Tror ni på folkbildning?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Garvarn
Kontakt:

Re: Tror ni på folkbildning?

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 16:01

Pär C skrev:På motsvarande sätt borde ju konspirationsteoretikerna på vaken.se utkämpa stora strider om vilka teorier som gäller – alla kan ju inte vara sanna samtidigt gärna. Men detta händer sällan. Varför undrar förstås vän av ordning.
Tror man på en konspirationsteori tenderar man att tro på flera, enligt forskningen. Märkligt men sant.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 22 sep 2009, 16:03

Tryggve skrev:Det har du väl troligen rätt i, men målgruppen för folkbildning är väl kanske inte i första hand helfrälsta woowoos?
Men det förefaller att vara den grupp man kommer i kontakt med.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 22 sep 2009, 16:10

Garvarn skrev: Men det förefaller att vara den grupp man kommer i kontakt med.
Det lär väl absolut vara den grupp som ger mest (negativ) respons på t ex utspel, men är det representativt för hur många man når? Det känns rätt tveksamt, jag vill t ex minnas att antalet medlemmar i VoF ökade rätt mycket efter förra gången som föreningen deltog i bokmässan. Eller?

Det lär väl inte vara helfrälsta woowoos som man fick kontakt med där, och som gick med i föreningen?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 16:10

simone skrev:
piotrr skrev:
simone skrev: Så man ska hålla med för att inte bli förlöjligad menar du? Vad förändrar det?
Det förändrar dina åsikter.

Det kan också förebygga att fler människor hellre ägnar sig åt att leta efter spöken istället för att reparera altandörren, vilket leder till lägre energiförbrukning och bättre hälsa.
Om jag bara håller med av rädsla för att inte bli förlöjligad, hur förändrar det mina verkliga åsikter? Då blir det bara munkavle.
Det var inte så vi sa. Jag skrev BYT ÅSIKTER, inte HÅLL MED AV RÄDSLA FÖR ATT INTE BLI FÖRLÖJLIGAD.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 22 sep 2009, 16:12

simone skrev:Tysta folk mao! Vad brukar det kallas?
Nej, om de ändrar åsikt har de ändrat åsikt, inte behållit samma åsikt och valt att vara tysta med den.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tis 22 sep 2009, 18:40

Xantippa skrev:Edit: har ändrat rubriken...insåg det stötande i den. ok?
Alltså, jag blir sjukt nyfiken när du skriver sådär. Vad var egentligen den ursprungliga rubriken?

Tror jag på folkbildning? Ja, men inte som enda medel. Skeptikerrörelsen måste gå vidare från marginaliserad subkultur till en social maktfaktor. Jag tror att den är på rätt väg, men det behövs nåt mer. Nåt ... fränt. Nåt i stil med kristen hårdrock.
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 22 sep 2009, 18:42

emanuel1972 skrev:Jag tror att den är på rätt väg, men det behövs nåt mer. Nåt ... fränt. Nåt i stil med kristen hårdrock.
The Skeptiskt Utseende?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tis 22 sep 2009, 18:56

Slask upprättad.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 18:57

Garvarn skrev:
manifesto skrev:
Garvarn skrev: Ett sådant kausalt samband tror jag är naivt att anta.
Möjligen...kan du utveckla?
För det första tror jag att det är vanskligt att förutsätta ett minskat förtroende för humanistiska eller skeptiska värderingar i samhället i stort. Sådana antaganden kan ha sitt ursprung ett faktiskt förhållande - undersökningar visar att förtroendet faktiskt minskar, men också i en högst subjektiv upplevelse av att meningsmotståndare skriker ännu högre, protesterar ännu kraftigare och gaddar ihop sig mer. Personligen bryr jag mig inte om att Sturmarks antagonister är högljudda, spyr ut sin avsky över hans misslyckade affärer och hans "stil" - humanisternas motståndare kommer att spy galla över vem som helst som framför humanistiska värderingar. Det är bara att titta på vad som händer när Lanshammar, Jerkert eller Hansson - idel snälla och trevliga killar - någon gång uttalar sig (alltid sakligt och sansat). Reaktionen blir alltid densamma som den Sturmark får. Spott och spe, om än i mindre utsträckning men sannolikt därför att Sturmark syns mer och oftare.

För det andra tror jag att ett ökat medlemsantal i de flesta fall är ett tecken på ökat förtroende.
Instämmer. Är själv medlem i Humanisterna, och ville bara kolla läget.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 22 sep 2009, 18:58

Pallas skrev:
emanuel1972 skrev:Jag tror att den är på rätt väg, men det behövs nåt mer. Nåt ... fränt. Nåt i stil med kristen hårdrock.
The Skeptiskt Utseende?
:mrgreen: <3
War is peace.

Användarvisningsbild
utter

Inlägg av utter » tis 22 sep 2009, 22:06

emanuel1972 skrev:Alltså, jag blir sjukt nyfiken när du skriver sådär. Vad var egentligen den ursprungliga rubriken?
Kolla inläggsrubriken på inläggen i början av tråden.
Don't believe everything you think!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 22:22

utter skrev:
emanuel1972 skrev:Alltså, jag blir sjukt nyfiken när du skriver sådär. Vad var egentligen den ursprungliga rubriken?
Kolla inläggsrubriken på inläggen i början av tråden.

ja gör det. jag anade att jag skulle komma att bli stenad för den rubrikens skull så jag kastade lite grus på mig själv, ändrade rubriken och slapp lindrigt undan.

lindrigt undan slapp däremot inte simone.

simone:
jag är för trött för att engagera mig i min egen tråd, ett inlägg med lite mer att säga kommer en annan dag. men jag vill lite snabbt få fram att jag tror att jag fattar vad du menar med de inlägg du skrivit i tråden. Vi har vitt skilda åsikter om mycket men jag har en känsla av att vi kan enas om en hel del. Bland annat tror jag att vi båda är mer känslostyrda än rationella. Och det känns helt ok. så, från djupet av mitt icke-troende hjärta vill jag säga att jag tycker du tillför en hel del till debatten. Ska se om jag får ihop mina åsikter med mina känslor bara så återkommer jag i frågan. :wink:
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 22 sep 2009, 23:06

UFA, vad tycker du om skeptikertroll på woowoo-sajter? är det bra, dåligt eller gör det varken till eller från? en del här har menat att förlöjligandet av woowoos fyller en funktion. håller du med?
We are the dead

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » tis 22 sep 2009, 23:10

Xantippa skrev:UFA, vad tycker du om skeptikertroll på woowoo-sajter? är det bra, dåligt eller gör det varken till eller från? en del här har menat att förlöjligandet av woowoos fyller en funktion. håller du med?
Eftersom jag är dåligt insatt i vad som händer på woowoo-sajter, har jag svårt att uttala mig. Jag ser dock inget principiellt fel. Inte om det görs skickligt. Minns Carlos!
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 22 sep 2009, 23:58

Xantippa skrev:UFA, vad tycker du om skeptikertroll på woowoo-sajter? är det bra, dåligt eller gör det varken till eller från? en del här har menat att förlöjligandet av woowoos fyller en funktion. håller du med?
Jag tycker att skeptikertroll kan ha en funktion, nämligen att de går så långt i sina absurda påståenden att de godtrogna blir - tada! - skeptiska och börjar fundera lite.

To hell and back, så att säga.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar