Dataspelsaffärer och "Limited edition"

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Dataspelsaffärer och "Limited edition"

Inlägg av Anders » mån 21 mar 2011, 08:07

Anders G skrev:
Knurd skrev: Jag ser en affärsidé i att börja distribuera spel till butiker på USB-pinnar med ganska lite emballage (typ en tändsticksasks storlek), för att pressa distributionskostnaderna. Möjligen kan man då införa någon sorts hårdvaru-DRM. Men eftersom så små paket är stöldbegärliga, så kommer man behöva bygga om butikerna eller stöldmärka varenda pinne.
Varför skall man skicka dem en pinne? Har de inte tillgång till någons slags kommunikationsnätverk? Det har jag, i hemmet. :lol:
Sa ar det! Programvaru-butiker kommer minska och till slut forsvinna, precis om CD butikerna. Att DVD butikerna lever kvar beror mycket pa att folk inte har sa snabbt bredband allmant satt. Jag koper DVDer for att naten i landet dar jag bor skots helt av statliga foretag, dvs det ar helt kasst (langsamt, tank 2MB/s om ens det).
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 22 mar 2011, 21:21

För att tjäna pengar på en produkt måste priset vara större än 0.

För att marknadspriset för en vara ska vara större än 0, måste utbudet vara ändligt.

Exemplar av en digital fil kan kopieras i oändlig mängd utan kostnad.

Om man vill tjäna pengar på att producera digitala filer, kan man antingen sälja något efterfrågat komplement till produkten i ändligt utbud (boxar, merchandise, abonnemangstjänster), göra beställningsarbeten (vilket kan bli svårt på datorspelsmarknaden), hitta en alternativ finansieringsmodell (reklam, produktplacering etc) eller skapa konstgjord brist på filerna, genom DRM. Men jag har aldrig hört talas om något PC-spel med oknäckbart DRM-system. Har ni?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 23 mar 2011, 09:51

Knurd skrev:För att marknadspriset för en vara ska vara större än 0, måste utbudet vara ändligt.
Detta är väl ingen nödvändighet?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
RawHead

Inlägg av RawHead » tor 24 mar 2011, 14:46

Steam är ju ett exempel på hur digital distribution kan skötas på ett vettigt sätt. Jag köpte exempelvis Empire: Total War i fysisk kopia i butik (eftersom priset var bättre) men istället för DRM så krävde spelet digital verifiering via Steam, vilket jag tycker var helt lysande.

För att kommentera trådskaparens inlägg så upplever inte jag att det inte skulle gå att hitta den "normala" versionen normalt sett. Däremot brukar olika versioner av begränsade utgåvor (i antal eller i tid) innehålla delar som annars måste köpas som DLC eller expansioner senare.
The truth lies in the eye of the be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » lör 26 mar 2011, 13:21

RawHead skrev:Steam är ju ett exempel på hur digital distribution kan skötas på ett vettigt sätt. Jag köpte exempelvis Empire: Total War i fysisk kopia i butik (eftersom priset var bättre) men istället för DRM så krävde spelet digital verifiering via Steam, vilket jag tycker var helt lysande.

För att kommentera trådskaparens inlägg så upplever inte jag att det inte skulle gå att hitta den "normala" versionen normalt sett. Däremot brukar olika versioner av begränsade utgåvor (i antal eller i tid) innehålla delar som annars måste köpas som DLC eller expansioner senare.
Steam är fantastiskt iom att det är en försäljningskanal direkt in i kundens dator. Vill du ha ett nytt spel eller en expansion till ditt favoritspel? Köp det och får det installerat direkt... Iofs hade Valve en del rätt lyckade spel under bältet, men jag har länge misstänkt att Steam var det som EA verkligen ville ha när de köpte upp Valve.
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 28 mar 2011, 23:02

anundi skrev:
Knurd skrev:För att marknadspriset för en vara ska vara större än 0, måste utbudet vara ändligt.
Detta är väl ingen nödvändighet?
Finns det något motexempel? Något som finns tillgängligt i oändlig mängd men kostar pengar?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 28 mar 2011, 23:15

Knurd skrev:Finns det något motexempel? Något som finns tillgängligt i oändlig mängd men kostar pengar?
Flaskvatten?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 29 mar 2011, 00:20

Själva flaskan är ju en ändlig resurs. Så den är införd delvis för att produkten i sin helhet ska bli ändlig.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 29 mar 2011, 09:12

Knurd skrev:Själva flaskan är ju en ändlig resurs. Så den är införd delvis för att produkten i sin helhet ska bli ändlig.
Jag trodde den var införd för att det skulle gå att sälja över huvud taget. Vatten utan behållare går ju inte att ta med. Det är inte flaskan du betalar för, den är en mycket liten del av priset.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 29 mar 2011, 11:47

Är det meningsfullt att påstå att olika insatsvaror till en sammansatt produkt utgör olika delar av priset?
Idén med att sälja sammansatta produkter är väl att de betingar ett högre pris än insatsvarorna gör var för sig?
Och det är väl just vad spelföretagen gör med sina boxar?

Allt går att sälja, om priset är rätt. Butiker kan sälja vatten från kranen. Men det är sällan lönsamt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 29 mar 2011, 12:50

Grape skrev:
RawHead skrev:Steam är ju ett exempel på hur digital distribution kan skötas på ett vettigt sätt. Jag köpte exempelvis Empire: Total War i fysisk kopia i butik (eftersom priset var bättre) men istället för DRM så krävde spelet digital verifiering via Steam, vilket jag tycker var helt lysande.

Steam är fantastiskt iom att det är en försäljningskanal direkt in i kundens dator. Vill du ha ett nytt spel eller en expansion till ditt favoritspel? Köp det och får det installerat direkt... Iofs hade Valve en del rätt lyckade spel under bältet, men jag har länge misstänkt att Steam var det som EA verkligen ville ha när de köpte upp Valve.
Det kan jag hålla med om, det jag tycker är lite lustigt är att de två spel associerade med Steam som jag har köpt (E:ToW och Fallout: New Vegas) så var det rätt ordentligt mycket billigare (50-60 sek)att köpa en fysisk kopia av spelet än att inhandla det via Steam....

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » tis 29 mar 2011, 14:14

Tryggve skrev:
Grape skrev:

Det kan jag hålla med om, det jag tycker är lite lustigt är att de två spel associerade med Steam som jag har köpt (E:ToW och Fallout: New Vegas) så var det rätt ordentligt mycket billigare (50-60 sek)att köpa en fysisk kopia av spelet än att inhandla det via Steam....
Jämför man priserna på Steam på webben och i klienten så kan man se att priser i euro oftast samma som priset i dollar, jag misstänker att prisproblemet du pratar om kan uppstå pga denna växlingsproblematik...
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
RawHead

Inlägg av RawHead » tis 29 mar 2011, 15:27

Grape skrev: Jämför man priserna på Steam på webben och i klienten så kan man se att priser i euro oftast samma som priset i dollar, jag misstänker att prisproblemet du pratar om kan uppstå pga denna växlingsproblematik...
Det är inget "problem" i sig utan en lite klumpigt tillämpad prisdiskriminering baserat på dels att europeer är villiga att betala mer (lite spekulation från min sida) och dels att Steam tillämpar en schablon moms eller VAT på europeiska köpare som är väsentligt större än den amerikanska.

Ett alternativ kan vara att låta en amerikansk kompis ge dig spelet som gift istället och betala USD direkt till kompisen istället.
The truth lies in the eye of the be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » tor 21 jul 2011, 15:08

Collector's Edition av Star Wars Old Republic för 1500 kronor är fullbokad :shock:
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 21 jul 2011, 15:32

Anders G skrev:
Knurd skrev: Jag ser en affärsidé i att börja distribuera spel till butiker på USB-pinnar med ganska lite emballage (typ en tändsticksasks storlek), för att pressa distributionskostnaderna. Möjligen kan man då införa någon sorts hårdvaru-DRM. Men eftersom så små paket är stöldbegärliga, så kommer man behöva bygga om butikerna eller stöldmärka varenda pinne.
Varför skall man skicka dem en pinne? Har de inte tillgång till någons slags kommunikationsnätverk? Det har jag, i hemmet. :lol:
Pinnarna kanske kan designas så snyggt att man är beredd att lägga ett par hundralappar på dem?
Adrumdrum.

Skriv svar