Podcast, P1, Filosofiska rummet!Polysticta stelleri skrev:lyssna på avslappningsprogram.
Bra insomningsmedel utan knaaark?
- brimer
Re: Bra insomningsmedel utan knaaark?
- Linda Kall
- Kontakt:
Gör mig bara förbannad.brimer skrev:Podcast, P1, Filosofiska rummet!
- Suresh
- Avstängd
- Kontakt:
Pröva meditation.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
- Pastor Bentonit
Unisom (doxylaminsuccinat) funkar finfint, men man kan bli dåsig dagen efter. Nej, de går inte att köpa på apoteket. 

"Och vem vill tillbedja och ge sitt liv till en blodtörstig, schizofren och inkonsekvent lurendrejare?" – Anders Gärdeborn, Genesis
Your ignorance is not evidence.
Your ignorance is not evidence.
-
Kan funka ibland, att lära sig någon form av avslappningsövning. Det beror nog lite på också varför man inte kan somna.Suresh skrev:Pröva meditation.
- brimer
Är inte en av poängerna (och svårigheterna) med meditation att man inte ska somna?Suresh skrev:Pröva meditation.
- pax
- Forummoderator
Kbt verkar ju fungera. Alltså ha en evidensbaserad effekt om jag får tro mina källor. Ska kika på det iaf.
Pallas! Du hade erfarenhet?
Pallas! Du hade erfarenhet?
- MariaB
- Avstängd
- kajmal
- Avstängd
en klubba i skallen brukar funka
absolut...utomjordisk existens
- MariaB
- Avstängd
Har testat men är för träskallig. Det funkar inte.kajmal skrev:en klubba i skallen brukar funka
Däremot narkos, mina vänner. Sådan där de sprutar in i blodet. Det är helt underbart, funkar till hundra procent och räknas väl inte som knark? Vad är det egentligen? Jag vill ha en flaska hemma.
- Pallas
Betingning på insomning på talbok; så gjorde jag:
Jag valde en talbok med ett enkelt budskap, inte för lång, inte för komplicerad och inte spännande. Den första talbok jag valde var Ture Sventon i Paris, uppläsare Helge Skoog.
Inledningsvis tog jag sömntabletter (Propavan) och hade ljudbok på samtidigt. Mörkt, svalt sovrum, blundade medan jag lyssnade. Steg två var insomningstablett (Imovane) och ljudbok. Samma ljudbok alltså, poängen är att man börjar om från början hela tiden, och lär sig orden, intonationen och handlingen. Det gjorde mig så trygg att jag kunde slappna av och vila, och med hjälp av sömnmedicinen somna. Innan hade jag tagit sömnmedicin och nästan panikartat "kämpat emot" sömnen tills medicinen i bästa fall knockade mig.
Steg tre, som jag inledde när jag kände mig helt trygg med boken, var att hoppa över insomningstabletterna och bara höra på boken. Om jag inte kunde finna avslappningen tog jag en Imovane, men med tiden behövde jag inte det längre. Vaknar jag på natten proppar jag in lurarna och somnar på mindre än en minut. Har jag inte mp3-spelaren stirrar jag upp mig och kan inte somna om.
När en bok funkar klanderfritt kan jag byta bok, men det kräver en tillvänjningsperiod. För övrigt är min kropp konstaterat programmerad för ett 26-timmarsdygn, och 8-17 har aldrig någonsin funkat för mig. Skiftgång av olika slag, samt jobb där jag själv kunnat styra arbetstider, åtminstone i viss mån, är det som funkat bäst. Just nu har jag däremot ett skiftgångsschema som fullständigt tar knäcken på mig, pga att jag inte hinner få någon återhämtning mellan passen.
Jag valde en talbok med ett enkelt budskap, inte för lång, inte för komplicerad och inte spännande. Den första talbok jag valde var Ture Sventon i Paris, uppläsare Helge Skoog.
Inledningsvis tog jag sömntabletter (Propavan) och hade ljudbok på samtidigt. Mörkt, svalt sovrum, blundade medan jag lyssnade. Steg två var insomningstablett (Imovane) och ljudbok. Samma ljudbok alltså, poängen är att man börjar om från början hela tiden, och lär sig orden, intonationen och handlingen. Det gjorde mig så trygg att jag kunde slappna av och vila, och med hjälp av sömnmedicinen somna. Innan hade jag tagit sömnmedicin och nästan panikartat "kämpat emot" sömnen tills medicinen i bästa fall knockade mig.
Steg tre, som jag inledde när jag kände mig helt trygg med boken, var att hoppa över insomningstabletterna och bara höra på boken. Om jag inte kunde finna avslappningen tog jag en Imovane, men med tiden behövde jag inte det längre. Vaknar jag på natten proppar jag in lurarna och somnar på mindre än en minut. Har jag inte mp3-spelaren stirrar jag upp mig och kan inte somna om.
När en bok funkar klanderfritt kan jag byta bok, men det kräver en tillvänjningsperiod. För övrigt är min kropp konstaterat programmerad för ett 26-timmarsdygn, och 8-17 har aldrig någonsin funkat för mig. Skiftgång av olika slag, samt jobb där jag själv kunnat styra arbetstider, åtminstone i viss mån, är det som funkat bäst. Just nu har jag däremot ett skiftgångsschema som fullständigt tar knäcken på mig, pga att jag inte hinner få någon återhämtning mellan passen.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.
"Conscience off, dick on!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.
"Conscience off, dick on!"
- anundi
- Kontakt:
Inte bra att läsa Aftonbladet om man vill kunna sova.MariaB skrev:... eller ljusglob: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6504527.ab
@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
- pax
- Forummoderator
Låter som vi har snarlika problem. Ska definitivt testa det du skriver! Tack Pallas=)Pallas skrev:Betingning på insomning på talbok; så gjorde jag:
- C-J
Att sitta uppe och nattsudda på forumet hjälper nog inte, tror jagpax, sön 31 jan 2010, 02:56 skrev: Låter som vi har snarlika problem. Ska definitivt testa det du skriver! Tack Pallas=)

Oh, behave!
- pax
- Forummoderator
Hmm. Ja det var det där med orsaker och verkan..C-J skrev:Att sitta uppe och nattsudda på forumet hjälper nog inte, tror jagpax, sön 31 jan 2010, 02:56 skrev: Låter som vi har snarlika problem. Ska definitivt testa det du skriver! Tack Pallas=)