Feminister skiter i forskning?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Corpset

Feminister skiter i forskning?

Inlägg av Corpset » mån 09 feb 2009, 19:35

http://ingrid-carlqvist.blogspot.com/20 ... ritos.html

"I feminismens fall så är all "naturvetenskaplig/matematisk" forskning och fakta "kontaminerad/fel" och styrd/formad av patriarkala maktstrukturer, och man kan därför åsidosätta alla etablerade fakta och teorier, inte för att det framkommit nya "fakta" som pekar på att de är fel, utan på generella principer, i.e. att den är skapad och formad av i huvudsak män.

Till skillnad från tobaksindustrin som bara ville göra oss tveksamma inför tobakens "eventuella" farlighet, så vill feministerna göra oss osäkra/tveksamma till ALL naturvetenskaplig kunskap.
Jag undrar hur många bland dem som "populärt" kallar sig feminister som känner till de här delarna av ideologin, de som verkar frodas inom den intellektuella akademiska delen av feminismen?"

Jag har försökt kommentera på bloggen, men kommer inte vidare.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Feminister skiter i forskning?

Inlägg av Vidugavia » mån 09 feb 2009, 20:19

Verkar vara en sällsynt fånig blogg. Hennes programförklaringen är rätt lustig:
Jag är extremt misstänksam mot alla fenomen där folk tycker likadant - då undrar jag alltid om det inte är precis tvärtom i stället. Avskyr politisk korrekthet och feminism som utgår från att alla kvinnor är goda och alltid har rätt medan alla män är onda och alltid har fel.
Politiskt korrekt utav bara den. :smile2:

Halmgubbar, eller snarare gummor, överallt. Hon måste ha blivit mobbad av en feminist när hon gick i skolan.
Corpset skrev:Feminister skiter i forskning?
Nej

/Feminist
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 09 feb 2009, 21:03

Vad är det med alla dessa alternativa/valbara ord?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » mån 09 feb 2009, 21:09

piotrr skrev:Vad är det med alla dessa alternativa/valbara ord?
För att inte "tala" om "alla" märkliga "citat".
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 09 feb 2009, 21:16

Lite väl många konspirationsteorier på ett flak för att jag skall stå ut särskilt länge, men känner jag inte igen det där namnet någonstans ifrån? Då menar jag inte "demokritos" utan namnet bakom.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Corpset

Inlägg av Corpset » mån 09 feb 2009, 21:32

Hon är bl a medlem i publicistklubben, har arbetat på kvällsposten, PunktSE och gav ut Ego Girl med Gynning.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 09 feb 2009, 21:34

piotrr skrev:Lite väl många konspirationsteorier på ett flak för att jag skall stå ut särskilt länge, men känner jag inte igen det där namnet någonstans ifrån? Då menar jag inte "demokritos" utan namnet bakom.
Ingrid Calqvist brukar dyka upp lite då och då med mystiska uttalanden om "feministerna" . Hon har också hjälp Carolina Gynning att skriva en slags självbiografi, Ego Girl, och verkar översatt en del harlequin-romaner. 2006 skrev hon också, mycket snabbt, en bok om mordet på 10-årige Bobby.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 09 feb 2009, 21:38

Vidugavia skrev:verkar översatt en del harlequin-romaner. 2006 skrev hon också, mycket snabbt, en bok om mordet på 10-årige Bobby.
Jag vet inte varför, men det är ungefär 50% chans att det är från någon av de här två jag känner igen namnet.

Kan varit det senare, eftersom det var ett relativt tidigt exempel på bokpublicering som aktuellt debattinlägg.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » mån 09 feb 2009, 21:49

Är det bara jag som fann resonemanget kring agnotolgi och feminism intressant?
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 09 feb 2009, 21:58

Crepitus skrev:Är det bara jag som fann resonemanget kring agnotolgi och feminism intressant?
Förmodligen. Själv kunde jag inte riktigt hitta så mycket resonemang i det hela...

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » mån 09 feb 2009, 22:07

Vidugavia skrev:
Crepitus skrev:Är det bara jag som fann resonemanget kring agnotolgi och feminism intressant?
Förmodligen. Själv kunde jag inte riktigt hitta så mycket resonemang i det hela...
Skönt. Då ligger jag rätt, för jag är extremt misstänksam mot alla fenomen där folk tycker likadant - då undrar jag alltid om det inte är precis tvärtom i stället. :lol:
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

tuatara

Inlägg av tuatara » mån 09 feb 2009, 22:43

Jag är extremt misstänksam mot alla fenomen där folk tycker likadant - då undrar jag alltid om det inte är precis tvärtom i stället.
Jag ser fram emot ett långt blogginlägg där hon dissar det internationella förbudet mot folkmord.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » mån 09 feb 2009, 22:45

Det finns viss forskning där motståndet mot den främst verkar vara baserat på ideologiska grunder.
Ett exempel på detta är boken "A Natural History of Rape: Biological Bases of Sexual Coercion" som vad jag förstår är en rätt bra bok där tesen är väldigt väl argumenterad för. Nu har jag inte läst den själv, men min morbor (evolutionsbiolog med fokus på sexuella konflikter, främst bland insekter) har arbetat med en av författarna, och han tyckte att den var bra.
Kanske att Palmers bidrag är lite mer spekulativ än Thornhills, men den lär ändå vara väl ankrad i empiri.

Spridningen av betygen på Amazon.com är rätt talande, 57/67 av rösterna är lagda på antingen 5 eller 1, dvs det högsta eller lägsta betyget. Jag har svårt att tro att det finns många andra liknande fall.
Läser man de recensioner som gett boken betyget 1/5 så verkar de vara väldigt känslobaserade.
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
David_S

Inlägg av David_S » mån 09 feb 2009, 22:58

Det som är mest spännande är att de försöker kritisera postmodernistisk feminism genom att använda sig av agnotologi som är ett postmodernistiskt koncept.
Är det ett medvetet grepp av "Democritos" för att visa på Ingrid Carlqvist okunnighet om det hon kritiserar så är det fullständigt genialt.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 09 feb 2009, 23:04

Haricots skrev:Kanske att Palmers bidrag är lite mer spekulativ än Thornhills, men den lär ändå vara väl ankrad i empiri.
Folk som gör analogier mellan insekters och människors sexuella beteende bör ha fruktansvärt mycket på fötterna för att jag överhuvudtaget ska ta dem på allvar. Sedan tycker jag att tesen att alla män är potentiella våldtäktsmän är rätt otrevlig.

- Conan Cimmeriern

Skriv svar