Har FN spårat ur?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Har FN spårat ur?

Ja, låt oss skapa en organisation för demokratiska stater.
22
43%
Ja men det här är den bästa möjliga organisationen.
10
20%
Nej, allt är bra.
1
2%
Frågan är felställd.
18
35%

Antal röster: 51

Användarvisningsbild
vils

Har FN spårat ur?

Inlägg av vils » fre 14 maj 2010, 00:22

Libyen valdes nyligen in i FNs människorättsråd tillsammans med Uganda. Fär någon vecka sedan blev Iran en del av Kommissionen för kvinnors rättigheter och listan av tvivelaktiga utnämningar kan göras längre.
Vad skall man säga om det här?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: Har FN spårat ur?

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 14 maj 2010, 01:47

Tout est pour le mieux dans le meilleur des mondes.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » fre 14 maj 2010, 04:27

Allt är inte väl med FN, men "spårat ur" är inte en rimlig beskrivning. Själva poängen med FN är att i princip alla stater, inklusive de värsta diktaturerna, är medlemmar samtidigt som organisationen har ett demokratiskt "program". Därigenom tvingas diktaturerna till åtminstone hyckleri och dubbelmoral, vilket förhoppningsvis i det långa loppet är till gagn för demokrati och mänskliga rättigheter även i dessa stater.

FN:s primära syfte är väl annars att förebygga och förhindra krig. Att organisationen inte varit hundraprocentigt framgångsrik på den punkten är uppenbart, men frågan är ju hur det hade sett ut utan FN.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » fre 14 maj 2010, 05:54

Som människa blir man milt sagt förbannad, skakar på huvudet och känner ett starkt "lägg ner skiten". Men sammtidigt så känner jag inte att jag egentligen är kvalificerad att avgöra om ett demokratiernas förbund skulle göra det bättre eller sämre.

Känslomässigt: Ja de har spårat ur.
Intellektuelt: Ingen jävla anning, men det gör mig orolig.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 14 maj 2010, 08:15

Det blir inte så ofta, men nu håller jag med Mats Einarsson till100% i det inlägget. <3
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 14 maj 2010, 12:54

Svaren är inte tillräckligt många.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » fre 14 maj 2010, 14:53

UNHRC har ju varit urspårad länge. Hur illa det är i övrigt vet jag inte (bortsett från de exempel som nämndes av TS) så det är svårt att svara på frågan.
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » fre 14 maj 2010, 15:43

Jag miste allt förtroendet för FN när de gick OIC:s vägar och förbjöd religionskritik 2009. Religionskritik mot islam. Jag trodde FN existerade för att dra sådana länder ut ur stenåldern. Inte för dem att dra alla andra tillbaka dit.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 14 maj 2010, 16:24

Om jag ställer frågan då?

Vad skulle en förening med världens "Demokratier" (vilken defintion av demokrati man väljer) kunna göra?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 14 maj 2010, 16:30

Anders G skrev:Jag anser att USA hade rätt att invadera Afghanistan och Irak [...]
Men det fanns väl inga evidens för några massförstörelsevapen i Irak?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 14 maj 2010, 16:34

Hur bestäms medlemsskapet i denna förnäma klubb?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 15 maj 2010, 10:40

Det finns ju redan "klubbar för demokratier". OECD exempelvis.

Poängen med FN är att alla finns där och att man får ett naturligt forum där konflikter i den verkliga värld vi lever i kan lösas genom diskussioner när så är möjligt. Diktaturer är nämligen vanligtvis inte totalt irrationella utan även de kan ha intresse i att undvika exempelvis krig, massvält och många andra överjävliga saker.

Folk som klagar över att FN inte löser alla problem är idealistiska drömmare som inte inser värdet av att nå två tredjedelar av sina målsättningar.

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

Inlägg av kajmal » lör 15 maj 2010, 11:32

vi har ingen världsorganisation och har aldrig haft (fn) förän säkerhetsrådets är avskaffad
absolut...utomjordisk existens

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

Inlägg av kajmal » lör 15 maj 2010, 11:49

säkerhetsrådets enväldiga medlemar styr och har styrt FN i egna intressen ........skrota FN
absolut...utomjordisk existens

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 15 maj 2010, 15:27

Thomas P, har vi något egentligt problem med att FN legitimerar demokratier att militärt angripa alla andra, och i så fall vilka konkreta angrepp? Vad menar du med att strömlinjeforma den processen? Om jag vantolkar dig totalt kan du ju förklara.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar