Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Frågelåda datorer

Inlägg av piotrr » tis 20 okt 2009, 20:34

Både E8200 och E8500 lämpar sig ypperligt för överklockning, även med standardkylaren... :)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
trilobite

Re: Var är alla mina hårddiskbytes?!?

Inlägg av trilobite » tis 20 okt 2009, 22:01

C-J skrev:Om Piottrs förslag om att köra en diskkontroll inte ger någon förbättring
Hittar inte det kommandot någonstans. Som sagt. Jag kan ingenting om datorer. Kallas det något annat i Vista? Jag hittar heller ingen info om systemåterställningsfilerna går att ta bort.
C-J skrev:I vilket fall som helst så skulle jag som nästa steg ladda hem en ubuntu skiva och mounta din hårddisk och undersöka den under ett annat operativ-system för att kringgå sådana dumheter.

Förutsatt att du startat upp ubuntu med startskivan så testa följande

sudo fdisk -l
(notera om du har /dev/hda1 eller /dev/sda1 och använd motsvarande i kommandot nedan)

sudo mkdir /media/windows
sudo mount -t ntfs /dev/sda1 /media/windows
gksudo nautilus

och du borde då få en filhanterare som du kan använda för att utforska din hårddisk som du hittar i /media/windows

Supportfrågor på detta får du ta till linuxexperterna :)
Det där lät spännande, men totalt obegripligt. hm. Låter otäckt.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 20 okt 2009, 22:01

Det var systemåterställningspunkterna. Fick tillbaka 18 G. Hurra!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 20 okt 2009, 22:03

Windows 7 skall vara bättre än vista har jag förstått? Kanske skulle byta när jag betalat tandläkaren.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 20 okt 2009, 23:51

trilobite skrev:
C-J skrev:Om Piottrs förslag om att köra en diskkontroll inte ger någon förbättring
Hittar inte det kommandot någonstans. Som sagt. Jag kan ingenting om datorer. Kallas det något annat i Vista? Jag hittar heller ingen info om systemåterställningsfilerna går att ta bort.
Högerklicka på din hårddisk i utforskaren och välj "egenskaper", klicka på andra fliken "verktyg" och sedan på "kontrollera nu". I Vista.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » ons 21 okt 2009, 00:18

trilobite skrev:Det där lät spännande, men totalt obegripligt. hm. Låter otäckt.
Är lite osäker, men... Jag tror inte du manuellt behöver montera disken, bara att köra.

Ladda hem en sen Ubuntu och testa. Du "kan" inte förstöra något på din hårddsik, det är lika ofarligt som vaccin.
http://ubuntu.se/portal/index.php
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 21 okt 2009, 08:58

trilobite skrev:Windows 7 skall vara bättre än vista har jag förstått? Kanske skulle byta när jag betalat tandläkaren.
Inte direkt, är du någorlunda nöjd med Vista finns det ingen anledning att byta.

Jag har också en fråga, min mp3-spelare klarar inte vissa filer som är kodade med för låg kHz, den spelar upp filer i 22kHz men filer med 11kHz låter som en 45 varvare spelad i 33 rpm på en vinylspelare. Finns det något enklare sätt än att ladda in filen i Audacity och spara om den?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 21 okt 2009, 09:13

Vitnir skrev:
trilobite skrev:Windows 7 skall vara bättre än vista har jag förstått? Kanske skulle byta när jag betalat tandläkaren.
Inte direkt, är du någorlunda nöjd med Vista finns det ingen anledning att byta.

Jag har också en fråga, min mp3-spelare klarar inte vissa filer som är kodade med för låg kHz, den spelar upp filer i 22kHz men filer med 11kHz låter som en 45 varvare spelad i 33 rpm på en vinylspelare. Finns det något enklare sätt än att ladda in filen i Audacity och spara om den?
Tja du kan göra detta i VLC tror tom det går bra i winamp.
Fast det är nog lika enkelt i audacity så enklare blir det nog inte.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » ons 21 okt 2009, 11:40

piotrr skrev:Både E8200 och E8500 lämpar sig ypperligt för överklockning, även med standardkylaren... :)
Bra att veta, jag har en Noctua NH-U12P så jag borde ju kunna klocka en del, men jag har inte direkt haft behovet. Sen är jag lite orolig över ljudnivån, men det är nog obefogat då grafikkortsfläkten är det enda som stör för tillfället.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 21 okt 2009, 11:55

Vitnir skrev:min mp3-spelare klarar inte vissa filer som är kodade med för låg kHz, den spelar upp filer i 22kHz men filer med 11kHz låter som en 45 varvare spelad i 33 rpm på en vinylspelare. Finns det något enklare sätt än att ladda in filen i Audacity och spara om den?
Nej.
/ Per Edman

11ftpole

Inlägg av 11ftpole » ons 21 okt 2009, 15:14

Jag skulle ha tagit en "långsammare" quad core framför en "snabbare" dual core. Enda orsaken att inte göra det är om du tänkte köra många spel som är gjorda fram till ungefär nu.

En bra kompromiss nu är ju att kolla på de nya processorerna från Intel, i5 / i7, som klockar upp när belastningen inte ligger på alla kärnorna. Det bästa av båda världarna så att säga.

Angående minnesproblemen:
... virus
... pagefile
... nå gömda tmp eller dump filer direkt i C:\ (gå in på mappalternativ och klicka för att du vill visa gömda filer och systemfiler)
Optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 21 okt 2009, 15:33

11ftpole skrev:Jag skulle ha tagit en "långsammare" quad core framför en "snabbare" dual core. Enda orsaken att inte göra det är om du tänkte köra många spel som är gjorda fram till ungefär nu.
Hur tänkte du då?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 21 okt 2009, 19:22

De flesta/många spel är inte anpassade för mer än en kärna och intels quadcores har lägre frekvens än deras dualcores. Det var för övrigt anledningen till att jag valde dualcore.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tony

Katt på tangentbordet

Inlägg av Tony » sön 25 okt 2009, 13:25

Går det att låsa tangentbordet när jag ser att katten kommer?

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » sön 25 okt 2009, 13:59

Jag har en rätt knepig fråga. Har en laptop med inbyggd touchpad. Denna touchpad har inga egna drivrutiner utan arbetar med Windows egna PS/2-mus-drivers. Mitt problem är att touchpaden har en "touchclick"-funktion som triggas om jag råkar stöta till den när jag skriver på tangentbordet (vilket händer irriterade ofta). Detta gör att det blinkade strecket flyttar sig till ett annat ställe i texten, och är man inte uppmärksam har man plötsligt skrivit en halv mening inuti ett annat ord någon annanstans på sidan...
I PS/2-drivrutinerna finns ingen funktion för att stänga av "touchclick".
Min fråga är helt enkelt: Kan man modifiera/ersätta drivrutinerna så att den störiga funktionen försvinner?

Skriv svar