Kan vi veta om det är ofarligt i parallellt universum?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Übernördig trivia

Inlägg av micke.d » mån 27 jan 2014, 22:36

höger - vänster?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » mån 27 jan 2014, 22:43

Att vi kan se och höra i den annorlunda materian med andra naturlagar?

Snart går jag med gäddfiskeklubben. Det tillverkas för lite wobblers.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » mån 27 jan 2014, 22:45

micke.d skrev:höger - vänster?
Give the man a cigar!

Det andra universumet kan vara identiskt med vårt, fast spegelvänt, och vi har ingen möjlighet att avgöra det via enbart telekommunikation.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » mån 27 jan 2014, 22:51

Om du bara visste hur många gäddor jag har klubbat i huvudet.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » mån 27 jan 2014, 22:53

Men den var skitbra. Även om jag är en dålig förlorare.

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tis 28 jan 2014, 08:09

PikeWake skrev:Det andra universumet kan vara identiskt med vårt, fast spegelvänt.
Vad skulle konsekvensen vara om man plötsligt flyttades till ett spegelvänt universum? Skulle det vara farligt?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 28 jan 2014, 09:37

PikeWake skrev:Det andra universumet kan vara identiskt med vårt, fast spegelvänt, och vi har ingen möjlighet att avgöra det via enbart telekommunikation.
Det där stämmer inte. Naturlagarna är inte symmetriska om du byter materia mot antimateria eller om du byter höger mot vänster. Om du byter båda samtidigt är de *nästan* identiska men det finns experiment som skiljer sig även då. Enbart om du spegelvänder, byter tecken på laddningar och dessutom vänder på tidspilen har du en äkta symmetri.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 28 jan 2014, 09:40

Christer Romson Lande skrev:Vad skulle konsekvensen vara om man plötsligt flyttades till ett spegelvänt universum? Skulle det vara farligt?
Eftersom jag inte är någon fysiker är jag ute på lite tunn is här. Jag har för mig att om allt är spegelvänt ner på minsta nivå, så kommer även alla laddningar att vara omvända så att deras materia beter sig som vår antimateria och tvärt om. Det är därför Thomas Ps test inte skulle avslöja något.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 28 jan 2014, 09:47

Thomas P skrev: Det där stämmer inte. Naturlagarna är inte symmetriska om du byter materia mot antimateria eller om du byter höger mot vänster. Om du byter båda samtidigt är de *nästan* identiska men det finns experiment som skiljer sig även då. Enbart om du spegelvänder, byter tecken på laddningar och dessutom vänder på tidspilen har du en äkta symmetri.
Som sagt är jag inte tvärsäker på detaljerna, men grundidén i gåtan var att våra naturlagar inte behöver gälla i det andra universumet. På någon nivå blir det omöjligt att verifiera att naturlagarna överensstämmer utan att ha en gemensam referenspunkt för höger/vänster, men jag minns inte exakt var. Tidspilen är inte heller vänd i det här exemplet (för då hade det inte gått att kommunicera).

Jag ska rota fram boken i kväll och se hur författaren förklarade detta.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tis 28 jan 2014, 10:25

PikeWake skrev:
Blafsen skrev: Att man uppfattar språket korrekt?
Det är lite av kärnan i problemet. Man kan verifiera att vi är ense om betydelsen av alla begrepp utom just det jag är ute efter.
Livet.

Vi har inte till 100% rett ut hur vårt liv kommit till, alltså kan vi inte till 100% förklara vad vi menar med liv. Därmed kan de inte veta om deras miljö är fullständigt säker för oss.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » tis 28 jan 2014, 10:32

peewee skrev:
Vi har inte till 100% rett ut hur vårt liv kommit till,
Du har aldrig gjort DET?

Stackare. Men DET behöver inte vara farligare än en resa till ett annat universum, även om det är första gången och känns helt okänt.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 28 jan 2014, 11:02

http://www.smbc-comics.com/?id=3250#comic

Området är som synes idag utforskat inom litteraturen.
They don't like it up'em, you know!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 28 jan 2014, 11:05

PikeWake skrev:Som sagt är jag inte tvärsäker på detaljerna, men grundidén i gåtan var att våra naturlagar inte behöver gälla i det andra universumet.
Det känns som fusk. Om de har andra naturlagar är ju vad som helst möjligt.
På någon nivå blir det omöjligt att verifiera att naturlagarna överensstämmer utan att ha en gemensam referenspunkt för höger/vänster, men jag minns inte exakt var.
Som sagt, det stämmer inte om du tar hänsyn till en del exotiska reaktioner med svaga kärnkraften. Här en diskussion som bara hanterar vänster-höger:
http://www.askamathematician.com/2012/0 ... -is-right/

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » tis 28 jan 2014, 11:09

Hippieungen skrev:
peewee skrev:
Vi har inte till 100% rett ut hur vårt liv kommit till,
Du har aldrig gjort DET?

Stackare. Men DET behöver inte vara farligare än en resa till ett annat universum, även om det är första gången och känns helt okänt.
Vi är däremot helt på det klara med hur vår dotters liv kommit till, tackar som frågar :XP:
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tis 28 jan 2014, 11:13

Thomas P skrev: Det känns som fusk. Om de har andra naturlagar är ju vad som helst möjligt.
Jo, det kanske känns som fusk, men det är samtidigt grunden i problemet. Allt är en del av ett tankeexperiment med parallella univerum där olika naturlagar kan gälla i varje.
Om vi visste att exakt samma naturlagar gäller på båda sidor så skulle det inte finnas något problem att lösa, eller hur?

Skriv svar