Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxy

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pema

Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxy

Inlägg av pema » sön 11 okt 2009, 08:22

Aftonbladets Karin Ahlborg har varit på Andekryssning på Östersjön. Aftonbladet TV bjuder på en liten inblick i galenskapen.
-Jag börjar känna mig som om jag klivit in i någon Narniavärld här.
Senast redigerad av 1 devadatta, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ändrade rubriken

Användarvisningsbild
pema

Re: Andekryssning

Inlägg av pema » sön 11 okt 2009, 10:47

Videon åtföljdes tydligen även av en kritisk artikel (eller kanske vice versa).

Missa heller inte kommentarerna på Övernaturligt i fokus.

..och skulle man känna man att ens världsuppfattning är angripen kan man alltid luta sig mot stina63s medieanalys
stina63 skrev:Ja vad säger man om detta. Men vi vet hur media fungerar. Dom tar oftast enbart fram det sämsta de som inte stämmer de som är dåligt. Det är de som man får läsa i tidningarna. Det tycker jag är synd.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 11 okt 2009, 13:22

Man undrar vilken slags... personlighet anden som besatte Maggie Nath hade. XD

Karin Ahlborg är nog någon att hålla ögonen öppna för. Roligt att hon intervjuade John Houdi om kryssningen.
Karin Ahlborg skrev:En kvinna, strax under 40, vill ställa en fråga om en gammal pojkvän.
– Han var ung när han gick bort, säger Benny Rosenqvist. Han pratar om ditt låga blodtryck.
Kvinnan ser frågande ut.
– Har du inte lågt blodtryck?
– Nej, säger kvinnan.
– Då kommer du att få det.
[...]
När Benny Rosenqvist frågar en kvinna om hon gjort om hemma, svarar kvinnan jakande och lägger till att hon just flyttat vilket i sin tur får mediet att påpeka att hennes pappa säger att hon har fått det luftigare – som ju ofta är ett resultat av att man flyttar.
[...]
Dagen innan hade Benny Rosenqvist dristat sig till att bestämt avråda från en operation av ett litet barn.
Benny Rosenqvist är uppenbarligen farlig.

Enligt den f.d. anställda på konsumentverket kan man reklamera spådomar generellt upp till tre år, och tio år om det handlar om "tro och heder" (har det någon speciell betydelse i juridiken?).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 11 okt 2009, 13:42

Verkar som stamgästen Happyspirit på Övernaturligt i fokus har härdats av branschen.
Happyspirit skrev:Det är alltför mycket skit i den här branschen. Frågar mig ofta om varför jag överhuvudtaget håller mig kvar. Den här artikeln får mig att vilja dra täcket över huvet och bara försvinna någonstans. Samtidigt som jag vet att media vinklar saker som de vill också. Men jag har själv sett alltför mycket ruffel och båg också det är så man baxnar ibland och jag förstår inte att inte folk SER utan köper precis allt utan någonsomhelst bevisföring. Känns sorligt och mycket tragiskt.
Jag anar att det är lite förvirring om hur de olika postarna ställer sig till reportaget. De första säger bara att det är pinsamt, sen verkar folk efteråt tolka in både att det var p.g.a. vinkling och p.g.a. att branschen är rutten.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Knurd

Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxyy

Inlägg av Knurd » sön 11 okt 2009, 14:16

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5939687.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5940252.ab

Karin Ahlborg blir utsatt för klassisk cold reading och ger svar på tal.

Spådamen satsar på riktiga lågoddsare. Vem var inte stundtals blyg som barn? Vem har inte flyttat, eller hjälpt någon familjemedlem flytta (eller renoverat, här kan vi snacka om helgardering) de senaste åren? Vem har inte förlorat en anhörig som var kvinna över 80 år? Vilken tonåring har inte en enda vän med moped? Vilken tonårsförälder vill inte att tonåringen ska ta det lugnt?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 11 okt 2009, 15:17

stina63 skrev:Ja vad säger man om detta. Men vi vet hur media fungerar. Dom tar oftast enbart fram det sämsta de som inte stämmer de som är dåligt. Det är de som man får läsa i tidningarna. Det tycker jag är synd.
Vi vet hur medier fungerar. Dom tar oftast enbart fram det sämsta, det som inte stämmer, det som är dåligt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
C-J

Re: Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxy

Inlägg av C-J » sön 11 okt 2009, 15:24

Karin Ahlborg är väldigt ojämn, en bra artikel kan följas av 2 kemifobiska.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 11 okt 2009, 15:41

C-J skrev:Karin Ahlborg är väldigt ojämn, en bra artikel [skeptisk] kan följas av 2 kemifobiska.
I så fall passar hon perfekt in på kvällstidningsredaktion:

motsägelsefullt, sensationellt.

jfr. Sidor om bantningshysteri och anorexia (med krigsrubriker), följt av bantningstips i samma nummer ibland.
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
armada

Inlägg av armada » sön 11 okt 2009, 15:47

Karin Ahlborg skrev:Sedan fungerar andarna som rena sjukvårdsupplysningen.
En kvinna vill ha hjälp mot sin ständiga huvudvärk.
Hon, och vi andra, uppmanas att ställa oss upp, djupandas och därefter skrika ut vår ilska.
En annan kvinna klagar på smärta i hela kroppen och blir uppmanad att höja pH-värdet i blodet.
Det borde finnas lagar mot detta. Varför ger inte andarna mer detaljerade sjukvårdsrådgivning? Om detta funkar skulle det vara betydligt smidigare än röntgen. Ja, just det: det ä bara båg!!

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » sön 11 okt 2009, 15:55

Aftonbladet granskar -contradictio in adjecto, men visst ibland får de till det.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » sön 11 okt 2009, 16:20

Ja så länge de står på er sida om staketet, nu dög plötsligt en artikel från Aftonbladet! Men jag är benägen dock att hålla med Aftonbladets reporter, det är verkligen en lukrativ bransch som får mig att må illa! :O= :O= :O=
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 11 okt 2009, 22:56

simone skrev:Ja så länge de står på er sida om staketet, nu dög plötsligt en artikel från Aftonbladet!
Det är vad som sägs - inte vem som säger det - som är viktigt. I 99 fall av 100 är det ju dock bara fullkomligt skit som Aftonbladet prånglar.
simone skrev:Men jag är benägen dock att hålla med Aftonbladets reporter, det är verkligen en lukrativ bransch som får mig att må illa!
Ja, det är hemskt när man blandar ihop charlataner, bedragare och humbug med verkliga medier. ;)

Man tycker att de verkliga medierna borde träda fram. Få upprättelse, liksom.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » sön 11 okt 2009, 23:24

Var det inte lite halvtaskig redovisning? Hon sa att hon klev av båten 1800 kronor fattigare, men hon betalade 800:- för en sittning, och hon var på minst två evenemang till. Rosenkvists, och den seans hon utan tillstånd filmade ifrån. Dessutom mat och hytt i 24 tim, och jag tvivlar på att en reporter på uppdrag har C-hytt.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 12 okt 2009, 00:22

Järven skrev:Var det inte lite halvtaskig redovisning? Hon sa att hon klev av båten 1800 kronor fattigare, men hon betalade 800:- för en sittning, och hon var på minst två evenemang till. Rosenkvists, och den seans hon utan tillstånd filmade ifrån. Dessutom mat och hytt i 24 tim, och jag tvivlar på att en reporter på uppdrag har C-hytt.
Alla är inte revisorer. :)
Nåt får mig att tro att många som läser artikeln tycker att det finns intressantare saker att läsa i artikeln är en exakt redovisning av hennes kostnader - men det kanske bara är jag.
Bra artikel i rätt media, kan nog uppmärksammas av en och annan som ingår i intressegruppen.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » mån 12 okt 2009, 06:12

Det är intressant att fundera kring hur troende bedömer andliga evenemang.

Maggie Naths transmediumskap tycks exempelvis inte riktigt falla Supranaturalis NiCa på läppen, men med Terry Evans storseanser (som tidigare var dessa kryssningars dragplåster) verkar det vara en helt annan femma.

PS
Mediet Anne-Marie Hedin som dyker upp i Aftonbladet-artiklarna är sannolikt en gammal bekanting.
DS

Skriv svar