Tror ni på folkbildning?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Re: Tror ni på folkbildning?

Inlägg av liberator » tis 22 sep 2009, 14:43

Garvarn skrev:
liberator skrev:Om man lyckas bearbeta media, kan inte det i längden räknas som folkbildning?
Jo, det kan också dekaler med trycket "VoF är bäst!"
Dekaler ger ju dock inte bättre medierapportering - om det var vad som var målet med att bearbeta media(?). Bättre medierapportering med kritiska inslag mot sådant som i dag snarare hyllas i vissa tidningar borde kunna räknas in som folkbildning.
Musik och samma på Spotify
Twitter

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 14:44

Garvarn skrev:
manifesto skrev:
Garvarn skrev:Jag tror på folkbildning, men jag anser inte att en förening som VoF kan eller ska ägna sig åt det.
Intressant. Vill du utveckla?
VoF har varken tid, ork eller resurser att ägna sig åt folkbildning. Med den tyngd man ändå har i styrelsen och bland aktiva bör man i stället ägna sig åt att mer aggressivt bearbeta media.
Risken för rekyl är dock avsevärd...tänker på Humanisterna/Sturmark och det drev som gått ett tag?
War is peace.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 22 sep 2009, 14:45

Xantippa skrev:eller så här:
åstadkommer man någon upplysning alls, eller ser man bara till att obildade håller käft...?
Det är svårt att kombinera följande två mål:

1. folkbildning om vetenskap
och
2. den skeptiska biten: sätta åt humbug, dvs se till så att folk (speciellt allvarligt sjuka) inte blir utsugna på massor av pengar, pga örter som kostar multum "botar cancer" och spikmattor som "botar multipel skleros", enligt reklamen.
Man är nog inte lika lugn i humöret när man skriver om sådant.
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:45

Xantippa skrev:jag tror att folk som är bara liiite woo-woo´s blir ivägskrämda när de ser folk sitta med sina länkade trådar och kalla andra woowoo´s för idioter. då tror jag att man illa kvickt kryper tilbaka bland tomtar och troll, för vem vill riskera att bli idiotförklarad?
Jag tror att "staketsittaren" mer eller mindre är en myt...

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 14:46

Xantippa skrev:på vilket sätt blir världen en bättre och mer upplyst plats för människor tillåter sig att förlöjliga andra?
Förlöjliga andra? Jag tenderar att påpeka när en övertygelse, tro eller uppfattning är löjlig. Personen som äger den uppfattningen behöver inte vara löjlig för det. Var det kanske så du menade, eller är jag onödigt petig med att det är saken, inte personen, som jag kritiserar, eller något annat?
Xantippa skrev:på vilket sätt är det farligare med folk som tror på tomtar än folk som tror på att trolla?
Här blev jag osäker på vilken innebörd av ordet "trolla" du menar.
Xantippa skrev:bör jag respektera en människa mer som utger sig för att vara helt skogstokig än en människa som är skogstokig och inte kan rå för det?
Du bör väl respektera sådana människor som uppbär egenskaper och utför handlingar som du anser vara respektabla.
Xantippa skrev:då tror jag att man illa kvickt kryper tilbaka bland tomtar och troll, för vem vill riskera att bli idiotförklarad?
Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:47

manifesto skrev:Risken för rekyl är dock avsevärd...tänker på Humanisterna/Sturmark och det drev som gått ett tag?
Ja, det är ju skittrist för varje förening att få ett dramatiskt ökat medlemsantal och en naturlig plats i varje program som handlar om det föreningen intresserar sig för, samt en massa andra mediasammanhang.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 14:51

Garvarn skrev:
manifesto skrev:Risken för rekyl är dock avsevärd...tänker på Humanisterna/Sturmark och det drev som gått ett tag?
Ja, det är ju skittrist för varje förening att få ett dramatiskt ökat medlemsantal och en naturlig plats i varje program som handlar om det föreningen intresserar sig för.
Inte om det ökade medlemstalet sker till priset av ett minskat förtroende för humanistiska/skeptiska värderingar i samhället i stort?
War is peace.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 14:53

kaxiga Z skrev:
Xantippa skrev:eller så här:
åstadkommer man någon upplysning alls, eller ser man bara till att obildade håller käft...?
Det är svårt att kombinera följande två mål:

1. folkbildning om vetenskap
och
2. den skeptiska biten: sätta åt humbug, dvs se till så att folk (speciellt allvarligt sjuka) inte blir utsugna på massor av pengar, pga örter som kostar multum "botar cancer" och spikmattor som "botar multipel skleros", enligt reklamen.
Man är nog inte lika lugn i humöret när man skriver om sådant.

get your point. å andra sidan blir jag själv inte ett dugg lugn i humöret när jag läser om folk som sitter och trollar och skriver om att försvunna flygplan nog hänger ihop med övernaturliga fenomen när man vet att anhöriga sitter och läser även sådana trådar och att särskilt människor i kris kan tänkas söka sig till övernaturliga förklaringar för att ta sig igenom den.(detta har inte nördvändigtvis dryftats just på detta forum...)

man kan skriva allt möjligt om rosenvatten mot cancer, men någonstans kan det bli rätt obehagligt när det inte längre handlar om information utan hån och det är cancersjuka som sitter och blir hånade.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 14:54

piotrr skrev:
Xantippa skrev:på vilket sätt blir världen en bättre och mer upplyst plats för människor tillåter sig att förlöjliga andra?
Förlöjliga andra? Jag tenderar att påpeka när en övertygelse, tro eller uppfattning är löjlig. Personen som äger den uppfattningen behöver inte vara löjlig för det. Var det kanske så du menade, eller är jag onödigt petig med att det är saken, inte personen, som jag kritiserar, eller något annat?
Xantippa skrev:på vilket sätt är det farligare med folk som tror på tomtar än folk som tror på att trolla?
Här blev jag osäker på vilken innebörd av ordet "trolla" du menar.
Xantippa skrev:bör jag respektera en människa mer som utger sig för att vara helt skogstokig än en människa som är skogstokig och inte kan rå för det?
Du bör väl respektera sådana människor som uppbär egenskaper och utför handlingar som du anser vara respektabla.
Xantippa skrev:då tror jag att man illa kvickt kryper tilbaka bland tomtar och troll, för vem vill riskera att bli idiotförklarad?
Det finns givetvis ett annat sätt att undvika förlöjligande av sina åsikter också - byt åsikter.
återkommer om detta.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 14:55

Garvarn skrev:
Ja, det är ju skittrist för varje förening att få ett dramatiskt ökat medlemsantal och en naturlig plats i varje program som handlar om det föreningen intresserar sig för, samt en massa andra mediasammanhang.

ändamålet helgar medlen. alltid. eller?
We are the dead

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:56

manifesto skrev:Inte om det ökade medlemstalet sker till priset av ett minskat förtroende för humanistiska/skeptiska värderingar i samhället i stort?
Ett sådant kausalt samband tror jag är naivt att anta.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 14:59

Xantippa skrev:ändamålet helgar medlen. alltid. eller?
Om ändamålet är att propagera för och upplysa om idéer och värderingar bör man använda de medel som för en dit. Om ändamålet är att underhålla en lite skara trogna använder man de medel som för en dit.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 15:00

Garvarn skrev:
manifesto skrev:Inte om det ökade medlemstalet sker till priset av ett minskat förtroende för humanistiska/skeptiska värderingar i samhället i stort?
Ett sådant kausalt samband tror jag är naivt att anta.
Möjligen...kan du utveckla?
War is peace.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » tis 22 sep 2009, 15:01

Så man ska hålla med för att inte bli förlöjligad menar du? Vad förändrar det?
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 15:04

simone skrev:
Så man ska hålla med för att inte bli förlöjligad menar du? Vad förändrar det?

vem citerade du? någon som tog bort ett inlägg eller?
We are the dead

Skriv svar