Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxy

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxy

Inlägg av Hexmaster » mån 12 okt 2009, 07:33

Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Thursday

Inlägg av Thursday » mån 12 okt 2009, 08:10

Jag har det ultimata testet för valfri medial person. Risken är dock den att jag aldrig kommer få chansen att testa någon. :roll:
http://www.kvackyou.se | http://www.imsoevil.com | Davbjo @ Twitter
"There is no 'Complete Idiots Guide to Creationism,' but perhaps one is not needed." - Andrei Codrescu

John Houdi

Inlägg av John Houdi » mån 12 okt 2009, 09:26

simone skrev:Ja så länge de står på er sida om staketet, nu dög plötsligt en artikel från Aftonbladet! Men jag är benägen dock att hålla med Aftonbladets reporter, det är verkligen en lukrativ bransch som får mig att må illa! :O= :O= :O=
Jag hade ett lååångt samtal med Aftonbladets reporter inför denna artikel.
Efter att jag sagt vad jag tycker om Aftonbladets vinklade journalistik för vidskepelse berättade hon att hon var uppenbart själv är lite irriterad över att hennes artikel publiceras i en tidning som skriver om horoskop, andar och vidskepelse på ett positivt sätt.

Som jag ser det är det äntligen någon på Aftonbladet som försöker kritiskt granska denna charlatanverksamhet och det var verkligen på tiden.
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
Inquito
Kontakt:

Re: Aftonbladet granskar "andlig kryssning" på Silja Galaxyy

Inlägg av Inquito » mån 12 okt 2009, 10:34

Knurd skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5939687.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5940252.ab

Karin Ahlborg blir utsatt för klassisk cold reading och ger svar på tal.

Spådamen satsar på riktiga lågoddsare. Vem var inte stundtals blyg som barn? Vem har inte flyttat, eller hjälpt någon familjemedlem flytta (eller renoverat, här kan vi snacka om helgardering) de senaste åren? Vem har inte förlorat en anhörig som var kvinna över 80 år? Vilken tonåring har inte en enda vän med moped? Vilken tonårsförälder vill inte att tonåringen ska ta det lugnt?
Men ärligt talat, var inte denna sittning relativt dålig? Jag tror att de flesta "medium" lyckas bättre även om de bara häver ur sig generella påståenden. De behöver bara lite känsla och erfarenhet för att kunna välja rätt påståenden. Jag tror att de som redan är troende lätt avfärdar en sådan här artikel eftersom "de själva minsann fick svar som passade bättre".

Men visst, denna artikel var ändå bättre än 95% av Aftonbladets utbud i relaterade ämnen.

Ekke
Kontakt:

Inlägg av Ekke » mån 12 okt 2009, 11:16

Efter att ha publicerat mitt inlägg ångrade jag mig rätt så snabbt, jag kom ju självklart på att det kunde vara hur lätt för mig att ljuga för henne om hon nu skulle få rätt på frågorna. Det är ju tyvärr lite svårt att utföra dubbelblind test över internet, men om hon ställer upp på min utmaning kommer jag för det första bli väldigt glad, och för det andra förvånad.

Om hon skulle lyckas med att svara på frågorna så är ju inte det något bevis för hennes "krafter" då det inte är ett vetenskapligt test, men ni vet ju hur medium och pappersarbeten är... sällan någon som har fyllt i en fullständig "tävlingsansökan" till James Randi.

Vi får hålla tummarna för att Magge antar utmaningen, jag menar hon har ju mycket att leva upp till nu när hon har valt att konfrontera de som kritiserade henne.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 12 okt 2009, 11:21

Ekke skrev:Efter att ha publicerat mitt inlägg ångrade jag mig rätt så snabbt, jag kom ju självklart på att det kunde vara hur lätt för mig att ljuga för henne om hon nu skulle få rätt på frågorna.
Går att fixa. Du mailar svars-uppgifterna till någon betrodd kompis/kontrollperson, eller lägger in svaren på en hemlig hemsida, som du ger Maggie inloggningslösenordet till först efteråt.

Eller skriv ett pm till någon här, med alla svaren. På pm står datum och antal redigeringar som gjorts + klockslag. (Skriv gärna pm utan att redigera)

PMet kan Maggie Nath kolla av efteråt.

Ekke
Kontakt:

Inlägg av Ekke » mån 12 okt 2009, 11:26

kaxiga Z skrev:
Ekke skrev:Efter att ha publicerat mitt inlägg ångrade jag mig rätt så snabbt, jag kom ju självklart på att det kunde vara hur lätt för mig att ljuga för henne om hon nu skulle få rätt på frågorna.
Går att fixa. Du mailar svars-uppgifterna till någon betrodd kompis/kontrollperson, eller lägger in svaren på en hemlig hemsida, som du ger Maggie inloggningslösenordet till först efteråt.

Eller skriv ett pm till någon här, med alla svaren. På pm står datum och antal redigeringar som gjorts + klockslag.
Det är ju en lösning, men det är fortfarande inte riktigt så kontrollerat som jag egentligen vill att det ska vara. Det ultimata skulle vara om man kunde träffa henne och ha svaren i ett kuvert för att sedan öppna kuvertet då hon har givit svaren. Självklart skulle jag ha med mig videokamera för att dokumentera allt, men det skulle hon nog aldrig gå med på... hon har uttryckt i sin blogg att hon inte gillar att bli filmad.

Användarvisningsbild
Thursday

Inlägg av Thursday » mån 12 okt 2009, 12:04

Ekke skrev:hon har uttryckt i sin blogg att hon inte gillar att bli filmad.
Så fantastiskt bekvämt. :)
"There is no 'Complete Idiots Guide to Creationism,' but perhaps one is not needed." - Andrei Codrescu

John Houdi

Inlägg av John Houdi » mån 12 okt 2009, 13:02

Thursday skrev:
jag gillar heller inte att jag blir filmad när jag gör show. Och det av samma orsak som medium: Det är lättare att bli avslöjad då.
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
Thursday

Inlägg av Thursday » mån 12 okt 2009, 13:48

John Houdi skrev:
Thursday skrev:
jag gillar heller inte att jag blir filmad när jag gör show. Och det av samma orsak som medium: Det är lättare att bli avslöjad då.
Ja, show är det helt klart. Måste dock säga att din show är betydligt mycket mer underhållande.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » mån 12 okt 2009, 13:51

Ekke skrev:Det är ju en lösning, men det är fortfarande inte riktigt så kontrollerat som jag egentligen vill att det ska vara. Det ultimata skulle vara om man kunde träffa henne och ha svaren i ett kuvert för att sedan öppna kuvertet då hon har givit svaren. Självklart skulle jag ha med mig videokamera för att dokumentera allt, men det skulle hon nog aldrig gå med på... hon har uttryckt i sin blogg att hon inte gillar att bli filmad.
En variant är att kryptera dina svar med någon säker och välkänd metod. Det var på tapeten i ett liknande sammanhang.

Användarvisningsbild
Järven

Inlägg av Järven » mån 12 okt 2009, 13:52

AndersY skrev:
Järven skrev:Var det inte lite halvtaskig redovisning? Hon sa att hon klev av båten 1800 kronor fattigare, men hon betalade 800:- för en sittning, och hon var på minst två evenemang till. Rosenkvists, och den seans hon utan tillstånd filmade ifrån. Dessutom mat och hytt i 24 tim, och jag tvivlar på att en reporter på uppdrag har C-hytt.
Alla är inte revisorer. :)
Nåt får mig att tro att många som läser artikeln tycker att det finns intressantare saker att läsa i artikeln är en exakt redovisning av hennes kostnader - men det kanske bara är jag.
Bra artikel i rätt media, kan nog uppmärksammas av en och annan som ingår i intressegruppen.
Och ändå står det två gånger med större stil i början av artikeln att hon är "1800 kronor fattigare".

Ekke
Kontakt:

Inlägg av Ekke » mån 12 okt 2009, 13:55

Thursday skrev:
John Houdi skrev:
Thursday skrev: Så fantastiskt bekvämt. :)
Ja, show är det helt klart. Måste dock säga att din show är betydligt mycket mer underhållande.
Ja till skillnad från mediernas shower som är rent utsagt pinsamma, Maggie Nath speciellt som påstår att andar tar över hennes kropp ligger högt upp på listan över pinsamma människor... Jim Callahan ligger för tillfället högst upp på listan.

Ekke
Kontakt:

Inlägg av Ekke » mån 12 okt 2009, 13:58

calle555 skrev:
Ekke skrev:Det är ju en lösning, men det är fortfarande inte riktigt så kontrollerat som jag egentligen vill att det ska vara. Det ultimata skulle vara om man kunde träffa henne och ha svaren i ett kuvert för att sedan öppna kuvertet då hon har givit svaren. Självklart skulle jag ha med mig videokamera för att dokumentera allt, men det skulle hon nog aldrig gå med på... hon har uttryckt i sin blogg att hon inte gillar att bli filmad.
En variant är att kryptera dina svar med någon säker och välkänd metod. Det var på tapeten i ett liknande sammanhang.
Om det nu är så att hon mot all förmodan skulle acceptera utmaningen kan MD5 helt klart vara ett alternativ, har börjat fundera på ett php-script + databas som skulle kunna lösa det hela men då gäller det som sagt att hon litar på mig vilket hon egentligen lätt skulle kunna ta reda på genom att tala med andarna.

Användarvisningsbild
Thursday

Inlägg av Thursday » mån 12 okt 2009, 14:03

Ekke skrev:
calle555 skrev:
Om det nu är så att hon mot all förmodan skulle acceptera utmaningen kan MD5 helt klart vara ett alternativ, har börjat fundera på ett php-script + databas som skulle kunna lösa det hela men då gäller det som sagt att hon litar på mig vilket hon egentligen lätt skulle kunna ta reda på genom att tala med andarna.
Skulle det inte fungera att skriva svaren i ett Word-dokument, som du sedan zippar och sätter lösenord på. Så kan du skicka den till henne direkt när/om hon nappar, så får hon lösenordet när hon skickat svaren till dig. Om det nu inte är enkelt att knäcka sådana lösenord dvs.

Skriv svar