Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Catweazle

Re: Frågelåda datorer

Inlägg av Catweazle » fre 08 nov 2013, 13:16

Egentligen en mobilfråga, men en mobil är ju en dator idag. Kort och koncist: Hur får man dessa tecken [ ] på mobilens, Android, tangent bord? Eller hur trycker man ctrl och alt på den?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 08 nov 2013, 19:18

Det finns en knapp där du växlar tangentbord. Dels bokstäver, sen siffror med vanliga specialtecken och en shiftknapp för ovanliga.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » fre 08 nov 2013, 22:57

Vitnir skrev:Det finns en knapp där du växlar tangentbord. Dels bokstäver, sen siffror med vanliga specialtecken och en shiftknapp för ovanliga.
Ah, tack. Det var det andra steget jag inte reflekterat över.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 16 feb 2014, 15:48

Tips: Köp inte Packard Bell, ty det ger stort lidande, dagligen.

Det är egentligen Acer ("Nej, det är inte Håkan Lans som patenterat sina produkter som vi tjänar miljarder på, utan hans enmansföretag, som vi inte har samma avtal med, så vi vägra betala ett enda korvöre"), vilket inte står på någon annons (De anar väl att svenskar inte skulle köpa Acer frivilligt numera), bara en massa reapriser.

Acer har ingen office-licens på dessa billiga laptops, plötsligt kan man råka komma åt en knapp som stänger av hela tangentbordet, och avstängningen av denna funktion är inte det minsta intuitiv.

Plötsligt råkade jag tydligen komma åt en knappkombination som ger 'Skärmläsning', otroligt störigt, en röst som berättar saker varenda gång man trycker på en tangent eller knapp. Och även detta är väldigt svårt att hitta avstängningsfunktionen till, man får googla.

Någon gång råkade lille sonen komma åt laptopen, och någon knappkombination som stänger av pekdonet. Också smålurigt att få tillbaka.

Ingen Office ingår, etc etc.
Reklamflod varje dag från Bing. Och från diverse Norton-grejer med enorma fönster som inte går att ta bort.

Packard Bell är alltså Acer.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 09 mar 2014, 02:56

Jag har en Samsung laptop som blir jättehet efter ett tag. Det börjar främst vid utblåset och fläkten rusar hela tiden. Jag har förstått att det är en massa damm i den som ställer till det. Mun hur ska jag göra för att få ut det? Vissa säger att man kan ta dammsugaren, men andra varnar för den pga risk för statisk elektricitet och förordar lätt tryckluft. Andra varnar för det för att man trycker in dammet. Hur man ska öppna den vet jag inte. Jag ser inga skruvar.

Några tips?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Sv: Frågelåda datorer

Inlägg av Vitnir » sön 09 mar 2014, 09:18

Dammsugare och tryckluft tycker jag är säkert att använda. Det finns inget som kan ta skada av det, ja kanske om tryckluften är smutsig då och har vatten i sig. Det vanligaste är dock att man använder tryckluft på burk, det är förstås inte luft då utan en kemikalie som är lättare att komprimera till vätska än luft. Finns att få tag på ställen där verktyg säljs, typ Biltema.
Jag skulle inte öppna datorn om det är garanti kvar på den för då kan den bli ogiltig men är man metodisk och försiktig finns inte mycket som kan gå fel.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » sön 09 mar 2014, 10:06

Hippieungen skrev:Jag har en Samsung laptop som blir jättehet efter ett tag. Det börjar främst vid utblåset och fläkten rusar hela tiden. Jag har förstått att det är en massa damm i den som ställer till det. Mun hur ska jag göra för att få ut det? Vissa säger att man kan ta dammsugaren, men andra varnar för den pga risk för statisk elektricitet och förordar lätt tryckluft. Andra varnar för det för att man trycker in dammet. Hur man ska öppna den vet jag inte. Jag ser inga skruvar.

Några tips?
Kontroller att det inte bara är damm som ställer till det. Ibland kan man råka ut för program som ligger och använder CPU trots att dom inte borde. T.ex. hade jag en version av skype för någon vecka sedan som hela tiden förbrukade omkring 25% CPU - tillräckligt för att CPU-fläkten skulle gå på ett högre varv än tomgång.

Kontrollera genom att starta aktivitetshanteraren, och sedan på processer-fliken. Längst ner går det att se hur CPU'n utnyttjas, och genom att klicka på CPU-kolumnen går det att få de processer som använder mest att hamna högst upp.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 09 mar 2014, 11:17

jak skrev:
Hippieungen skrev:Jag har en Samsung laptop som blir jättehet efter ett tag. Det börjar främst vid utblåset och fläkten rusar hela tiden. Jag har förstått att det är en massa damm i den som ställer till det. Mun hur ska jag göra för att få ut det? Vissa säger att man kan ta dammsugaren, men andra varnar för den pga risk för statisk elektricitet och förordar lätt tryckluft. Andra varnar för det för att man trycker in dammet. Hur man ska öppna den vet jag inte. Jag ser inga skruvar.

Några tips?
Kontroller att det inte bara är damm som ställer till det. Ibland kan man råka ut för program som ligger och använder CPU trots att dom inte borde. T.ex. hade jag en version av skype för någon vecka sedan som hela tiden förbrukade omkring 25% CPU - tillräckligt för att CPU-fläkten skulle gå på ett högre varv än tomgång.

Kontrollera genom att starta aktivitetshanteraren, och sedan på processer-fliken. Längst ner går det att se hur CPU'n utnyttjas, och genom att klicka på CPU-kolumnen går det att få de processer som använder mest att hamna högst upp.
Spotify är igång enligt det, men det har den ju alltid varit och jag vet inte hur man stänger ner den. Klickar man på krysset högst upp till höger så är den ändå igång i aktivetetsfältet. När man startar datorn får man vänta länge innan den går att använda. Spotify måste startas och vara helt klar innan datorn går att användas vettigt och jag vet inte hur man kan göra något åt det.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 09 mar 2014, 11:47

Vilken windowsversion är det?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 09 mar 2014, 21:34

Vitnir skrev:Vilken windowsversion är det?
Windows 7

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 10 mar 2014, 08:17

Ok, bara det finns 4Gb ram i den så är det inte fel där. Spotify går att ställa in så den inte startar med Windows. Kontrollerar du aktivitetshanteraren skall inte %CPU ligga högre än cirka 5% vid tomgång.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » mån 10 mar 2014, 09:52

Hippieungen skrev:Spotify är igång enligt det, men det har den ju alltid varit och jag vet inte hur man stänger ner den. Klickar man på krysset högst upp till höger så är den ändå igång i aktivetetsfältet. När man startar datorn får man vänta länge innan den går att använda. Spotify måste startas och vara helt klar innan datorn går att användas vettigt och jag vet inte hur man kan göra något åt det.
När du har Spotify igång och öppet, klicka på "File" uppe till vänster, och sen "Exit" i menyn som dyker upp. Det stänger av det helt, istället för att bara minimera till aktivitetsfältet.

För att stänga av autostart klickar du på "Edit" bredvid "File" uppe till vänter i menyfältet, och sen på "Preferences" längst ner i menyn. Näst längst ner i sidan som kommer upp har du alternativ för autostart, välj tredje alternativet "Don't open automatically".

Vad gäller rengöring rekommenderar jag inte dammsugare. Laptops är generellt mindre känsliga för den statiska laddning som en dammsugare kan åstadkomma eftersom de har ett plasthölje som skyddar, men om du skulle skaffa en stationär dator vid något tillfälle så tycker jag inte att du ska röja runt med dammsugaren i den. Mycket större risk att du får en urladdning mot en känslig komponent i en stationär dator med chassit öppnat. Dumt att skaffa sig dåliga vanor i onödan. =)
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » mån 10 mar 2014, 11:25

Dammsugare går väl bra att använda OMM (om och endast om) man hela tiden håller i aluröret och inte nåt plasthandtag SAMT gärna jordar sig i datorchassit med den andra handen (om stationär dator).

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 10 mar 2014, 15:39

Tack för alla tips. Eftersom jag har en laptop som uppenbarligen måste bändas på något sätt om man ska öppna den, tog jag dammsugaren och följde alla försiktighetsåtgärder. Och som ni ser fungerar datorn i skrivande stund, har stått på ett tag utan att fläkten rusar och blir het. Har också tagit bort autostart på Spotify, så nu går den igång fortare.

Tack igen, alla.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 10 mar 2014, 18:40

ani skrev:Dammsugare går väl bra att använda OMM (om och endast om) man hela tiden håller i aluröret och inte nåt plasthandtag SAMT gärna jordar sig i datorchassit med den andra handen (om stationär dator).
Ganska säker på att du vill ha ett valigt hederligt "om" där :smile2:. Men det är utanför ämnet.

Så för att bidra lite: Ett sätt att testa om det är något program som är problemet är att starta datorn och avbryta windows uppstart på något sätt (att trycka F8 ett par gånger under uppstarten fungerar skulle jag tro). Om problemet uppstår (efter en stunds väntan) även när windows inte är igång så kan man vara ganska säker på att det är något fuffens med kylningen. Förutom damm är det tänkbart att någon fläkt gått sönder (vet inte hur många fläktar man brukar ha i en laptop, det är kanske bara en vanligtvis?).
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Skriv svar