Bra insomningsmedel utan knaaark?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Bra insomningsmedel utan knaaark?

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 18:52

Jag har grymma sömnsvårigheter och knaprar propavan i perioder. Men det jag egentligen behöver är insomningsmedel. Men eftersom jag måste ta hjälp ofta så vill jag inte ta de beroendeframkallande. Dessutom fick jag grymma bieffekter i form av blodtrycksfall i tid och otid när jag tog dessa för några år sedan. Finns det nåt nytt på marknaden som jag har missat? Kollade med husläkaren sist för kanske två år sedan..

Polysticta stelleri

Re: Bra insomningsmedel utan knaaark?

Inlägg av Polysticta stelleri » mån 25 jan 2010, 19:00

lyssna på avslappningsprogram.

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » mån 25 jan 2010, 19:07

pax skrev:Jag har grymma sömnsvårigheter och knaprar propavan i perioder. Men det jag egentligen behöver är insomningsmedel. Men eftersom jag måste ta hjälp ofta så vill jag inte ta de beroendeframkallande. Dessutom fick jag grymma bieffekter i form av blodtrycksfall i tid och otid när jag tog dessa för några år sedan. Finns det nåt nytt på marknaden som jag har missat? Kollade med husläkaren sist för kanske två år sedan..
Nej inte egentligen. Imovane och stillnoct är de som gäller och de finns det en risk att missbruka (även om de flesta klarar använda det utan problem).
Som påläst skeptiker så har du säkert gjort allt du kan för att förbättra din sömnhygien redan? Nummer 7 tycker jag många man pratar med, som har sömnproblem, har missat.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 20:19

jayeye skrev:
pax skrev:Jag har grymma sömnsvårigheter och knaprar propavan i perioder. Men det jag egentligen behöver är insomningsmedel. Men eftersom jag måste ta hjälp ofta så vill jag inte ta de beroendeframkallande. Dessutom fick jag grymma bieffekter i form av blodtrycksfall i tid och otid när jag tog dessa för några år sedan. Finns det nåt nytt på marknaden som jag har missat? Kollade med husläkaren sist för kanske två år sedan..
Nej inte egentligen. Imovane och stillnoct är de som gäller och de finns det en risk att missbruka (även om de flesta klarar använda det utan problem).
Som påläst skeptiker så har du säkert gjort allt du kan för att förbättra din sömnhygien
redan? Nummer 7 tycker jag många man pratar med, som har sömnproblem, har missat.
Stillnoct är bra grejer, men det var dom jag fick svåra blodtrycksfall av dagen efter. Har fått ställa in teaterföreställningar bland annat på grund av de jävlarna.

Som skeptiker har jag snappat upp att vi har olika dygnscykler och att "mitt dygn" förmodligen är längre än genomsnittets. Ska kika på pdf:en. Nummer 7 har jag faktiskt inga problem med. Eller ja, jag läser ibland innan jag somnar (förutom det där stygga då). Men då sitter jag upp. Tv tittande och internettande avhandlar jag i vardagsrummet.

Edit: Jag tror jag sköter mig på de flesta punkterna faktiskt. Jag snusar iofs, det kanske vore nått att tänka på att inte göra innan sovdags. Fast jag undrar om nikotinsug är så bra det heller..?
Det där med varmt bad tyckte jag var lite roligt. För det finns ingenstans jag somnar så lätt, och sover så gott som i badkaret! Om bara grannarna tillät så skulle ett varmt bad säkert få agera sömnmedel ofta här hemma.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 20:25

Tack för tipsen föresten!

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » mån 25 jan 2010, 20:34

pax skrev:Tack för tipsen föresten!
NP
Kom att tänka på circadin förresten när du nämnde dygnsrytmen. Men indikationen misstänker jag är fel. Reklamsidan.
FASS skrev:Circadin är indicerat som monoterapi för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknad av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inlägg av Tobbe J » mån 25 jan 2010, 20:36

Vad som helst av Strindberg.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 25 jan 2010, 20:39

1) Rör på dig mycket under dagen, kroppsarbete, gärna lång promenad.

eller

2) När du läser i sängen, ligg på rygg och ha boken ovanför ditt huvud, (man blir yr och sömnig av att försöka läsa på det sättet, och armarna ansträngs)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 25 jan 2010, 20:41

kaxiga Z skrev:2) När du läser i sängen, ligg på rygg och ha boken ovanför ditt huvud, (man blir yr och sömnig av det)
I synnerhet om man tappar boken i huvudet.

Men nu handlar ju tråden inte om allmänna sömntips, utan om mediciner om fungerar för dem som inte bara har "svårt att somna" utan faktiskt har riktiga sömnproblem.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 25 jan 2010, 20:46

man vet aldrig vad man kan ha förbisett i jakten på den goda sömnen. Kunskapskanalen hade ett program för några år sedan med en medelålders herre som undersökte sömproblem, intervjuade läkare, alla möjliga, olika experter, mediciner, meditation, snarkningsforskare, etc. Han kunde ändå inte sova, hade problem varje natt.

De sade allt, allt till honom utom att röra mer på sig under dagen (enligt det vi tittare fick se). Han verkade ha ett dataprogrammerarjobb och nämnde inte någon fysisk aktivitet han pysslade med. Dessutom gravt överviktig. (Det behöver ju såklart inte TS vara, det var bara något jag noterade hos mannen i tvprogrammet). Minns att jag tyckte det var märkligt att fysisk aktivitet inte nämndes.

Själv har jag väldigt svårt att sova. ofta. Och den gemensamma nämnaren för dessa dagar är att jag knappt varit utomhus/det är varmt/jag har inte rört på mig (/druckit cola på kvällen)

Däremot förstår jag att fysisk aktivitet inte hjälper alla: Vissa är slitna i kroppen av just fysisk aktivitet, kroppsarbete, och har olika krämpor. Eller skador. Det är inte lätt att sova med smärta i ryggen, etc Många äldre har t ex problem med smärtor.
Senast redigerad av 5 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 25 jan 2010, 20:48

pax skrev:Jag har grymma sömnsvårigheter och knaprar propavan i perioder.
Usch, propavan gillade jag inte. Det tog två timmar innan de hade någon effekt och nästa morgon kände jag mig seg i huvudet eller till och med deprimerad under förmiddagen. Imovane var mycket bättre. Enda nackdelen var att den första natten jag inte åt dem sov jag inte alls.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 20:54

jayeye skrev:
pax skrev:Tack för tipsen föresten!
NP
Kom att tänka på circadin förresten när du nämnde dygnsrytmen. Men indikationen misstänker jag är fel. Reklamsidan.
FASS skrev:Circadin är indicerat som monoterapi för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknad av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.
Ja, jag är 28.. :roll:

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » mån 25 jan 2010, 21:03

Jag hade samma besvär tidigare och gick på stilnoct. Efter jag hade lagt ner krökat så kändes det galet att fortsätta med andra "droger" så jag skippade stilnoct också. Istället löser jag sudoku en stund i sängen tills pennan börjar rita egna steck på papperet. Den "medicinen" har fungerat mycket bra och garanterat knarkfritt.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 21:04

Imovan? Är inte det knaark?=)

Ang motion så är jag en aktiv hundägare och rör mig mycket och varje dag. Mitt problem består i att 1: jag blir inte sömnig (förutom mitt på dagen, men jag tar sällan tupplurar) av mig själv förens jag har varit vaken mycket länge. Vaknar jag åtta på morgonen kan jag lätt vara pigg och alert kl två-tre på natten fortfarande. Och 2: när jag väl försöker sova så är jag extremt lättstörd och ja, inte sömnig helt enkelt. Det vore fab om det gick att ta just insomningsmedel istället för propavan eftersom jag inte har nått problem när jag väl har somnat. Det är ju insomnandet som är problemet. Men som sagt måste jag ta det så ofta att jag inte vill ha något beroendeframkallande. Jag minns mycket väl hur trevligt (inte dagen efter dock) det var att ta stillnoct tex :twisted: Inge bra alls i längden känns det som... Det kändes som om jag låg och svävade ovanför sängen och så kunde jag få till vågrörelser genom att röra en fot tex. Mys!

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 25 jan 2010, 21:15

Tony skrev:
pax skrev:Jag har grymma sömnsvårigheter och knaprar propavan i perioder.
Usch, propavan gillade jag inte. Det tog två timmar innan de hade någon effekt och nästa morgon kände jag mig seg i huvudet eller till och med deprimerad under förmiddagen. Imovane var mycket bättre. Enda nackdelen var att den första natten jag inte åt dem sov jag inte alls.
Jag hade en period kraftiga stressrelaterade sömnproblem. Inga problem med att somna, däremot vaknade jag mitt i natten och kunde omöjligt somna om. Propavan fungerade suveränt. Fast folk fungerar förstås olika.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Skriv svar