Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Frågelåda datorer

Inlägg av Anders H » sön 25 okt 2009, 14:17

John A skrev:Jag har en rätt knepig fråga. Har en laptop med inbyggd touchpad. Denna touchpad har inga egna drivrutiner utan arbetar med Windows egna PS/2-mus-drivers. Mitt problem är att touchpaden har en "touchclick"-funktion som triggas om jag råkar stöta till den när jag skriver på tangentbordet (vilket händer irriterade ofta). Detta gör att det blinkade strecket flyttar sig till ett annat ställe i texten, och är man inte uppmärksam har man plötsligt skrivit en halv mening inuti ett annat ord någon annanstans på sidan...
I PS/2-drivrutinerna finns ingen funktion för att stänga av "touchclick".
Min fråga är helt enkelt: Kan man modifiera/ersätta drivrutinerna så att den störiga funktionen försvinner?
Jag söker med ljus och lykta efter något som gör att jag kan stänga av den trasiga styrpinnen som jag ändå inte använder på en gammal laptop. Du kan inte byta ut drivrutinerna, men drivrutinens tillverkare brukar ha en applikation som låter dig konfigurera vilka funktioner som ska vara aktiva eller inte. Om du har ett OEM, kan det även vara värt att kolla på hemsidan för det företag som gjort distributionen av ditt operativsystem. De brukar nämligen ha sina moddar och tillägg av operativet för nerladdning.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 25 okt 2009, 18:57

Att helt stänga av en funktion (som styrspaken) är så enkelt som att hitta enheten i enhetshanteraren och välja "disable" på den.

Men att lägga in fel drivers kommer sällan att leda till något gott. Prova istället att ta reda på vad tillverkaren (av just den komponenten) heter och se om DE har utvecklat något nyare. I princip den enda tillverkare som finns av pekplattor till PC-datorer heter Synaptics.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 25 okt 2009, 18:58

piotrr skrev:Att helt stänga av en funktion (som styrspaken) är så enkelt som att hitta enheten i enhetshanteraren och välja "disable" på den.
Ja, det tänkte jag inte på. Är man nöjd med allt-eller-inget, kan man använda enhetshanteraren.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 25 okt 2009, 19:00

Det är dock inte alltid lätt att hitta den, eftersom den förmodligen är en av flera "HID" i listan.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Metatron

Inlägg av Metatron » sön 25 okt 2009, 19:10

John A skrev:Jag har en rätt knepig fråga. Har en laptop med inbyggd touchpad. Denna touchpad har inga egna drivrutiner utan arbetar med Windows egna PS/2-mus-drivers. Mitt problem är att touchpaden har en "touchclick"-funktion som triggas om jag råkar stöta till den när jag skriver på tangentbordet (vilket händer irriterade ofta). Detta gör att det blinkade strecket flyttar sig till ett annat ställe i texten, och är man inte uppmärksam har man plötsligt skrivit en halv mening inuti ett annat ord någon annanstans på sidan...
I PS/2-drivrutinerna finns ingen funktion för att stänga av "touchclick".
Min fråga är helt enkelt: Kan man modifiera/ersätta drivrutinerna så att den störiga funktionen försvinner?
På en pc brukar ju Fn+F6 stänga av tuchpaden, menar du att denna funktion inte existerar på din laptop?
-They say jump, you say how high

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » sön 25 okt 2009, 21:23

Metatron skrev: På en pc brukar ju Fn+F6 stänga av tuchpaden, menar du att denna funktion inte existerar på din laptop?
Jo men nu var det ju inte hela paden jag ville stänga av, utan bara en viss funktion hos den...

Har testat att installera drivers från Synaptics, och det löste problemet med touchclick, men det fuckade även upp mitt tangentbord på ett helt annat sätt. Knapparna blev tröga och ungefär var tionde bokstav faller bort när man skriver, vilket är ännu värre än det första problemet... :evil:

11ftpole

Inlägg av 11ftpole » mån 26 okt 2009, 08:56

piotrr skrev:
11ftpole skrev:Jag skulle ha tagit en "långsammare" quad core framför en "snabbare" dual core. Enda orsaken att inte göra det är om du tänkte köra många spel som är gjorda fram till ungefär nu.
Hur tänkte du då?
Jag tänkte såhär. Många spel som släpps nu drar nytta av fler än 2 kärnor, och framöver så kommer det stödet antagligen utökas (kolla på processorutvecklingen som nu går mot 6-8 cores per enhet).

Om du använder din dator för annat än spel så kommer förmodligen de 2 extra kärnorna märkas mer än 25-50% högre klockfrekvens. Men det beror ju givetvis på hur du använder datorn och om du är kär i gamla operativsystem eller ej.
Optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 26 okt 2009, 09:31

11ftpole skrev:Jag tänkte såhär. Många spel som släpps nu drar nytta av fler än 2 kärnor, och framöver så kommer det stödet antagligen utökas (kolla på processorutvecklingen som nu går mot 6-8 cores per enhet).
Processorutvecklingen, ja, men du kanske inte tänker på att spel måste byggas för att fungera på största antal platformar, inte bara på något som finns på 5 eller 10% av den installerade kundbasen. Det är inte SVÅRT att bygga spel för flera kärnor och separera arbetsuppgifter på flera processorer, det svåra är att dels segmentera spelet så att det drar nytta av parallellismen, OCH inte lider i prestanda av att köras på färre kärnor än utvecklingsmålet.
11ftpole skrev:Om du använder din dator för annat än spel så kommer förmodligen de 2 extra kärnorna märkas mer än 25-50% högre klockfrekvens.
Visst låter det rimligt, men det har i min erfarenhet ingen större skillnad. Två kärnor är helt nödvändigt, men fyra eller åtta hårdvarutrådar (4-core med hyperthreading) ger ingen märkbar förbättring. Undantaget är när du faktiskt kör flera samtidiga processer som använder en hel kärna för sig själv - som multipla instanser av Folding@Home.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » mån 26 okt 2009, 11:27

Min erfarenhet av 2 och 4 processorer är att när man har 4 används de ytterligare 2 väldigt sällan om man har ett OS som är tidigare än Windows 7 om man inte gör kompileringar eller spelar vissa typer av spel. Adobe har stöd för flerkärnig behandling i sina program.Spelar man inte spel eller gör beräkningskrävande arbete (CAD etc) så räcker det mer än väl med 2 kärnor. Lägg hellre slantarna på mer minne eller snabbare hårddisk eller raidade hårddiskar.
Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » ons 28 okt 2009, 11:44

Jag använder ibland Microsoft Visual studio på jobbet.
Numera när jag försöker göra en "publish", alltså skapa en installationsfil. Så får jag meddelande att mitt certifikat inte gäller längre. Det gick ut 9 maj.
Det här certifikatet verkar ha att göra med något som heter "click once manifest". Som jag inte heller begriper vad det är ?

Kan någon kunnig förklara ?
Jag frågade "den riktige" programutvecklaren på jobbet. Men han hade aldrig sett det här.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 28 okt 2009, 17:07

Jag kan förklara bättre när jag kommer hem, men en kort historia, det är ett sätt att tillgängliggöra .net program via en minimal installationsfil på webben. Därför krävs ett certifikat för att garantera att programmet är utgiven av den som har domänen som programmet ligger på, samt för att garantera att programmet inte har pillats med sedan det kompilerades.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 28 okt 2009, 18:34

ClickOnce möjliggör att en användare kan installera och köra ett windowsprogram genom att klicka på en länk från en websida. Huvudtänket med ClickOnce är att det ska bli enklare för användaren att installera och enklare för utvecklaren att underhålla uppdateringar. ClickOnce-installerad programvara ska ge väldigt liten påverkan på användarens system, eftersom de installeras per användare och inte per maskin - i användaren hemmamapp.

Det som då installeras är bl.a 2 manifest-filer (XML), deployment manifest och application manifest. Deployment manifest innehåller programmets version, hur det uppdateras, vem som är publisher och vad dess signatur är. Application manifest innehåller information om vilka assemblies som programmet är beroende av oc vilka rättigheter som programmet kräver.

Det går att skapa en ny signatur, problemet är då att programmet måste installeras på nytt på användarens dator, eftersom det kommer vägra att uppdatera sig med den nya signaturen. Det går oxå att skapa en click-once installation utan certifikat eller med testcertifikat, men då kommer användaren att få en varning om att det inte går att verifiera utgivaren.

Länkar
http://en.wikipedia.org/wiki/ClickOnce
http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... 80%29.aspx

Blogg om utgående certifikat (gäller bara om ni ligger kvar på någon visual studio äldre än 2008 sp1)
http://blogs.msdn.com/danielma/archive/ ... cates.aspx
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 29 okt 2009, 09:44

Googles sökmotor har inte funkat sedan igår kväll, får bara upp en vägg med kod, sitter med Altavista, men måste åka till jobb om en kvart, kan inte reda ut det nu.

Edit: Blackle.com funkar...hmmm....Googlevirus?...

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 29 okt 2009, 09:56

kaxiga Z skrev:Googles sökmotor har inte funkat sedan igår kväll, får bara upp en vägg med kod, sitter med Altavista, men måste åka till jobb om en kvart, kan inte reda ut det nu.

Edit: Blackle.com funkar...hmmm....Googlevirus?...
Vad säger du? Har inte googles sökmotor fungerat? Hur stort är inte det?!

Testade att "googla" nu, och det fungerade. Vad hände för dig?

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 29 okt 2009, 10:03

Svårt att utreda utan en massa loggar och detaljerade felmeddelanden. Det kan vara allt från illasinnad browser-hijacking i din dator, dns-problem hos din internetleverantör till faktisk downtime hos google. Svårt att säga.
Oh, behave!

Skriv svar