Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Frågelåda datorer

Inlägg av Procentaren » lör 07 jun 2014, 10:38

Det finns ju numera både 32 och 64-bits datorer och operativsystem. Jag programmerar i Visual Studio 2010, VB.net (W7 64-bits operativsystem).
På nätet kan man läsa att 64-bitar ger möjlighet att adressera större minne än 4GB. Det ger fördelar i hastighet eftersom datorn slipper flytta runt data.
Men för mindre program som inte utnyttjar så mycket resurser, vinner man något på 64 bitar ?

Bakgrunden till frågan är ett program jag håller på med. Det fungerar bara om man i kompileringen väljer "CPU x86". Väljer man "any CPU" går det inte att kompilera.
Det har något att göra med en Active-X komponent som jag köpt.
Det går säkert att lösa, men frågan är om jag skall spilla tid på det. Om programmet inte blir bättre av att använda 64 bitar.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 07 jun 2014, 14:11

Det ger bara en fördel för program som de facto manipulerar så stora datamängder. För andra kan det tom bli långsammare.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » lör 07 jun 2014, 18:19

Att det skulle gå långsammare att köra kod som kompilerats för x64 på 64 bitars processor får du nog backa upp med något exempel.

Vinsterna för mindre program som inte utnyttjar så mycket ram är att du har fler och bredare register, bredare pipeline, längre instruktionsord mm på en 64-bitars processor. Det gör att kompilatorn _kan_ optimera koden bättre så att fler instruktioner kan utföras samtidigt.

Nyttigt att läsa, speciellt som pekarlängd och "GOTCHAS: OTHER ASSEMBLIES"
http://www.hanselman.com/blog/BackToBas ... ndCLR.aspx

Som du kanske vet så kompileras .net program till IL-kod, intermediate language. Det är språk som ligger mellan maskinkod och t.ex. VB.net / C#. När programmet sedan körs för första gången så kommer koden att JIT'as, just in time-kompileras till den valda processorarkitekturens maskinkod. Väljer du "Any CPU" så kommer programmet att kompileras till x64 om du kör på en x64 maskin och till x86 om du kör på en 32-bits maskin. Eftersom du använder en 32-bits assembly så kommer du få BadImageFormatException eftersom bl.a pekarlängder kommer att skilja sig åt om programmet kompileras till x64 på en x64 maskin.

För din del, kommer det spela någon roll? Förmodligen inte. Om du inte kommer använda upp 2GB ram så kan du nog glatt tvinga fram x86 kod tillsvidare.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 07 jun 2014, 18:34

Procentaren skrev: Det har något att göra med en Active-X komponent som jag köpt.
Det går säkert att lösa, men frågan är om jag skall spilla tid på det. Om programmet inte blir bättre av att använda 64 bitar.
Antar att active-x komponenten är byggd för x86, eller? I så fall är det kört.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » lör 07 jun 2014, 18:41

matsw skrev:
Procentaren skrev: Det har något att göra med en Active-X komponent som jag köpt.
Antar att active-x komponenten är byggd för x86, eller? I så fall är det kört.
Det är vad jag antar. Eftersom det är en Active-X komponent så gissar jag att den har ett par år på nacken och den finns kanske inte kompilerad för x86-64. Lösning blir då att tvinga jit att köra som x86 och det behöver inte vara så illa.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 07 jun 2014, 19:59

Jag skall plocka fram litet mera info senare, men måste påpeka att inte alla .net program hanteras de sätt du beskriver. Vb och csharp jo, men om man skriver i c/c++ kan man skriva native eller tom blanda kod för att slippa dotnets overhead.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » sön 15 jun 2014, 16:44

Vilket gratis antivirusprogram är bäst? Och är de bästa gratisprogrammen lika bra som t ex F-Secure och Norton? Operativsystemet i den aktuella datorn är Windows Vista. Den har legat i malpåse ett tag och har tidigare haft F-Secure. Kan det bli några problem om man byter?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inlägg av Jonas_R » sön 15 jun 2014, 16:58

Jag använder två olika. NOD32 för generellt anti-virus och surfskydd och sedan använder jag Malware Bytes för att få bukt med mer elakartade saker. har funkar bra hittills måste jag säga (anektdotbevis om något :D )
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 15 jun 2014, 19:40

Nod32 är bra tycker jag. Använder själv det.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 18 jun 2014, 10:36

Tack för tipsen. Vad går man miste om i ett gratisprogram jämfört med ett betalprogram? Googling ger lite olika. Vissa hävdar att gratis inte täcker upp lika mycket, andra att de bästa gratis är lika bra som de bästa betalprogrammen. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » ons 18 jun 2014, 10:44

Blafsen skrev:Vad säger ni?
Att det antagligen inte gör någon skillnad. Inte för att de gratis är så bra, utan för att alla programmen ger ett ganska marginellt skydd.

Det är i alla fall min uppfattning. Möjligen gäller det inte om man kör Vista eller om man är slarvig med vad man laddar ner.

Ett bra virusskydd är i min mening ett som inte förbrukar så mycket resurser (minne och processorkraft). Personligen använder jag inget antivirus.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 18 jun 2014, 17:41

Blafsen skrev:Vilket gratis antivirusprogram är bäst? Och är de bästa gratisprogrammen lika bra som t ex F-Secure och Norton? Operativsystemet i den aktuella datorn är Windows Vista. Den har legat i malpåse ett tag och har tidigare haft F-Secure. Kan det bli några problem om man byter?
Microsoft Security Essentials och Spybot funkar bra.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » tor 19 jun 2014, 14:15

Moridin skrev:
Blafsen skrev:Vilket gratis antivirusprogram är bäst? Och är de bästa gratisprogrammen lika bra som t ex F-Secure och Norton? Operativsystemet i den aktuella datorn är Windows Vista. Den har legat i malpåse ett tag och har tidigare haft F-Secure. Kan det bli några problem om man byter?
Microsoft Security Essentials och Spybot funkar bra.
MSE har rekommenderats tidigare, men:
Goodbye Microsoft Security Essentials: Microsoft Now Recommends You Use a Third-Party Antivirus skrev:Microsoft Security Essentials (Windows Defender on Windows 8) was once on top. Over the years, it’s slid in the test results, but Microsoft argued the tests weren’t meaningful. Now, Microsoft is advising Windows users to use a third-party antivirus instead.

This revelation comes to us from an interview Microsoft gave. Microsoft’s official website still bills MSE as offering “comprehensive malware protection” without any hint that they no longer recommend using it. Microsoft is not communicating well with its users.

Update: Microsoft has now released a statement, saying “We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families.” Their statement unfortunately doesn’t directly address Holly Stewart’s comments or MSE’s history of worsening test scores. Given MSE’s poor scores, all the stories we’ve heard about it failing people in the real world, and Microsoft’s inconsistent communication, we still don’t feel we can recommend MSE anymore.
Trots detta använder jag själv oftast MSE, men på den maskin som är min primära arbetsstation använder jag numera Avast! Antivirus, då den förefaller vara tillräckligt säker men ändå har relativt litet resursutnyttjande. Jag vill dock inte rekommendera den speciellt före någon annan av de föreslagna (gratis)alternativen, det finns det andra som är mycket mer kompetenta att göra...
Cogito, ergo punkt.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 04 jul 2014, 07:37

Två kvällar i rad har detta fenomen inträffat.Win8 med trådlöst tangentbord.Forumet gör mig upphetsad.Jag rättar till sittpositionen i fåtöljen och som konsekvens av detta när mage och lår råkar trycka ned en osannolik och okänd tangentkombination så roterar fönstret 180 grader.En snabb googling ger inget svar.Ctrl+Alt +pil hjälper inte.Får gå in i bildskärmsmenyn och återrotera,dvs som liggande och inte liggande +vänd.Med visst besvär.
Nån med snabbtips om tangentkombinationer som återställer det.Gäller ett Logitech K400 tangentbord.
Orkar inte banta för att undvika problemet framöver.En quickfix är välkommet.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 17 okt 2014, 00:30

Jag har nyligt skaffat mig en liten android laptop/surfplatta, Leonovo A10. När jag sätter på WiFi fungerar det perfekt på hemnätverket, likaså mot mobilen. När jag däremot ska försöka utnyttja surfplattans, Samsung Galaxy Note 10.1 3G (helt *pling* *pling* värdelös surfplatta) portabla WiFi hotspot med dess egna mobila bredband, stöter jag på patrull. Autentiseringsproblem, trots att jag matar in rätt lösenord. Det kan blinka till lite att den hittar, men återgår raskt till "autentiserar". Märkligt nog kan min riktiga laptop med Windows 7 fungera med plattan som server.

Någon ide´ om varför den här inte klarar att autentisera plattan? Signalstyrkan visar "bra".

Skriv svar