Tror ni på folkbildning?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Pallas

Re: Tror ni på folkbildning?

Inlägg av Pallas » ons 23 sep 2009, 00:01

Jag tror att VoF har en viktig uppgift när det kommer till grundläggandet av det kritiska tänkandet hos barn och ungdomar. Att ändra på vuxna är svårt, i vissa fall omöjligt, barn är mer mottagliga och "open minded". förlåt

Lärarhögskolan (information till och debatt med/om) en bra start, tycker jag.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » ons 23 sep 2009, 07:40

xantippa skrev:
simone:
jag är för trött för att engagera mig i min egen tråd, ett inlägg med lite mer att säga kommer en annan dag. men jag vill lite snabbt få fram att jag tror att jag fattar vad du menar med de inlägg du skrivit i tråden. Vi har vitt skilda åsikter om mycket men jag har en känsla av att vi kan enas om en hel del. Bland annat tror jag att vi båda är mer känslostyrda än rationella. Och det känns helt ok. så, från djupet av mitt icke-troende hjärta vill jag säga att jag tycker du tillför en hel del till debatten. Ska se om jag får ihop mina åsikter med mina känslor bara så återkommer jag i frågan.
Tackar Xantippa! Jag väntar med spänning på ditt nästa inlägg, gillar kvinnor med skinn på näsan och det har du!
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 23 sep 2009, 10:58

simone och hennes följe har hindrats från att ta över ännu en tråd.

Inlägg om VoF:s mediestrategi har fått en egen tråd.

simones följe har blivit självgående!
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 23 sep 2009, 11:03

Jag startade en ny tråd VoF på Newsmill.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 26 sep 2009, 10:46

Folkbildningsproblemet på det här forumet är ju att det inte kommer osäkra människor som inte riktigt förstår och ber om hjälp. Antingen är det väl initierade skeptiker vars kunskaper jag håller högt eller så är det topp tunnor galna woo-wooiter som dyker upp med färdigtuggade åsikter som lätt känns igen. Titta i tråden om elfte september 2001. Titta i vaccin och medicintrådar.

Jag upplever det som att så gott som alltid så bemöts nykommlingar rätt så bra med fakta men så fort faktan slås undan så blir reaktionen skoningslös ifrån en del samtidigt som andra försöker att pedagogiskt övertyga den redan frälste.

Staketsittare anser jag inte förkommer på detta forum, antingen har man uppfostran att inte köpa det som sägs direkt eller så suger man åt sig av allt märkligt.

Om vi skulle vända på det, hur mycket "Folkbildning" försöker Bad Sector, Trea of Liberty, Simone m.fl sig på? Tänk på att man kommer till det här forumet och försöker ganska högljutt att övertyga oss här. Kom i håg bär detta forum var ungt och bara befolkat av vetenskapsinitierade personer, ganska så färglöst va?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » lör 26 sep 2009, 13:24

J.K Nilsson skrev:Folkbildningsproblemet på det här forumet är ju att det inte kommer osäkra människor som inte riktigt förstår och ber om hjälp. Antingen är det väl initierade skeptiker vars kunskaper jag håller högt eller så är det topp tunnor galna woo-wooiter som dyker upp med färdigtuggade åsikter som lätt känns igen. Titta i tråden om elfte september 2001. Titta i vaccin och medicintrådar.

Jag upplever det som att så gott som alltid så bemöts nykommlingar rätt så bra med fakta men så fort faktan slås undan så blir reaktionen skoningslös ifrån en del samtidigt som andra försöker att pedagogiskt övertyga den redan frälste.

Staketsittare anser jag inte förkommer på detta forum, antingen har man uppfostran att inte köpa det som sägs direkt eller så suger man åt sig av allt märkligt.

Om vi skulle vända på det, hur mycket "Folkbildning" försöker Bad Sector, Trea of Liberty, Simone m.fl sig på? Tänk på att man kommer till det här forumet och försöker ganska högljutt att övertyga oss här. Kom i håg bär detta forum var ungt och bara befolkat av vetenskapsinitierade personer, ganska så färglöst va?

J.K Nilsson

Fast jag anser ju då (vilket är vad jag skriver i min trådstart) att ett annat stort folkbildningsproblem uppstår när "skeptiker" börjar trolla på woowooforum och piskar upp galenskapen som tydligen redan finns där, ytterligare.
We are the dead

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » lör 26 sep 2009, 13:35

Pallas skrev:Jag tror att VoF har en viktig uppgift när det kommer till grundläggandet av det kritiska tänkandet hos barn och ungdomar. Att ändra på vuxna är svårt, i vissa fall omöjligt, barn är mer mottagliga och "open minded". förlåt

Jag tror alltså på det här: http://vof.se/forum/viewtopic.php?p=288777#p288777.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » lör 26 sep 2009, 13:40

Pallas skrev:
Pallas skrev:Jag tror att VoF har en viktig uppgift när det kommer till grundläggandet av det kritiska tänkandet hos barn och ungdomar. Att ändra på vuxna är svårt, i vissa fall omöjligt, barn är mer mottagliga och "open minded". förlåt

Jag tror alltså på det här: http://vof.se/forum/viewtopic.php?p=288777#p288777.
instämmer. om inte annat för att ge någon slags balans i tillvaron till de barn vars föräldrar lurar i ungarna att de inte är vanligt mörkrädda utan ser andar och har förmågor... :banghead:

nej, det kanske inte är ett jättevanligt fenomen. men skolan. absolut. och så ska ju helst det mest grundläggande lobbas för också: lärare med vbiss bildningsnivå. som helst kan stava. och kanske läser en tidning ibland. till skillnad från hur det ser ut idag.
We are the dead

Skriv svar