SAC Syndikalisterna

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 26 nov 2006, 15:27

torbjorn skrev:Föreställ dig, Hexmaster, att Berlin hade skrivit i VAMs tidning, att det var en serie med naziskins som en dag beslöt sig för att inte slå ner en bög, trots att de vet att han är bög ”bara för å känna hur de känns….”, bara för å testa på att göra vad de inte brukar göra.
Skulle Berglin vara lika kul fortfarande, Hexmaster?
Om han skrev i High Times om en flummare som berättar för sin kompis att han beslöt sig för att inte tända på en kväll ”bara för å känna hur de känns….” är det fortfarande lika kul, Hexmaster?
jag svarar inte för Hexmaster men jag skulle tycka att det var kul!
Du kanske skulle tipsa Berglin om det uppslaget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 26 nov 2006, 16:00

torbjorn skrev:Beteendet Berglin uppvisar är inte specifikt "syndikalistiskt", inte ens specifikt vänster. Men hans subjektiva moral och förhandsinställning till vad som är sanning är ett felaktigt och klandervärt beteende som förekommer i sekter och slutna grupper.
OK - utifrån ditt tonläge hade jag nästan förväntat mig något påtagligt, men har man för vana att göra hönsgårdar av fjädrar så är det citerade säkert fullt tillräckligt för att demonstrera vilket kommunistsvin Berglin är. Gott så.

Jag är osäker på vad dina jämförelser med knark och bögknackning syftar till, men det framgår än tydligare att dina resonemang nyttjar dimensioner där logik och sinne för proportioner spelar helt obetydliga roller.

Användarvisningsbild
malha111

Inlägg av malha111 » sön 26 nov 2006, 16:30

Anders skrev:Kan en enskild journalist bestämma att just hans artikel ska publicerars, utan att redaktören vet om det, eller besluta om det? Iofs skulle det ju förklara Arbetarens förvirrade artiklar om världen i allmänhet.
Måhända kan den enskilde journalisten helt själv bestämma, men du själv verkar ha sett resultatet av den ideologiska förslappning och förvirring som Arbetaren (och SAC i stort) lider/har lidit av. Detta kritiseras internt av syndikalister, vad jag har förstått.
Om du inte har trängt in i ett problem, i dess nuvarande fakta och i dess föregående historia och inte vet något om det väsentliga i det, blir vad du än säger om det otvivelaktigt struntprat. – Mao Tse-tung

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Svavelosande predikning?

Inlägg av torbjorn » sön 26 nov 2006, 20:03

Hexmaster skrev:
torbjorn skrev:Beteendet Berglin uppvisar är inte specifikt "syndikalistiskt", inte ens specifikt vänster. Men hans subjektiva moral och förhandsinställning till vad som är sanning är ett felaktigt och klandervärt beteende som förekommer i sekter och slutna grupper.
OK - utifrån ditt tonläge hade jag nästan förväntat mig något påtagligt, men har man för vana att göra hönsgårdar av fjädrar så är det citerade säkert fullt tillräckligt för att demonstrera vilket kommunistsvin Berglin är. Gott så.

Jag är osäker på vad dina jämförelser med knark och bögknackning syftar till, men det framgår än tydligare att dina resonemang nyttjar dimensioner där logik och sinne för proportioner spelar helt obetydliga roller.
Jag har aldrig påstått eller ens antytt att Berglin är ett "kommunistsvin".
Varför kommer du med sådana anklagelser och ord?
Jag säger helt enkelt att jag inte gillar hans värderingar, är det så svårt att förstå?
Det är ju du som har brist på proportionssinne om du tolkar min milda invändning mot Berglins serier som ett domstolsinlägg av Vysjinski.

Vad har logik med saken att göra förresten?

Svara på några av mina många frågor istället för att låtsas oförstående.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Re: Svavelosande predikning?

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 26 nov 2006, 22:18

torbjorn skrev:Vad har logik med saken att göra förresten?
!!!!!!!!!
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » mån 27 nov 2006, 07:36

Billy Kropotkin skrev:
torbjorn skrev:Vad har logik med saken att göra förresten?
!!!!!!!!!
Du glömde ett utropstecken: !!!!!!!!!!

PS: eftersom din fattningsförmåga är lite nedsatt, Biily, läs min mening som följer:
"Vad har en anklagelse om brist på logik med saken att göra? Har jag brustit i logik i mina resonemang, så berätta var, hur och på vilket sätt. Kasta inte bara ut anklagelser om att "brist på logik" finns i ditt resonemang, utan redogör istället för var och när denna brist finnas någonstans och gärna hur det skulle varit istället"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: pensionärsrånare, väskryckare och knarklangare

Inlägg av Hexmaster » mån 27 nov 2006, 07:52

Det var bara denna passus som fångade mitt intresse, rörandes pensionärsrånare:
torbjorn skrev:genom att låta publicera sina alster i dessa är Berglin - inte medskyldig till brottet - men helt klart en människa som stödjer sådant beteende.
Kan det verkligen finnas någon som tror sig kunna föra ett sådant resonemang i hamn? - Tydligen.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 27 nov 2006, 08:56

torbjorn skrev:PS: eftersom din fattningsförmåga är lite nedsatt, Biily, läs min mening som följer:
"Vad har en anklagelse om brist på logik med saken att göra? Har jag brustit i logik i mina resonemang, så berätta var, hur och på vilket sätt. Kasta inte bara ut anklagelser om att "brist på logik" finns i ditt resonemang, utan redogör istället för var och när denna brist finnas någonstans och gärna hur det skulle varit istället"
Om det var det du menade, varför skrev du inte det på en gång? Du måste tänka på att när du skriver för personer som jag med bristande fattningsförmåga så måste du vara tydlig.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Re: pensionärsrånare, väskryckare och knarklangare

Inlägg av torbjorn » mån 27 nov 2006, 16:53

Hexmaster skrev:Det var bara denna passus som fångade mitt intresse, rörandes pensionärsrånare:
torbjorn skrev:genom att låta publicera sina alster i dessa är Berglin - inte medskyldig till brottet - men helt klart en människa som stödjer sådant beteende.
Kan det verkligen finnas någon som tror sig kunna föra ett sådant resonemang i hamn? - Tydligen.
Inte konstigare än att man väljer att inte köpa marockanska clementiner för att man inte gillar att de ockuperar Västsahara (vilket jag gör (alltså inte gillar)).
Tycker du det är lika konstigt med den närmast totala koncensus som råder i samhället om att bilder på vackra (och smala) människor leder till att inte lika fullt vackra och smala människor får ångest och mår dåligt?
Tycker du att det vore helt resonemangslöst om någon kritiserar tex Volvo om de annonserade i en porrtidning, med motiveringen att de stödde fel värderingar? Och att de genom att stödja en sådan tidning ställde sig bakom dessa värderingar?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 28 nov 2006, 17:08

torbjorn skrev:Föreställ dig, Hexmaster, att Berlin hade skrivit i VAMs tidning, att det var en serie med naziskins som en dag beslöt sig för att inte slå ner en bög, trots att de vet att han är bög ”bara för å känna hur de känns….”, bara för å testa på att göra vad de inte brukar göra.
Skulle Berglin vara lika kul fortfarande, Hexmaster?

Om han skrev i High Times om en flummare som berättar för sin kompis att han beslöt sig för att inte tända på en kväll ”bara för å känna hur de känns….” är det fortfarande lika kul, Hexmaster?
Ja och ja. Lika kul, nästan vassare faktiskt.

Det blir nämligen ännu bättre satir av det, eftersom den extrema vändningen i skämtet givetvis är kopplat till all slags konformism i samhället - skämtet sätter fingret på något allmänmänskligt, att vi gör som alla andra, och de impulser vi får att vara tvärtom. I synnerhet i ett VAM-organ skulle det ju belysa bögknackandets knäppighet på ett lysande sätt. Vad High Times är har jag ingen aning om, men skämtet funkar i vilken tidning som helst.

Att situationen hamnar i en kontext som för samhället är oacceptabelt gör bara skämtet tydligare.

Detta är satir och ironiserande, men det har du ju som du själv antytt svårt för att ta till dig.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 28 nov 2006, 21:38

malha111 skrev:Måhända kan den enskilde journalisten helt själv bestämma, men du själv verkar ha sett resultatet av den ideologiska förslappning och förvirring som Arbetaren (och SAC i stort) lider/har lidit av. Detta kritiseras internt av syndikalister, vad jag har förstått.
Det känns bra, att iallafall en del syndikalister vågar stå upp mot den förhärskande ordningen. Jag kan inte tänka mig att det är "syndikalistiskt" att krossa fönster på myndigheter som för skattepengar försöker ge dom arbeten inom den statliga makt som de verkar gilla...

Eller så är det som de själva säger:
"Fler rutor kommer att krossas fram till dess vi får leva våra liv utan krav på motprestation"
Hmm, man kanske ska bli syndikalist och glida runt på en räkmacka utan att göra något, bara försörjas av någon annan. Ja tänk, vilket bra liv, bara gör kul saker hela tiden! Frågan är bara vilka som ska betala, jag menar, om alla vill leva sina liv utan motprestation.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tis 28 nov 2006, 21:49

Anders skrev:Det känns bra, att iallafall en del syndikalister vågar stå upp mot den förhärskande ordningen. Jag kan inte tänka mig att det är "syndikalistiskt" att krossa fönster på myndigheter som för skattepengar försöker ge dom arbeten inom den statliga makt som de verkar gilla...
Nej, knappast.

Fast syndikalister som gillar statlig makt? Är du säker på att du inte blandar ihop dem med kommunister?
Anders skrev:Eller så är det som de själva säger:
"Fler rutor kommer att krossas fram till dess vi får leva våra liv utan krav på motprestation"
Hmm, man kanske ska bli syndikalist och glida runt på en räkmacka utan att göra något, bara försörjas av någon annan. Ja tänk, vilket bra liv, bara gör kul saker hela tiden! Frågan är bara vilka som ska betala, jag menar, om alla vill leva sina liv utan motprestation.
För en och en halv månad sedan tillskrev du osynliga partiet detta citat. Nu påstår du att det är syndikalisterna som sagt det. Hur skall du ha det?

(Tips: Det är mycket lätt att hitta uttalandets ursprung med Google.)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 28 nov 2006, 22:35

Billy Kropotkin skrev:Nej, knappast.
Fast syndikalister som gillar statlig makt? Är du säker på att du inte blandar ihop dem med kommunister?
Läser man arbetaren eller vad osynliga partiet skriver så är det inte annat än att man undrar...och det är inte mitt fel att arbetaren både anser sig vara ett organ för syndikalismen OCH agiterar en uppenbar vänster politik.
Anders skrev:Eller så är det som de själva säger:
För en och en halv månad sedan tillskrev du osynliga partiet detta citat. Nu påstår du att det är syndikalisterna som sagt det. Hur skall du ha det?
Det är inte särskilt kontroversiellt att koppla ihop SACs ungdomsförbund SuF och "Osynliga paritet", det var det inte jag som började med.
(Tips: Det är mycket lätt att hitta uttalandets ursprung med Google.)
Vi har redan gjort vårt val! På arbetsplatser, i skolan och bland arbetslösa pågår klasskampen dagligen, osynligt och ansiktslöst. Dessa kamper är det Osynliga partiet. Varje gång du vägrar lyda din chefs order, fuskar på din tenta eller skiter i att gå på jobbsökarkursen är du inte ensam. Du en del av det Osynliga partiet, den reella rörelse som undergräver kapitalismen.
Lite gullig och prepubertal kommunism kan man tycka, tills de genom allvarliga angrepp på demokratin helt suddar ut all gullighet och sällar sig till andra politiska våldsverkare, som RAF, IRA, ETA, Nazisterna, Boljesvikerna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 29 nov 2006, 08:30

Anders skrev:
Varje gång du vägrar lyda din chefs order
Hoppsan! Så vart man osynlig/syndikalist/kommunist/nazist.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 29 nov 2006, 08:59

Anders skrev:Lite gullig och prepubertal kommunism kan man tycka, tills de genom allvarliga angrepp på demokratin helt suddar ut all gullighet och sällar sig till andra politiska våldsverkare, som RAF, IRA, ETA, Nazisterna, Boljesvikerna.
Så nu är Osynliga partiet = SUF = SAC = RAF = ETA = NSDAP = SuKP etc.? Du börjar låta som torbjorn.

Skriv svar