Tror ni på folkbildning?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: VoH - Vetenskap och hån

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 14:02

Xantippa skrev:Hur många här tror på folkbildning egentligen?
Vet inte riktigt vad du menar med "tro på folkbildning", men det går till exempel att tro att det inte föreligger någon motsättning mellan att håna vansinniga idéer och att folkbilda, så länge man inte får för sig att man folkbildar samma personer som man häcklar.

Ett lyckat förlöjligande kan betyda att färre personer attraheras av det som förlöjligats. Jag vet inte om jag håller med om denna taktik, men Garvarn är en effektiv proponent av dess effektivitet.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 14:03

nakkonox skrev:Frågan är vilken betydelse man avser med ordet "bekämpa". Långsiktigt torde väl ett sakligt och metodiskt bekämpande vara bättre än ett raljerande dito?
Jag vill tro det, men jag är inte så säker.

Varför tror människor på vansinniga saker? Är det på sakliga och metodiska grunder? Förmodligen inte. Så varför skulle sakliga och metodiska argument hjälpa?
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 14:05

Xantippa skrev:det som irriterar mig är att det dels blir en ganska elitistisk, otrevlig ton, dels att jag inte riktigt ser varför en intelligent, högutbildad person ska behöva ta till sådana knep?
Det är en intressant fråga varför det ska bli så. Mycket kan hänga på att det inte är första gången påståendet görs, och när personen som kommer med påståendet uppenbarligen inte läst på eller har någon som helst ambition att göra det blir nog alla trötta. När man för tionde eller tjugonde gången stöter på samma påstående blir det väldigt jobbigt - men det kanske är då det är dags att ta en paus eller fundera över ifall ens tillvägagångssätt är det rätta.

Sedan tror jag att det kan uppfattas som att skeptiker har en något nedsättande ton även när så inte är fallet. Och det kan tyckas otrevligt när man inte tror på vad folk säger utan vill ha belägg för de påståenden som görs. Det kan även vara jobbigt när ens upplevelser misstros. Tror till viss del även att "troende" ofta har en dålig bild över vad det är skeptiker vill - självklart kan det även vara likadant åt andra hållet.
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 14:06

liberator skrev:Jo det är olyckligt att det blivit så, men att forumet och föreningen skiljs åt är väl för att det inte krävs medlemskap i föreningen för att vara medlem på forumet. Det kan då krävas att det påpekas att det inte är samma sak eftersom föreningen annars representeras av icke-medlemmar - vilket trots att skillnaden ofta påpekas nog är fallet.
Något sådant. Föreningen kan omöjligen stå för allt som skrivs i forumet, men vi vill ändå gärna ha ett forum.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 14:09

piotrr skrev:Varför tror människor på vansinniga saker? Är det på sakliga och metodiska grunder? Förmodligen inte. Så varför skulle sakliga och metodiska argument hjälpa?
Säkerligen finns det otaliga anledningar till varför folk tror, och därför kan det vara nödvändigt att använda sig av flera olika metoder för att få dem att inse att vad de tror kanske inte stämmer. Där är förlöjligande en, metodisk genomgång en annan och det finns självklart fler. Men det är viktigt att inte vara för låst till endast en metod.
Twitter

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Tror ni på folkbildning?

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 14:10

Det tror jag också.
/ Per Edman

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 14:17

Personligen har jag så här långt inte trollat på något woo-woo-forum, men det beror knappast på att jag är hänsynsfull, det beror på att jag blir fysiskt illamående så fort jag loggar in och börjar läsa.

Stegvis avsensibilisering är tanken, men sedan jävlar... :twisted:
War is peace.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:26

Jag tror på folkbildning, men jag anser inte att en förening som VoF kan eller ska ägna sig åt det.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 14:30

Garvarn skrev:Jag tror på folkbildning, men jag anser inte att en förening som VoF kan eller ska ägna sig åt det.
Intressant. Vill du utveckla?
War is peace.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:35

manifesto skrev:
Garvarn skrev:Jag tror på folkbildning, men jag anser inte att en förening som VoF kan eller ska ägna sig åt det.
VoF har varken tid, ork eller resurser att ägna sig åt folkbildning. Med den tyngd man ändå har i styrelsen och bland aktiva bör man i stället ägna sig åt att mer aggressivt bearbeta media.

Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 14:38

Garvarn skrev:VoF har varken tid, ork eller resurser att ägna sig åt folkbildning. Med den tyngd man ändå har i styrelsen och bland aktiva bör man i stället ägna sig åt att mer aggressivt bearbeta media.
Om man lyckas bearbeta media, kan inte det i längden räknas som folkbildning?
Twitter

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 14:39

man kan också fråga så här:
på vilket sätt blir världen en bättre och mer upplyst plats för människor tillåter sig att förlöjliga andra? på vilket sätt är det farligare med folk som tror på tomtar än folk som tror på att trolla? bör jag respektera en människa mer som utger sig för att vara helt skogstokig än en människa som är skogstokig och inte kan rå för det?

dessutom - jag tror att folk som är bara liiite woo-woo´s blir ivägskrämda när de ser folk sitta med sina länkade trådar och kalla andra woowoo´s för idioter. då tror jag att man illa kvickt kryper tilbaka bland tomtar och troll, för vem vill riskera att bli idiotförklarad?
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 14:40

eller så här:
åstadkommer man någon upplysning alls, eller ser man bara till att obildade håller käft...?
We are the dead

nakkonox

Inlägg av nakkonox » tis 22 sep 2009, 14:41

Garvarn skrev:
manifesto skrev:
VoF har varken tid, ork eller resurser att ägna sig åt folkbildning. Med den tyngd man ändå har i styrelsen och bland aktiva bör man i stället ägna sig åt att mer aggressivt bearbeta media.
V(oF)? Måtte det inte misstas för en fansite för den reptilianska serien med samma bokstav.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:41

liberator skrev:Om man lyckas bearbeta media, kan inte det i längden räknas som folkbildning?
Jo, det kan också dekaler med trycket "VoF är bäst!"

Skriv svar