Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
simone

Re: Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Inlägg av simone » lör 24 okt 2009, 11:33

Mmm, jag fick hem min syndiga bok igår, så i helgen blir det soffläge, har läst de flesta av Browns böcker , helt klart bäst hitlls är Da Vinci Koden.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 24 okt 2009, 11:43

Foucaults pendel är vad Brown vill skriva.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 24 okt 2009, 12:03

trilobite skrev:Foucaults pendel är vad Brown vill skriva.
Förvisso.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 24 okt 2009, 12:06

wmadoss skrev:
Läste Da Vinci-koden i andan -"Finn fem[hundra] fel"...gör inte det, man blir bara sne.
Välj valfri bok och gör samma sak...its fiction damnit..
Och fiktion kan vara mer eller mindre välskriven, samt, nota bene, mer eller mindre trovärdig. Damnit! Dan Browns bildning är inhämtad på YouTube. Gör som trilobite, läs Ecos Foucaults Pendel så förstår du vad jag menar....förhoppningsvis?
War is peace.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » lör 24 okt 2009, 15:53

Sin vana trogen inleder Brown boken med en sida med "fakta":
År 1991 låstes ett dokument in i ett stöldsäkert skåp hos chefen för CIA. Dokumentet ligger där än idag. Dess kryptiska text innehåller hänvisningar till en uråldrig port och en okänd underjordisk plats. Dokumentet innehåller dessutom frasen "Det ligger begravt någontans därute".

Alla organisationer i den här romanen finns i verkligheten, inklusive frimurarna, Invisible College, CIA:s säkerhetsavdelning, SMSC och Institutet för noetikstudier.

Alla ritualer, naturvetenskapliga fakta, konstverk, monument, och historiska byggnader i romanen överensstämmer med verkligheten.
Med tanke på hur det förhållit sig liknande "fakta" i Browns tidigare romaner måste man ta detta med en stor nypa salt. Jag har inte kollat upp saken, men misstänker ändå att det ovannämnda dokumentet inte finns. Vad byggnaderna beträffar så kan man undra om Brown möblerat om i Washingtons (där romanen utspelar sig) geografi på samma sätt som han skall ha möblerat om i Roms geografi i "Änglar och demoner".
Och Institutet för noetikstudier... tja eftersom Discovery Institute finns så...

Dessutom är inledningen förvånansvärt seg för att vara en spänningsroman. Jag har hunnit till sidan 36 och än har det inte skett något mord eller ens brott...
Senast redigerad av 1 Erland, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 24 okt 2009, 16:09

Erland skrev:Sin vana trogen inleder Brown boken med en sida med "fakta": ....[citat]....
....Men tanke på hur det förhållit sig liknande "fakta" i Browns tidigare romaner måste man ta detta med en stor nypa salt. Jag har inte kollat upp saken, men misstänker ändå att det ovannämnda dokumentet inte finns. Vad byggnaderna beträffar så kan man undra om Brown möblerat om i Washingtons (där romanen utspelar sig) geografi på samma sätt som han skall ha möblerat om i Roms geografi i "Änglar och demoner".
Som det tidigare antytts i tråden: hans fiktion och plot håller i sig själv, nog inte måttet på samma sätt som många andra romaner/fantasy/deckare,....
Så han får hjälpa hela projektet på traven, genom att lägga till en extra twist, för att sälja bättre och för att ge spänning hos läsaren: påstå att det handlar om fakta.

Lite som trollkarlar som kanske inte kan lika coola tricks och inte är lika skickliga eller fantasifulla som andra. De lägger nog gärna in en extra twist istället: "Nej, det är inte tricks, utan jag har äkta magiska krafter, kontakt med andevärlden."

Om man inte använde sig av något trick, utan endast tankekoncentration, så vore till och med en liten skedböjning en sensation. För en trollkonstnär är det däremot endast ett av tjugo tricks som h*n behöver genomföra under kvällen, för att folk ska vilja se showen.
Senast redigerad av 2 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » lör 24 okt 2009, 16:25

kaxiga Z skrev:Som det tidigare antytts i tråden: hans fiktion och plot håller i sig själv, nog inte måttet på samma sätt som många andra romaner/fantasy/deckare,....
Så han får hjälpa hela projektet på traven, genom att lägga till en extra twist, för att sälja bättre och för att ge spänning hos läsaren: påstå att det handlar om fakta.

Lite som trollkarlar som kanske inte kan lika coola tricks och inte är lika skickliga eller fantasifulla som andra. De lägger nog gärna in en extra twist istället: "Nej, det är inte tricks, utan jag har äkta magiska krafter, kontakt med andevärlden."
Jag har inte tänkt på det på det viset förut, men jag tror det kan stämma!

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » lör 24 okt 2009, 16:26

Noetic science finns i alla fall. Det hade jag ingen aaaaning om.

http://www.noetic.org/about/godeeper.cfm
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 24 okt 2009, 17:50

Eco om Da Vinci-koden:
Intervju med Umberto Eco skrev: I was obliged to read it because everybody was asking me about it. My answer is that Dan Brown is one of the characters in my novel Foucault’s Pendulum, which is about people who start believing in occult stuff.
- But you yourself seem interested in the kabbalah, alchemy and other occult practices explored in the novel.
No. In Foucault’s Pendulum I wrote the grotesque representation of these kind of people. So Dan Brown is one of my creatures.[5]
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 24 okt 2009, 19:45

Jag har läst DaVinci-koden, Änglar och Demoner och I cirkelns mitt i den ordningen.

Oavsett faktafel och liknande så har jag sällan läst en bok som är en sån bladvändare som DaVinci-koden. Korta kapitel och cliffhangers i varje kapitel gjorde att storyn fick ett ordentligt driv. Sen är det ju en fantasieggande berättelse, det tycker jag inte man kan bortse ifrån.
Änglar och Demoner blev en besvikelse eftersom den var en ren kopia av DaVinci-koden och jag klurade ut plotten genom att jämföra med DaVinci-koden.
I cirkelns mitt var lite kul eftersom det inte var Robert Langdon som var huvudperson, men annars tyckte jag inte den var särskilt märkvärdig.

Dan Brown vet vad som säljer, och han vet att han får extra mycket uppmärksamhet genom att påstå att det han skriver är sant (jag tvivlar högeligen på att han själv tror på det, det är ett mycket smart PR-trick).

P.S. Försöker för närvarande ta mig igenom "Rosens namn" av Eco, men den är riktigt tungläst i stora partier, särskilt som långa stycken är på latin... D.S.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

kalle

Inlägg av kalle » lör 24 okt 2009, 20:12

Flabbergasted skrev:Försöker för närvarande ta mig igenom "Rosens namn" av Eco, men den är riktigt tungläst i stora partier, särskilt som långa stycken är på latin... D.S.
Kämpa på! Det är mödan värt.
Fredrik Sirland. Det är jag det.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 24 okt 2009, 20:31

kalle skrev:
Flabbergasted skrev:Försöker för närvarande ta mig igenom "Rosens namn" av Eco, men den är riktigt tungläst i stora partier, särskilt som långa stycken är på latin... D.S.
Kämpa på! Det är mödan värt.
Om du inte pallar, så kan jag verkligen rekommendera filmen. Skitbra!
War is peace.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 24 okt 2009, 20:48

Flabbergasted skrev:n Brown vet vad som säljer, och han vet att han får extra mycket uppmärksamhet genom att påstå att det han skriver är sant (jag tvivlar högeligen på att han själv tror på det, det är ett mycket smart PR-trick).
Modern medialogik! Är läsekretsen verkligen så korkad? Kritikerkåren förefaller tro det...
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 24 okt 2009, 21:30

Det tvivlar jag på. Jämför försäljningssiffrorna!

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 24 okt 2009, 21:35

h skrev:
Anders H skrev:
h skrev: Om den är uselt skriven är det väl rätt stora fel på den.
Alla som säljer böcker som smör, får höra att de suger.
Har du läst något av Dan Brown?
Förstod inte vad du opponerade dig emot... Att det finns folk säger att han är dålig eller att han har sålt ganska bra?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar