Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Förlåt mig kamrater, ty jag har syndat!

Inlägg av Erland » lör 24 okt 2009, 23:48

Har kommt lite längre nu, och nu har det på allvar blivit spännande, med den för Brown karakteristiska cliffhangertekniken efter varje kapitel, varefter scenen skiftas i nästa kapitel.

Nu har också Brown kommit igång på allvar med det för honom lika karakteristiska skitsnacket, där han beskriver det som att en new age-flummare vid namn Lynne McTaggart bevisat vetenskapligt att man med tanken kan påverka den fysiska världen och att uråldriga skrifter innehåller modern fysik.
Man känner sig verkligen som en förtappad syndare när man läser sånt i en bok man köpt. :cry:

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 25 okt 2009, 00:33

Gälk...! Hur pallar du?
War is peace.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 25 okt 2009, 01:15

manifesto skrev:Gälk...! Hur pallar du?
Det är ju mitt syndastraff!

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » sön 25 okt 2009, 09:58

manifesto skrev:
wmadoss skrev:
Läste Da Vinci-koden i andan -"Finn fem[hundra] fel"...gör inte det, man blir bara sne.
Välj valfri bok och gör samma sak...its fiction damnit..
Och fiktion kan vara mer eller mindre välskriven, samt, nota bene, mer eller mindre trovärdig. Damnit! Dan Browns bildning är inhämtad på YouTube. Gör som trilobite, läs Ecos Foucaults Pendel så förstår du vad jag menar....förhoppningsvis?
Det har du trovärdiga källor på för du sitter väl inte och gissar?

Jag är den mest skeptiska person jag ngnsin träffat på nätet eller utanför och jag tycker böckerna är grymmt bra.

Har läst Foucalts Pendel också men den är inte lika bra underhållning.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 25 okt 2009, 10:11

manifesto skrev:Om du inte pallar, så kan jag verkligen rekommendera filmen. Skitbra!
Jag har sett filmen (fast det var länge sen). Jag vill ju ta mig igenom boken också, men det går segt.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 25 okt 2009, 13:19

wmadoss skrev:Det har du trovärdiga källor på för du sitter väl inte och gissar?
Källor på vad?
wmadoss skrev:Jag är den mest skeptiska person jag ngnsin träffat på nätet eller utanför och jag tycker böckerna är grymmt bra.
Hundra spänn på att du varken är litteratur-, religionsvetare eller idéhistoriker?
wmadoss skrev:Har läst Foucalts Pendel också men den är inte lika bra underhållning.
Grattis!
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 25 okt 2009, 13:27

manifesto skrev:
wmadoss skrev:Jag är den mest skeptiska person jag ngnsin träffat på nätet eller utanför och jag tycker böckerna är grymmt bra.
Hundra spänn på att du varken är litteratur-, religionsvetare eller idéhistoriker?
Vad har det med saken att göra? Det är skönlitteratur! Man kan gilla en skröna oberoende av hur väl den stämmer överens med verkligheten. Att folk med de av dig uppräknade yrkena kan gilla Browns böcker är inte konstigare än att jag som fysiker kan gilla en del scienc fiction böcker som gör slarvsylta av naturvetenskapen.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 25 okt 2009, 13:41

Thomas P skrev:
manifesto skrev:
Vad har det med saken att göra? Det är skönlitteratur! Man kan gilla en skröna oberoende av hur väl den stämmer överens med verkligheten. Att folk med de av dig uppräknade yrkena kan gilla Browns böcker är inte konstigare än att jag som fysiker kan gilla en del scienc fiction böcker som gör slarvsylta av naturvetenskapen.
Jag menar inte att man behöver ha ovanstående som yrke. Jag menar att om man är lite insatt i det som avhandlas, så blir berättelsen både enfaldig, platt och irriterande ungefär på samma sätt som när en utra-woo börjar snacka kvantfysik, och dessutom börjar tjäna en massa stålar på det. Brown är bullshit, på samma sätt som tex Uri Geller. Men för all del, be my guest... :wink:
War is peace.

veja

Inlägg av veja » mån 26 okt 2009, 14:32

Jag läste da Vinci koden och den är sannerligen underhållande medan man läser den, men jag har verkligen svårt att förstå hur man ta tro att det han säger är sanningen. Det är en mycket bra historia, ett elegant ihopfogat puzzel, men har man det minsta kritiska uns i kroppen inser man ju hur mycket han spårar. Jag blir lika förvånad varje gång jag har en elev som storögt skriver i sin bokrecension att allt i boken är sant...

Marcus

Inlägg av Marcus » mån 26 okt 2009, 14:52

Moridin skrev:Enligt wiki har The Lost Symbol en pro religion slutsats.
Hmm, intressant! Även om böckerna/filmerna sägs vara religionskritiska så fick jag en känsla av att religion ändå är något fint och vackert när jag läst ut böckerna/sett filmerna.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 26 okt 2009, 15:02

veja skrev:Jag läste da Vinci koden och den är sannerligen underhållande medan man läser den, men jag har verkligen svårt att förstå hur man ta tro att det han säger är sanningen. Det är en mycket bra historia, ett elegant ihopfogat puzzel, men har man det minsta kritiska uns i kroppen inser man ju hur mycket han spårar. Jag blir lika förvånad varje gång jag har en elev som storögt skriver i sin bokrecension att allt i boken är sant...
Håller med! Ungefär som när man som grabb trodde att Coopers och Karl Mays böcker var seriös historia om indianer. Men att högutbildade vuxna (för att inte tala om en och annan kritiker) idag tar en religiös thriller på fullt allvar är häpnadsväckande. Det är som att diskutera bilden av patriarkatet i tredje världen utifrån Fantomens och Dianas förhållande.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Marcus

Inlägg av Marcus » mån 26 okt 2009, 15:13

I Cern älskade de Änglar och demoner. De hade aldrig fått så bra reklam (även om den inte är korrekt) för sin verksamhet.
Den här bilden togs i deras "antimateriafabrik" Kan ni hitta ironin i bilden?

Bild

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 26 okt 2009, 16:31

Victor_Von_Doom skrev:Finns inget annat man kan läsa numera än James Ellroys senaste bok. http://en.wikipedia.org/wiki/Blood's_a_Rover

Allt annat är slöseri med liv.
Tyvärr så är karln deckarförfattare och kommer aldrig vara i närheten av ett nobelpris, trots sitt skickliga hantverk.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 26 okt 2009, 16:36

Erland skrev:Har kommt lite längre nu, och nu har det på allvar blivit spännande, med den för Brown karakteristiska cliffhangertekniken efter varje kapitel, varefter scenen skiftas i nästa kapitel.
Låter ungefär som tv-serien med Batman från 60-talet.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 31 okt 2009, 00:04

War is peace.

Skriv svar