Frågelåda datorer

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Frågelåda datorer

Inlägg av kaxiga Z » tor 29 okt 2009, 10:07

C-J skrev:Det kan vara allt från illasinnad browser-hijacking i din dator, dns-problem hos din internetleverantör till faktisk downtime hos google.
Jag hoppas på det understrukna. Sista alternativet är uteslutet eftersom Anders H lyckades googla.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 29 okt 2009, 10:16

kaxiga Z skrev:Jag hoppas på det understrukna. Sista alternativet är uteslutet eftersom Anders H lyckades googla.
Det går inte att vara helt säker, det kan vara så att pga lastbalansering så hamnar Anders (och de flesta andra) på en fungerande server, men du blir inledd till någon server som fått hicka. Utan felmeddelanden går det dock inte att säga något alls :)
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 29 okt 2009, 10:49

Fråga om grafikkort. Jag hänger inte med nuförtiden. Alls.

Har fn Asus GeForce 9600GT 512MB Silent, som jag valde för okej prestanda (jag kör inte fps utom Left 4 dead) och passiv kylning. Börjar nu bli sugen på att uppgradera som en julklapp till mig själv. Inte säker på hur mkt jag kan tänka mig att lägga ut, men runt 2K är väl acceptabelt. Helst vill jag ha passiv kylning, då jag har ett härligt tyst hemmabygge i ett Antec Performance One-chassi, men jag kan tänka mig att modda med egen fläkt också.

Således efterfrågar jag bra pris/prestanda-kort, egna erfarenheter, bra länkar till reviews och jämförelser etc. Vet inte ens om det är vettigt att uppgradera i nuläget, eller om jag borde vänta ett tag till för att få mer bang-for-buck.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 29 okt 2009, 11:52

Jag har inte heller hängt med i GPU svängen på ett tag nu. Mitt smått överklockade 8800GTX har hängt med bra nu i 2 år, så nästa inköp kanske blir något sånt här
http://benchmarkreviews.com/index.php?o ... &Itemid=72
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1376

http://www.youtube.com/watch?v=mzGtxlaP ... r_embedded
*Drooool*
Oh, behave!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 29 okt 2009, 14:22

kaxiga Z skrev:
C-J skrev:Det kan vara allt från illasinnad browser-hijacking i din dator, dns-problem hos din internetleverantör till faktisk downtime hos google.
Jag hoppas på det understrukna. Sista alternativet är uteslutet eftersom Anders H lyckades googla.
Du kan prova att själv byta till en fri DNS i din egen dator:

http://www.opendns.com

Bara ändra din egen dators DNS-inställning till den som är angiven på OpenDNS.

208.67.222.222
208.67.220.220
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 29 okt 2009, 14:40

Tack för tipset, Piotrr. Det skulle vara kul om google började fungera igen.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tor 29 okt 2009, 15:05

kaxiga Z skrev:Tack för tipset, Piotrr. Det skulle vara kul om google började fungera igen.
Grymt att du inte kommer in nu.
Bild
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tor 29 okt 2009, 15:06

Spiondatorfråga:

Går det att se om någon varit inne på ens dator?
Loggas användartid eller använda program på något vis?
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 29 okt 2009, 15:12

Crepitus skrev:Går det att se om någon varit inne på ens dator?
Ja. I OS X heter det "Console", konsollprogrammet, ligger i hjälpprogram.

I Windows heter det Event Viewer, händelse..öh.. har inte svenska översättningen i huvudet just nu, ligger i systemverktyg.

Event viewer KANSKE främst visar felmeddelanden. Men om du hittar ett sådant har du ju upptäckt något, också.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 29 okt 2009, 15:14

Crepitus skrev:Spiondatorfråga:

Går det att se om någon varit inne på ens dator?
Den informationen går att samla upp och logga om man vill. Håller en processlista uppdaterad i realtid, och där står programmen listade och vilken användare som startat dem.

Du kan t.ex. skapa en liten service som läser av denna då och då (varje minut?) och skriver ner vilka processer som tillkommit och försvunnit, och vems fel det är. Skulle tro att det tar en timme att bygga en sådan grunka i .NET.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 29 okt 2009, 15:22

C-J skrev:Jag har inte heller hängt med i GPU svängen på ett tag nu. Mitt smått överklockade 8800GTX har hängt med bra nu i 2 år, så nästa inköp kanske blir något sånt här
http://benchmarkreviews.com/index.php?o ... &Itemid=72
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1376
http://www.youtube.com/watch?v=mzGtxlaP ... r_embedded
*Drooool*
Hm jag tror inte jag har haft ett ATI-kort sedan... 90-talet? Kanske dags att våga hoppa av nVidia-tåget. Dryga två tusen spänn verkar ju skäligt för det där kortet, hm.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 29 okt 2009, 15:24

Jag "hoppade på" ATI-tåget igen med 4870-kortet som kostade 2000 spänn och presterade som dåtida nVidia-kort för dubbla pengarna. OK att nVidia hade snabbare grejjer, men inte billigare.

Nu sitter det två stycken 4890-kort i datorn och jag vill ändå byta upp mig till nya 5870-serien. Man vet att man är fast. :)
/ Per Edman

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 29 okt 2009, 15:25

tarzan skrev:
kaxiga Z skrev:Tack för tipset, Piotrr. Det skulle vara kul om google började fungera igen.
Grymt att du inte kommer in nu.
Bild
Av någon anledning kommer jag in på själva sidan google.se/google.com

Det är när jag skriver in sökord och trycker på enter som följande visas istället för sökresultat (script över hela fönstret):
<!doctype html><head><meta http-equiv=content-type content="text/html; charset=UTF-8"><title>google - Google-sökning</title><script>window.google={kEI:"saTpSvrMC5LE-Qb3hunsCw",kEXPI:"17259,21766,21836,22107,22217,22325",kCSIE:"17259,21766,21836,22107,22217,22325",kCSI:{e:"17259,21766,21836,22107,22217,22325",ei:"saTpSvrMC5LE-Qb3hunsCw"},kHL:"sv"};

window.google.sn="web";window.google.timers={load:{t:{start:(new Date).getTime()}}};try{window.google.pt=window.external&&window.external.pageT;}catch(b){}window.google.jsrt_kill=1;
</script><style>body{background:#fff;color:#000;margin:3px 8px}#gbar{float:left;height:22px}.gbh,.gbd{border-top:1px solid #c9d7f1;font-size:1px}.gbh{height:0;position:absolute;top:24px;width:100%}#gbi,#gbg,#gbs,#gbm{background:#fff;left:0;position:absolute;text-align:left;visibility:hidden;z-index:1000}#gbi,#gbg,#gbm{border:1px
................................
....
......
.....etc
(ringde operatören men de har inga problem med google-sökning och har inte fått in klagomål på det heller)

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 29 okt 2009, 15:28

Det är enklare än så. I Security Loggen loggas lyckade och misslyckade inloggningar.
Om man i Lokala säkerhetsprinciper ser till att logga konto-inloggningar så dyker det upp i Securityloggen. Jag kan på min egen dator se att jag loggade på 08:13:10 idag och att jag loggade på efter lunchen 13:31:00

Vilka program som körs kan även det loggas i windowsloggen, default är dock av.
Nu sitter jag på en dator med engelskt windows, så jag hittar inställningarna via
Local Security Settings => Local Policies \ Audit Process tracking
Local Security Settings => Local Policies \ Audit account logon events
På svenskt eller ungerskt windows så borde samma inställningar hittas under liknande namn.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 29 okt 2009, 15:28

Kaxiga Z,

Och detta är efter att du har bytt DNS?

Låter som att det kunde vara någe vajkalle med dina temporära filer.

Får du samma problem i andra program? FireFox, Opera?

Beroende på om du kör PC eller Mac finns det också sätt att rensa ut temporärmappen.
/ Per Edman

Skriv svar