Bra insomningsmedel utan knaaark?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Re: Bra insomningsmedel utan knaaark?

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 21:24

Billy Kropotkin skrev:
Tony skrev:
pax skrev:Jag har grymma sömnsvårigheter och knaprar propavan i perioder.
Usch, propavan gillade jag inte. Det tog två timmar innan de hade någon effekt och nästa morgon kände jag mig seg i huvudet eller till och med deprimerad under förmiddagen. Imovane var mycket bättre. Enda nackdelen var att den första natten jag inte åt dem sov jag inte alls.
Jag hade en period kraftiga stressrelaterade sömnproblem. Inga problem med att somna, däremot vaknade jag mitt i natten och kunde omöjligt somna om. Propavan fungerade suveränt. Fast folk fungerar förstås olika.
Jo propavan fungera adekvat. Bara det att det inte riktigt är den hjälpen jag behöver. Insomningsdelen kan bli störd av rls tex. Men har man väl somnat så sover man som en stock, och har lätt att somna om även om man väckts av något. Eller jag i alla fall. Vilket i sig också är lite problematiskt eftersom jag helt enkelt dänger väckarklockan i väggen av trötthet då. Eller inte vaknar alls vill säga. *surkärring*

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » mån 25 jan 2010, 21:33

pax skrev: Jo propavan fungera adekvat. Bara det att det inte riktigt är den hjälpen jag behöver. Insomningsdelen kan bli störd av rls tex. Men har man väl somnat så sover man som en stock, och har lätt att somna om även om man väckts av något. Eller jag i alla fall. Vilket i sig också är lite problematiskt eftersom jag helt enkelt dänger väckarklockan i väggen av trötthet då. Eller inte vaknar alls vill säga. *surkärring*
RLS finns det medicinsk hjälp mot om det är det huvudsakliga problemet.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 25 jan 2010, 23:02

Prata med din läkare och se om du kan få remiss till en sömnklinik.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 25 jan 2010, 23:08

jayeye skrev: Nummer 7 tycker jag många man pratar med, som har sömnproblem, har missat.
Det är min uppfatning med... faktum är att jag tom fått "skäll" för "Utöver detta, undvik att vända och vrida dig i sängen i mer än 20 minuter. Om du inte somnat inom den tiden, stig upp och ägna dig åt någonting avkopplande". Man kunde vara bortrest nånstans och folk som man inte bor med i vanliga fall kunde säga saker som "skall du inte iallfal försöka sova" om de upptäckte att man var uppe.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 25 jan 2010, 23:19

Träna stenhårt i 10 minuter innan sänggång. Gör armhävningar, lyft vikter, jämfotahopp, vad som helst bara du tar ut dig så mycket du bara kan. Ta sedan en snabb het dusch. Somna.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 25 jan 2010, 23:22

Haha, kollade på den där "sömnhygien"-sidan nu. Ja, det är ju bara att konstatera att folk är olika. Själv sover jag dessutom bäst om jag käkat just innan, i själva verket brukar jag träna, käka mat, och sedan ta en varm dusch. Så får det gärna vara svinkallt i sovrummet också. Då somnar jag som en björn.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » mån 25 jan 2010, 23:24

Merko skrev:Träna stenhårt i 10 minuter innan sänggång. Gör armhävningar, lyft vikter, jämfotahopp, vad som helst bara du tar ut dig så mycket du bara kan. Ta sedan en snabb het dusch. Somna.
Jag har fått lära mig (någon gång, men minns inte när eller av vem) att fysisk träning precis innan sängåendet inte är att rekommendera om man vill somna gott.
the pulse is alive
making me sane

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 25 jan 2010, 23:24

Men har du riktiga sömnproblem i vanliga fall? Det är ju en viss skillnad :)

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 25 jan 2010, 23:25

Vi kanske gemensamt kan hjälpa alla forumiter med sömnsvårigheter genom att skriva riktigt långa och tråkiga inlägg här på forumet . . . .
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » mån 25 jan 2010, 23:31

VeVeN skrev:Vi kanske gemensamt kan hjälpa alla forumiter med sömnsvårigheter genom att skriva riktigt långa och tråkiga inlägg här på forumet . . . .
Behövs nog inte, det räcker att läsa på ÖiF och FL. Det är tillräckligt utmattande.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » mån 25 jan 2010, 23:37

Jag rekommenderar ljudbok i lurar. Inte nödvändigtvis Strindberg.

Vad gäller tillvänjning och biverkningar: om man tycker att Imovane och Stilnoct är vääldigt goda (jag gör det) ska man undvika dom som pesten (jag gör det - tack LMV för att de är receptbelagda och klassade!). Propavan har jag aldrig hört att någon har missbrukat, men det händer säkert. När det gäller propavan så blir jag sjukt seg dagen efter, får torra slemhinnor och fruktansvärd aptit (såvida jag inte har tagit propavan dagligen under en tid).

Kan inte hålla med Merko om träning innan sängliggande. Det tar ett bra tag för systemet att stänga ner! Den enda gången jag har kunnat sova i direkt anslutning till fysisk aktivitet var när jag kom hem efter att ha sprungit en halvmara. Då var jag så slut att jag somnade mitt på dagen med kroppen full av stresshormoner.

Detsamma gäller kaffe och övriga stimulantia (säger jag som sover med snus!) samt förtäring i allmänhet. Gör klart sånt åtminstone några timmar innan sängläge.

Sov gott!
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 25 jan 2010, 23:55

dunkelbrink skrev:Prata med din läkare och se om du kan få remiss till en sömnklinik.
Jo, jag funderar på att kräva det nu faktiskt. Tyvärr har jag usel erfarenhet gällande just detta att ta upp sömnproblem med läkare, och folk över huvud taget. Jag som dragits med det hela livet känner till husmorsknepen, experttipsen och fan och hans moster men blir matat med det. Till sist kommer pricken över i:et (senast av en psykiater på serafen) "Du växer ifrån det" "Det handlar bara om rutiner, gå upp samma tid varje dag" osv osv tills jag får lust att kasta saker på vederbörande (Min mamma är kring sextio och har inte växt ifrån det trots ett helt yrkesliv bakom sig).

Ja, sömnklinik it is. Vet inte vad de kan göra på en sådan år sådana som jag. Men de lär ju veta om det finns något jag kan göra i alla fall.

Tack för tipsen.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 26 jan 2010, 00:46

Jag är lite skumögd så här på kvällskvisten, så jag kan ha missat, men har du provat atarax eller theralen? Inget av dem fungerade för mig, men det kan ju vara annorlunda för dig, om du nu inte redan testat.

I övrigt kan jag sekundera Emmanuels tips om ljudbok. Jag har lidit av ganska svåra sömstörningar i 20-talet år, men sedan några år har jag betingat mig på att ha en mp3-spelare med bok tillgänglig och aktiv. Visserligen är jag beroende av den, men det känns ok. Fördelen med en ljudbok är att jag kan ligga i ett mörkt rum, med ögonen stängda. Då är hjärnan lite "upptagen" utan att jag varvar upp. Jag har i allmänhet många uppvak, men mycket sällan är de längre än någon minut, och då proppar jag in lurarna och lyssnar. Säg gärna till om du vill veta mer detaljerat hur jag gått tillväga med själva betingningen.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 26 jan 2010, 01:27

Pallas skrev:Jag är lite skumögd så här på kvällskvisten, så jag kan ha missat, men har du provat atarax eller theralen? Inget av dem fungerade för mig, men det kan ju vara annorlunda för dig, om du nu inte redan testat.

I övrigt kan jag sekundera Emmanuels tips om ljudbok. Jag har lidit av ganska svåra sömstörningar i 20-talet år, men sedan några år har jag betingat mig på att ha en mp3-spelare med bok tillgänglig och aktiv. Visserligen är jag beroende av den, men det känns ok. Fördelen med en ljudbok är att jag kan ligga i ett mörkt rum, med ögonen stängda. Då är hjärnan lite "upptagen" utan att jag varvar upp. Jag har i allmänhet många uppvak, men mycket sällan är de längre än någon minut, och då proppar jag in lurarna och lyssnar. Säg gärna till om du vill veta mer detaljerat hur jag gått tillväga med själva betingningen.

Attarax mår jag skit av dagen efter. Bli irriterad och pisstrött=(Kbt är nog något att kika på ja! Jag är ju hundtränare också, så det har slagit mig att jag skulle kunna hjäntvätta mig lite med hjälp av sömnmedicin och nåt stimuli=) Berätta gärna hur du gjorde!

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 26 jan 2010, 08:48

Ljudbok är helt klart bästa tipset. Det tog mig hela hösten att lyssna klart "Lindamordet" av Leif GW Person (uppläst av Thomas Bolme) eftersom jag oftast somnade efter några få minuter och blev tvungen att lyssna om samma kapitel flera nätter i rad eftersom jag aldrig kom ihåg hur långt jag hade lyssnat.
Oh, behave!

Skriv svar