Pat Condells rasism och allmänna idioti

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
vils

Re: Pat Condells rasism och allmänna idioti

Inlägg av vils » ons 11 aug 2010, 12:35

Thomas P skrev:
Pelle skrev:Jag antar att en trettonvånings synagoga och judiskt kulturcentrum intill något av de hyreshus som bombades i Libanon 2006 med invigning på tioårsdagen av sagda bomning med syfte att "öka förståelsen" också skulle orsaka ett och annat lyft ögonbryn.
Simon Wiesenthals "toleransmuséum" som byggs ovanpå en muslimsk begravningsplats i Jerusalem är et mer verklight exempel på hur man vållar kontrovers.
Nu skall inte Centret byggas på Mamilla begravningsplatsen utan ovanpå ett underjordiskt garage i närheten.
Den omtalade begravningsplatsen asfalterades på sextiotalet för att bli parkeringsplats. Om den rapporterade Jerusalem Post 1945:
An area of over 450 dunams [111 acres] in the heart of Jerusalem, now forming the Mamillah Cemetery, is to be converted into a business centre. The townplan is being completed under the supervision of the Supreme Muslim Council in conjunction with the Government Town Planning Adviser. A six-storeyed building to house the Supreme Muslim Council and other offices, a four-storeyed hotel, a bank and other buildings suitable for a college, a club and a factory are to be the main structures. There will also be a park to be called the Salah ed Din Park, after the Muslim warrior of Crusader time.
(...)
The remains buried in the Cemetery are being transferred to a spot round the tomb of al Sayid al Kurashi, ancestor of the Dajani family, in a 40-dunams walled reserve.
Citatet är hämtat härifrån.
När TT nu rapporterar att Israel schaktar bort gravstenar är det i själva verket stenar som helt nyligen lagts dit.

Men hade varit sant att man skulle bygga ett Toleransmuseum ovanpå en muslimsk begravningsplats hade det varit en bra historia.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 12 aug 2010, 22:43

vils skrev: När TT nu rapporterar att Israel schaktar bort gravstenar är det i själva verket stenar som helt nyligen lagts dit.
Den där källan är inte särskilt trovärdig. Det är ett allmänt konspirationsteoretiskt och genompolitiserat organ, ungefär som Fox News fast värre. De verkar bygga sin teori på vittnesmål om att stenar lagts tid på senare tid, men det är ju också helt förenligt med originalstoryn som var att de nyligen reparerats.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » fre 13 aug 2010, 07:12

Merko skrev:Den där källan är inte särskilt trovärdig.
DugerAFP?
Lite info från Jerusalem Post.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 13 aug 2010, 08:25

vils skrev:Nu skall inte Centret byggas på Mamilla begravningsplatsen utan ovanpå ett underjordiskt garage i närheten.
Den omtalade begravningsplatsen asfalterades på sextiotalet för att bli parkeringsplats. Om den rapporterade Jerusalem Post 1945:
Du protesterar lite för mycket här. Å ena sidan är området en parkeringsplats, å andra sidan placerade man nyligen ut gravstenar där för att få det att se ut som en begravningsplats. Du måste väl ändå hålla med om att båda dessa versioner inte kan vara sanna? Eller är området rentav ett affärscentrum som den där artikeln i Jerusalem Post från 1945 hävdar? Dementimaskinen tycks köra på alla växlar samtidigt.

Visst har man kränkt delar av den där begravningsplatsen tidigare, men det innebär inte att den inte finns där, och att det är extra idiotiskt att bygga just ett museum för tolerans på platsen. Huruvida någon placerat ut extra gravstenar där senaste månaderna vet jag inte, men konflikten är betydligt äldre så uppenbarligen har den inte orsakats av dessa.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » fre 13 aug 2010, 09:26

Thomas P skrev:Eller är området rentav ett affärscentrum som den där artikeln i Jerusalem Post från 1945 hävdar? Dementimaskinen tycks köra på alla växlar samtidigt.
Som du säkert förstod så beskriver artikeln att man (från muslimskt håll) planerade att bygga ett affärscentrum där 1945 och att the Supreme Moslem Council inte såg några som helst problem med planerna då.
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » lör 14 aug 2010, 13:07

Anders H skrev:The faith of idiots. Måste säga att han har sina ups and downs. :-D
:lol:
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 14 aug 2010, 21:12

Pelle skrev:Inhemsk muslimsk terrorism i Indien: http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Mujahideen
Det där är en pakistansk grupp, vilket framgår av första raden i artikeln.

Användarvisningsbild
Haricots

Re: Bra/roliga YouTube-filmer

Inlägg av Haricots » lör 14 aug 2010, 23:11

kaxiga Z skrev:
Anders H skrev:Mycket beklagligt, med tanke på att han har så många valida poänger.
Kan det inte vara så, som jag läste i en gammal amerikansk undersökning (hittar den inte), att antalet fördomar, och projektioner för irrationell ilska, är ungefär konstant hos individer som har samma temperamentnivå, och att man försöker rikta detta ilskebehov/fördomsbehov/generaliseringsbehov, mot det som för tillfället är socialt acceptabelt inom ens grupp, eller mot det som man själv accepterar att vara arg på?
För Condell gav uteslutningsmetoden och "something's got to give" att muslimerna passade bäst in?
Som någon med lite för ilskt temperament så skulle jag behöva ta åt mig om det inte vore för att jag är skeptisk till det. Kanske är jag skeptisk till det just för att jag annars skulle behöva ta åt mig annars. :)

Nåja, jag tror inte på det.
Det som räknas in i temperament är saker som i regel är kraftigt ärftliga.
Det utesluter inte att det som inte är ärftligt skulle kunna avgöras på något sätt i stil med det du antyder eller att det ärftliga som styr vårt temperament även skulle styra i hur stor grad vi drar på oss "fördomar, och projektioner för irrationell ilska", men det gör det mindre troligt och speciellt när du skrev "ungefär konstant".

För att mitt inlägg inte ska bli konstant OT kan jag posta den här roliga filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=PptWBUo7sOY
(Tyvärr så har de lagt på tröttsamma kommentarer)
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 15 aug 2010, 01:32

Merko skrev: Det är säkert en vanlig lekmannauppfattning, men för att komma fram till den måste man ignorera mycket av nya testamentet, där det slås fast många gånger att så inte är fallet.
Förvisso är jag lekman i dessa sammanhang, är inte du det?

Ungefär som följer har jag uppfattat saken: Visst är det så att det flera gånger i NT slås fast att lagen gäller, t ex att man ska leva och offra på visst sätt. Icke desto mindre är det också så att man som kristen kan slippa detta pga det Jesus påstås ha gjort.
micke.d skrev:Är inte alls intresserad av att försvara den synen, men det är nog faktiskt fel att påstå att moderna kristnas attityd till GT handlar om att ignorera.
Jag förstår inte riktigt vad du menar att skillnaden skulle vara? De följer inte de grymma buden i GT, eller hur? Menar du att det skulle finnas motbud i nya testamentet och att det försiggår något slags teologisk diskussion där man förklarar hur de här nya buden övertrumfar de gamla? Var hittar du i så fall de nya buden? Jo, det finns en del från Paulus där han förklarar att omskärelse och konstiga matregler inte är viktigt längre, men var hittar du något som upphäver folkmordskraven, stening av våldtäktsoffer eller dödande av uppstudsiga barn?
Det finns väl en hel del i NT som motsäger det. T ex i Bergspredikan. Det intressanta här är väl ändå hur kristna uppfattar det hela, inte hur ateister uppfattar det. Jag har svårt att tänka mig att det idag finns någon signifikant andel kristna som anser att man bör följa GT till punkt och pricka, det finns någorlunda sammanhängande inombibliska förklaringar till varför det är så.
Bibeln är full av vidriga saker som i princip alla kristna ignorerar, samtidigt som de mest inflytelserika kristna auktoriteterna hävdar att bibeln är ofelbar. Detta går inte ihop på något som helst logiskt vis, men det är ju i detta fall väldigt bra att de inte bryr sig om logiken. Min poäng är att vi av detta kan observera att det inte är något olösligt problem för en religion att ha grundtexter och heliga bud som är helt oförenliga med modern rättsuppfattning och som dessutom betraktas som eviga och oföränderliga. De kan förändras ändå, oavsett vad de där heliga texterna säger!
Du menar att religionerna kan förändras. Nog är det så. Idag anser nog alla kristna att slaveri är obra, men i Bibeln förefaller det vara accepterat, och för inte så väldigt länge sedan ansåg många kristna att det var ok. Idén om att slaveri var obra måste ha kommit någon annan stans ifrån än från Bibeln.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » sön 15 aug 2010, 09:42

Merko skrev:
Pelle skrev:Islams själva historia börjar ju med militär erövring!
Vad har det med saken att göra?
Du har rätt. I just det sammanhanget var det faktiskt irrelevant. Men nu vill jag gärna att du är mer konkret angående detta
grundanledningen till detta är ju att det inom islam har funnits en tradition av begränsad religionsfrihet. Man har under stora delar av historien levt i fred med andra religioner, sida vid sida.
Under vilka perioder levde man i fred med andra religioner, sida vid sida?

Sen vilja påminna om att din ståndpunkt är denna
Huvudskillnaden är väl att medan muslimer nöjt sig med att ta död på avfällingar som tidigare varit muslimer, så har de kristna alltid med glatt mod slagit ihjäl alla icke kristna när andan fallit på, och alla med fel kristendom, utan att bry sig om sådana detaljer.
Jag vill gärna att du övertygar mig om att "muslimer nöjt sig med att ta död på avfällingar som tidigare varit muslimer". Ett tips för dina eftersökningar är t.ex. ordet "polyteist". Dessutom är den militära erövring jag nämnde ovan svår att få ihop med att "muslimer nöjt sig med att ta död på avfällingar som tidigare varit muslimer".

Du får gärna också belägga tesen att "kristna alltid med glatt mod slagit ihjäl alla icke kristna när andan fallit på, och alla med fel kristendom".

Det är inte jag som målar i svartvitt här.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » sön 15 aug 2010, 09:47

Merko skrev:
Det är naturligtvis jättedåligt att flickorna i Padang tvingas bära huvudduk, men i jämförelse med att de numera har rätt att själva välja sin religion är det en struntsak. Utveckling följer inte en rät linje.
Så religiösa lagar i 60 av Indonesiens regioner är inget problem. Något säger mig att du inte sagt samma sak om det hade varit kristna lagar. Vad har du för belägg för att det blivt bättre de senaste femtio åren?
Jag tänkte bemöta det där, men då insåg jag att jag ju redan bemött det i den text du citerar - förutom det där om kristendomen som jag bemötte i stycket innan angående slöjförbudet i Frankrike.
För min del skulle jag säga att det i och med slöjförbudet har blivit sämre med religionsfriheten i Frankrike de senaste femtio åren. Om jag inte missat något väsentligt som skett mellan 1960 och nu. För övrigt förstår jag inte hur slöjförbudet i Frankrike är belägg för att det har blivit bättre i den muslimska världen de senaste femtio åren.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » sön 15 aug 2010, 09:51

Merko skrev:
Så de muslimskdominearde delstaterna i Indien är "en stabil demokrati"?
Just det.
Nej, de är delstater i en demokrati som totalt sett har en muslimsk minoritetsbefolkning. Du kan ju fundera på varför Pakistan gått alldeles åt skogen medan Indien blivit en stabil demokrati trots identiska förutsättningar i början. Du kan också fundera på varför det är så få hinduer kvar i Pakistan.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » sön 15 aug 2010, 10:23

Merko skrev:
Turkiet är hyfsat stabilt även om de har en tokig islamist vid rodret.
Det mest tokigt islamistiska Erdogan har gjort hittills var väl att tillåta studenter att bära huvudduk om de så önskade, men det beslutet upphävdes ju raskt av högsta domstolen.
Japp, Turkiet har ett besvärligt dilemma. Man har å ena sidan ett poltiskt etablissemang och en konstitution som är minst sagt tveksam ur ett religionsfrihetsperspektiv och å den andra islamistiska strömningar. Däremellan finns ett helt spektrum av åsikter förstås.

Jag har inga som helst problem med Erdogans linje när det gäller huvuddukar på universitet, inte heller när det gäller en del av de saker han har lyckats med att driva igenom. Men det ändrar inte det faktum att han är både islamist och tokstolle.
Samma mönster igen - antingen stränga begränsningar som skulle betraktas som djupt odemokratiska i de flesta länder, eller också besvärliga islamistiska partier som ställer till en massa elände. Tycker nog inte man kan säga att det totalt sett har blivit bättre de senaste femtio åren.
I senaste valet blev det en jordskredsseger för det uttalat sekulära partiet. En intressant detalj i sammanhanget är ju att det besegrade konservativa partiet leddes av en kvinna. Och vinnarpartiet leddes.. också av en kvinna. Jag kan inte dra mig till minnes att huvudkonkurrenterna i något kristet land samtidigt letts av kvinnor. Inte för att man ska dra för stora växlar på det, men en tydligare illustration av det felaktiga i att sätta likhetstecken mellan islam och kvinnoförtryck får man väl leta efter.
Var gjorde jag det?

Det senaste valet blev inte den succé som t.ex. Prosperous Justice Party hoppats på men de fick ändå fler röster än tidigare med totalt 7.88%. Det handlar alltså om ett parti som vill införa sharia i Indonesien. Och det är fortfarande så att vi har sharialagstiftning i Indonesien i större utsträckning än tidigare.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 15 aug 2010, 10:31

Pelle skrev: Du kan ju fundera på varför Pakistan gått alldeles åt skogen medan Indien blivit en stabil demokrati trots identiska förutsättningar i början.
Befängt påstående! Vet du hur ofta det rått undantagstillstånd i olika indiska provinser under de senaste 30 åren? Hur många politiska fångar per år som torteras till döds? Misshagliga journalister och advokater fängslas och trakasseras. Hundratals miljoner (40%) i denna "stabila demokrati" är analfabeter. Det handla om klassmotsättningar och hårda sociala strider. Dessa kläs emellanåt i ideologisk-religiös dräkt (jfr Hindutva), men att försöka förklara detta utifrån korantexter eller testamentlig exegetik är att föra ner debatten på idiotnivå.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » sön 15 aug 2010, 10:32

Merko skrev:Självklart, det ena är ju islamiskt och därmed ont och det andra är kristet och därmed helt okej! Det är inte som nyss när det viktiga var "inerrancy" jämfört med "infallibility".
Nu får du lugna dig. Det är du och inte jag som målar i svartvitt. Jag är absolut inte OK med biblisk bokstavstro. Jag är inte särskilt förtjust i kristendom överhuvud taget. Men det är ett misstag att slött och ytligt betrakta båda och tro att de är likadana.
Det var för övrigt även det en i sammanhanget oviktig distinktion som uppenbart bara var ett försök att genom godtyckliga definitioner utmåla islam som objektivt värre. Teorin om "infallibility" handlar ju nämligen om den religiösa texten som ofelbar gällande spirituell och moralisk vägledning, och det är ju inte islams syn på jordens ålder som vi diskuterar i den här tråden.
Jag menar att det du hänvisade till snarare är "infallibilty" än "inerrancy", precis som författarna till den WP-artikel jag länkade till. Men jag kanske har fel. Därav mitt "där ser man". Hursomhelst så är det skillnad mellan dikterad och inspirerad. Det senare ger mer utrymme för omtolkning, även om det förra i sig inte nödvändigtvis är "ondare".

Skriv svar