Bra insomningsmedel utan knaaark?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
brimer

Re: Bra insomningsmedel utan knaaark?

Inlägg av brimer » tor 28 jan 2010, 14:17

Polysticta stelleri skrev:lyssna på avslappningsprogram.
Podcast, P1, Filosofiska rummet!

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 28 jan 2010, 14:18

brimer skrev:Podcast, P1, Filosofiska rummet!
Gör mig bara förbannad.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 28 jan 2010, 16:51

Pröva meditation.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Pastor Bentonit

Inlägg av Pastor Bentonit » tor 28 jan 2010, 20:44

Unisom (doxylaminsuccinat) funkar finfint, men man kan bli dåsig dagen efter. Nej, de går inte att köpa på apoteket. :mrgreen:
"Och vem vill tillbedja och ge sitt liv till en blodtörstig, schizofren och inkonsekvent lurendrejare?" – Anders Gärdeborn, Genesis

Your ignorance is not evidence.

biitar

Inlägg av biitar » tor 28 jan 2010, 22:15

Suresh skrev:Pröva meditation.
Kan funka ibland, att lära sig någon form av avslappningsövning. Det beror nog lite på också varför man inte kan somna.

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » tor 28 jan 2010, 22:30

Suresh skrev:Pröva meditation.
Är inte en av poängerna (och svårigheterna) med meditation att man inte ska somna?

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » lör 30 jan 2010, 04:02

Kbt verkar ju fungera. Alltså ha en evidensbaserad effekt om jag får tro mina källor. Ska kika på det iaf.

Pallas! Du hade erfarenhet?

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 30 jan 2010, 11:02

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

Inlägg av kajmal » lör 30 jan 2010, 11:10

en klubba i skallen brukar funka
absolut...utomjordisk existens

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 30 jan 2010, 11:20

kajmal skrev:en klubba i skallen brukar funka
Har testat men är för träskallig. Det funkar inte.

Däremot narkos, mina vänner. Sådan där de sprutar in i blodet. Det är helt underbart, funkar till hundra procent och räknas väl inte som knark? Vad är det egentligen? Jag vill ha en flaska hemma.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » lör 30 jan 2010, 17:19

Betingning på insomning på talbok; så gjorde jag:

Jag valde en talbok med ett enkelt budskap, inte för lång, inte för komplicerad och inte spännande. Den första talbok jag valde var Ture Sventon i Paris, uppläsare Helge Skoog.

Inledningsvis tog jag sömntabletter (Propavan) och hade ljudbok på samtidigt. Mörkt, svalt sovrum, blundade medan jag lyssnade. Steg två var insomningstablett (Imovane) och ljudbok. Samma ljudbok alltså, poängen är att man börjar om från början hela tiden, och lär sig orden, intonationen och handlingen. Det gjorde mig så trygg att jag kunde slappna av och vila, och med hjälp av sömnmedicinen somna. Innan hade jag tagit sömnmedicin och nästan panikartat "kämpat emot" sömnen tills medicinen i bästa fall knockade mig.
Steg tre, som jag inledde när jag kände mig helt trygg med boken, var att hoppa över insomningstabletterna och bara höra på boken. Om jag inte kunde finna avslappningen tog jag en Imovane, men med tiden behövde jag inte det längre. Vaknar jag på natten proppar jag in lurarna och somnar på mindre än en minut. Har jag inte mp3-spelaren stirrar jag upp mig och kan inte somna om.

När en bok funkar klanderfritt kan jag byta bok, men det kräver en tillvänjningsperiod. För övrigt är min kropp konstaterat programmerad för ett 26-timmarsdygn, och 8-17 har aldrig någonsin funkat för mig. Skiftgång av olika slag, samt jobb där jag själv kunnat styra arbetstider, åtminstone i viss mån, är det som funkat bäst. Just nu har jag däremot ett skiftgångsschema som fullständigt tar knäcken på mig, pga att jag inte hinner få någon återhämtning mellan passen.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 31 jan 2010, 00:36

Inte bra att läsa Aftonbladet om man vill kunna sova.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » sön 31 jan 2010, 02:56

Pallas skrev:Betingning på insomning på talbok; så gjorde jag:

Jag valde en talbok med ett enkelt budskap, inte för lång, inte för komplicerad och inte spännande. Den första talbok jag valde var Ture Sventon i Paris, uppläsare Helge Skoog.

Inledningsvis tog jag sömntabletter (Propavan) och hade ljudbok på samtidigt. Mörkt, svalt sovrum, blundade medan jag lyssnade. Steg två var insomningstablett (Imovane) och ljudbok. Samma ljudbok alltså, poängen är att man börjar om från början hela tiden, och lär sig orden, intonationen och handlingen. Det gjorde mig så trygg att jag kunde slappna av och vila, och med hjälp av sömnmedicinen somna. Innan hade jag tagit sömnmedicin och nästan panikartat "kämpat emot" sömnen tills medicinen i bästa fall knockade mig.
Steg tre, som jag inledde när jag kände mig helt trygg med boken, var att hoppa över insomningstabletterna och bara höra på boken. Om jag inte kunde finna avslappningen tog jag en Imovane, men med tiden behövde jag inte det längre. Vaknar jag på natten proppar jag in lurarna och somnar på mindre än en minut. Har jag inte mp3-spelaren stirrar jag upp mig och kan inte somna om.

När en bok funkar klanderfritt kan jag byta bok, men det kräver en tillvänjningsperiod. För övrigt är min kropp konstaterat programmerad för ett 26-timmarsdygn, och 8-17 har aldrig någonsin funkat för mig. Skiftgång av olika slag, samt jobb där jag själv kunnat styra arbetstider, åtminstone i viss mån, är det som funkat bäst. Just nu har jag däremot ett skiftgångsschema som fullständigt tar knäcken på mig, pga att jag inte hinner få någon återhämtning mellan passen.
Låter som vi har snarlika problem. Ska definitivt testa det du skriver! Tack Pallas=)

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » sön 31 jan 2010, 03:13

pax, sön 31 jan 2010, 02:56 skrev: Låter som vi har snarlika problem. Ska definitivt testa det du skriver! Tack Pallas=)
Att sitta uppe och nattsudda på forumet hjälper nog inte, tror jag ;)
Oh, behave!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 02 feb 2010, 15:58

C-J skrev:
pax, sön 31 jan 2010, 02:56 skrev: Låter som vi har snarlika problem. Ska definitivt testa det du skriver! Tack Pallas=)
Att sitta uppe och nattsudda på forumet hjälper nog inte, tror jag ;)
Hmm. Ja det var det där med orsaker och verkan.. :wink: Det här forumet är helt ok för övrigt. Ett annat (hundforum) som jag ofta ugglar vid är värre. Där kan man snacka om sömnstörningar när jag inte kan varva ner efter att ha läst om folk som hellre går till en akupunktör med sin hund än att ge smärtlindring vid svåra ledbesvär osv. Det är inte bra för min sömn...

Skriv svar