Bra insomningsmedel utan knaaark?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: Bra insomningsmedel utan knaaark?

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 26 jan 2010, 08:52

C-J skrev:Ljudbok är helt klart bästa tipset. Det tog mig hela hösten att lyssna klart "Lindamordet" av Leif GW Person (uppläst av Thomas Bolme) eftersom jag oftast somnade efter några få minuter och blev tvungen att lyssna om samma kapitel flera nätter i rad eftersom jag aldrig kom ihåg hur långt jag hade lyssnat.
Denna idehistoriska pocket: http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... _33436.svd får mig GARANTERAT att somna efter läsning av ett kapitel. Det var något av det mest tråkiga jag läst, och jag kan ta mig igenom en hel del tråkigheter annars rätt väl.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Iseabeil

Inlägg av Iseabeil » tis 26 jan 2010, 11:17

pax skrev:
jayeye skrev:
pax skrev:Tack för tipsen föresten!
NP
Kom att tänka på circadin förresten när du nämnde dygnsrytmen. Men indikationen misstänker jag är fel. Reklamsidan.
FASS skrev:Circadin är indicerat som monoterapi för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknad av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.
Ja, jag är 28.. :roll:
Det må stå att indikationen är för patienter över 55 år, men det hindrade inte min läkare att skriva ut Circadin till mig (26 år). Sen att de inte funkade är ju en annan sak som jag skulle skylla på depot effekten.
pax skrev: Som skeptiker har jag snappat upp att vi har olika dygnscykler och att "mitt dygn" förmodligen är längre än genomsnittets. Ska kika på pdf:en.
Det finns något som kallas non-24h-sleep-wake syndrom (http://en.wikipedia.org/wiki/Non-24-hou ... e_syndrome). Väldigt ovanligt bland seende personer, men det förekommer, även om delayed sleep phase syndrom och advanced sleep phase syndrom verkar vara vanligare rubbningar på dygnsrytmen.

Jag har non-24h och det enda som funkat för mig är melatonin i icke-depot form (licenspreparat). Jag fick propavan tillsammans med insomningstabletter (imovane, stillnoct, sonata) i runt 7 år med konstant förskjutet dygn och har nu hållit en perfekt dygnsrytm i 18 månader. Skulle gissa att det är relativt verkningslöst däremot om man har en fungerande egen melatoninproduktion, men funkar den egna inte så...

Jag vet inte om ditt sömnproblem är relaterat till dyngsrytmen eller något annat, eller om det är biologiskt eller inte, men om det är det så kan melatonin och/eller en 10000 lux lampa vara värt ett försök.

Oavsett vilket, hoppas det löser sig, sömnproblem är förjävliga, särskilt när det är under lång tid.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 26 jan 2010, 11:20

Valeriana.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » tis 26 jan 2010, 11:31

Är själv en inbiten stilnoct(zolpidem)knaprare sen många år. Det funkar, men jag misstänker dåliga långtidseffekter.

Har provat Circadin (melatonin, 2 mg) med viss effekt, men inte tillräckligt.

Jag gjorde slag i saken och beställde illegalt från UK (melatonin 10 mg, direktverkande). Har nu testat i tre dygn och det verkar funka. Ingen kick som med zolpidem, men en klar sömnighet som verkar nå tillräcklig styrka efter c:a 2 h efter intag. Sover hela natten och är rätt sänkt när jag blir väckt på morgonen, men det är uthärdligt.

Och så är ju melatonin NATURLIGT!

ETA: Valeriana är fullständigt verkningslöst.
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
tanto

Inlägg av tanto » tis 26 jan 2010, 11:37

Tobbe J skrev:Vad som helst av Strindberg.
Kör faktiskt med det, hehe.

Försök ta dig igenom ljudboken röda rummet när du ligger i sängen och slappnar av, tips!
Honey Badger doesn't give a shit

onslow

Inlägg av onslow » tis 26 jan 2010, 14:18

pax skrev:Imovan? Är inte det knaark?=)

Ang motion så är jag en aktiv hundägare och rör mig mycket och varje dag. Mitt problem består i att 1: jag blir inte sömnig (förutom mitt på dagen, men jag tar sällan tupplurar) av mig själv förens jag har varit vaken mycket länge. Vaknar jag åtta på morgonen kan jag lätt vara pigg och alert kl två-tre på natten fortfarande. Och 2: när jag väl försöker sova så är jag extremt lättstörd och ja, inte sömnig helt enkelt. Det vore fab om det gick att ta just insomningsmedel istället för propavan eftersom jag inte har nått problem när jag väl har somnat. Det är ju insomnandet som är problemet. Men som sagt måste jag ta det så ofta att jag inte vill ha något beroendeframkallande. Jag minns mycket väl hur trevligt (inte dagen efter dock) det var att ta stillnoct tex :twisted: Inge bra alls i längden känns det som... Det kändes som om jag låg och svävade ovanför sängen och så kunde jag få till vågrörelser genom att röra en fot tex. Mys!
Knark och knark, zopiklon (imovan) är kemiskt relarerad till bebzodiazepiner (precis som zolpidem/stilnoct) Änvänds trots detta i vården av missbrukare åtminstone i det akuta skedet.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 26 jan 2010, 17:30

onslow skrev:
pax skrev:Imovan? Är inte det knaark?=)

Ang motion så är jag en aktiv hundägare och rör mig mycket och varje dag. Mitt problem består i att 1: jag blir inte sömnig (förutom mitt på dagen, men jag tar sällan tupplurar) av mig själv förens jag har varit vaken mycket länge. Vaknar jag åtta på morgonen kan jag lätt vara pigg och alert kl två-tre på natten fortfarande. Och 2: när jag väl försöker sova så är jag extremt lättstörd och ja, inte sömnig helt enkelt. Det vore fab om det gick att ta just insomningsmedel istället för propavan eftersom jag inte har nått problem när jag väl har somnat. Det är ju insomnandet som är problemet. Men som sagt måste jag ta det så ofta att jag inte vill ha något beroendeframkallande. Jag minns mycket väl hur trevligt (inte dagen efter dock) det var att ta stillnoct tex :twisted: Inge bra alls i längden känns det som... Det kändes som om jag låg och svävade ovanför sängen och så kunde jag få till vågrörelser genom att röra en fot tex. Mys!
Knark och knark, zopiklon (imovan) är kemiskt relarerad till bebzodiazepiner (precis som zolpidem/stilnoct) Änvänds trots detta i vården av missbrukare åtminstone i det akuta skedet.
I see. Nej det är inte aktuellt för mig då. Jag måste ta det så ofta, och tycker som sagt om stilnoct lite väl mycket för att det ska vara sunt.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 26 jan 2010, 17:32

Iseabeil skrev:
Det må stå att indikationen är för patienter över 55 år, men det hindrade inte min läkare att skriva ut Circadin till mig (26 år). Sen att de inte funkade är ju en annan sak som jag skulle skylla på depot effekten.
pax skrev: Som skeptiker har jag snappat upp att vi har olika dygnscykler och att "mitt dygn" förmodligen är längre än genomsnittets. Ska kika på pdf:en.
Det finns något som kallas non-24h-sleep-wake syndrom (http://en.wikipedia.org/wiki/Non-24-hou ... e_syndrome). Väldigt ovanligt bland seende personer, men det förekommer, även om delayed sleep phase syndrom och advanced sleep phase syndrom verkar vara vanligare rubbningar på dygnsrytmen.

Jag har non-24h och det enda som funkat för mig är melatonin i icke-depot form (licenspreparat). Jag fick propavan tillsammans med insomningstabletter (imovane, stillnoct, sonata) i runt 7 år med konstant förskjutet dygn och har nu hållit en perfekt dygnsrytm i 18 månader. Skulle gissa att det är relativt verkningslöst däremot om man har en fungerande egen melatoninproduktion, men funkar den egna inte så...

Jag vet inte om ditt sömnproblem är relaterat till dyngsrytmen eller något annat, eller om det är biologiskt eller inte, men om det är det så kan melatonin och/eller en 10000 lux lampa vara värt ett försök.

Oavsett vilket, hoppas det löser sig, sömnproblem är förjävliga, särskilt när det är under lång tid.
Ok, ska kika vidare på det. Tack för tipset.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 26 jan 2010, 17:33

Suresh skrev:Valeriana.
Nope

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tis 26 jan 2010, 17:42

Victor_Von_Doom skrev:Denna idehistoriska pocket: http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... _33436.svd får mig GARANTERAT att somna efter läsning av ett kapitel. Det var något av det mest tråkiga jag läst, och jag kan ta mig igenom en hel del tråkigheter annars rätt väl.
Haha. Den har sövt mig också.
Det bestående minnet från den boken är det frekventa användandet av ordet "emancipera".
Det höll mig vaken rätt länge på ren irritation, till jag tog mig i hampan och adapterade.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Lavazza

Inlägg av Lavazza » tis 26 jan 2010, 17:43

Yoga Nidra funkar för mig. Ska egentligen användas när man inte är trött men det får mig att slockna om jag är halvtrött på kvällen. Öronproppar är också ett tips. Har man svårt att varva ner och har tankar som följer en med under sömnen som gör att man vaknar och har svårt att somna om, så krävs det livstilsändringar.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 26 jan 2010, 17:48

Jag kände en gång en tjej som hade någon märklig sömnstörning som gjorde att hon aldrig kunde sova längre än 4 timmar i streck och var konstant trött. Det enda som hjälpte henne var cannabis.

Men då är jag ju dessutom inne på illegala droger, så det är ju ännu värre.

Får du någonsin ordentlig sömn? Kan det vara idé med ett preparat som får dig att sova hela natten, som du tar några nätter som en kur, för att på något vis "tvinga" din kropp till en normal sömnrytm?
We are the dead

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » ons 27 jan 2010, 20:19

Xantippa skrev:Jag kände en gång en tjej som hade någon märklig sömnstörning som gjorde att hon aldrig kunde sova längre än 4 timmar i streck och var konstant trött. Det enda som hjälpte henne var cannabis.

Får du någonsin ordentlig sömn? Kan det vara idé med ett preparat som får dig att sova hela natten, som du tar några nätter som en kur, för att på något vis "tvinga" din kropp till en normal sömnrytm?
När jag väl somnat är det inga problem. Då sover jag oftast gott och utan störningar.

Jag har i många år försökt ställa tillbaks dygnet mer både sömntabletter och annat. Jag jobbade tex på en farm i Australien i tre månader och steg upp kl sex senast varje dag. Lik förbannat kunde jag inte somna trots tungt kroppsarbete förens en bit in på morgontimmarna. Första veckorna slocknade jag som sig bör, men sedan var problemen tillbaks. Samma sak upprepar sig gång på gång. Och det har varit så i hela mitt liv. Jag sov ofta bara några få timmar innan skolan redan i lågstadiet och mellanstadiet. Samma sak redan på den tiden.

Det enda jag tror skulle fungera (endast tillfälligt det också) vore bra insomningstabletter eller sömntabletter som inte gör mig extremt trött dagen efter. Då kan jag ta det när jag måste upp tidigt helt enkelt. Annars anpassar jag allt jag gör, inklusive studier, arbete och framtidsplaner, efter mitt onormala dygn. Hyser inga förhoppningar på att någonsin kunna fungera efter 24 timmars normen. 8-17 är helt enkelt inte aktuellt för det går bara inte. Det har aldrig hållit.

Lavazza

Inlägg av Lavazza » ons 27 jan 2010, 21:48

pax skrev:
Xantippa skrev:Jag kände en gång en tjej som hade någon märklig sömnstörning som gjorde att hon aldrig kunde sova längre än 4 timmar i streck och var konstant trött. Det enda som hjälpte henne var cannabis.

När jag väl somnat är det inga problem. Då sover jag oftast gott och utan störningar.

Jag har i många år försökt ställa tillbaks dygnet mer både sömntabletter och annat. Jag jobbade tex på en farm i Australien i tre månader och steg upp kl sex senast varje dag. Lik förbannat kunde jag inte somna trots tungt kroppsarbete förens en bit in på morgontimmarna. Första veckorna slocknade jag som sig bör, men sedan var problemen tillbaks. Samma sak upprepar sig gång på gång. Och det har varit så i hela mitt liv. Jag sov ofta bara några få timmar innan skolan redan i lågstadiet och mellanstadiet. Samma sak redan på den tiden.

Det enda jag tror skulle fungera (endast tillfälligt det också) vore bra insomningstabletter eller sömntabletter som inte gör mig extremt trött dagen efter. Då kan jag ta det när jag måste upp tidigt helt enkelt. Annars anpassar jag allt jag gör, inklusive studier, arbete och framtidsplaner, efter mitt onormala dygn. Hyser inga förhoppningar på att någonsin kunna fungera efter 24 timmars normen. 8-17 är helt enkelt inte aktuellt för det går bara inte. Det har aldrig hållit.
Det låter hemskt. Hur mycket sover du varje natt? Hur mår du om dagarna? Kan du återhämta dig genom att vila utan att sova?

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tor 28 jan 2010, 13:50

Jippie. Jag kan skriva dit "knarkare" i mitt cv också :-)

Skriv svar