Tror ni på folkbildning?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Tror ni på folkbildning?

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:01

Hur många här tror på folkbildning egentligen?

Undrar eftersom det verkar vara ett förekommande fenomen att folk som kallar sig skeptiker är inne och trollar på woowoo-sidor - medverkar i vansinniga trådar, gör sitt bästa för att piska upp en knäpp stämning, påstår massa knepigheter, för att sedan starta en tråd här med länken till woo-woodiskussionen. Därpå vidtar hån.

Folk är fria att göra vad de vill och jag kan inte påstå att jag blivit upprörd över någon av de trådar jag nämner (jo en gång, men skit i det), men ingen av trådstartarna kan väl med gott samvete säga att de gillar och stöttar VoF´s idé? om man inte själv sysslar med folkbildning utan mer folkförakt menar jag.

Edit: har ändrat rubriken...insåg det stötande i den. ok?
Senast redigerad av 1 Xantippa, redigerad totalt 0 gånger.
We are the dead

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Re: VoH - Vetenskap och hån

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 13:04

Håll isär forum och föreningen. Påstår du att det skulle vara föreningen VoF's mål att håna folk? Eller är det individer på forumet som gör det?

Sen kan jag inte säga att jag sett särskilt mycket av det du talar om, självklart har det hänt någon gång men jag tycker inte det är något man stöter på ofta.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 22 sep 2009, 13:10

Om du tänker på tidningen Nära så håller jag med om att vissa skeptiska forumiter här har ett eget sinne för debatteknik, humor, eller vad det nu är.

Men vad underliga diskussioner beträffar så är det sällan eller aldrig som sådana behöver piskas upp eftersom de är mer än tillräckligt besynnerliga ändå. Jag tror heller inte att det har varit särskilt vanligt. Har du något exempel på en Soultravel/Övernaturligt/Supranaturalis etc.-diskussion där kombinationen trollande före hån förekommit?

F.ö. tror jag på folkbildning, ja.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

11ftpole

Inlägg av 11ftpole » tis 22 sep 2009, 13:13

huh?

skeptiker != medlemmar i VoF

medlemmar i VoF ~=> skeptiker

Det råkar inte vara så att det är just trådarna där någon är "elak" som du reagerar på och sedan använder för att generalisera? För efter en snabb överblick av trådarna (pseudoslumpvalda trådar) så är det väldigt få som innehåller det som du pratar om.
Optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:28

liberator skrev:Håll isär forum och föreningen. Påstår du att det skulle vara föreningen VoF's mål att håna folk? Eller är det individer på forumet som gör det?

Sen kan jag inte säga att jag sett särskilt mycket av det du talar om, självklart har det hänt någon gång men jag tycker inte det är något man stöter på ofta.

det gör jag. men jag ser sällan någon här vara uttalat emot VoF´s syfte - eller har jag fel?
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:30

11ftpole skrev:huh?

skeptiker != medlemmar i VoF

medlemmar i VoF ~=> skeptiker

Det råkar inte vara så att det är just trådarna där någon är "elak" som du reagerar på och sedan använder för att generalisera? För efter en snabb överblick av trådarna (pseudoslumpvalda trådar) så är det väldigt få som innehåller det som du pratar om.
det är inte en miljon skeptiker som huserar i en miljon woowoo-trådar nej. men en hel del med tanke på var forumet ligger och de ideal många verkar hylla. jag tycker inte det är att generalisera.
We are the dead

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 13:31

Xantippa skrev:det gör jag. men jag ser sällan någon här vara uttalat emot VoF´s syfte - eller har jag fel?
Så vad menar du är VoF's syfte?
Twitter

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 22 sep 2009, 13:31

Xantippa skrev:
liberator skrev:Håll isär forum och föreningen. Påstår du att det skulle vara föreningen VoF's mål att håna folk? Eller är det individer på forumet som gör det?

det gör jag. men jag ser sällan någon här vara uttalat emot VoF´s syfte - eller har jag fel?
Att en medlem är för föreningens syfte är inte samma sak som att föreningen är för denne medlems beteende.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:32

liberator skrev:
Xantippa skrev:det gör jag. men jag ser sällan någon här vara uttalat emot VoF´s syfte - eller har jag fel?

typ detta?

"Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) har till uppgift att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt."
We are the dead

nakkonox

Inlägg av nakkonox » tis 22 sep 2009, 13:33

Xantippa skrev:Hur många här tror på folkbildning egentligen?

Undrar eftersom det verkar vara ett förekommande fenomen att folk som kallar sig skeptiker är inne och trollar på woowoo-sidor - medverkar i vansinniga trådar, gör sitt bästa för att piska upp en knäpp stämning, påstår massa knepigheter, för att sedan starta en tråd här med länken till woo-woodiskussionen. Därpå vidtar hån.

Folk är fria att göra vad de vill och jag kan inte påstå att jag blivit upprörd över någon av de trådar jag nämner (jo en gång, men skit i det), men ingen av trådstartarna kan väl med gott samvete säga att de gillar och stöttar VoF´s idé? om man inte själv sysslar med folkbildning utan mer folkförakt menar jag.
Jag tror många här tycker det är skojigt att driva med woo-woos. Ofta läggs massiv energi på exempelvis "X:s betraktelser". Det borde vara tillräckligt att i sådana sammanhang länka till Vetenskaplig metodik med en efterföljande motivering att vi inte kan diskutera denna fråga här och att den lämpar sig bättre för x-forum. Påfallande ofta tror jag dock att många gillar att raljera och in absurdum påvisa hur pass obefintlig en viss trådskapares kunskap är. Allt för att få sina minuter i rampljuset.

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 13:33

Xantippa skrev:typ detta?

"Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) har till uppgift att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt."
Alltså har inte det hån som påstås ske med föreningen att göra, utan med individer på forumet.
Twitter

nakkonox

Inlägg av nakkonox » tis 22 sep 2009, 13:35

Xantippa skrev:
liberator skrev:

typ detta?

Frågan är vilken betydelse man avser med ordet "bekämpa". Långsiktigt torde väl ett sakligt och metodiskt bekämpande vara bättre än ett raljerande dito?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:36

anundi skrev:
Xantippa skrev:

Att en medlem är för föreningens syfte är inte samma sak som att föreningen är för denne medlems beteende.

nej, naturligtvis inte. men jag ställer inte frågan till VoF, utan till skribenter på forumet. Jag är mest intresserad av vad folk tycker om det här. Kanske är en person som trollar i konstiga trådar inte alls positiv till folkbildning. Inte så PK kanske, men jag tror nog det kan vara rätt vanligt. och då kan de väl säga det om de har lust.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:37

liberator skrev:
Xantippa skrev:typ detta?

Alltså har inte det hån som påstås ske med föreningen att göra, utan med individer på forumet.
japp. gjorde jag något väldigt fult när jag använde VoF´s namn...?
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 13:39

nakkonox skrev:
Xantippa skrev:
liberator skrev:Så vad menar du är VoF's syfte?

typ detta?

Frågan är vilken betydelse man avser med ordet "bekämpa". Långsiktigt torde väl ett sakligt och metodiskt bekämpande vara bättre än ett raljerande dito?

tror jag med. jag tror iofs inte att någon som säger sig ha talat med andar bara för att kunna skratta åt svaren och länka härifrån är ute efter att bekämpa något alls. men jag kan ha fel. vore trevligt om någon av dem kunde svara.
We are the dead

Skriv svar