Avfukta husgrunder med "Teslavågor" - nytt bondfångeri

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Johannes

Avfukta husgrunder med "Teslavågor" - nytt bondfångeri

Inlägg av Johannes » mån 09 mar 2009, 13:28

Stötte på den här tråden på Byggahus.se:

http://www.byggahus.se/forum/grund-mark ... r-bag.html
AHT Scandinavia skrev:AQUALAN-systemet verkar genom att sända ut longitudinella våglängder, s.k. "Teslavågor". Våglängderna söker förbindelse med jord genom den fuktiga husgrunden där kapillärkraften neutraliseras .

Resultatet är att fukten sjunker ned, avdunstar och därefter effektivt hålls utanför byggnaden.
Man behöver inte ha särskilt mycket fysikkunskaper för att bullshit-o-metern ska gå i taket. Jag hade dock inte stött på begreppet Teslavågor (tydligen påstådda longitudinella elektromagnetiska vågor) innan. Det verkar vara en egen liten fysikalisk crackpot-teori med en del anhängare på nätet.

Om det verkligen stämmer att vissa kommunala fastighetsbolag köpt systemet är det värt för VoF att uppmärksamma.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Re: Avfukta husgrunder med "Teslavågor" - nytt bondfångeri

Inlägg av tarzan » mån 09 mar 2009, 13:39

Johannes skrev:s.k. "Teslavågor".
Jag gillar namnet :-)
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 09 mar 2009, 20:47

En googling på teslavågor gav bl.a. denna sida med enorm mängder woowoobludder. Ett smakprov (större mängder är sannolikt förenade med hälsofara):[quote="Fri energi-"epos": på väg mot elektrosofin"] 6. Ny form av elektricitet

* I framtiden kommer en ny form av elektricitet att användas. Vi kommer att ha "ström" som inte möter motstånd och därför inte värmer upp den elektriska ledaren. Denna kallas ibland "icke-ohmsk" ström och är associerad med något som kallas skalärvågor eller teslavågor. Det är elektricitet utan elektroner, utan massa. Det är en för oss mer "andlig" elektricitetsform, med mindre fysisk växelverkan.
[/quote]
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 09 mar 2009, 20:51

Varför ser min citatruta så konstig ut i föregående inlägg?
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » mån 09 mar 2009, 20:52

[quote="Fri energi-"epos": på väg mot elektrosofin"] 6. Ny form av elektricitet

* I framtiden kommer en ny form av elektricitet att användas. Vi kommer att ha "ström" som inte möter motstånd och därför inte värmer upp den elektriska ledaren. Denna kallas ibland "icke-ohmsk" ström och är associerad med något som kallas skalärvågor eller teslavågor. Det är elektricitet utan elektroner, utan massa. Det är en för oss mer "andlig" elektricitetsform, med mindre fysisk växelverkan.
[/quote]
Homeopatisk el? :shock:
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Ordet

Inlägg av Ordet » mån 09 mar 2009, 20:58

Mats Einarsson skrev:Fri energi-"epos": på väg mot elektrosofin skrev:
6. Ny form av elektricitet

Finns det ett nobelpris i bullshitologi?

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » mån 09 mar 2009, 21:03

[quote="Fri energi-"epos"]* Vi kommer att ha "ström" som inte möter motstånd och därför inte värmer upp den elektriska ledaren.[/quote]Typ energi utan energi? En spännande framtid går oss till mötes :-)
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

JB

Inlägg av JB » mån 09 mar 2009, 23:54

tarzan skrev:[quote="Fri energi-"epos"]* Vi kommer att ha "ström" som inte möter motstånd och därför inte värmer upp den elektriska ledaren.
Typ energi utan energi? En spännande framtid går oss till mötes :-)[/quote]

Låter som supraledning tycker jag. Knappast så mycket hokus-pokus.

/Jonas

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » tis 10 mar 2009, 00:01

[quote="Fri energi-"epos"]* Vi kommer att ha "ström" som inte möter motstånd och därför inte värmer upp den elektriska ledaren.[/quote]

Hur skall den då kunna utföra något arbete? Låter rätt värdelöst.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 10 mar 2009, 00:10

JB skrev:Låter som supraledning tycker jag.
Själva ledaren, ja. Min tolkning var att strömmen aldrig skulle möta något motstånd, och därmed inte ge någon energi. Energi utan energi eller ström utan ström.

nide_j

Inlägg av nide_j » tis 10 mar 2009, 08:52

Låter som någon spelat för mycket Red Alert med deras "tesla coils".
Show me the science!

JB

Inlägg av JB » tis 10 mar 2009, 09:30

tarzan skrev:
JB skrev:Låter som supraledning tycker jag.
Själva ledaren, ja. Min tolkning var att strömmen aldrig skulle möta något motstånd, och därmed inte ge någon energi. Energi utan energi eller ström utan ström.
Aha, så kan det ju vara. Ibland är det svårt att veta vad olika woo-wootexter egentligen menar. Antagligen för att de inte vet det själv oftast. Men det borde väl gå att få ut energi även ur ström som inte möter något motstånd? Elmotorer t.ex. bygger väl på magnetfälten runt ledarna och man får väl magnetfält även runt supraledare? Dock lär det ju vara mycket som inte fungerar om de skulle få rätt.

/Jonas

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 10 mar 2009, 09:46

JB skrev:Elmotorer t.ex. bygger väl på magnetfälten runt ledarna och man får väl magnetfält även runt supraledare?
Så fort du använder det magnetfältet så går det åt ström.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 10 mar 2009, 09:53

JB skrev:Men det borde väl gå att få ut energi även ur ström som inte möter något motstånd?
Enkelt uttryckt så är det väl just sådant här motstånd - "fysisk växelverkan", som de själva skriver - som gör att man kan använda dem. Ett "andligt" vatten som rann tvärs igenom skovlarna skulle inte kunna driva en kvarn.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » tis 10 mar 2009, 19:23

Nikola Tesla är av någon anledning* mycket populär i vissa crackpotkretsar och man kan hitta hans namn i mest besynnerliga sammanhang. Det finns de som på allvar tror att Tunguskahändelsen var ett resultat av att han testade en dödsstråle- i USA! På den nivån är det liksom.

*Kanske för att den excentriske Tesla själv var något av en outsider som vid flera tillfällen blev orättvist behandlad. Han var en man med många idéer, både bra (växelströmsmotorn,trefassystemet, Teslaspolen, radion etc.) och dåliga (tankeläsningsmaskiner, trådlös överföring av starkström, dödsstrålar etc.) Problemet är att vissa inte kan skilja hans briljanta uppfinningar från hans tokiga spekulationer, och så blir det som det blir.

Skriv svar