....
Sedan så når väl sidorna så många som surfar in på dem av en eller annan anledning. Hur många som hittar respektive sida har jag ingen aning om. Men det speglas väl också av vilka specialintressen man har...

12000 träffar per månad låter ju i o f s ganska imponerade, om det nu är unika användare man mäter, men det antar jag att det är (så det inte mäter inloggningar från samma användare hela tiden). Dock är antalet aktiva på forumet lågt, men det kanske beror på att det är ett svenskt forum.

Hela den har saken med konspiration (om det skulle vända sig mot dig personligen eller mot personer som sysslar med parapsykologi/remote viewing/UKU:er i allmänhet har jag inte riktigt klart för mig) verkar bottna i att du blev sur på några personer med anknytning till VoF, och därmed bestämde dig för att bunta ihop organisationen med dessa personer när du blev arg.
Sedan så buntar du också ihop en del andra organisationer med VoF när folk som har ankytning till dessa organisationer säger eller skrivet något som du inte gillar. Ok, det är väl kanske att grovdra det lite väl mycket kanske, men så framstår det i alla fall för mig som har skummat igenom en hel del av det du har skrivit på Soultravel.

Som sagt, det verkar som detta grundas i en grej mellan dig och några individer, och sedan så drar du ganska långt gående slutsatser från det.

Men nog måste man väl ändå kunna kritisera dig och forskning inom det paranaormala utan att ingå i någon slags nationell (eller global) konspiration?

Det bästa sättet att bemöta kritik brukar vara att designa bättre försök, och att genomföra replikat på dem. Att börja prata om konspirationer och liknande är väl bara ett sätt att blanda bort korten.
Senast redigerad av 2 Tryggve, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 26 dec 2005, 19:43

Torbjörn Sassersson skrev:Lustigt är det även att Sven Ove Hansson skriver en bok "Högskolans lågvattenmärken "där han förfasar sig över alla dessa skojare inom newage och Jan Dalkvists pseudoforskning på telepati.
Jag har läst sagda bok; den har 8 olika författare. Kapitlet där Dalkvist (och Westerlund) figurerar är skrivet av Satu Heikkinen vid Linköpings universitet - inte av SOH. Dalkvist pekas inte ut som en skojare, utan Heikkinen pekar på brister i hur försöksdata från olika försöksserier slås samman på ett inadekvat sätt

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 26 dec 2005, 20:55

Torbjörn Sassersson skrev:< snip >
Soul Travel når ca 12000 surfare per månad, men det var innan Soul Travel listades 28/11 som en av dagens (tillfälliga) nyhetsleverantörer på både Rense.com och Coast to Coast AM med 5-12 miljoner radiolyssnare (dock inte surfare) per natt. TV programmen "Det Okända" jag medverkat i två gånger går redan ständigt i repris på TV4 Plus. Dessa avsnitt når 100,000 tals TV-tittare.
Det är ju inte direkt psuedovetenskaps-klacken som ska klaga på dålig representation i medierna. Konspiration, nej, marknadskrafter!
När det gäller konspirationsbiten så är det lite lustigt att SVT "helt plötsligt" lite "utan anledning" tar upp Humanisternas pris - med avsikt att provocera, enligt Sturmark - på 100,000 kr i Gomorgon Sverige. Innan sändning säger Humanisternas ordförande att VoF är deras systerorganisation. Sedan dementerar en styrelseledamot detta på Humanisternas forum. Lustigt.
Konstigt? Nej, men utan Sturemark hade det aldrig blivit ett soff-inslag i Godmorgon Sverige!

Hur definierar man en systerorganisation? Det vet inte jag. Men jag vet att några av VoFs medlemmar är med i Humanisterna. Räknas det då som systerorganisation?
När SVT ringde upp mig för att kolla mitt intresse av att deltaga i Gomorgon Sverige var det första de frågade: "vad anser du om den här pseudovetenskapen?"
Vilken pseudovetenskap, frågade jag? Lustigt, varför får jag en känsla av att någon redan stoppat in förutfattade meningar i denne programchef på SVT? Kan det ha varit Humanisterna som först ringde SVT?
Jösses Sasserson! Det är inte särskilt kontrolversiellt att kalla din forskning pseudovetenskap, så mycket måste du ju veta att du kan accepetera att allmänheten faktiskt har den uppfattaningen. Eller har du ingen verklighetsuppfattning, eller självinsikt?

Ringde humanisterna SVT, det vet inte jag, men en press-release skickades nog ut, och SVT nappade! Just det, SVT styrs ju av SAP så det är klar det är en konspiration! :roll:
Priset som Humanisterna utlyser verkar dessutom vara mycket inspirerat av James Randis "One Million Dollar Challenge" med samma debunking-syfte. Vilken förening har köpt två av hans föredrag om inte VoF.
VoF och JREF har vad jag vet inget gemensamt förutom gemensamma ideér. VoF har nog mer gemensamt med CSICOP eller Skeptics Society. Men jag tror inte vi har några sammarbetsavtal med någon av dessa organisationer, det kan kanske någon styrelsemedlem upplysa om.
Lustigt är även att mannen som startade VoF, nämligen Sven Ove Hansson, arbetade på Socialdemokraternas partikansli i några år innan. Han var dessutom mannen som blev gästprofessor på KTH och sedermera fick professuren där på meriten att han byggt upp avdelningen som han var gästprofessor på. Kan vi kalla det cirkelresonemang? Personer på KTH undrar uppriktigt varifrån han dök upp som professor och varför står/stod han inte med på lönelistan under flera år? Vem betalar hans lön? Är Sven Ove Hansson ännu ett exempel på en politiskt tillsatt chef, av hmm ... sossarna?
Vad då för personer på KTH? Jag gissar att det inte är några högre potentater, då det varit en långvarig strategi att föra in humanismen som tex filosofi, i undervisning, vilket iallafall jag, som varande civilingenjör, tycker är bra.

Dessutom kan man vara kompentent inom sitt område, vilken partibok eller politisk inställning man än har!

Dessutom var det tio personer som skrev under uppropet, inte en! Läs på, snälla!
Lustigt är det även att Sven Ove Hansson skriver en bok "Högskolans lågvattenmärken "där han förfasar sig över alla dessa skojare inom newage och Jan Dalkvists pseudoforskning på telepati. Lustigt är det även att just denna bok används som studielitteratur i en kurs i skepsis och debunking på KTH. Hur gick det till?
Att professorers egna böcker används i undervisningen är knappast konstigt, det har jag sett både på KTH och LiTH.
Sven Ove Hansson dyker sedan upp på SVT programserie NOVA och debunkar jordstrålningsexpert Dan Mattsson, vilken liknas vid en marscherande nazist när han går där med sin jordstrålningspekare på en åker! Lustigt är det även att när Dan Matsson tillfrågade NOVA innan filmningen om VoF var inblandat i programmet så svarade de: "nej absolut inte". Sedermera visade det sig att Anna Schytt från VoF var med och redigerade och i avsnittet medverkade Martin Rundkvist och Sven Ove Hansson från VoFs styrelse.

Ingen rök utan led. Vem la första pinnen i brasan? Kan det vara sossarna? Jag tror fortfarande det. Resten går nog av bara farten.
Och då måste väl Moderaterna stödja din forskning då? Jösses Sasserson, hur paraniod kan man bli?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 27 dec 2005, 00:04

Torbjörn Sassersson skrev:När det gäller konspirationsbiten så är det lite lustigt att SVT "helt plötsligt" lite "utan anledning" tar upp Humanisternas pris - med avsikt att provocera, enligt Sturmark - på 100,000 kr i Gomorgon Sverige.
Anders har redan svarat på detta. Humanisterna tipsade SVT. SVT nappade. Tydligen fattar inte Sassersson kopplingen.
Torbjörn Sassersson skrev:Innan sändning säger Humanisternas ordförande att VoF är deras systerorganisation. Sedan dementerar en styrelseledamot detta på Humanisternas forum. Lustigt.
Snarare ogenomtänkt. Allt beror på vad man menar med systerorganisation. VoF och Humanisterna en ganska likartad syn på pseudovetenskap, men VoF är en antipseudovetenskaplig organisation medan Humanisterna är en antiparanormal. Härutöver har Humanisterna en rad uppfattningar i livsåskådningsfrågor om vilka VoF inte uttalar sig. Något formellt samarbete mellan VoF och Humanisterna förekommer inte. Humanisternas nyligen utlysta pris har VoF inget att göra med.
Torbjörn Sassersson skrev:Priset som Humanisterna utlyser verkar dessutom vara mycket inspirerat av James Randis "One Million Dollar Challenge"
Ja, onekligen.
Anders skrev:VoF och JREF har vad jag vet inget gemensamt förutom gemensamma ideér. VoF har nog mer gemensamt med CSICOP eller Skeptics Society.
VoF ställer upp som garant för 2000 dollar om Randis pris skulle behöva betalas ut. I denna mening finns alltså ett formellt samarbete mellan VoF och JREF. Men Anders har ändå rätt i att VoF idémässigt står närmare CSICOP eller (kanske i ännu högre grad) Skeptics Society.
Torbjörn Sassersson skrev:Lustigt är även att mannen som startade VoF, nämligen Sven Ove Hansson, arbetade på Socialdemokraternas partikansli i några år innan. Han var dessutom mannen som blev gästprofessor på KTH och sedermera fick professuren där på meriten att han byggt upp avdelningen som han var gästprofessor på.
För den intresserade är Sven Ove Hansson mycket välmeriterad som filosof, dessutom inom många olika filosofiska delområden. Inte minst har han ägnat sig åt filosofiska spörsmål i anknytning till teknikanvändning. Att han verkar vid KTH synes mig synnerligen passande. Det är ingen vild gissning att Hansson kvalar in på topp tre-listan över de internationellt mest kända nu levande svenska filosoferna.
Torbjörn Sassersson skrev:Personer på KTH undrar uppriktigt varifrån han dök upp som professor och varför står/stod han inte med på lönelistan under flera år?
Jag vill minnas att denna anklagelse framfördes av slagrutemannen och docenten Nils-Axel Mörner för några år sedan. Tydligen klarade Mörner inte av att ringa till KTH:s växel för att fråga om Hansson var anställd.
Torbjörn Sassersson skrev:Lustigt är det även att Sven Ove Hansson skriver en bok "Högskolans lågvattenmärken "där han förfasar sig över alla dessa skojare inom newage och Jan Dalkvists pseudoforskning på telepati.
Som pwm redan påpekat skrevs kapitlet ifråga av Satu Heikkinen, och det går ut på att Dalkvists och Westerlunds telepatiforskning initialt hade vissa metodproblem. Dessa åtgärdades. Sven Ove Hansson, jag själv och andra VoF:are har goda relationer med Dalkvist och Westerlund, som vi uppfattar helt och hållet står på den goda forskningsmetodikens sida.
Torbjörn Sassersson skrev:Lustigt är det även att just denna bok används som studielitteratur i en kurs i skepsis och debunking på KTH. Hur gick det till?
Som Anders redan skrivit gick det till precis som det brukar vid högskolorna. (Numera används boken Vetenskap eller villfarelse på den aktuella kursen.) Frågan har en konspiratorisk kvalité endast för den oinsatte.
Torbjörn Sassersson skrev:Sven Ove Hansson dyker sedan upp på SVT programserie NOVA och debunkar jordstrålningsexpert Dan Mattsson, vilken liknas vid en marscherande nazist när han går där med sin jordstrålningspekare på en åker! Lustigt är det även att när Dan Matsson tillfrågade NOVA innan filmningen om VoF var inblandat i programmet så svarade de: "nej absolut inte". Sedermera visade det sig att Anna Schytt från VoF var med och redigerade och i avsnittet medverkade Martin Rundkvist och Sven Ove Hansson från VoFs styrelse.
Det här måste vara konspirationsteorins svagaste länk. Som Kjell påpekade är det typiskt för konspirationsteorier att de är superlogiska och att allt hänger ihop. Men det enda som har hänt här förefaller vara att en NOVA-journalist slarvat/missförstått/ljugit/vilselett/hört fel/inte förstått frågan (välj det alternativ som du tror på). Det är ju beklagligt, men det har just inget med VoF att göra, än mindre med sossarna. Jag måste säga att jag är lite besviken över den här delen av konspirationsteorin.
Torbjörn Sassersson skrev:Ingen rök utan led.
Ur eld är tiden.

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 27 dec 2005, 12:29

Tryggve, du skriver återigen att det är en obetydligt liten skara som läser på Soul Travel forum, men det är endast beräknat på antalet medlemmar som skriver. I själva verket finns det ett mycket stort mörkertal som bara läser, men inte skriver. Detta mörkertal avspeglas möjligen i de 12,000 besökare i själva e-zinet. Om dessa 12,000 besökare är unika eller inte måste jag kolla upp.

Dessa personer, som i vilket fall som helst når upp till flera 1000 per månad, är knappast nördar och lågutbildade / intelligensbefriade andemedier utan det rör sig om ett förmodat tvärsnitt av den svenska populationen. Om du har uppfattningen att tro och vetskap om det paranormala är liten har du fel.

När det gäller mitt "ihopbuntande" så håller jag inte med riktigt. Jag ser kopplingarna och gemensamma nämnare i tanke och avsikt med avseende på det paranormala. Att det blott handlar om min surhet gentemot några individer är en överförenkling.

Min irritation, som jag gladeligen kan erkänna, handlar om att jag ogillar en likriktning av tanken i Sverige. Jag får om och om igen höra hur utlandsboende svenskar och utlänningar chockeras av att komma till Sverige. Likriktningen är kompakt. Det är som att gå in i en "think box" med klara mallar för vad man ska tycka och tänka. Vad som är politiskt korrekt och vad som är den gällande okejade tanketrenden och det erkända mantrat.

I Sverige måste, som Ingela Agardh sa i TV-sändningen, det paranormala få ett erkännande. Från mitt perspektiv handlar detta ett överdrivet behov av auktoritetstro, om "tro", om tro till vetenskapsMännens utsagor om sanning och lögn. Var finns tankens mångfald och frihet i detta undrar jag?

När det gäller skeptikernas evighetsargument mot det paranormala; att bevis saknas, säger jag att detta är en del av likriktningen av den fria tanken och en blindhet inför den befintliga kunskapen. Det finns i själva verket mängder av bevis ("evidence", kvalitetsbevis) för PSI, men PSI är inte slutgiltigt bevisat i bemärkelsen "proof". Samtidigt existerar inte "proof" i slutgiltig bemärkelse alls eftersom "proof" endast relaterar till en accepterad och därmed rådande förklaringsmodell av observerade fenomen.

Med andra ord det finns redan tillräckligt med "bevis" för PSI och därför är det högst plausibelt att de paranormala fenomenen har verklighetsbakgrund. Denna verklighetsbakgrund stärks dessutom ofantligt av det faktum att Remote Viewing använts som teknik för framgångsrik informationsinsamling av ett flertal statliga instanser såsom militären och underrättelsetjänsten i tex Kina, USA och Ryssland i över 30 år. Bristen på "proof" (att det saknas en accepterad förklaringsmodell) förhindrar nämligen inte Remote Viewing från att fungera. Fiffigt va?

Så statliga organ använder tillämpningen av styrd fjärrsyn samtidigt som ett FÅTAL bullriga vetenskapsauktoriteter på universiteten säger att det inte ens finns bevis för PSI. Inse det otroligt löjliga i situationen. Inse att det rör sig om en sandlådedebatt av nonsenskaraktär. Inse att bakom denna nonsensdebatt finns politiska motiv. Så vem är det som blandar bort korten? Jag vill kasta tillbaka den frågan till dig.
Anders skrev: Jösses Sasserson! Det är inte särskilt kontrolversiellt att kalla din forskning pseudovetenskap, så mycket måste du ju veta att du kan accepetera att allmänheten faktiskt har den uppfattaningen. Eller har du ingen verklighetsuppfattning, eller självinsikt?
Allmänheten vet redan antingen som följd av egna erfarenheter eller som följd av intuition att ESP, PSI och det generellt paranormala är verklighet. Kolla själv de enkätundersökningar som gjorts. Det är tydligt att du sitter inklämd i din egen lilla verklighetsbox på vilkens innerväggar du själv skrivit: "det finns inget utanför min lilla pluttbox".

Så återigen; ingen rök utan led, vem la första pinnen i brasan? Kan det vara sossarna? Jag tror fortfarande det. Resten går nog av bara farten. Detta betyder alltså inte att sossarna styr VoF, men att det förmodligen var de som kastade in första pinnen. Det gick ju jättebra att starta Informationsbyrån (IB-affären) så varför inte starta ett VoF? Jag slår vad om att Jan Guillou kallades paranoid han också...

Jag läser här innantill i papprena där det står att Sven Ove Hansson skramlat ihop tiotals miljoner kronor från Vinnova, Räddningsverket, Krigsberedskapsmyndigheten, FRN, FAS, RBJF och VR för att finansiera sin filosofieavdelning på KTH som lär KTH-studenter "debunking" baserad på hans egen litteratur. Hur lyckas han att få ihop så ansenliga summor pengar från dessa sponsorer utan politiska kontakter?
jjerkert skrev:Som pwm redan påpekat skrevs kapitlet ifråga av Satu Heikkinen, och det går ut på att Dalkvists och Westerlunds telepatiforskning initialt hade vissa metodproblem. Dessa åtgärdades. Sven Ove Hansson, jag själv och andra VoF:are har goda relationer med Dalkvist och Westerlund, som vi uppfattar helt och hållet står på den goda forskningsmetodikens sida.
*snip* /SuperDupe

Du uppfattar att Jan Dalkvist: "helt och hållet står på den goda forskningsmetodikens sida". Skojar du? Jan Dalkvist är forskaren som efter experimentet för TV4 Plus säger till mig, citat: "jag ville göra en debunking av dig, Torbjörn".

Jan Dalkvist är forskaren som säger i TV att det här med UKU och Remote Viewing är nonsens, men innan försöker på UKU/RV kontaktar han kanske världens bästa Remote Viewer, Joe McMonegale, och frågar om försöksuppställningen funkar. Varför kontaktar han Joe om han vet så säkert att UKU/RV inte funkar? Vet i själva verket Dalkvist att det funkar? Är det i själva verket därför han kontaktar Joe? Joe bekräftar detta när jag träffade honom i Sthlm, april 2005.

När Joe svarar: nej, det där försöket kommer inte att funka då kontaktar inte Dalkvist mig med vilken han skulle SAMARBETA i försöket. Å nej, istället säger han inte ett pip utan iscensätter experimentet med visshet om att det kommer att gå åt pipan.

Inte nog med det. Jan Dalkvist forskaren som "står på den goda forskningsmetodikens sida" avviker dessutom från vad vi kommit överens om i uppställningen av försöket. Till mitt eget och TV-producenternas förtret satte karln upp de två korrekta målfotona i två rum samtidigt under 6 dagar av experimentets utförande. Det var INTE överenskommet. Att du Jerket ska förstå varför det är ett problem, det förväntar jag mig inte. För PSI "finns ju inte" trots att det finns "evidence" för PSI.
jjerkert skrev:
Torbjörn Sassersson skrev:Personer på KTH undrar uppriktigt varifrån han dök upp som professor och varför står/stod han inte med på lönelistan under flera år?
Jag vill minnas att denna anklagelse framfördes av slagrutemannen och docenten Nils-Axel Mörner för några år sedan. Tydligen klarade Mörner inte av att ringa till KTH:s växel för att fråga om Hansson var anställd.
Nej, det kommer inifrån KTH.

Torbjörn Sassersson skrev:Sven Ove Hansson dyker sedan upp på SVT programserie NOVA och debunkar jordstrålningsexpert Dan Mattsson, vilken liknas vid en marscherande nazist när han går där med sin jordstrålningspekare på en åker! Lustigt är det även att när Dan Matsson tillfrågade NOVA innan filmningen om VoF var inblandat i programmet så svarade de: "nej absolut inte". Sedermera visade det sig att Anna Schytt från VoF var med och redigerade och i avsnittet medverkade Martin Rundkvist och Sven Ove Hansson från VoFs styrelse.
jjerkert skrev:Det här måste vara konspirationsteorins svagaste länk. Som Kjell påpekade är det typiskt för konspirationsteorier att de är superlogiska och att allt hänger ihop. Men det enda som har hänt här förefaller vara att en NOVA-journalist slarvat/missförstått/ljugit/vilselett/hört fel/inte förstått frågan (välj det alternativ som du tror på). Det är ju beklagligt, men det har just inget med VoF att göra, än mindre med sossarna. Jag måste säga att jag är lite besviken över den här delen av konspirationsteorin.
Svagaste länk? Skojar du? Inget med VoF att göra? Dementerar du att Anna Schytt redigerade programmet? I övrigt måste man ha sett programmet för att se kopplingen mellan en spatserande Dan Mattsson och 200 marscherande nazister. Klippningen är snyggt gjord, subtil, men samtidigt övertydlig. Din bortförklaring betvivlar jag ens att skeptikerna här tror på.
Torbjörn Sassersson skrev: Lustigt är det även att just denna bok används som studielitteratur i en kurs i skepsis och debunking på KTH. Hur gick det till?
jjerkert skrev:Som Anders redan skrivit gick det till precis som det brukar vid högskolorna. (Numera används boken Vetenskap eller villfarelse på den aktuella kursen.) Frågan har en konspiratorisk kvalité endast för den oinsatte.
Jaha, "Vetenskap eller villfarelse" en annan bok av Sven Ove Hansson... Men ok det är väl normalt. Skulle jag sitta på en KTH-avdelning som jag byggt upp själv med hjälp av mina sossepolitiska kontakter och pengar från Räddningsverket och Krigsberedskapsmyndigheten skulle jag nog plocka in mina egna artiklar från Soul Travel Magazine som kurslitteratur till den kurs i UKU som jag skulle köra för KTH-studenter.
Senast redigerad av 2 Torbjörn S, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 27 dec 2005, 12:49

Torbjörn Sassersson skrev: <snip>
Anders skrev: Jösses Sasserson! Det är inte särskilt kontrolversiellt att kalla din forskning pseudovetenskap, så mycket måste du ju veta att du kan accepetera att allmänheten faktiskt har den uppfattaningen. Eller har du ingen verklighetsuppfattning, eller självinsikt?
Allmänheten vet redan antingen som följd av egna erfarenheter eller som följd av intuition att ESP, PSI och det generellt paranormala är verklighet. Kolla själv de enkätundersökningar som gjorts. Det är tydligt att du sitter inklämd i din egen lilla verklighetsbox på vilkens innerväggar du själv skrivit: "det finns inget utanför min lilla pluttbox".
<snip>
Ja, då har jag det på pränt, jag sitter i "min lilla pluttbox", vad nu en pluttbox är för något. Jag håller dock inte med då jag lär mig nya saker hela tiden. Jag arbetar och studerar, läser böcker och tidningar, reser och träffar människor, och därmed får i mig kunskap, både genom erfarenheter och genom akademiska studier. Att jag inte accepterar Sasserssonska ESPer, PSIer, eller UKUer beror på att jag (men jag är ju inskränkt förståss) aldrig har sett, eller känt, något som pekar på att dessa fenomen existerar annat än i människors hjärnor och psyken.

Så medan spök-troende och UKU-troende personer är rädda för att andar eller UKU-ande illvillingar ska hälsa på hemma, så sussar jag sött utan att vara rätt för varken spöken eller ESP-ande CIA eller KGB agenter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 27 dec 2005, 13:09

Torbjörn Sassersson skrev:Tryggve, du skriver återigen att det är en obetydligt liten skara som läser på Soul Travel forum, men det är endast beräknat på antalet medlemmar som skriver. I själva verket finns det ett mycket stort mörkertal som bara läser, men inte skriver. Detta mörkertal avspeglas möjligen i de 12,000 besökare i själva e-zinet. Om dessa 12,000 besökare är unika eller inte måste jag kolla upp.

Dessa personer, som i vilket fall som helst når upp till flera 1000 per månad, är knappast nördar och lågutbildade / intelligensbefriade andemedier utan det rör sig om ett förmodat tvärsnitt av den svenska populationen. Om du har uppfattningen att tro och vetskap om det paranormala är liten har du fel.
Nördar brukar väl antas vara smarta, i o f s, detta är första gången jag har sett någon tolka det åt andra hållet. Vad jag kan se har jag aldrig sagt att personer som är intresserade av detta skulle vara lågutbildade/intelligensbefriande? Var ser du det? Det har jag aldrig menat, i så fall är det din egna mycket fria tolkning av detta.

Tro på det existensen av det paranormala är säkert stort, men min poäng var att antalet individer som är extremt/extra intresserade av detta är ganska litet, om man ser till Sveriges befolkning. OM du jämför TV4as program "Det okända" med hur många tittare SVT:s vetenskapsprogram har, t ex? Säkert är det ganskamånga som tittar på dessa program, och en hel del individer tittar nog på båda någon gång. Hur många av dessa tittare är extremt intresserade av de olika områden som berörs? Jag gissar (det erkänner jag) på att det är mycket få personer.
Torbjörn Sassersson skrev:Min irritation, som jag gladeligen kan erkänna, handlar om att jag ogillar en likriktning av tanken i Sverige. Jag får om och om igen höra hur utlandsboende svenskar och utlänningar chockeras av att komma till Sverige. Likriktningen är kompakt. Det är som att gå in i en "think box" med klara mallar för vad man ska tycka och tänka. Vad som är politiskt korrekt och vad som är den gällande okejade tanketrenden och det erkända mantrat.
Fullt möjligt, men det finns väl ganska gott om personer i media som uttrycket åsikter som är "politiskt inkorrekta". Dessutom så är det väl ganska "inne" att tro på paranormala fenomen för närvarande, så redan där tycker jag att mycket av din kritik faller ganska ordentligt.
Likriktningen inom det svenska samhället må vara ett problem, men det är en politisk debatt.
Torbjörn Sassersson skrev:I Sverige måste, som Ingela Agardh sa i TV-sändningen, det paranormala få ett erkännande. Från mitt perspektiv handlar detta ett överdrivet behov av auktoritetstro, om "tro", om tro till vetenskapsMännens utsagor om sanning och lögn. Var finns tankens mångfald och frihet i detta undrar jag?.
Men du säger ju själv tidigare i ditt inlägg att tron på det paranormala är stor (i Sverige, antar jag)? På vilket sätt "får man inte" tro på det paranormala, genom att politikerna skulle motarbeta det? På vilket sätt måste man "erkänna det paranormala"? Jag får det inte att gå ihop riktigt?

Det är väl ingen som hindrar dig eller någon annan att diskutera eller genomföra försök med UKU:er och likande, inte heller är du väl förhindrad att sälja några kurser i detta? Vad är det egentligen du är arg för? Att det du gör inte välkomnas av forskarvärlden? Det beror väl i så fall på att dina försök inte har lagts upp på ett riktigt sätt, och det bästa där vore att du och andra genomför nya försök, med korrekt upplägg? Ffa behövs en möjlighet till ordentlig utvärdering, men det är vad jag har förstått fullt möjligt.

För mig verkar det egentligen som om du begår det klassiska misstaget att ta någora få personers uttalanden/åsikter till att automatiskt gälla alla individer i denna kategori (forskare/vetenskapsmän/kvinnor), vilket låter ganska tveksamt.

Menar du att man ska satsa skattemedel på forskning inom detta omåde? Det är väl inget som hindrar folk från att skriva ansökningar om anslag till detta redan idag? Eftersom bl a Adrian Parker vid GU har forskat på detta ett bra tag så måste väl i alla fall han ha fått anslag till det, eller?

Förresten, om medel saknas, varför inte starta en insamling för anslag till PSI-forskning? Om intresset för detta är så stort som du själv vill göra gällande så borde det inte vara svårt att få ihop ganska stora belopp.
Senast redigerad av 2 Tryggve, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 27 dec 2005, 13:15

Anders skrev: Så medan spök-troende och UKU-troende personer är rädda för att andar eller UKU-ande illvillingar ska hälsa på hemma, så sussar jag sött utan att vara rätt för varken spöken eller ESP-ande CIA eller KGB agenter.
Det är detta som finns utanför den förutsägbara "think-boxen"; en stor komplicerad verklighet, lite läskig, men mycket fascinerande.

När Pat Price år 1972 chockerade den amerikanska militären genom att på uppdrag av Stanford Research Institute penetrera en superhemlig underjordisk militäranläggning och där läsa namnskyltar och text i dokument samt korrekt beskriva anläggningens innandöme då rörde han sig i sin UKU-kropp.

Att du med samma UKU-kropp kan möta "spöken", dvs avlidna personers mer eller mindre permanenta UKU-kroppar, andra spionerande UKU-nauter eller - huga ännu värre - möta eniteter av ej terrest härkomst, är något att bita i för en filosofieavdelning på KTH.

Vår världsbild gungar till.

Vad tusan ska vi göra?

Ska vi göra som de tre aporna, hålla för munnen, ögonen och öronen? Eller ska vi som civiliserade människor; lyssna, observera, forska och diskutera? Klarar en Sven Ove "det finns inget PSI" Hansson av det?

Nej, Voff på oss allihopa. Låt VoF få bestämma hur vi ska ha det. Låt oss förbli duktiga arbetande skattebetalande konsumenter av materiell tillvaro i ytterligare 100 år till dess att Sven Ove Hansson och de andra voffarna i para-U-landet Sverige upptäckt att det kanske eventuellt finns

lite PSI

hos vissa lågutbildade människor med temporalepilepsi

och vild fantasi.

Här får tråden en avknoppning, Remote viewing. //Markus

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 27 dec 2005, 13:39

Allright, Tryggve du är en person som kan diskutera.

Min avsiktliga tolkning att "troende" är lågutbildade nördar kommer utav erfarenheten av att diskutera med skeptiker som ofta kommer från Vof som hävdar exakt detta. Det har blivit tydligt i det framför allt heta debatterna när det "sanna jaget" kommer fram. Jag anser alltså inte att "troende" som såna som jag kallas är lågutbildade, nördar eller idioter. Tvärt om.

Jag tror till skillnad från du att väldigt många människor är mycket intresserade av det paranormala, men att de flesta inte är det HELA tiden, inklusive mig själv.

Att det sedan blir "inne" med att vara intresserad av det paranormala följer den likriktningstendens som tyvärr finns i landet, anser jag. Det som finns på media "finns" i verkligheten, så att säga. Det nyhetsredaktionerna skriver om "finns" också i verkligheten.
Tryggve skrev:Men du säger ju själv tidigare i ditt inlägg att tron på det paranormala är stor? På vilket sätt "får man inte" tro på det paranormala, genom att politikerna skulle motarbeta det? På vilket sätt måste man "erkänna det paranormala"?
Läs VoFs stadgar. Det är tydligt att man motverkar tron på det paranormala. Är det politiska krafter bakom det så är det illa.

I Sverige måste något vara erkänt av någon form av auktoritet för att bli en del av mainstream media inklusive nyhetsrapporteringen. Om det inte är erkänt så förblir det underhållning.

Jag vill lyfta det paranormala från showbiz och nonsensdebatter om PSI upp till samhällsnivån. Det är dags nu. Det paranormala togs upp i Godmorgon Sverige var avsett för att debunka det paranormala, men effekten blev istället en annan.

Jag skulle inte ha något emot om Räddningsverket, Krigsberedskapsmyndigheten, Innova mfl satsade 80 miljoner kr på forskning inom PSI, det paranormala och samhällets utveckling som följd av landvinningar inom dessa områden.

För tänk om det som UKU:nauter och andemedier har perception av i vår omedelbara närhet, i varje kubikcentimeter av rymd, verkligen existerar? Det finns inget som säger att de inte existerar något där, men allt som säger att det gör det.

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 27 dec 2005, 14:03

Torbjörn Sassersson skrev:Min irritation, som jag gladeligen kan erkänna, handlar om att jag ogillar en likriktning av tanken i Sverige. Jag får om och om igen höra hur utlandsboende svenskar och utlänningar chockeras av att komma till Sverige. Likriktningen är kompakt. Det är som att gå in i en "think box" med klara mallar för vad man ska tycka och tänka. Vad som är politiskt korrekt och vad som är den gällande okejade tanketrenden och det erkända mantrat.
OK, då vet vi vilka känslomässiga och politiska motiv du har.
Torbjörn Sassersson skrev:Det finns i själva verket mängder av bevis ("evidence", kvalitetsbevis) för PSI, men PSI är inte slutgiltigt bevisat i bemärkelsen "proof". Samtidigt existerar inte "proof" i slutgiltig bemärkelse alls eftersom "proof" endast relaterar till en accepterad och därmed rådande förklaringsmodell av observerade fenomen.
Det krävs inget proof av psi för att det ska erkännas, det krävs bara evidence. Men denna evidence måste vara stark, eftersom psi är ett av teoretiska skäl mycket osannolikt fenomen. Sådan stark evidence har ännu inte presenterats.
Torbjörn Sassersson skrev:Med andra ord det finns redan tillräckligt med "bevis" för PSI och därför är det högst plausibelt att de paranormala fenomenen har verklighetsbakgrund.
Upplevelserna finns och är intressanta i sig själva. Ännu saknas tillräckligt goda skäl att tro att de representerar något fysikaliskt nytt fenomen.
Torbjörn Sassersson skrev:Denna verklighetsbakgrund stärks dessutom ofantligt av det faktum att Remote Viewing använts som teknik för framgångsrik informationsinsamling av ett flertal statliga instanser såsom militären och underrättelsetjänsten i tex Kina, USA och Ryssland i över 30 år. Bristen på "proof" (att det saknas en accepterad förklaringsmodell) förhindrar nämligen inte Remote Viewing från att fungera. Fiffigt va?
Remote viewing fungerar inte. Åtminstone har ingen presenterat metodologiskt sund forskning som tyder på det. (Men bevisen är förstås "hemliga" enligt en konspirationsteoretiker.) Angående CIA:s inblandning i remote viewing-forskning, se David Marks, The Psychology of the Psychic, 2000, kap. 5.
Torbjörn Sassersson skrev:Så statliga organ använder tillämpningen av styrd fjärrsyn samtidigt som ett FÅTAL bullriga vetenskapsauktoriteter på universiteten säger att det inte ens finns bevis för PSI. Inse det otroligt löjliga i situationen.
Visst är det otroligt löjligt att vissa högljudda psi-förespråkare aldrig kan förmås att lära sig vetenskapsmetodologiska elementa.
Torbjörn Sassersson skrev:Inse att det rör sig om en sandlådedebatt av nonsenskaraktär. Inse att bakom denna nonsensdebatt finns politiska motiv.
Ja, du har tydligen politiska motiv.
Torbjörn Sassersson skrev:Så vem är det som blandar bort korten?
Det är du och dina gelikar som genom känslomässigt (och i ditt fall även politiskt) engagemang i kombination med okunnighet om vetenskaplig metod hela tiden blandar bort korten. Jag har inget hopp om att denna situation ska ändras. Det kommer alltid att finnas personer som av känslomässiga, ekonomiska eller andra skäl sprider felaktig information om parapsykologi. Det enda man som vetenskapligt allmänbildad kan göra är att outtröttligt upprepa vad vetenskap är och hur vetenskapen arbetar.

Att diskutera detta med en sådan som dig är inte meningsfullt i längden. Jag skriver i denna tråd bara för att jag nu råkar vara ledig. (Men redan imorgon har jag bättre saker för mig, så räkna inte med mitt fortsatta engagemang.)
Torbjörn Sassersson skrev:Så återigen; ingen rök utan led, vem la första pinnen i brasan? Kan det vara sossarna? Jag tror fortfarande det. Resten går nog av bara farten. Detta betyder alltså inte att sossarna styr VoF, men att det förmodligen var de som kastade in första pinnen. Det gick ju jättebra att starta Informationsbyrån (IB-affären) så varför inte starta ett VoF? Jag slår vad om att Jan Guillou kallades paranoid han också...
Jag tror inte att detta kräver några ytterligare kommentarer från min sida.
Torbjörn Sassersson skrev:Jag läser här innantill i papprena där det står att Sven Ove Hansson skramlat ihop tiotals miljoner kronor från Vinnova, Räddningsverket, Krigsberedskapsmyndigheten, FRN, FAS, RBJF och VR för att finansiera sin filosofieavdelning på KTH som lär KTH-studenter "debunking" baserad på hans egen litteratur. Hur lyckas han att få ihop så ansenliga summor pengar från dessa sponsorer utan politiska kontakter?
Genom att vara ledande forskare inom sitt fält.
Torbjörn Sassersson skrev:Du hänvisar till "pwm" ...
Med pwm menas den person som på VoF:s forum kallar sig pwm.

När det gäller Dalkvist så vet jag att du försöker smutskasta honom, efter att du misslyckats i testet som han ställde upp. (Det är därför du t.ex. hänvisat till Högskolans lågvattenmärken i tron att Dalkvist får hård kritik där. Uppenbarligen har du inte läst boken.) Det är inte meningsfullt att jag går in i denna debatt, eftersom jag inte har alla fakta. En inte alltför vågad gissning är att man inte får alla fakta korrekt presenterade enbart genom att läsa dina skriverier i frågan.
Torbjörn Sassersson skrev:
jjerkert skrev:
Nej, det kommer inifrån KTH.
Det kan finnas en och annan KTH:are som också behöver lära sig numret till växeln.
Torbjörn Sassersson skrev:Svagaste länk? Skojar du? Inget med VoF att göra?

Nej, det är ingen VoF-are som gjort något fel för att en NOVA-journalist (som inte är identisk med den f.d. VoF-medlemmen Anna Schytt) svarar fel på en fråga som rör VoF.
Torbjörn Sassersson skrev:I övrigt måste man ha sett programmet för att se kopplingen mellan en spatserande Dan Mattsson och 200 marscherande nazister. Klippningen är snyggt gjord, subtil, men samtidigt övertydlig.
Jag har sett programmet, och jag tycker inte att den sekvensen var särskilt lyckad. Det finns visserligen en del högerextremism inom delar av new age, inklusive rutgängeriet, men jag känner inte till något som tyder på att Dan Mattsson skulle ha sådana böjelser. Därför tycker jag inte att sekvensen var bra.
Torbjörn Sassersson skrev:Jaha, "Vetenskap eller villfarelse" en annan bok av Sven Ove Hansson... Men ok det är väl normalt. Skulle jag sitta på en KTH-avdelning som jag byggt upp själv med hjälp av mina sossepolitiska kontakter och pengar från Räddningsverket och Krigsberedskapsmyndigheten skulle jag nog plocka in mina egna artiklar från Soul Travel Magazine som kurslitteratur till den kurs i UKU som jag skulle köra för KTH-studenter.
Ja, det skulle du kunna göra, men du skulle nog få en hel del kritik för att sprida pseudovetenskap.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 27 dec 2005, 14:04

Torbjörn Sassersson skrev:<snip>

Att du med samma UKU-kropp kan möta "spöken", dvs avlidna personers mer eller mindre permanenta UKU-kroppar, andra spionerande UKU-nauter eller - huga ännu värre - möta eniteter av ej terrest härkomst, är något att bita i för en filosofieavdelning på KTH.

Vår världsbild gungar till.
<snip>
Hmm, börjar jag ana lite David Icke här: "ej terrest härkomst"?

Nej nej, min världsbild gungar inte så mycket, för jag accepterar vetenskapliga bevis. Jag accepterar att magnetism kan förklaras och beskrivas kvantmekaniskt istället för med magi som det gjordes för 200 år sedan. Jag acccepterar att en panodil botar min huvudvärk och jag förstår också varför. Jag accepterar att vi kan räkna ut sannolikheten för att vinna på lotto, vilket man inte kunde för 1000 år sedan. Men jag accepterara aldrig anekdotiska bevis för så allvarliga saker som PSIs vara eller inte vara. Det vore som att acceptera anekdotiska bevis för att jag har 20 kg guld under min säng, vilket förresten Hr Sassersson borde kunna kontrollera med lite UKUande...

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 27 dec 2005, 14:10

Torbjörn Sassersson skrev:Allright, Tryggve du är en person som kan diskutera.
Tack för komplimangen. Även om det just i detta sammanhang kanske mer har att göra med att jag tonar ned min kritik mer än övriga här... :-)
Torbjörn Sassersson skrev:Min avsiktliga tolkning att "troende" är lågutbildade nördar kommer utav erfarenheten av att diskutera med skeptiker som ofta kommer från Vof som hävdar exakt detta. Det har blivit tydligt i det framför allt heta debatterna när det "sanna jaget" kommer fram. Jag anser alltså inte att "troende" som såna som jag kallas är lågutbildade, nördar eller idioter. Tvärt om.
Ok, och det anser inte heller jag, ej heller har jag menat att kalla folk som tror på paranormala fenomen för idioter.
Den kritk jag har är väl den att jag tycker mig ovservera att benägenheten att kontrollera källor till påståenden tycks vara ganska så mycket sämre hos en del personer som hävdar att PSI finns. Förklaringen kan ju dock lika gärna vara att man inte har fått lära sig att söka informationen ordentligt. Det är en konst i sig.
Torbjörn Sassersson skrev:Jag tror till skillnad från du att väldigt många människor är mycket intresserade av det paranormala, men att de flesta inte är det HELA tiden, inklusive mig själv.
Ok, det här rör sig nog helt enkelt om att vi tolkar detta på lite olika sätt, även om vi kanske tänker på liknande sätt.Jag tror att det är ganska många människor som är "litet intresserade (eller vad man ska säga) av detta, men inte så mycket att det påverkar deras liv i så stor utsträckning, eller att de är specialintresserade av det. De tittar kanske på "Det Okända" eller tror på spöken, men det är inget som påverkar deras vardagliga liv i så mycket.
Att man sedan är intresserad av andra saker är väl snarast normalt, alla som har ett liv borde väl vara intresserade av mer än en sak... :-)
Torbjörn Sassersson skrev:Läs VoFs stadgar. Det är tydligt att man motverkar tron på det paranormala. Är det politiska krafter bakom det så är det illa.
Men sedan när är VoF:s stadgar egentligen ett mått på vad som är tillåtet att tro och tycka i Sverige? :shock: Är inte det att dra detta lite väl långt, baserat på väldigt magert material.
Torbjörn Sassersson skrev:Jag vill lyfta det paranormala från showbiz och nonsensdebatter om PSI upp till samhällsnivån. Det är dags nu. Det paranormala togs upp i Godmorgon Sverige var avsett för att debunka det paranormala, men effekten blev istället en annan.
Du får ursäkta mig, men din framläggande av denna konspirationsteori bidrar snarare till att göra det till underhållning... Det är i alla fall mitt intryck av det hela.
Säg att du hade suttit i TV-soffan och lagt fram denna teori, med de få indicier du har. Hur tror du egentligen att svenska folket hade reagerat på det? Skulle de ha trott på det, eller tyckt att det var helknäppt?
Torbjörn Sassersson skrev:Jag skulle inte ha något emot om Räddningsverket, Krigsberedskapsmyndigheten, Innova mfl satsade 80 miljoner kr på forskning inom PSI, det paranormala och samhällets utveckling som följd av landvinningar inom dessa områden.
Mig veteligen så hjälpte t ex inte programmet "Förnimmelse av Mord" polisen att komma ett dugg längre i någon av utredningarna de höll på med. Frågan är helt enkelt om de pengarna skulle göra någon som helst nytta. För mig känns det som om man måste veta mer att detta verkligen fungerar innan man satsar på det (i alla fall av skattemedel). Och då måste mer göras i labbet.

Skriv svar