Aftonbladets TV-bilaga: könsfördelning m m på omslaget

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Re: Aftonbladets TV-bilaga: bara kvinnor på framsidan

Inlägg av tarzan » tor 10 jun 2010, 08:27

Urquhart skrev:På 90-talet så pryddes omslagen ofta av män.
Tänk om man kan avgöra en tidnings kvalitet genom att se om det är en kvinna eller en man på omslaget?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 10 jun 2010, 12:19

Erland skrev:
pwm skrev:
Urquhart skrev:Nu är det snart dags för fotbolls-VM så jag gissar att det blir lite fler män nu i några veckor. Gissar på att minst en av dem är en liten argentinare.
Svennis och Lagersäck lär väl komma med på en flik.
Inte än, trots att fotbolls-VM börjar om ett par dagar. I numret som kom idag är det hovreportern Ebba von Sydow. Och nästa vecka måste det väl ändå bli Vickan (kanske för ovanlighets skull både hon och Daniel).
Vid närmare påseende visar det sig att pwm har rätt! Svennis och Lagerbäck finns med på en liten bild i hörnet på senaste numret. Men på den stora bilden, som jag är intresserad av, är det Ebba von Sydow.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 10 jun 2010, 13:32

Erland: med tanke på att Blondinbella*, von Sydow och en massa andra Dagens outfit-bloggare har horder och åter horder av läsare - jag fattar inte alls hur folk kan tycka det är roligt att dag ut och dag in glo på en massa bilder på en bloggares nya kläder, (jag är nog en utomjordiskt främmande fågel) men uppenbarligen slog detta fenomen ned som en popularitetsbomb på nätet - läste om någon japansk modetjej som hade/har närmare en halv miljon läsare per dag, förmodligen i vanlig ordning minst 97 % tjejer,

så är jag inte förvånad över att det ska vara en tjej på bilage-omslaget, för att ragga köpare.

Skriv och klaga?

* ... fick en egen tråd: Blondinbella /calle555

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 10 jun 2010, 13:59

kaxiga Z skrev:Erland: med tanke på att Blondinbella, von Sydow och en massa andra Dagens outfit-bloggare har horder och åter horder av läsare - jag fattar inte alls hur folk kan tycka det är roligt att kolla på en massa bilder på en bloggares nya kläder, varje dag, (jag är nog en utomjordiskt främmande fågel)...
Jag gissar att du snarare är för gammal. De som gillar att glo på dylika modebloggar har gissningsvis en medelålder som ligger någonstans i övre tonåren.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 10 jun 2010, 14:02

Urquhart skrev:De som gillar att glo på dylika modebloggar har gissningsvis en medelålder som ligger någonstans i övre tonåren.
Det var likadant när jag var i tonåren. Mina klasskompisar var EXTREMT modeintresserade, jag tänkte bara att det går väl rätt snabbt att sätta på sig något snyggt, finns det mycket att dividera om och prata kring ämnet? Men visst var det mer då än nu, för min del också.

Men då är det alltså mest tonårstjejer som köper Aftonbladets tv-bilaga?

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » sön 13 jun 2010, 15:42

Fighter ha nu haft omslag med kvinnor/tjejer två gånger på kort tid som INTE kör klassiska budostilar utan MMA/K-1/M-T. Det är en stor förändring från bara ett par år sedan (skrev en uppsats i ämnet).

Annars brukar man säga enligt genusteori och mediateori att "den manliga blicken" lär både män och kvinnor att se kvinnan som "objekt" och så vidare, alltså att kvinnor säljer till båda könen vilket ju är bra när det gäller tv-tidningar...

Användarvisningsbild
VeVeN

Ännu mera genusflum. . .

Inlägg av VeVeN » sön 13 jun 2010, 16:20

Det där med "manlig blick" har jag ofta ställt mig litet undrande inför. Det som däremot är uppenbart är att för kvinnor ät utseendet en viktig del av den sociala rollen. Inte bara i förhållandet till män utan även inför andra kvinnor. Nog kan jag också se en skillnad mellan det idealutseende som presenteras för en kvinnlig publik, i exempelvis modesammanhang, och för män i t.ex herrtidningar. Det kanske finns en "manlig" och en kvinnlig" blick ändå, som skiljer sig åt.

Det som också slagit mig är skillnaden mellan kvinnlig och manlig klädsel när det gäller vad den i första hand betonar. Manlig klädsel markerar samhällsposition och social roll på ett mycket mer entydigt sätt en kvinnlig klädsel, som mera verkar vara inriktad på att presentera den egna kroppen.

Inte bara bland samhällets toppar inom politik och näringsliv är den manliga klädseln påtagligt uniform till sin karaktär, utan även bland de olika subkulturerna ser man samma mönster. En manlig hårdrockaroutfit är ju inte mindre stereotyp än en manlig börs-VD kostym.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Aktivarum

Inlägg av Aktivarum » sön 13 jun 2010, 22:28

MariaB skrev:Annars brukar man säga enligt genusteori och mediateori att "den manliga blicken" lär både män och kvinnor att se kvinnan som "objekt" och så vidare, alltså att kvinnor säljer till båda könen vilket ju är bra när det gäller tv-tidningar...
När du ändå citerar Laura Mulveys "male gaze" skitsnack från 1975 så glöm inte det här partiet från henne
“her lack of a penis impl[ies] a threat of castration and hence unpleasure”
Mulvey förklarar hur det kommer sig att män (enligt henne och Cixious) är rädda för att titta på kvinnor. Cixious är ännu mer sinnessjuk än Mulvey för övrigt.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 16 jun 2010, 21:39

Vickan på veckans nummer, som jag trodde. Fast Expressen kom ännu närmare det jag trodde: Både Vickan och Daniel.
För Aftonbladet fortsätter alltså den kvinnliga dominansen. Nästa gång blir det kanske en (manlig) fotbollsspelare...

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » tor 17 jun 2010, 20:00

0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 23 jun 2010, 18:10

Erland skrev:Nästa gång blir det kanske en (manlig) fotbollsspelare...
Icke sa Nicke! Carola blev det.
Ska vi behöva vänta tills veckan finalen i fotbolls-VM går för att få se en man? Eller kanske inte ens då?
Diskrimineringen är upprörande. Undrar om det lönar sig att anmäla till DO?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 23 jun 2010, 23:45

Erland skrev:Diskrimineringen är upprörande. Undrar om det lönar sig att anmäla till DO?
Tänkte försöka ge ett seriöst bemötande:

Nu är det, som nämnts tidigare i tråden, inte så jättesmickrande för kvinnliga släktet att dag ut och dag in pryda dessa tidningar, tidningar som knappast har med intelligens att göra, utan mest bara med PR, PR för...tja...läsning av....inga intellektuellt ansträngande saker...slöläsning av små nöjesnotiser, korta sportblänkare, annonser, annonser, annnonser och filmbetyg. (Rekommenderar klassikern tv.nu)

Men det är klart; det blir ett diskriminerande inkomstbortfall för alla män som hade haft potential att anlitas som tilltänkta framsides-modeller, och PR-bortfall för exempelvis högaktuella VM-fotbollsspelare, så du skulle kunna ha en poäng i att anmäla skiten.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tor 24 jun 2010, 01:09

kaxiga Z skrev:
Erland skrev:Diskrimineringen är upprörande. Undrar om det lönar sig att anmäla till DO?
Tänkte försöka ge ett seriöst bemötande:

Nu är det, som nämnts tidigare i tråden, inte så jättesmickrande för kvinnliga släktet att dag ut och dag in pryda dessa tidningar, tidningar som knappast har med intelligens att göra, utan mest bara med PR, PR för...tja...läsning av....inga intellektuellt ansträngande saker...slöläsning av små nöjesnotiser, korta sportblänkare, annonser, annonser, annnonser och filmbetyg. (Rekommenderar klassikern tv.nu)

Men det är klart; det blir ett diskriminerande inkomstbortfall för alla män som hade haft potential att anlitas som tilltänkta framsides-modeller, och PR-bortfall för exempelvis högaktuella VM-fotbollsspelare, så du skulle kunna ha en poäng i att anmäla skiten.
För anmälan till DO krävs att anmälaren blivit drabbad. Nu har jag ingen åsikt om Erlands utseende, men man får nog vara beredd på att motivera sig inför DO.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 24 jun 2010, 01:29

JämO,
förresten det är nedlagt sedan 2009, ihopslaget till DO

http://www.jamombud.se

Där finns nog formulär och regler

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 25 jun 2010, 13:20

Ja DO är säkert fel instans. Men det finns ju nån nämnd som kollar om reklam är sexistisk och annat...?

Fast jag kommer ju förstås inte att anmäla det på allvar... :smile2:

Skriv svar