SAC Syndikalisterna

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 22 okt 2006, 15:00

torbjorn skrev:Visst tusan är Bergling en bra artist, med massor av träffsäkra betraktelser av nutiden, men jag har ändå invändingar.
Exakt vad undrar man, förutom att han ibland skriver/gör saker du inte gillar?
Själv tycker jag att hans skämtteckningar är lysande, speciellt de om skolan. Nu arbetar han väl inte direkt som lärare längre, utan med utbildningsfrågor. Det var ett reportage om honom och Jan Stenmark i GP för några dagar sedan.

AndersTorstensson

Inlägg av AndersTorstensson » sön 22 okt 2006, 20:34

Och han publiceras ju mest regelbundet i den typiska vänsterblaskan SvD...

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » ons 25 okt 2006, 19:02

trilobite skrev:
torbjorn skrev:Jag uttrycket mig inte särskilt klart, av döma av alla invändningar.
Problemet var väl att du uttryckte dig både tvärsäkert och fördömande samtidigt som du förblindad av ditt hat (dina egna ord) visade dig både onyanserad, oinsatt och ovillig att diskutera.
Försöker du provocera mig, Trilobit?'Det funkar inte. Jobba på det.
Tryggve skrev:Exakt vad undrar man, förutom att han ibland skriver/gör saker du inte gillar?
Torbjörn Holmgren skrev:jag har ändå invändingar.
Det tar lite tid att elaborera och jag har redan gjort det i en av mina böcker
Se Den styckade stjärnans union, ISBN 91-630-9024-4, sid 127, fotnot 298.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 25 okt 2006, 21:03

torbjorn skrev:Se Den styckade stjärnans union, ISBN 91-630-9024-4, sid 127, fotnot 298.
Fiffigt! Istället för att du svarar på frågan här så måste man köpa din bok så du tjänar lite pengar. Det funkar inte. Jobba på det.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Matsan

Inlägg av Matsan » tor 26 okt 2006, 10:36

Jag är inte heller speciellt förtjust i vänstermuppar, vilket väl framgår av en del andra inlägg jag gjort här på VOF. Men, om jag skulle ge mig på att rensa ut allt som bara var lite vänster ur hyllorna hemma, skulle det bli bra tomt på både litteratur och musik. Det känns som ett rätt ohållbart förhållningssätt, han är vänster alltså måste jag hata honom och allt han gör.

Jag tycker nog inte att man märker mycket "vänsterretorik" i Jan Berglins produktion. Skall man hitta någon sådan måste man nog använda extremt starka och extremt politiskt färgade glasögon. Det tydligaste draget i Berglins serier är väl snarast en sort åldersrelaterad konservatism. Hysteriskt kul är det i alla fall ofta!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 26 okt 2006, 14:41

torbjorn skrev:Försöker du provocera mig, Trilobit?'Det funkar inte. Jobba på det.
Nej, jag kommenterar bara varför dina argument är poänglösa i en diskussion. Om man inbillar sig att en vänsterfalang är ond och har en agenda de faktiskt inte har, generaliserar och hittar på för att få fienden att framstå som usel, då har man inte i en diskussion att göra. Att i slutänden irra iväg så långt att man klankar på tokkommunisten, samhällsomstörtaren och burgeoismördaren Berglin blir ju bara förvirrat... *gäsp*

Blickfånget

Inlägg av Blickfånget » tor 26 okt 2006, 19:25

Jag ska i alla fall låna Torbjörns bok på biblioteket för att se om den utförligare analysen där kan lyckas få mig att anamma Berglinhatet. Nu har det hela blivit en utmaning!

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tor 26 okt 2006, 20:39

trilobite skrev: Att i slutänden irra iväg så långt att man klankar på tokkommunisten, samhällsomstörtaren och burgeoismördaren Berglin blir ju bara förvirrat... *gäsp*
Men ganska humoristiskt :)

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

pensionärsrånare, väskryckare och knarklangare

Inlägg av torbjorn » tor 23 nov 2006, 14:57

Vad är det jag inte gillar med Berglin?
Först och främst märker jag en del feltolkningar av mitt första inlägg. Det krävs klargörande. Jag har inte sagt att neuroser etc enbart finns i vänstern. Ej heller att Berglin är en ”omstörtare”.
Mitt omdöme att Berglins serier har ett traditionellt vänsterbudskap kommer ur följande: han skriver själv att traditionella vänsteråsikter/värderingar förs fram av honom i hans serier och att hans huvudrollsperson är representativ för vänstern.
Min invändning mot de vänsteråsikter och värderingar Berglin för fram är att de framtvingar hyckleri och lögn.
Orsaken lyder som följer: Scenariot i allt vänstertänkande (inkl Berglin) är:
-Allt är sociala strukturer;
-den sociala strukturen är kapitalism;
-kapitalism är dåligt (axiom).
-Slutsats: allt är dåligt!

Så ser det alltså ut i allt västertänkande. Denna grundinställning som är klar på förhand gäller för alla vänstermänniskor i sin bedömning av verkligheten omkring dem. (Observera att jag inte har för avsikt att diskutera just detta; det är ungefär lika självklart som att man tror på Jesus om man kallar sig ”kristen”).
I det exempel av Berglin som jag tar upp i min bok (Den styckade stjärnans union) rör det sig (har jag för mig) om EMU-omröstningen. Huvudpersonen konstaterar i ett samtal med en vän hur förutsägbara vänstermänniskor är i sin negativa attityd till fenomen i samhället. Han nämner Öresundsbron, EU, kärnkraft. Huvudpersonen säger att han helt enkelt beslutat sig för att rösta för EMU ”bara för å känna hur de känns….”
Exemplet låter ju lite smålustigt, och kan få en del att rycka på mungipan, och visst är det smålustigt, men samtidigt mer allvarligt än vad man kan tro, ty ibland rör det sig om allvarligare teman, inte bara valutafrågor. Ett annat problem är att de som gör såhär inte inser är att de faktiskt beter sig som små barn, ”Om han säger ja, så säger jag nej!”. Filmen Tillsammans tar upp temat och jämför beteendet med Barnen i Bullerbyn och deras ”Tvärtomdag”, då man byter benämning på alla ord och kallar en regnig dag för vacker och god mat kallas äcklig. Berglin har brist på självinsikt som gör att han gör skämt av sin eget situation istället för att inse att han, liksom hans seriekaraktärer och många av dess läsare, beter sig löjligt. Det är ju faktiskt ingenting att skratta åt egentligen, och det förstår man om man går från omröstningar (som är nog så allvarliga för samhället) till värre problem i för enskilda.
Ett av de allra största problemen för vänstern är kvinnornas situation i relation till invandringen. Jag har själv mött unga vänstertjejer som i privata samtal (och endast där) säger att de inte vågar åka kommunalt på kvällarna bl.a. p.g.a. risken för att bli utsatta för våldtäkter och överfall av kriminella invandrargäng. De vet att nåde dem om de vågar erkänna detta öppet. De måste, liksom alla i vänstern, undertrycka vad de känner, ty om de erkände sina känslor utåt skulle de bli utkastade som rasister.
Detta är ett extremt exempel på att man inom vänster alltid måste inta en förhandsposition, och alltid stå fast vid den oavsett hur man känner inåt (hyckleri), och oavsett vilka yttre bevis det finns på att det man säger sig tro på är fel (lögn).
Om man drar exemplet med Öresundsbron vidare så gäller att ”etablissemanget” vill ha den. Alltså skall alla vänstermänniskor inte vilja ha den. Sedan hittar man på argument i efterhand, t.ex. miljöpåverkan. Vad händer om forskningen visar att bron faktiskt inte är farlig för miljön? Svaret för Berglin, liksom för alla vänstermänniskor, är enkelt: slå fast en ondskefull avsikt hos den som gjort undersökningen, bränn upp rapporten, krossa laboratoriet och sätt forskarna i koncentrationsläger. Så var det problemet löst!
Detta är inget unikt för vänstern, men väl för extremistideologier. Ett bra exempel att jämföra med (som för övrigt illustrerar likheten mellan vänster- och högerextremism) är en bok av en f.d. nynazist i Stockholm som hoppade av när han inte längre kunde stå ut med att applådera de fega kräk som angrep försvarslösa människor av utländsk härkomst, för i hans kretsar ansågs det självklart att man skulle försvara sådant beteende, om det bara riktade sig mot ”rätt” personer. Straffet för protester var omedelbar uteslutning och exkommunicering, precis som i vänstern.

För att summera: den vänstermentalitet som bl.a. Berglin kolporterar får människor att må dåligt, de tvingas ställa upp på saker de inte tror på eller ens gillar och de tvingas dölja verkligheten om den inte stämmer överens med de förutsättningar läran har ställt upp.

PS:
Orsaken till jag tar upp det här i en tråd som inte fått nya inlägg på en månad kan man tacka den kriminelle invandrare som rånade en 103-åring för att få pengar till heroin för. Jag har svårt att beskriva min avsky för honom. Men ännu mycket starkare är mitt förakt för de människor som öppet stödjer, ja rent av hyllar ”pensionärsrånare” (ja, det är ett citat, ordet kommer direkt ur syndikalisternas medlemstidning) och tar ställning för förövaren mot offret. Dessa värderingar och ideal förs fram i vänsterextrema tidningar och genom att låta publicera sina alster i dessa är Berglin - inte medskyldig till brottet - men helt klart en människa som stödjer sådant beteende.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: pensionärsrånare, väskryckare och knarklangare

Inlägg av Hexmaster » tor 23 nov 2006, 18:08

torbjorn skrev:genom att låta publicera sina alster i dessa är Berglin - inte medskyldig till brottet - men helt klart en människa som stödjer sådant beteende.
Skulle Berglin ha det allra, allra minsta till övers för pensionärsrånare?? Du är ju rubbad. - Fast det var snällt av dig att inte göra honom medskyldig. Vad han gör sig medskyldig till genom att låta publicera sig i officers-blaskan SvD vågar jag inte drömma om.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 23 nov 2006, 19:49

Det var nog det roligaste jag läst sedan jag senast läste Berglin faktiskt. Någon som har hans mejladress och kan tipsa?

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » tor 23 nov 2006, 21:30

Hexmaster skrev:
torbjorn skrev:genom att låta publicera sina alster i dessa är Berglin - inte medskyldig till brottet - men helt klart en människa som stödjer sådant beteende.
Skulle Berglin ha det allra, allra minsta till övers för pensionärsrånare?? Du är ju rubbad. - Fast det var snällt av dig att inte göra honom medskyldig. Vad han gör sig medskyldig till genom att låta publicera sig i officers-blaskan SvD vågar jag inte drömma om.
Läs noggrannare Hexmaster: i dessa , står det.
SvD och andra tidningar bryr jag mig för tillfället väldigt lite om.
Hexmaster: försöker du på fullt allvar säga att om Leni Riefenstahl lämnar sin begåvning till Hitlers tredje rike genom filmen Viljans triumf, så är hon inte det minsta delaktig i nazisternas maktkondolisering? Eller i vad som hände i Tyskland efter att filmen var gjord?
Innebära det att du tycker att Josef Goebbles också var helt oskyldig till vad som hände i Nazityskland, med motiveringen att han endast jobbade lite lätt med propaganda?
Exemplen kan mångfaldigas: Ultima Thules koppling till nynaziströrelser, etc.
Anser du också att en som eventuellt skriver populära och allmänt uppskattade teckningar, som lånar ut sin stora begåvning, till NAMBLAS medlemstidning är helt frikopplad till rörelsens målsättning och värderingar?

Jag ber att få påminna om att Berglin enligt egen utsago ingalunda är frikopplad från (den samhällsomstörtande) målsättningen hos vänsterextermistsekten han lånar sina talanger till.

PS:
NAMBLA är den amerikanska pedofilorganisationen.

PPS:
Linda Kall: Bra idé, sök vidare.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tor 23 nov 2006, 23:32

Ohh Godwins lag :)

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 24 nov 2006, 09:10

torbjorn skrev:Vad är det jag inte gillar med Berglin?
Först och främst märker jag en del feltolkningar av mitt första inlägg...
Detta inlägg var det roligaste som jag någonsin har läst här på forumet, tror jag! :-) Om det är allvarlig menat är det ännu roligare!
Det känns ju mer som om det skulle passa bättre på vaken.se, men...

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » fre 24 nov 2006, 09:29

Tryggve skrev:Detta inlägg var det roligaste som jag någonsin har läst här på forumet, tror jag! :-) Om det är allvarlig menat är det ännu roligare!
Det känns ju mer som om det skulle passa bättre på vaken.se, men...
Speciellt älskar jag denna passus:
torbjorn skrev:Denna grundinställning som är klar på förhand gäller för alla vänstermänniskor i sin bedömning av verkligheten omkring dem. (Observera att jag inte har för avsikt att diskutera just detta; det är ungefär lika självklart som att man tror på Jesus om man kallar sig ”kristen”).
Resten av inlägget behöver man egentligen inte läsa. Detta säger allt.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Skriv svar