Samer och myter

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
v s b

Samer och myter

Inlägg av v s b » lör 06 feb 2010, 18:31

Den 6 februari firas samernas nationaldag.
Nationaldagen firas till minne av att det första samiska landsmötet hölls i Trondheim den 6 februari 1917. Det var första gången i den samiska historien som nord- och sydsamer från Norge och Sverige samlades till ett möte för diskutera och belysa gemensamma frågeställningar
.
När det gäller samernas ställning som "urfolk" och påståendet att man utsatts för kolonialt förtryck m m verkar det finnas en hel del myter uppblandade med fakta, så dagen till ära vill jag aktualisera den här länken:
http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cg ... markera=ja
Att Sveriges ursprungsbefolkning var skåningar är väl klart?
http://www.sgu.se/sgu/sv/geologi/geolog ... mindre.htm
Jag förmodar att ämnet diskuterats tidigare här men hittar ingen tråd.
Någon som kan tipsa?
Däremot hittar jag via Google en helskum sida som angriper VoF och vindkraft och förespråkar shamanism och jordstrålning.
http://samer.vingar.se/same-vindkraftverk.htm
Sverker Olofsson är ju också en person som många tror blint på och tycker att han är bra.
Han fick in en alternativ grej (misstanken leder till VOF som tipsare) som skulle "balansera" el- och ev även jordstrålning så det blev mindre "farlig". Det var en jordad stickpropp av tysk (?) tillverkning som skulle sättas in i ett jordat uttag. (Väldigt likt BIOS-pluggen som du kan läsa om på http://bios.adante.se ).
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Samer och myter

Inlägg av VeVeN » lör 06 feb 2010, 18:49

v s b skrev:Däremot hittar jag via Google en helskum sida som angriper VoF och vindkraft och förespråkar shamanism och jordstrålning.
http://samer.vingar.se/same-vindkraftverk.htm
En sak är säker, Har man den bakgrunden på en webbsida kan man inte komma och gnälla om etniska klichéer. Över huvud taget verkar hiskliga bakgrunder vara en specialitet på hela denna sajt. Bläddra och förundras!

Om man skall säga något om sakinnehållet på sajten så erbjuds där definitivt etniska klichéer, av gammal tradiotonell "alternativsort". Myspysigt, men i grund och botten unken "etnicism". Det verkar finnas en stark koppling till jordstrålningscentrum.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 06 feb 2010, 18:50

Nog är det så att samerna förtrycktes, t ex i samband med projektet Nasa sivergruva. Samtidigt förtrycktes även övriga befolkningen i hög grad, t ex under stormaktstiden. Samerna behövde åtminstone inte föra krig (dvs väsentligen dö i fältsjuka).

Den gamla tiden var ond.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 06 feb 2010, 20:43

v s b skrev:Att Sveriges ursprungsbefolkning var skåningar är väl klart?
Skånes urbefolkning invandrade söderifrån, men urbefolkningen i norr var så vitt man vet samer. (Det kan för all del förekommit flera invandringsvågor så att de första som kom blev utplånade eller assimilerade av senare grupper).

Sen har man i en doktorsavhandling från förra året visat att det var mer isfritt än man trott i norra Sverige mot slutet av istiden, och jag tycker mig ha ett starkt minne av att man även hittade spår av någon rekordgammal bosättning.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 07 feb 2010, 13:35

I isavsmältningssimuleringen som återfinns bland länkarna i trådstarten syns det tydligt att det blir isfritt uppe i norra Norge ett bra tag före det blir isfritt i skåne. Så att de som kom österifrån till nordkalotten var först (även om detta inte är nuvarande Sverige) behöver vi nog inte tvivla på.

När jag tidigare sett kartor på detta har det dock på slutet funnits ett "genombrott" i isen ungefär mitt i fjällkedjan där samerna skulle ha tagit sig över till Sverige. Det såg jag inte i denna simulering. Men eftersom det inte är omöjligt att ta sig över ett istäcke så tog de sig säkerligen över ändå.

En relaterad fråga är väl vad "först" egentligen har att göra med rättigheter i dagens samhälle?

Användarvisningsbild
v s b

Inlägg av v s b » sön 07 feb 2010, 17:45

micke.d skrev: En relaterad fråga är väl vad "först" egentligen har att göra med rättigheter i dagens samhälle?
Precis, och det är bland annat den frågan jag funderat på och undrade om den möjligen avhandlats tidigare i någon tråd som jag inte hittar. Mitt intryck är att Sameland (Sápmi) är en sentida konstruktion som delvis bygger på myter, inte helt olikt staten Israel för övrigt. En anledningen till mitt intresse är att den bild av förhållandena i norra Sverige som jag fått av skolböcker och media skiljer sig mycket från den bild jag fått vid samtal med "riktiga" norrlänningar. Jag har hittat en mycket kritisk artikel om "syntetiska samer - ett hot mot demokrati och mänskliga rättigheter". Det verkar finnas stora motsättningar både mellan samer och icke-samer och bland samerna själva.
http://www.rondellen.net/health19_swe.htm
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » sön 07 feb 2010, 18:26

Tror att det dykt upp i någon äldre tråd; om samernas historia och den "uppfräschning" som skett de senaste årtiondena.
Vad som är ytterst anmärkningsvärt är att historien skrivs om till samernas "fördel" (om man nu kan utrycka sig så) på ett minst sagt iögonenfallande sätt. Ett exempel är att lantmäteriet ersätter de urspungliga tornedalsfinska ortnamnen med samiska nymodigheter på kartor!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 07 feb 2010, 18:47

Ersätter dom verkligen? Är det inte parallella namn, typ det ena under det andra?

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » sön 07 feb 2010, 18:50

micke.d skrev:Ersätter dom verkligen? Är det inte parallella namn, typ det ena under det andra?
Ja dom ersätter. Vägskyltar däremot finns enligt den modell du beskriver, man skyndar långsamt...

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 07 feb 2010, 20:10

Just Tornedalen har jag inte så bra koll på hur länge den varit bebodd, men bara lite längre söderut längs kusten har det bott icke-samer längre än Sverige funnits. Troligen var det en blandning av finsktalande, svensktalande, och samer i kustbandet från Skellefteå upp till Kalixtrakten åtminstone sedan 1100 - 1200-talet. I inlandet var det nog däremot nästan uteslutande samer fram till 1400 - 1600-talet. Det är nog få med lite längre rötter i det som nu är norrbottens och västerbottens län som inte har någon same bland sina förfäder och förmödrar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 07 feb 2010, 20:12

fråntaiga skrev:Ja dom ersätter. Vägskyltar däremot finns enligt den modell du beskriver, man skyndar långsamt...
Vilken karta är det vi talar om? Friluftskartan, eller?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 07 feb 2010, 20:47

v s b skrev:Precis, och det är bland annat den frågan jag funderat på och undrade om den möjligen avhandlats tidigare i någon tråd som jag inte hittar. Mitt intryck är att Sameland (Sápmi) är en sentida konstruktion som delvis bygger på myter, inte helt olikt staten Israel för övrigt
Status som ursprungsbefolkning ha inget med vem som "var där först" att göra utan med historisk kontinuitet med samhällen i det territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra, anser sig själva skilda från den övriga befolkningen, som nu lever i detta territorium, och strävar efter att bevara, utveckla och överföra sitt traditionella territorium och sin etniska identitet till framtida generationer. ILOs konvention

Det handlar också om språkliga, kulturella och socioekonomiska förhållanden.

Jämförelsen med Israel är obegriplig. Att samerna missförstår sin historia är säkert sant. Förmågan till sådant missförstånd är en del i konsten att vara nation (enligt Renan).
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 07 feb 2010, 21:02

Matte skrev:
Status som ursprungsbefolkning ha inget med vem som "var där först" att göra utan med historisk kontinuitet med samhällen i det territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra, anser sig själva skilda från den övriga befolkningen, som nu lever i detta territorium, och strävar efter att bevara, utveckla och överföra sitt traditionella territorium och sin etniska identitet till framtida generationer. ILOs konvention
Hur kan man hävda att man har historisk kontinuitet i ett territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra, om man inte var där först?
"Vi invaderades av de som var här före oss", låter inte helt korrekt, om de inte har lämnat och sedan kommit tillbaks.
Så nog har statusen som ursprungsbefolkning en hel del att göra med vem som kom först, eftersom kravet inte bara är att man skall ha en kultur som skiljer sig ifrån de andras som lever på samma territorium, utan att de andra skall ha invaderat senare, efter att den egna kulturen, eller åtminstone samhällen, uppstått.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » sön 07 feb 2010, 21:04

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 07 feb 2010, 21:17

AndersY skrev:Hur kan man hävda att man har historisk kontinuitet i ett territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra, om man inte var där först?
Det är väl inte svårt att förstå, då vi pratar om olika tidshorisonter. Om det någon gång på stenåldern bott ett annat folk i Sapmi är inte relevant. Det här är f ö inte mitt eget tyckande utan juridiska realiteter. Vi har ju en del jurister på forumet och dom kan kanske vara insatta i konventionerna.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Skriv svar