Tryggve skrev:Ska man se det ur den synvikeln så tror jag att VoF liksom Soultravel (liksom många andra intresseforum/organsiationer) intresserar en
mycket marginell del av den svenska befolkningen. Större delen av Sveriges befolkning är helt enkelt inte specialintresserade av vetenskap eller kristaller och UKUer, utan vad vi pratar om är i repektive fall några hundra personer som skriver på ett internetforum... Man ska nog ha det i åtanke, så man får lite perspektiv på detta....
Med tanke på hur få personer det är som är engagerade i detta så tycker jag att denna konspirationsteori framstår i än märkligare dager.... klipp
Jag kan inte få det att gå ihop, men det är väl ingen konspirationsteori om det går ihop så...

Underbart. Det finns inget att oroa sig för alltså. VoF och Soul Travel når alldeles för få personer för att det ska ha någon verkan. Hmm tror inte det. Och ingen konspiration finns det, eller?
Soul Travel når ca 12000 surfare per månad, men det var innan Soul Travel listades 28/11 som en av dagens (tillfälliga) nyhetsleverantörer på både Rense.com och Coast to Coast AM med 5-12 miljoner radiolyssnare (dock inte surfare) per natt. TV programmen "Det Okända" jag medverkat i två gånger går redan ständigt i repris på TV4 Plus. Dessa avsnitt når 100,000 tals TV-tittare.
När det gäller konspirationsbiten så är det lite lustigt att SVT "helt plötsligt" lite "utan anledning" tar upp Humanisternas pris - med avsikt att provocera, enligt Sturmark - på 100,000 kr i Gomorgon Sverige. Innan sändning säger Humanisternas ordförande att VoF är deras systerorganisation. Sedan dementerar en styrelseledamot detta på Humanisternas forum. Lustigt.
När SVT ringde upp mig för att kolla mitt intresse av att deltaga i Gomorgon Sverige var det första de frågade: "vad anser du om den här pseudovetenskapen?"
Vilken pseudovetenskap, frågade jag? Lustigt, varför får jag en känsla av att någon redan stoppat in förutfattade meningar i denne programchef på SVT? Kan det ha varit Humanisterna som först ringde SVT?
Priset som Humanisterna utlyser verkar dessutom vara mycket inspirerat av James Randis "One Million Dollar Challenge" med samma debunking-syfte. Vilken förening har köpt två av hans föredrag om inte VoF.
Lustigt är även att mannen som startade VoF, nämligen Sven Ove Hansson, arbetade på Socialdemokraternas partikansli i några år innan. Han var dessutom mannen som blev gästprofessor på KTH och sedermera fick professuren där på meriten att han byggt upp avdelningen som han var gästprofessor på. Kan vi kalla det cirkelresonemang? Personer på KTH undrar uppriktigt varifrån han dök upp som professor och varför står/stod han inte med på lönelistan under flera år? Vem betalar hans lön? Är Sven Ove Hansson ännu ett exempel på en politiskt tillsatt chef, av hmm ... sossarna?
Lustigt är det även att Sven Ove Hansson skriver en bok "Högskolans lågvattenmärken "där han förfasar sig över alla dessa skojare inom newage och Jan Dalkvists pseudoforskning på telepati. Lustigt är det även att just denna bok används som studielitteratur i en kurs i skepsis och debunking på KTH. Hur gick det till?
Sven Ove Hansson dyker sedan upp på SVT programserie NOVA och debunkar jordstrålningsexpert Dan Mattsson, vilken liknas vid en marscherande nazist när han går där med sin jordstrålningspekare på en åker! Lustigt är det även att när Dan Matsson tillfrågade NOVA innan filmningen om VoF var inblandat i programmet så svarade de: "nej absolut inte". Sedermera visade det sig att Anna Schytt från VoF var med och redigerade och i avsnittet medverkade Martin Rundkvist och Sven Ove Hansson från VoFs styrelse.
Ingen rök utan led. Vem la
första pinnen i brasan? Kan det vara sossarna? Jag tror fortfarande det. Resten går nog av bara farten.