Barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Pallas

Barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder

Inlägg av Pallas » fre 29 maj 2009, 02:25

Under mitt drygt artonåriga föräldraskap finns det ingen föräldraauktoritet som jag gått så i polemik med som Anna Wahlgren. I dag såg jag till min glädje att högre uppsatta människor än jag reagerat ordentligt: Sveriges barnläkare varnas för Anna Wahlgren. Artikeln berör bland annat en händelse som jag faktiskt varit med och polisanmält! Metoderna som förespråkas bryter i flera fall mot svensk lagstiftning, och jag är glad att det börjar röra på sig lite på opinionsplanet. Tråkigt för barnen att det ska gå så segt bara!

Som den skeptiker jag försöker vara har jag i åratal bankat min panna blodig på diverse föräldraforum, genom att efterlysa vetenskapliga underlag för de metoder som Wahlgren förespråkar. Det finns inga, är min slutgiltliga åsikt.

Edit: Fasen också, pucktrea!
Senast redigerad av 1 Pallas, redigerad totalt 0 gånger.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

manifesto

Re: Barnläkare varnas för Anna Wahlgrens metoder

Inlägg av manifesto » fre 29 maj 2009, 02:44

Good newz travel fast! http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=251511#p251511 :smile2:

Edit: Helt klart värt en egen tråd, kärringen är nämnligen bindgalen.
War is peace.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Barnläkare varnas för Anna Wahlgrens metoder

Inlägg av Hexmaster » fre 29 maj 2009, 08:08

Pallas skrev:Artikeln berör bland annat en händelse som jag faktiskt varit med och polisanmält!
Berätta mer?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Pallas

Re: Barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder

Inlägg av Pallas » fre 29 maj 2009, 12:21

Hexmaster: Händelsen handlade om en tråd på Anna Wahlgrens forum, där en pojke skulle lära somna ensam med hjälp av Sova Hela Natten-kuren. Pojken svarade inget vidare på metoden, utan skrek så att han fick spruckna blodkärl i ansiktet. Föräldrarna blev givetvis oroliga och bad om råd på forumet, där de hejades på och uppmanades ignorera det hela. Pojken slutade skrika och blev istället knäpptyst och dunkade huvudet så hårt i spjälsängen att han fick bulor och sängen flyttade sig 70 cm ut från väggen. Varje natt. I flera veckor. Föräldrarna skrev på forumet och var oroliga för huvudskador och spekulerade i om de skulle behöva åka till sjukhus, men de uppmanades fortsätta ignorerandet och klä sängen med något mjukt.

Användarvisningsbild
Inquito
Kontakt:

Inlägg av Inquito » fre 29 maj 2009, 12:53

Såhär skriver en forummedlem om den tråden:
"miar70": Om du verkligen hade läst den tråden, Åsa, och inte gått på hörsägen så hade du vetat att den lille pojken lärde sig somna gott och sova gott. Med hjälp av shn. Med sina föräldrars oändliga kärlek och omsorg. Med mig och några fler som hjälpte till på vägen. Den kuren slutade inte i katastrof, den slutade med ett barn, som i hela sitt lilla liv aldrig sovit en hel natt, inte ens en halv, lärde sig sova lugnt och gott i sin säng.
Olyckligtvis dunkade han huvudet så att han fick blåmärken under en kurnatt - det var inget föräldrarna var medvetna om när det skedde, lika lite som jag varit medveten om varenda gång när mina barn fallit och slagit sig.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 29 maj 2009, 12:58

Föräldrarna var omedvetna om att barnet far illa, det förlåter ju allt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » fre 29 maj 2009, 13:01

Inquito skrev:Såhär skriver en forummedlem om den tråden:
"miar70": Om du verkligen hade läst den tråden, Åsa, och inte gått på hörsägen så hade du vetat att den lille pojken lärde sig somna gott och sova gott. Med hjälp av shn. Med sina föräldrars oändliga kärlek och omsorg. Med mig och några fler som hjälpte till på vägen. Den kuren slutade inte i katastrof, den slutade med ett barn, som i hela sitt lilla liv aldrig sovit en hel natt, inte ens en halv, lärde sig sova lugnt och gott i sin säng.
Olyckligtvis dunkade han huvudet så att han fick blåmärken under en kurnatt - det var inget föräldrarna var medvetna om när det skedde, lika lite som jag varit medveten om varenda gång när mina barn fallit och slagit sig.
Ja tjena. Men så är det alltid - man har inte läst tillräckligt, ryckt saker ur sitt sammanhang och/eller inte förstått. Att man inte håller med om att metoden är bra finns liksom inte på kartan. Det inses inte att slutresultatet inte är ett kvitto på att vägen dit är bra. Vi snackar definitivt inte en kurnatt, vi snackar många nätter plus föräldrarnas uttryckta oro för skador.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » fre 29 maj 2009, 16:23

Nu har Aktuellts inslag börjat diskuteras på annawahlgren.com:

Svt!!!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 29 maj 2009, 17:11

Jag känner igen ett nick. :) Den som hade problem med att "man faktiskt kunde skymta nick på den som skrivit" i TV har uppenbarligen inte riktigt greppat internet än. :D Och så fick Anna W. inte "göra sin röst hörd" trots att programledaren sade hur tydligt som helst att hon avböjt.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 29 maj 2009, 18:10

Jag reggade mig på forumet tidigare idag för att kunna granska uppgifter från Wikipedia, men det visade sig att alla trådar som kunde innehållit kopplingar mellan KMR och Anna W hade försvunnit ut i "slasktratten" i februari.

Så när detta kom upp var jag alltså förberedd.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » fre 29 maj 2009, 18:31

mo mamma på Wahlgrens forum skrev:Det mest komiska i mina ögon är att vårt samhälle idag och sedan länge bygger på INFORMATION och KUNSKAP! Informera om "alkohol = färre dricker" "säkert sex = mindre sjukdomar" m.m tex.
Men här tog visst informationen/kunskapen slut och istället blev det personangrepp!...
Detta kommer från tråden "Svt!!!", som Calle555 länkade till tidigare. Jag kan inte hitta ett enda personangrepp i SVT:s artikel. Det mest komiska är naturligtvis inte kritiken av metoden, utan att anhängarna av densamma har så otroligt obefintlig uppfattning om vetenskaplig grund och debatteknik. Vidare förutsätts i vanlig ordning att kritiker inte läst och/eller förstått. Att man inte håller med är liksom inget alternativ. Tyvärr är jag bannlyst på AW:s forum, annars hade jag kunnat hjälpa till med lite margaritas ante porcos.

Edit: Dubbelfasen!! Vad skulle jag in på det där forumet och göra? Det ger mig ju bara infarkt! :banghead:
Senast redigerad av 1 Pallas, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » fre 29 maj 2009, 18:32

Hexmaster skrev:Och så fick Anna W. inte "göra sin röst hörd" trots att programledaren sade hur tydligt som helst att hon avböjt.
Anna Wahlgren själv säger att hon inte blev tillfrågad.

Användarvisningsbild
M@S

Inlägg av M@S » lör 30 maj 2009, 09:27

Det som förvånar mig med Anna Wahlgren är att hon är så otroligt självsäker på sin egen förträfflighet och sina metoder. Att hon fött 9 barn är ju väldigt fint och bra, men varför skulle det vara bättre än en samlad barnläkarkår med tusentals vårdade barn varje år? Varför är det så att anekdoter om 9 barn, uttalade från en person, för vissa människor väger tyngre än den samlade informationen från barnavården.

Att det finns en stort gäng JA-sägare på AWs forum som rusar ut att försvara varje kritik mot AW är kanske inte så konstigt efter som de efter kurs hos AW blivit "Diplomerade SHN-kurare" m.m. Har man investerat personligt i AWs metoder och tänkande är det naturligtvis svårt att se att ens "guru" har några svagheter, må så vara bizarra filmklipp eller medlemskap i KMR.
Senast redigerad av 1 M@S, redigerad totalt 0 gånger.
Har du förstått mig korrekt rätt?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 30 maj 2009, 09:30

M@S skrev:Det som förvånar mig med Anna Wahlgren är att hon är så otroligt självsäker på sin egen förträfflighet och sina metoder. Att hon fött 9 barn är ju väldigt fint och bra, men varför skulle det vara bättre än en samlad barnläkarkår med tusentals vårdade barn varje år? Varför väger anekdoter om 9 barn uttalade från en person tyngre än den samlade informationen från barnavården tyngre för vissa människor?
jag fattar inte heller det där

Användarvisningsbild
M@S

Inlägg av M@S » lör 30 maj 2009, 09:52

kaxiga Z skrev:
M@S skrev:Det som förvånar mig med Anna Wahlgren är att hon är så otroligt självsäker på sin egen förträfflighet och sina metoder. Att hon fött 9 barn är ju väldigt fint och bra, men varför skulle det vara bättre än en samlad barnläkarkår med tusentals vårdade barn varje år? Varför väger anekdoter om 9 barn uttalade från en person tyngre än den samlade informationen från barnavården tyngre för vissa människor?
jag fattar inte heller det där
Haha... nej, om du menade meningsbyggnaden så blev det inte så vidare värst. Men hoppas du förstod innebörden i alla fall. :lol:
Har du förstått mig korrekt rätt?

Skriv svar