SAC Syndikalisterna

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 24 nov 2006, 09:39

Detta är nog det mest magnifika och elegant konstruerade guilt by associaton som jag någonsin sett.

Utan tvekan är trobjorn ett geni. Och eftersom jag skriver i samma forum som trobjorn, så är det ju samma sak som att jag skrivit detta magnifika själv. Hurra vad jag är bra.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: pensionärsrånare, väskryckare och knarklangare

Inlägg av Tryggve » fre 24 nov 2006, 11:27

torbjorn skrev:Jag ber att få påminna om att Berglin enligt egen utsago ingalunda är frikopplad från (den samhällsomstörtande) målsättningen hos vänsterextermistsekten han lånar sina talanger till.
Är inte SvD också inblandade i denna samhällsomstörtning då, eftersom Berglin publiceras där? Konspirationsteroin väntar på att utvidgas. Som sagt, kanske skulle passa bättre på Vaken.se?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: pensionärsrånare, väskryckare och knarklangare

Inlägg av Hexmaster » fre 24 nov 2006, 13:13

torbjorn skrev:[...]
Jag vet inte om du läser Berglin. Eller vet vad han gör. Han skapar inte syndikalistisk propaganda.
torbjorn skrev:SvD och andra tidningar bryr jag mig för tillfället väldigt lite om.
...Eftersom det skulle motarbeta din förryckta tes, såklart. :)

Ett hett tips: Eftersom Claes Eriksson (Galenskaparna) har välkända sympatier för KPML(r) eller vad de nu heter nuförtiden, så skall uppenbarligen Farbror Frej, Roy & Roger och Åke från Åstol hamna i samma fack som Goebbels, Ultima Thule m.fl. Liksom bröderna Marx, såklart - bara namnet..!

Användarvisningsbild
malha111

Inlägg av malha111 » fre 24 nov 2006, 13:16

Vi heter Kommunistiska partiet, kort och gott. Vi förkortar oss numera med endast en bokstav och två parantestecken: (k).
Om du inte har trängt in i ett problem, i dess nuvarande fakta och i dess föregående historia och inte vet något om det väsentliga i det, blir vad du än säger om det otvivelaktigt struntprat. – Mao Tse-tung

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Är nya älvutbyggnader på gång?

Inlägg av torbjorn » fre 24 nov 2006, 13:51

Tryggve: Tycker du det är roligt att jag uppfattar det som jag blivit feltolkad? Vi har nog inte samma humor.
Du är hjärtligt välkommen att istället för att berätta vad du tycker bemöta mina argument.

Billy Proudhon: jag har ju givit argument för min tes. Och den stöds av både Berglin själv och dåvarande chefred i tidningen ifråga.
Kan du inte ställa upp något som talar mot min tes.
T.ex. fick jag reda på att i veckan har man diskuterat nya älvutbyggnader. Óm du säger att jag har fel: visa mig en vänstertidning som skriver "Hurra! Mera elkraft åt folket" eller dylikt.

Leo Kall: hur var det nu med Viljans triumf och Goebbles?
Kan du inte svara på mina exempel istället för att anklaga mig för guilt by association, vilket jag för övrigt inte ser mig skyldig till. Åter en extremt överdriven feltokning.

Tryggve: nu diskuterar jag vad som hände i en viss tidning för tio år sedan. En specifik tidning och en specifik situation. För att göra det riktigt kristallklart: alla övriga tidningar som Berglin ev har publicerats i är för tillfället ovidkommande.

Hexmaster: jo, det är precis det han gör.

Min anklagelse mot Berglin kvarstår.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Är nya älvutbyggnader på gång?

Inlägg av Tryggve » fre 24 nov 2006, 14:15

torbjorn skrev:Tryggve: Tycker du det är roligt att jag uppfattar det som jag blivit feltolkad? Vi har nog inte samma humor.
Du är hjärtligt välkommen att istället för att berätta vad du tycker bemöta mina argument.
Jag tycker nog inte att du har några argument värda att bemöta, snarare en konspirationsteori värdig vaken.se.
Nå, det är ju bara min högst personliga åsikt. Ta den för vad den är värd.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 24 nov 2006, 15:34

torbjorn skrev:Min anklagelse mot Berglin kvarstår.
Skulle tro att han kan uthärda den med fattning. :D

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » lör 25 nov 2006, 09:48

Tryggve skrev:Jag tycker nog inte att du har några argument värda att bemöta, snarare en konspirationsteori värdig vaken.se.
Nå, det är ju bara min högst personliga åsikt. Ta den för vad den är värd.
En åsikt är alltid OK, och speciellt om den är underbyggd. Men jag hävdar dock att jag inte står för en åsikt utan ett samhällsvetenskapligt faktum som kan empiriskt beläggas. Det är tråkigt att du inte tycker att det jag säger är "värda att bemöta". Icke desto mindre gör jag anspråk på att ha sagt något viktigt.
Det är inte artigt att nonchalera andra bara för att man inte håller med om vad de säger.

Det är talet om "konspirationsteori" jag inte kan förstå: Jag har aldrig trott eller hävdat att Berglin deltar i någon konspiration, att han sittter och myser "He, he, nu skall jag riva ner landet!".
Det är egentligen inte så svårt: frågan gällde varför jag ogillar Berglin. Det gör jag för att han i sina serier för ut värderingar jag avskyr.
Får han inte göra det då?
Klart han får. Jag har min fulla rättighet att inte läsa dem.
Jag menar till yttemeravisso att de värderingar han för fram skadar människor, men det är heller inget argument mot Berglin.

Slutligen har det kommit upp frågor om guilt by assaciation.Någon gjorde sig skyldig till en riktig logisk kullerbytta och jämförde med KPMLr:
Det exemplet skulle gått ut på (om det bore jämförbart) skulle varit: KPMLr har en tidning, där de uppmanar till hata bögarna, död åt Israel, skicka bönderna till koncentrationsläger (obs: autentiska exempel). En tecknare läser denna tidning, tycker att värderingarna låter sunda, det här är en tidning han gärna skickar sina alster till, vilket han alltså gör.
Kan man fortfarande hävda att han är frikopplad från tidningens målsättning, Hexmaster?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 25 nov 2006, 11:59

torbjorn skrev:frågan gällde varför jag ogillar Berglin. Det gör jag för att han i sina serier för ut värderingar jag avskyr.
Har du ett exempel.

Användarvisningsbild
malha111

Inlägg av malha111 » lör 25 nov 2006, 12:33

Relationerna mellan SAC och Arbetaren respektive Proletären och Kommunistiska partiet är inte på något vis jämförbara.

Proletärens redaktion är underställd partiets styrelse och tidningen har som uttalat mål att verka som en propagandist, agigtator och organisatör för partiet. Arbetaren kan knappast kontrolleras ens av chefredaktören. Det är skillnaden på demokratisk centralism och SACs federationstänk.
Om du inte har trängt in i ett problem, i dess nuvarande fakta och i dess föregående historia och inte vet något om det väsentliga i det, blir vad du än säger om det otvivelaktigt struntprat. – Mao Tse-tung

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 25 nov 2006, 14:33

torbjorn skrev:Det är egentligen inte så svårt: frågan gällde varför jag ogillar Berglin. Det gör jag för att han i sina serier för ut värderingar jag avskyr.
Ok, det hade väl nästan räckt med den infon. Dock verkar din tolkning av Berglin vara tämligen unik och extrem.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 25 nov 2006, 16:34

malha111 skrev:Arbetaren kan knappast kontrolleras ens av chefredaktören. Det är skillnaden på demokratisk centralism och SACs federationstänk.
Hmmm, måste bli en rätt rörig redaktion. Kan en enskild journalist bestämma att just hans artikel ska publicerars, utan att redaktören vet om det, eller besluta om det? Iofs skulle det ju förklara Arbetarens förvirrade artiklar om världen i allmänhet.

Om Arbetaren står för Syndikalismen så ser jag, som dock andra gör, ingen koppling mellan den och Liberalismen. SAC är helt enkelt en del av den etablerade vänsterkardern i Sverige, mycket lik KPML(r) och dessa anhang.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » sön 26 nov 2006, 05:48

Hexmaster: har du överhuvudtaget läst mina tidigare inlägg?:
Ett av de allra största problemen för vänstern är kvinnornas situation i relation till invandringen. Jag har själv mött unga vänstertjejer som i privata samtal (och endast där) säger att de inte vågar åka kommunalt på kvällarna bl.a. p.g.a. risken för att bli utsatta för våldtäkter och överfall av kriminella invandrargäng. De vet att nåde dem om de vågar erkänna detta öppet. De måste, liksom alla i vänstern, undertrycka vad de känner, ty om de erkände sina känslor utåt skulle de bli utkastade som rasister.
Detta är ett extremt exempel på att man inom vänster alltid måste inta en förhandsposition, och alltid stå fast vid den oavsett hur man känner inåt (hyckleri), och oavsett vilka yttre bevis det finns på att det man säger sig tro på är fel (lögn).
Om man drar exemplet med Öresundsbron vidare så gäller att ”etablissemanget” vill ha den. Alltså skall alla vänstermänniskor inte vilja ha den. Sedan hittar man på argument i efterhand, t.ex. miljöpåverkan. Vad händer om forskningen visar att bron faktiskt inte är farlig för miljön?
malha111 skrev:Relationerna mellan SAC och Arbetaren respektive Proletären och Kommunistiska partiet är inte på något vis jämförbara.
Jodå, det är är de
malha111 skrev:Proletärens redaktion är underställd partiets styrelse och tidningen har som uttalat mål att verka som en propagandist, agigtator och organisatör för partiet. Arbetaren kan knappast kontrolleras ens av chefredaktören. Det är skillnaden på demokratisk centralism och SACs federationstänk.
Nej, det är det inte. Den s.k. "federalisttänk" (som borde kallas konfederalisttänk) innebär enbart att leda till splittring. I övrigt så har tidningen som icke uttalat mål "att verka som en propagandist, agigtator och organisatör för partiet". Så det är samma sak. Ehuru Proletären är ärligare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 26 nov 2006, 13:57

torbjorn skrev:Hexmaster: har du överhuvudtaget läst mina tidigare inlägg?
Jag efterfrågade ett eller gärna flera belägg på att Berglin faktiskt bedriver syndikalistisk propaganda.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » sön 26 nov 2006, 14:15

I det exempel av Berglin som jag tar upp i min bok (Den styckade stjärnans union) rör det sig (har jag för mig) om EMU-omröstningen. Huvudpersonen konstaterar i ett samtal med en vän hur förutsägbara vänstermänniskor är i sin negativa attityd till fenomen i samhället. Han nämner Öresundsbron, EU, kärnkraft. Huvudpersonen säger att han helt enkelt beslutat sig för att rösta för EMU ”bara för å känna hur de känns….”
Beteendet Berglin uppvisar är inte specifikt "syndikalistiskt", inte ens specifikt vänster. Men hans subjektiva moral och förhandsinställning till vad som är sanning är ett felaktigt och klandervärt beteende som förekommer i sekter och slutna grupper.
Föreställ dig, Hexmaster, att Berlin hade skrivit i VAMs tidning, att det var en serie med naziskins som en dag beslöt sig för att inte slå ner en bög, trots att de vet att han är bög ”bara för å känna hur de känns….”, bara för å testa på att göra vad de inte brukar göra.
Skulle Berglin vara lika kul fortfarande, Hexmaster?
Om han skrev i High Times om en flummare som berättar för sin kompis att han beslöt sig för att inte tända på en kväll ”bara för å känna hur de känns….” är det fortfarande lika kul, Hexmaster?

Skriv svar