Wtf Preteritum????

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Erland

Wtf Preteritum????

Inlägg av Erland » sön 10 apr 2011, 03:04

Jag tittade på "Smartare än en femteklassare" på lördagskvällen. En av frågorna, som enligt programmet skulle passa för fjärdeklassare, var: "Vilken är preteritumformen av verbet "skära"?" Jag tänkte: "Driver de med oss? Jag har aldrig hört talas om en så konstig verbform. Hur ska då en fjärde- eller femteklassare kunna veta det?"
Det visade sig dock att svaret på frågan var "skar"! Och det kunde de flesta av femteklassarna i programmet!
Vad är detta för ett idiotiskt påhitt? Har man alltså döpt om den gamla hederliga verbformen imperfekt, som jag lärde mig att det hette i skolan och tills nu trott att det fortfarande hette, till preteritum?
Ja, det har man tydligen!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Preteritum
Jag tycker motiveringen i Wikpedia är dålig. Vi skiljer ju på olika dåtidformer i svenskan, förutom imperfekt har vi också perfekt och pluskvamperfekt, vad nu de kan tänkas ha döpts om till. Löjligt, tycker jag, varför ändra på något som funkar bra? Och när införde man eländet i skolan? Någon som vet det?

Leve imperfekt!

Användarvisningsbild
matsw

Wtf Preteritum????

Inlägg av matsw » sön 10 apr 2011, 08:56

Som det står i artikeln så har vi inte imperfekt i svenskan. Om du berättar om vad som hände i kungsan så kan du inte göra skillnad på om en viss staty står där fortfarande eller bara just då. I stället måste vi byta tempus och använda presens: "jag slog ner honom där kalle dussin står staty." Inte: "jag slog ner honom där kalle dussin stod staty." Om vi hade haft en imperfekt form "stådder" skulle vi kunna sagt: "jag slog ner honom där kalle dussin stådder staty" och mena där kalle dussin stod och alltjämt står.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Wtf Preteritum????

Inlägg av piotrr » sön 10 apr 2011, 11:10

Preteritum hette det när jag gick i skola också, om jag nu bara kom ihåg när det var.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 10 apr 2011, 12:21

piotrr skrev:Preteritum hette det när jag gick i skola också, om jag nu bara kom ihåg när det var.
Om du kommer ihåg hur gammal du är kan det kanske vara till viss hjälp. :wink:

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 10 apr 2011, 12:30

31 eller 32. 33 på sin höjd.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 10 apr 2011, 17:50

Av vad jag har sett av programmet är det en hel del dylika slamkrypare. Judiska högtider kan jag nästan garantera inte stod på listan i frikyrkliga småland 1984.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Ephraim

Inlägg av Ephraim » sön 10 apr 2011, 17:54

Det går väl bra att fortsätta kalla formen "imperfekt" om du vill det, alla förstår säkert vad du menar. När man ändrade svenskundervisningen har jag ingen aning om. Det skulle kanske inte förvåna mig om äldre lärare fortfarande använder begreppet "imperfekt".

Men "preteritum" är ett bättre namn. Det stämmer bättre ihop med hur man brukar namnge tidsformer inom lingvistiken, när man beskriver andra språk än svenska. Det är trots allt ganska användbart att ha en så konsvekvent terminologi som möjligt.

Man skiljer ofta på tempus och aspekt, där det förstnämnda bara säger när något skedde, medan det sistnämnda innehåller annan tidsmässig information (om handlingen var upprepad, hur länge den skedde, om den är avslutad m.m.). Vissa språk, exempelvis de flesta romanska språken, skiljer mellan perfektiv och imperfektiv aspekt (ej att förväxla med perfekt och imperfekt!). Perfektiv aspekt uttrycker en plötslig händelse som inte anses ha intern struktur. Imperfektiv uttrycker å sin sida en mer utdragen händelse med intern struktur. Jämför franskans passé composé (och passé simple) respektive imparfait.

Begreppet "preteritum" brukar användas om rena dåtidsformer utan någon särskild aspektuell information. Ibland används det också om dåtidsformer med perfektiv aspekt (jämför spanskan). "Imperfekt" däremot brukar användas specifikt för dåtidsformer med imperfektiv aspekt. Därför är "preteritum" ett bättre namn för den svenska verbformen, som ju inte alls uttrycker imperfektiv aspekt.

I svenskan skiljer vi alltså inte på imperfektiv och perfektiv, däremot har vi perfekt aspekt som alltså är något annat. Denna uttrycker en händelse som inträffade i dåtid, men som ses ur nutidens perspektiv och som fortfarande har något slags aktualitet. Svenskans perfekt-form betraktas oftast inte som en dåtidsform utan som presens med perfekt aspekt, medan pluskvamperfekt således är preteritum med perfekt aspekt (på engelska används ofta beteckningen "past perfect"). Norska skolverket förespråkar beteckningarna "presens perfektum" respektive "preteritum perfektum" för motsvarande former i norskan (på svenska hade vi sagt presens "perfekt respektive" "preteritum perfekt"). I svenskan lever dock "perfekt" och "pluskvamperfekt" vidare.

Leve preteritum!

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 10 apr 2011, 18:03

Ja, klarar femteklassarna det där är de värda respekt. Men Ephraim har väl gått ut femman?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Ephraim

Inlägg av Ephraim » sön 10 apr 2011, 18:32

Anders G skrev:Ja, klarar femteklassarna det där är de värda respekt. Men Ephraim har väl gått ut femman?
Jag misstänker att jag vet mer om skillnaden mellan tempus och aspekt än vad en femteklassare gör. :)

För en femteklassares spelar det kanske inte så stor roll om man kallar formen "preteritum" eller "imperfekt", men inom språkvetenskapen har det viss betydelse. Så man skulle kunna tänka sig att man i skolan höll kvar vid äldre terminologi för att underlätta elevernas kommunikation med sina mor- och farföräldrar, men jag tror faktiskt att eleverna har större nytta av att lära sig de begrepp som används i akademiska sammanhang.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 11 apr 2011, 09:02

Jag har aldrig hört termen "preteritum" förut och jag har gått i femteklass och högre klasser också.

Dessutom hade jag en väldigt, väldigt sträng och seriös lärare i svenska A och B på gymnasiet. En lärare av den gamla skolan, som minsann tyckte rätt ska vara rätt, ni vet. Jag kan inte minnas att han någonsin nämnde "preteritum". Däremot imperfekt, det minns jag.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 11 apr 2011, 09:16

Om jag inte hade läst inläggen i denna tråd så hade jag förmodligen letat i den senaste reviderade upplagan av det periodiska systemet efter Preteritum.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 11 apr 2011, 09:33

C-J skrev:Om jag inte hade läst inläggen i denna tråd så hade jag förmodligen letat i den senaste reviderade upplagan av det periodiska systemet efter Preteritum.
Du och jag, C-J. Du och jag.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 11 apr 2011, 09:36

"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 11 apr 2011, 13:18

vils skrev:Preterium 186?
Den gamla klassikern! :smile2: Den kan läsas i sin helhet på nätet numera. Rekommenderas varmt.

Jag börjar förstå det här med aspekt nu. I andra (romanska) språk är det tydligen så att för att kallas imperfekt måste en handling pågå fortfarande, dvs. inte perfekt dåtida i meningen avslutad, därav ordet "imperfekt". I svenskan gör vi inte en sådan distinktion (fast vi har de former som, åtminstone förr, kallades perfekt och pluskvamperfekt). Det är alltså en anpassning till andra språk som gjort att man i Sverige bytt namn på "imperfekt" till "preteritum". Detta byte tycks ha skett i skolorna under 1980-talet, något som jag alltså aldrig hört talas om, förrän i lördags.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 11 apr 2011, 13:23

Erland skrev:
vils skrev:Preterium 186?
Den gamla klassikern! :smile2: Den kan läsas i sin helhet på nätet numera. Rekommenderas varmt.
Instämmer. Strålande bok.
Tack för länken, dock missar man förordet av Sam J Lundwall jag har i mitt ex. från 1979 :smile2:
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Skriv svar