Har FN spårat ur?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Har FN spårat ur?

Ja, låt oss skapa en organisation för demokratiska stater.
22
43%
Ja men det här är den bästa möjliga organisationen.
10
20%
Nej, allt är bra.
1
2%
Frågan är felställd.
18
35%

Antal röster: 51

Användarvisningsbild
Matte

Re: Har FN spårat ur?

Inlägg av Matte » lör 10 sep 2011, 19:43

J.K Nilsson skrev:Vi har en "President" som direkt stödjer andra obehagliga regimer i världen. Men det är klart när man har med en diktator som kallar människor för förändring för råttor som skall utrotas och man har legoknektar som tar dessa ord bokstavligen så är det helt och hållet klart att vi skall sitta med armarna i kors.
Nu ekar du krigspropaganda. Det var inte "människor för förändring" i allmänhet som hotades utan beväpnade upprorsmän i början av det inbördeskrig som fortfarande pågår. "Vi" i betydelsen världssamfundet ska naturligtvis inte sitta med armarna i kors utan försöka bilägga konflikten på fredlig väg. Det är därför vi har ett FN. Alla sådana försök blockerades. Gissa av vem! Vad beträffar regeringar som INTE stöder en och annan obehaglig regim så torde det vara rätt tunnsått.
J.K Nilsson skrev:Marktrupp är något helt annan än ockupation.
Nej! Vet du hur stor marktrupp britterna behövde som minst för att behärska hela Indien?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 10 sep 2011, 19:49

J.K Nilsson skrev:Svenska försvaret lär ut att man skall ta bivak och skyddställningar under tak. Stora fabrikskomplex kan gömma mer än man tror. Medicinfabriker kan snabbt ställa om för att producera något mer obehagligt än Ipren.
Tillräckligt snabbt för att ha någon betydelse när en supermakt i allians med en bunt stormakter anfaller ett land med inte alltför imponerande armé? Det var ju inte som om Irak led brist på kemiska vapen, om de velat och kunnat använda dem.
De mänskliga konsekvenserna av allt krig är skrämmande, annars skulle man inte syssla med krig.
Du är i alla fall effektiv på en sak när du argumenterar för maximalt våld i krig: du får mig mer och mer övertygad om att Sverige skall hålla sig utanför krig i framtiden, oberoende med vilka humanitära argument det marknadsförs. Jag har ingen lust att bli medskyldig till att man bombar ut läkemedelsfabriker.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 10 sep 2011, 20:28

Matte skrev: Nu ekar du krigspropaganda. Det var inte "människor för förändring" i allmänhet som hotades utan beväpnade upprorsmän i början av det inbördeskrig som fortfarande pågår.
Då antar jag att denna legoknekt ljuger eftersom du säger så, men du har inte lust att förklara varför?

Men det saknar betydelse, det internationella regelverk som du så omhuldar förbjuder "utrotning" av motståndsmän.
Matte skrev: Nej! Vet du hur stor marktrupp britterna behövde som minst för att behärska hela Indien?
Öh, ockupation är rättslig term och saknar betydelse för militär styrka.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 10 sep 2011, 20:31

Thomas P skrev: Du är i alla fall effektiv på en sak när du argumenterar för maximalt våld i krig: du får mig mer och mer övertygad om att Sverige skall hålla sig utanför krig i framtiden, oberoende med vilka humanitära argument det marknadsförs.

Kommer det här som någon slags överraskning för dig eller hur skall jag tolka det? O_o
Å andra sidan var Irak 1991 inte en humanitär intervention.
Thomas P skrev: Jag har ingen lust att bli medskyldig till att man bombar ut läkemedelsfabriker.
Jag ser inte dig på barrikaderna för att svenska försvaret blir så starkt att vi själva kan skapa oss det nödvändiga handlingsutrymmet. Som läget är nu så tvingas vi i krig för att skapa oss bundsförvanter. Ett mycket vanskligt balansnummer och saknar förmodligen betydelse men det är det enda vi har.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 11 sep 2011, 04:22

J.K Nilsson skrev:Öh, ockupation är rättslig term och saknar betydelse för militär styrka.
Så här står det i FN-resolutionen:
to take all necessary measures to protect civilians under threat of attack in the country, including Benghazi, while excluding a foreign occupation force of any form on any part of Libyan territory — requesting them to immediately inform the Secretary-General of such measures.
Du driver en brännvinsadvokatyr. Marktrupper från NATO är på plats. Vi har att se fram emot en förstärkning på övlig "inbjudan" av det nu styrande rådet och då är det ingen som kan kalla det ockupation. Listigt, eller hur?
J.K Nilsson skrev:Som läget är nu så tvingas vi i krig för att skapa oss bundsförvanter.
Läs detta två gånger! En svensk officer som talar klarspråk, fast jag har svårt att förstår varför vi måste slicka mer röv på NATO än t ex Finland.
J.K Nilsson skrev:Jag ser inte dig på barrikaderna för att svenska försvaret blir så starkt att vi själva kan skapa oss det nödvändiga handlingsutrymmet
Det där var riktat till Thomas. Själv har jag någorlunda gott samvete på den punkten.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 11 sep 2011, 07:48

J.K Nilsson skrev:Kommer det här som någon slags överraskning för dig eller hur skall jag tolka det? O_o
Bara att dina uppfattningar finns i Sverige. Du har väl någon sorts militär koppling har jag förstått det?
Jag ser inte dig på barrikaderna för att svenska försvaret blir så starkt att vi själva kan skapa oss det nödvändiga handlingsutrymmet.
USA är i särklass i topp när det gäller militär styrka och handlingsutrymme, och de är piggast av alla på att bomba civila anläggningar, så att skaffa mer militär är knappast något botemedel. Den som har en hammare och allt det där.
Som läget är nu så tvingas vi i krig för att skapa oss bundsförvanter.
Vi tvingas inte i krig, vi väljer att gå i krig.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 11 sep 2011, 09:24

Matte skrev: Så här står det i FN-resolutionen:
to take all necessary measures to protect civilians under threat of attack in the country, including Benghazi, while excluding a foreign occupation force of any form on any part of Libyan territory — requesting them to immediately inform the Secretary-General of such measures.
Du driver en brännvinsadvokatyr. Marktrupper från NATO är på plats. Vi har att se fram emot en förstärkning på övlig "inbjudan" av det nu styrande rådet och då är det ingen som kan kalla det ockupation. Listigt, eller hur?
Nu går du händelserna i förväg, NTC har förklarat dom inte vill ha "gäster" på plats såsom i Irak eller Afghanistan och ingen i NATO är sugen att överpröva det som det ser ut nu.

Men du backar alltså på påståendet att enstaka specialförband inte är en ockupation?
Matte skrev:Läs detta två gånger! En svensk officer som talar klarspråk, fast jag har svårt att förstår varför vi måste slicka mer röv på NATO än t ex Finland.
24 eldrör Artilleri jämfört med över 1000 eldrör, 350 000 mobiliserande soldater jämfört med dagens inneliggande hundratal anställda soldater som 2018-2020 skall vara upp till 30 000 st med mycket varierande utbildningsstatus och mobtider i månader. Ett flygvapen som länka upp data till flygplanen för att skapa luftlägesbild i kanske en femtedel av luftrummet jämfört med kanske 90 % täckning. ASC 890 kan inte ligga säkert på avstånd utanför norska kusten för att ge luftlägesbild.

Jo det är klart att det finska läget är jämförbart med vårat?
Matte skrev: Det där var riktat till Thomas. Själv har jag någorlunda gott samvete på den punkten.
Någon särskild artikel i NSD?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 11 sep 2011, 09:35

Thomas P skrev: Bara att dina uppfattningar finns i Sverige. Du har väl någon sorts militär koppling har jag förstått det?
Hur mycket krigsvetenskap har du läst? Hur mycket krigsbeskrivningar har du läst och skippa dagspressen? Det är inga onormala uppfattningar så länge man befinner sig på verkansdelen av politiken. Vad politiker sedan svammlar om tänker inte jag ta ansvar över. Läs gärna vad Michael Walzer skriver om "Humanitär intervention" eller Henrik Syse "Rättfärdigt krig".
Thomas P skrev: USA är i särklass i topp när det gäller militär styrka och handlingsutrymme, och de är piggast av alla på att bomba civila anläggningar, så att skaffa mer militär är knappast något botemedel. Den som har en hammare och allt det där.
Irrelevant.
Thomas P skrev: Vi tvingas inte i krig, vi väljer att gå i krig.
Nej Allan Widman har varit föredömligt tydlig. Vår insats i Afghanistan säkrar framtida hjälp till Sverige

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
matsw

Har FN spårat ur?

Inlägg av matsw » sön 11 sep 2011, 12:46

J.K Nilsson skrev:
Nej Allan Widman har varit föredömligt tydlig. Vår insats i Afghanistan säkrar framtida hjälp till Sverige
Inte då. Om vi får hjälp eller inte beror av helt andra orsaker.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 11 sep 2011, 12:54

matsw skrev:
J.K Nilsson skrev:
Inte då. Om vi får hjälp eller inte beror av helt andra orsaker.
Det håller jag med om. Är försvarets uppgift att hålla Sverige utanför krig eller att dra in Sverige i krig? För övrigt säger Allan Widman & Co mot sig själva. Fast nu hamnar vi OT..

K. Marx

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 11 sep 2011, 15:25

Matte skrev: Det håller jag med om. Är försvarets uppgift att hålla Sverige utanför krig eller att dra in Sverige i krig? För övrigt säger Allan Widman & Co mot sig själva. Fast nu hamnar vi OT..
Se det som att det svenska samhället inte skall drabbas av krig. I en rad opinionsundersökningar har man sett att svenska folket inte alls vill betala för ett förrådsställt försvar. Det är ju onödigt det är ju ingen risk för krig. I stället vill man att försvaret skall "användas". Så hur skall man tolka det?

J.K Nilsson

Skriv svar