Har FN spårat ur?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Har FN spårat ur?

Ja, låt oss skapa en organisation för demokratiska stater.
22
43%
Ja men det här är den bästa möjliga organisationen.
10
20%
Nej, allt är bra.
1
2%
Frågan är felställd.
18
35%

Antal röster: 51

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Har FN spårat ur?

Inlägg av Vitnir » tis 21 dec 2010, 09:00

Knurd skrev:Det är förvisso en hypotetisk situation, även om Nationaldemokraterna skulle ha blivit starkare. För att störta en regering behövs aktivt stöd från en överväldigande majoritet av folket. Och i så fall skulle man ha vunnit valet för länge sedan.
De behöver stöd från militären eller en milis som kan mäta sig med militären.

Men som sagts tidigare, FN har i en handfull exempel fungerat som idealet. I alla övriga fall är det i bästa fall en tandlös papperstiger, i fallet med mänskliga rättigheter är det bara en tragisk fars alltihop. Om FN har lyckats få fart på utvecklingen i utvecklingsländerna mer än vad som skulle ha hänt ändå eller om de har gjort ett bättre jobb att organisera katastrofstöd än vad Röda Korset skulle ha gjort har det undgått mig.

Eller så har vi bara det FN vi förtjänar som biologisk art.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 21 dec 2010, 09:06

Vitnir skrev:FN har i en handfull exempel fungerat som idealet.
Sant, men trivialt sant. Det existerar i sinnevärlden ingen organisation som fungerar enligt idealet. Vad är alternativet till att arbeta för att FN som organisation stärks och så långt möjligt närmar sig idealet?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 21 dec 2010, 16:15

Att tycka att nåt är skit är inte så svårt. Värre då med att föreslå hur det borde vara i stället.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 21 dec 2010, 17:42

Thomas P skrev:
Knurd skrev:Det är förvisso en hypotetisk situation, även om Nationaldemokraterna skulle ha blivit starkare. För att störta en regering behövs aktivt stöd från en överväldigande majoritet av folket. Och i så fall skulle man ha vunnit valet för länge sedan.
Du argumenterar här för det omöjliga med diktatur eftersom en diktator behöver stöd av en majoritet av folket? Nog för att en diktatur behöver stöd av vissa grupper, men någon majoritet behövs då inte.
Det är sant att en diktator behöver bara stöd av en minoritet, när han/hon väl har makten.

Men för att störta en regering med våld och ta makten, behövs stöd av en överväldigande majoritet av folket, kanske 70-80%.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 21 dec 2010, 17:46

Knurd skrev:Men för att störta en regering med våld och ta makten, behövs stöd av en överväldigande majoritet av folket, kanske 70-80%.
Skulle denna regel vara generell skulle diktatur vara väldigt mycket ovanligare än vad den faktiskt är. Den som störtar en regin behöver helt enkelt vara starkare än den sittande regimen, oberoende av folkligt stöd. I det fall den sittande regimen är verkligt svag, behövs inte mycket. Exempel: Oktoberrevolutionen.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 21 dec 2010, 18:21

Knurd skrev:Men för att störta en regering med våld och ta makten, behövs stöd av en överväldigande majoritet av folket, kanske 70-80%.
En militärkupp behöver strängt taget bara stöd av större delen av militären. Däremot kan behövas att en majoritet av befolkningen är såpass missnöjda/apatiska med nuvarande system att de är inte är beredda att riskera livet för att försvara det. I ett land som Sverige tror jag kuppmakarnas största problem skulle bli att bli tagna på allvar. Folk skulle undra var det var för clowner och förutsätta att de inte skulle kunna sitta kvar, och då finns heller ingen anledning att lyda de order de ger.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 21 dec 2010, 18:55

Förvisso, men militären är en del av staten. En militärkupp är en reell risk i ett samhälle där det finns en spricka mellan militären och den civila regeringen.

Det jag syftade på var vilka förutsättningar som behövs för att en icke-statlig opposition ska kunna störta staten.

Det är därför som terrorister inte är ett hot mot demokratin. De kan ha ihjäl en massa människor, men så länge de har stöd från en minoritet av folket, kommer de inte kunna ta makten.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 23 dec 2010, 22:42

Inte då. Det du behöver är en militärmakt starkare än den som den sittande regeringen har. För att få det behöver du ibland inte ens ha kontroll över den inhemska militären. Det kan fungera ändå m.h.a. legosoldater eller militär från en annan stat.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 23 dec 2010, 23:03

Okej, jag får revidera ståndpunkten.

Men fortfarande behöver vi inte vara rädda för att terrorister tar makten. Det är bara staten som kan göra, eller någon som har resurser nog att avlöna en legoarmé.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 23 dec 2010, 23:35

Knurd skrev:Okej, jag får revidera ståndpunkten.

Men fortfarande behöver vi inte vara rädda för att terrorister tar makten. Det är bara staten som kan göra, eller någon som har resurser nog att avlöna en legoarmé.
Eller en annan stat med aggressiv utrikespolitik.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » ons 16 feb 2011, 19:44

I morgon skall jag gå och lyssna på Paulina Neuding som skall tala om FNs Råd för mänskliga rättigheter. Är någon intresserad av att hänga med så PMa mig.
Föredraget är i Malmö.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 17 feb 2011, 18:02

Det finns skäl att kommentera citatet från Paulina som vils tidigare postade:
Fyra år senare har vi facit: Kina, Ryssland, Kuba, Saudiarabien och Pakistan var med redan när de första medlemmarna valdes in i rådet 2006. Ett antal diktaturer, bland annat Libyen, har tillkommit sedan dess. Dessa diktaturer har satt sin tydliga prägel även på det nya rådets arbete: 2008 hade ett enda land varit föremål för kritik i 80 procent av rådets resolutioner riktade mot enskilda länder, nämligen Israel. Av resolutionerna mot andra länder är flera betydligt mildare i tonen, bland annat en mot Sudan angående det pågående folkmordet i Darfur, i vilken landet beröms för sin vilja att samarbeta med det internationella samfundet. Många av världens värsta förbrytarregimer har sluppit kritiska resolutioner helt och hållet.

I rådets rapport om Sverige – en av de rapporter som skulle garantera alla länders likabehandling – oroar sig diktaturer som Iran för svenska kvinnors rättighetsskydd och kritiserar Sverige för diskriminering av etniska minoriteter och funktionshindrade. Irak berömmer oss dock för att vi inte har dödsstraff.

På så vis har rådet blivit ytterligare en arena där diktaturer kan föra fram sina realpolitiska intressen, klädda i tjusiga signalord om mänskliga rättigheter. Håll det i minnet nästa gång du hör talas om en resolution eller ett fördömande från FN:s råd för mänskliga rättigheter.
Att diktaturer finns med i HRC är inte så konstigt eftersom det finns diktaturer i FN. 47 länder ingår i rådet, däribland USA, Frankrike, Japan, Norge, Chile, Brasilien och flera andra som nästan aldrig omnämns som diktaturer. Hur hon kan komma fram till att 80% av resolutionerna riktat sig mot Israel är mig obegripligt. Av 278 resolutioner handlade 215 om allmänna frågor om mänskliga rättigheter, 63 om enskilda länder. 29 av dessa berörde Israel/Palestina. Sudan behandlades 11 gånger, Nordkorea 7. Noteras bör att majoriteten av besluten i HRC tas utan omröstning, vilket alltså innebär att varken USA eller något EU land funnit anledning att protestera.

Jag vet inte riktigt vart Paulina syftar med sin FN-fientliga propagande. Det kanske någon annan vet bättre. Klart är att den rymmer en god dos desinformation.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » lör 09 jul 2011, 09:22

FNs specielle rapportör om mänskliga rättigheter för palestinierna, Richard Falk, postar smakfull bild på sin blogg.
Bild

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 09 jul 2011, 17:24

vils skrev:FNs specielle rapportör om mänskliga rättigheter för palestinierna, Richard Falk, postar smakfull bild på sin blogg.
Du kan ju också läsa hans ursäkt på bloggen. Bilden förefaller ha varit del av detta bloginlägg, även om den nu är borttagen.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » lör 09 jul 2011, 19:25

Ursäkter i all ära men det är avslöjande att Falk postar vad han postar. Det krävdes att andra påpekade det olämpliga i det för att Falk skulle vakna upp.

Skriv svar