Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
C-J

Re: Var är alla mina hårddiskbytes?!?

Inlägg av C-J » sön 18 okt 2009, 23:44

Om Piottrs förslag om att köra en diskkontroll inte ger någon förbättring och om det inte heller är biostrubbel heller så har jag nog ingen omedelbar bot att ge. (Bios-trubbel tycker jag låter osannolikt, om windows rapporterar att disken är på 139 GB så borde han kunna använda hela disken)

Det värsta scenariot jag kan komma på är att något skumt program som använder ett root-kit för att dölja en massa utrymme. I vilket fall som helst så skulle jag som nästa steg ladda hem en ubuntu skiva och mounta din hårddisk och undersöka den under ett annat operativ-system för att kringgå sådana dumheter.

Förutsatt att du startat upp ubuntu med startskivan så testa följande

sudo fdisk -l
(notera om du har /dev/hda1 eller /dev/sda1 och använd motsvarande i kommandot nedan)

sudo mkdir /media/windows
sudo mount -t ntfs /dev/sda1 /media/windows
gksudo nautilus

och du borde då få en filhanterare som du kan använda för att utforska din hårddisk som du hittar i /media/windows

Supportfrågor på detta får du ta till linuxexperterna :)
Oh, behave!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 18 okt 2009, 23:48

I macvärlden kan liknande situationer uppstå när du har två användare varav du bara har läsrättigheter till en av deras användarmappar. Om du kör en quickview på Users-mappen får du alltså en siffra som bara visar hur mycket data som finns i DIN användarmapp.

Om Windows har fått den nivån av användarsäkerhet är det ingen som berättat det för mig - administratörer i Windows brukar ha superuser-status som default.

Men OM det är så så märker du det när du kollar storleken på era respektive användarmappar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 19 okt 2009, 02:51

Kan säga att jag har samma problem. Det lustiga är att det kvarvarande utrymmet kan variera med upp till 20 Gb, trots att det enda jag gjort är att starta om datorn. Jag har en Dell, förresten.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 19 okt 2009, 07:45

Något som slog mig precis är att Vista sparar en hel del systemåterställningspunkter som skuggkopior, och jag är inte helt säker på att dessa redovisas eftersom de filerna egentligen inte finns i vanlig mening. Du kan testa att a) Minska det utrymme som windows reserverar för systemåterställningspunkter b) Radera alla systemåterställningspunkter förutom de från senaste månaden, eller hur mycket du känner är lämpligt.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 19 okt 2009, 08:30

Är 139GB vad som står på disken? Vid omräkning till riktiga GB blir det runt 129GB (129x1024mb och inte 139x 1000 som hårddisktillverkarna räknar.)
Sen kan jag tänka mig att det försvinner en hel del vid varje partitionering.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » mån 19 okt 2009, 08:31

Kolla disk mangement som föreslagits tidigare.

Där ser du direkt hur mycket som är nyttjat och ledigt oavsett vad du hittar i utforskaren (dolda filer kanske inte räknats med osv)
Antar att du kollat upp det som vils sade också.

Min maxtor 500GB har tex endast 465GB tillgängligt.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
agsel

Inlägg av agsel » mån 19 okt 2009, 08:33

Möget ligger bergis i System Volume Information, som du inte har behörighet att rota i. Alltså det som C-J är inne på. Gå in i diskrensarguidens andra flik, Systemåterställningar, och rensa alla gamla. Har du aldrig gjort det kan där ligga massor.
agsel

Atheism is a non-prophet organization
-George Carlin

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 19 okt 2009, 18:32

En sista idé, har du tömt papperskorgen? Även om du har gjort det kan du ha möjligheten att ångra tömning aktiverad. I detta hål kan oändliga mängder MB dölja sig.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Crepitus

Frågelåda datorer

Inlägg av Crepitus » tis 20 okt 2009, 19:17

Jag står i begrepp att köpa ny stationär dator där det finns möjlighet att konfigurera komponentval. Jag vet inte hur jag skall resonera när det gäller processorn.
Jag kommer köra windows 7, office-paket, surf, epost, acrobat och statistikprogram typ, inget riktigt tungt, men flera applikationer och fönster öppna samtidigt.

Tjänar jag något på att uppgradera till en quad-core? Eller kommer det rent av ge mig en slöare dator efter som dessa kärnor som regel har lägre klockfrekvens (vid motsvarande uppgraderingskostnad) och de program jag kommer använda knappast kräver/arbetar med multitasking?
Eller är det bara dumsnålt att välja en duocore eftersom programvara de närmaste åren kommer optimeras för processorer med >2 kärnor?

Här är möjliga val. Den första alternativet är default och så mycket vet jag att det åtminstone inte blir den. Lutar åt den fetade.
Uppgraderingar ligger i intervallet 600-1600 kronor för duosarna och 700-2500 för quadrarna.

Intel® CoreTM 2 Duo Processor E7500 (2.93GHz, 1066MHz FSB, 3MB L2 cache)

Intel CoreTM 2 Duo Processor E8400 (3.0GHz, 1333MHz FSB, 6MB L2 cache)

Intel CoreTM 2 Duo Processor E8500 (3.16GHz, 1333MHz FSB, 6MB L2 cache)
Intel CoreTM 2 Duo Processor E8600 (3.33GHz, 1333MHz FSB, 6MB L2 cache)
Intel CoreTM  Quad Processor Q8200 (2.33GHz, 1333MHz FSB, 4MB L2 cache)
Intel CoreTM 2 Quad Processor Q8300 (2.50GHz, 1333MHz FSB, 4MB L2 cache)
Intel CoreTM 2 Quad Processor Q9400 (2.66GHz, 1333MHz FSB, 6MB L2 cache)
Intel CoreTM 2 Quad Processor Q9550 (2.83GHz, 1333MHz FSB, 12MB L2 cache)
Intel CoreTM 2 Quad Processor Q9650 (3.00GHz, 1333MHz FSB, 12MB L2 cache)

Release that nerd competens.... :wink:

PS - Valde ett generiskt trådnamn ifall någon ambitiös moderator önskar slå ihop denna med liknande trådar. DS
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Frågelåda datorer

Inlägg av piotrr » tis 20 okt 2009, 19:22

Crepitus skrev:Tjänar jag något på att uppgradera till en quad-core?
Nej. Fördelarna är oerhört sällsynta och kostnaden något högre.

E8400an har varit populär länge nu. Kör på den. Egentligen oavsett vilket är processorn så oerhört mycket snabbare än resten av datorn att du sällan kommer att märka någon begränsning relaterad till processorhastigheten. ALLT annat är ju samma. Samma minnen, samma mainbus, samma grafikkort... Inget av det du tänker använda den till motiverar ens uppköpet från E7500, men den större minneshastigheten för liten insats gör att det blir värt det. Eller också är jag bara för mycket tweaker för att låta bli.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

adokimos

Inlägg av adokimos » tis 20 okt 2009, 19:39

Hej!

Härligt med det klassiska datorkomponentdilemmat! Kortfattat så är det rätt hugget som stucket. Det billigaste alternativet i ditt fall är helt klart prisvärt (likaså är Q8200). Det kanske kan vara en idé att lägga mellanskillnaden på utökat minne istället?

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tis 20 okt 2009, 19:52

Tack för tips.
Jag tror jag håller på att lägga om min datorköpsstrategi.
Tidigare var det top-of-the-line och ha-kvar-länge som gällde.
Det är emellertid en säker metod för den som vill bränna pengar och i långa perioder ha en rätt medioker dator.

E8400 låter kostnadseffektivt och ändamålsenligt i mitt fall.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 20 okt 2009, 19:57

Jag är förhållandevis imponerad av den lilla HP-netbook jag köpte för lika mycket pengar som jag brukade lägga på grafikkort. (Men det kan ha att göra med att jag inte hade några som helst förväntningar på prestanda.)
/ Per Edman

adokimos

Inlägg av adokimos » tis 20 okt 2009, 20:00

Crepitus skrev: Tidigare var det top-of-the-line och ha-kvar-länge som gällde.
Det är emellertid en säker metod för den som vill bränna pengar och i långa perioder ha en rätt medioker dator.
Sund inställning. Jag håller med dig på den punkten trots att jag inte riktigt följer den linjen när jag uppgraderar ;) Men man lär sig aldrig, eller vad heter det nu igen?

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » tis 20 okt 2009, 20:11

Jag tror också att E8400 duger utmärkt. Själv sitter jag på en E8200 (2.66 GHz) då det var väldigt svårt att få tag i en E8400 när jag köpte min dator för knappt ett och ett halvt år sedan. Jag har inte haft några problem alls, förutom att jag misstänker att processorn har flaskat i en del processorintensiva spel, men det var ju inte det du skulle använda den till.

Jag brukar köra world of warcraft i windowed mode med lite saker som vof.se, youtube, winamp och kanske photoshop öppet i bakgrunden. Eller ja, kanske inte så ofta men jag testade nu och det var inga problem. Jag kör Vista 64-bit nu och får förhoppningsvis hem Windows 7 om några dagar när amazon.uk har fått iväg det.

Skriv svar